Lithium AGM:n tilalle
Lithium AGM:n tilalle
Meidän alunperinkin liian pieni AGM käyttöakku (105Ah) antoi kuluneena kesänä huolestuttavia merkkejä uusimisen tarpeesta. Heräsikin siksi ajatus siitä, että mitä jos investoisikin Lithium-akkuihin.
Mitä tälläisessä projektissa olisi hyvä huomioida? Ilmeisesti akkulaturi ja aurinkopaneelin säädin menee vaihtoon? Mitä itse akun hankinnassa pitäisi ottaa huomioon?
Mitä tälläisessä projektissa olisi hyvä huomioida? Ilmeisesti akkulaturi ja aurinkopaneelin säädin menee vaihtoon? Mitä itse akun hankinnassa pitäisi ottaa huomioon?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Riippuu ihan akusta. Moni lithium-akku on pakattu sellaiseen pakettiin elektroniikkoineen (BMS jne) että ovat ihan plug 'n play 12 V järjestelmässä. Esimerkiksi marinea;
https://www.marinea.fi/sunbeamsystem-sm ... 100ah-12-v
Noissa akuissa ilmeisesti bluetooth sisäänrakennettuna myös.
Sama tässä: https://www.marinea.fi/sunwind-li-ion-akku-200-ah
https://www.marinea.fi/sunbeamsystem-sm ... 100ah-12-v
Noissa akuissa ilmeisesti bluetooth sisäänrakennettuna myös.
Sama tässä: https://www.marinea.fi/sunwind-li-ion-akku-200-ah
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Käsittääksein BMS ei poista sitä tarvetta, että laturi ja lataussäädin menisi vaihtoon, eli ei voi ihan vaan dropata nykyisten tilalle. Esim. tämä https://sunwind.fi/product/show/?id=263 ... ind-125-Ah sisältää BMS:n ja sen kohdalla on maininta "Akut voivat korvata täysin perinteiset AGM tai avoimet lyijy / happo-akut, mutta se vaatii laturin, jonka jännitteensäädin on mukautettu tämän akkutyypin mukaiseen lataamiseen. Näiden akkujen yhteydessä suosittelemme käyttämään laadukkaita MPPT -säätimiä.".
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Painonsäästöstä sen verran, että tuo 125Ah akku toisi about saman kapasiteetin kuin Haraldin joku 60-65kg AGM akku.
Last edited by Cage on Wed Feb 20, 2019 23:43 pm, edited 1 time in total.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Noin 45 kiloa.Petri wrote:2000e akusta, paljonko tulee painonsäästöä
Eikös tuo 100Ah ole automaailman mittareilla 1.2kWh, lähitulevaisuuden tavoitetaso olisi se 100usd/kWh eli melkoista marinelisää vaikka onhan tuossa bluetooth ja Äppi.
Fillarin akkuja saa jo 700 Wh hintaan 300 €. Eli onhan tuossa lisää. Ehkä joku akkufirma voisi tehdä veneeseen akun halvemmalla? Itse ostin joskus akun enerprof.de sivustolta, rahti voi olla pienoinen ongelma vain. Kas, niillä on LiFePo4 akkuja hyllyssä. Suurin 25.6 Ah, eli niitä neljä rinnan olisi ~ 100 Ah ja ~850 €.
https://enerprof.de/shop/lifepo4-en2/en ... 8v-25-6ah/
Mitäköhän tuollainen jännitteensäätimen mukautus on? Ja tuo aiempi linkittämäni akku toimisi ilman laturin vaihtoa
edit: https://shop.pkys.com/Alternator-Lithium-Battery.html
ilmeisesti olisi hyvä olla joku muu kuorma laturille kun BMS sammuttaa latauksen akun täytyttyä, esimerkiksi starttiakku diodin kautta. Mietittäviä asioita on maksimim latausvirta, mutta tuossa kokoluokassa ei pitäisi olla ongelmia meidän pienen 35 A laturin kanssa. Lithium-akuston hyöty eli nopea latautuminen silloin tosin menetetään. Eipä tuo 1 GM kovin isompaa laturia jaksa pyörittääkään. Laturin lämpeäminen ilmeisesti rajoittaa. Onkohan ongelma tuolla pienellä laturilla?
Last edited by harald on Tue Nov 06, 2018 10:48 am, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Oliskohan joku tälläinen https://www.sunwind.fi/product/show/?id ... -30-litium esim. aurinkopaneelin säätimen kohdalla? Ja vastaavasti sitten pitäisi ilmeisesti löytää verkkovirtalaturi, joka on suunniteltu Lithium-akuille.harald wrote:Mitäköhän tuollainen jännitteensäätimen mukautus on?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Väitän edelleen että ei se akku tiedä onko tuo 14 VDC halvan kiinalaturin tai MPPT-säätimen kautta tulevaa virtaa. Sama koskee maalaturia, moni noista akuista toimii ihan samalla latausperiaatteella kuin auton akkukin.
Tämän sivun loppuosa https://earthxbatteries.com/engine-char ... -batteries
Tämän sivun loppuosa https://earthxbatteries.com/engine-char ... -batteries
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Veneisiin myytävät akut ovat LiFePO4-tyyppiä, joka on kalliimpaa, painavempaa, suurikokoisempaa, mutta myös paljon turvallisempaa ja helpommin ladattavaa kuin kännyköissä, pyörissä, autoissa ja työkalauissa käytetty litiumioniakut.
Lataus onnistuu samoilla latureilla kuin lyijyakut, kunhan varmistaa, etteivät ne missään tilanteessa käytä liian suurta jännitettä. 14 V on vielä OK.
Mitä hyötyä on painonsäästöstä pilssissä FE-83:ssa tai missään muussakaan painolastillisessa veneessä, jossa painopiste ei ole todella alhalla?
Tavallinen lyijyakku kestää hyvin hoidettuna 10 vuotta (oman veneen hupiakku on kuorma-auton starttiakku ja ei ollut uusi kun ostin veneen 2011). Kestääkö litiumakku tuota pidempään? Halvimmillaankin hinta on ~7 €/Ah, kun lyijyakin saa alle 2 €/Ah. Ja tuo halpa hinta edellyttää ostamista kennot erikseen. Valmiit systeemit maksavat reilusti yli 10 €/Ah.
Toki voi ajatella, että litiumakusta saa paremmin kapasiteetin käyttöön, joten kapasiteetin voi vaikkapa puolittaa. Toisaalta on myös oikeasti syväpurkausta kestäviä akkuja, kuten vaikkapa nämä: https://simeri.fi/trojan-akkujen-elokuu ... DAQAvD_BwE
Hinta edelleen alle 2 €/Ah.
Itse en vielä nykyhinnoilla harkitsisi ko. käytössä litiumakkuja.
Lataus onnistuu samoilla latureilla kuin lyijyakut, kunhan varmistaa, etteivät ne missään tilanteessa käytä liian suurta jännitettä. 14 V on vielä OK.
Mitä hyötyä on painonsäästöstä pilssissä FE-83:ssa tai missään muussakaan painolastillisessa veneessä, jossa painopiste ei ole todella alhalla?
Tavallinen lyijyakku kestää hyvin hoidettuna 10 vuotta (oman veneen hupiakku on kuorma-auton starttiakku ja ei ollut uusi kun ostin veneen 2011). Kestääkö litiumakku tuota pidempään? Halvimmillaankin hinta on ~7 €/Ah, kun lyijyakin saa alle 2 €/Ah. Ja tuo halpa hinta edellyttää ostamista kennot erikseen. Valmiit systeemit maksavat reilusti yli 10 €/Ah.
Toki voi ajatella, että litiumakusta saa paremmin kapasiteetin käyttöön, joten kapasiteetin voi vaikkapa puolittaa. Toisaalta on myös oikeasti syväpurkausta kestäviä akkuja, kuten vaikkapa nämä: https://simeri.fi/trojan-akkujen-elokuu ... DAQAvD_BwE
Hinta edelleen alle 2 €/Ah.
Itse en vielä nykyhinnoilla harkitsisi ko. käytössä litiumakkuja.
Itsellä tuo mahdollinen siirtyminen Litiumiin koostuu siitä, että mikäli kuitenkin joudun uusimaan akun ja muutenkin kapasiteettia pitäisi lisätä, niin kaksi uutta akkua maksaa sen 400-500€ (esim. 2x100Ah). En halua nostaa yhtä sellaista 60-65kg akkua veneeseen jo ihan siitä syystä että akulle ei ole mielestäni järkevästi tilaa (en halua purkaa punkkien rakennetta, niinkuin Charlotassa piti tehdä että akun sai mahtumaan). En myöskään jaksaisi kahden akun järjestelmää, jossa yksi akku aina lomakauden ulkopuolella roudataan veneestä veke. Eli, jos tuollaisen 125Ah litiumakun saa tonnilla, niin se alkaa olla kiinnostava vaihtoehto, onhan se "vain" tuplat kalliimpi. Mutta se mikä kiinnostaa on tietty se, että kuinka paljon lisää hankintoja (=lisähintaa) sille tulee, että litiumakun saa upotettua nykyiseen järjestelmään. Alkaa jo tulla paljon lisähintaa, jos sekä maasähkölaturi että aurinkopaneelin lataussäädin menee uusiksi ja lisäksi vielä akkuerotin, jos jättää nykyisen AGM-starttiakun vielä starttiakuksi.
Last edited by Cage on Wed Feb 20, 2019 23:46 pm, edited 1 time in total.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuollainen on käynyt mielessä että pitäisi hankkia;
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-s ... 2000024038
Ei kaada budjettia
En usko että pitää vaihtaa paljon mitään veneen latausjärjestelmissä jos vain hankkii sopivan akun.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-s ... 2000024038
Ei kaada budjettia
En usko että pitää vaihtaa paljon mitään veneen latausjärjestelmissä jos vain hankkii sopivan akun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ei ole paljoa mieltä maksaa 400-500 € 200 Ah akuista. Tuossahan linkkasin Trojan syväpurkausakun, joka on paljon parempi kuin 95% AGM-akuista. 225 Ah maksaa 370 €. Se voi olla OK kallis vaihtoehto. Painavat 28 kg kappale (siis yksi 6 V akku).
Sitten se halpa vaihtoehto on starttiakku kuten minulla. Tämä tuskin on halvin: https://www.akkukauppa.com/yuasa-629shd ... sakku.html
180 Ah akku 232 €. Painaa 44 kg.
AGM:stä ei kannata maksaa ellei todella tiedä saavansa kestävää akkua. AGM ei ole mikään taikasana ja itse asiassa usein nopeasti kuolevat akut ovat juuri AGM:ää. Kuivuvat yliltauksesta?
Miten paljon tarvitset kapasiteettia? Meille tuo 180 Ah riittää mainiosti. Aina ei edes viitsi kytkeä maasähköä, vaikka sitä olisi ilmaiseksi tarjolla. Akkumonitorin mukaan ei ole mennyt alle 60% varauksen vuosikausiin. Tuossa on kuitenkin 80 l kylmäkaappi, 4 kW lämppäri, systeemipilotti, kaksi plotteria, iso kasa mittareita jne. Ihmettelisin, jos ei selvästi pienempikin riittäsi FE:hen.
Sitten se halpa vaihtoehto on starttiakku kuten minulla. Tämä tuskin on halvin: https://www.akkukauppa.com/yuasa-629shd ... sakku.html
180 Ah akku 232 €. Painaa 44 kg.
AGM:stä ei kannata maksaa ellei todella tiedä saavansa kestävää akkua. AGM ei ole mikään taikasana ja itse asiassa usein nopeasti kuolevat akut ovat juuri AGM:ää. Kuivuvat yliltauksesta?
Miten paljon tarvitset kapasiteettia? Meille tuo 180 Ah riittää mainiosti. Aina ei edes viitsi kytkeä maasähköä, vaikka sitä olisi ilmaiseksi tarjolla. Akkumonitorin mukaan ei ole mennyt alle 60% varauksen vuosikausiin. Tuossa on kuitenkin 80 l kylmäkaappi, 4 kW lämppäri, systeemipilotti, kaksi plotteria, iso kasa mittareita jne. Ihmettelisin, jos ei selvästi pienempikin riittäsi FE:hen.
Meillä hupiakkuna tällä hetkellä vain Exiden 105Ah AGM, joka nykyään myydään start-stop-autojen akkuna. Sillä on välttävästi pärjännyt, mutta ei pärjäisi, jos pitäisi lämppäriä huudattaa joka päivä ja kelit sellaiset ettei aurinkopaneelilla saa ladattua. Riittävä kapasiteetti on siis mielestäni sellainen, ettei tarvitse koko ajan olla huoli sähkön riittävyydestä. Meidän tapauksessa sitä parempi mitä lähemmäksi 200Ah pääsee, jos puhutaan lyijyakuista. Mielessä on käynyt siirtyä takaisin perinteisiin akkuihin juuri hintaa ja painoa ajatellen. Pitää miettiä, voi olla että ensi kesä mennään vielä tuolla samalla 105Ah akulla. Kai AGM-akulle voi ajaa jonkun recond-latauksen?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Mun ymmärtääkseni länsinaapurissa tilataan tästä: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/
90ah riittää mainiosti fe:ssä ja batteryprotectin kanssa ainoana akkuna.
90ah riittää mainiosti fe:ssä ja batteryprotectin kanssa ainoana akkuna.