Lithium AGM:n tilalle

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by toxi »

olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Itse muutin kytkennät kuten yllä sekä laitoin päävirtakatkaisijan miinus-puolelle. Tällöin riittää yksi katkaisija ja kaikki sähköt häviää sitä kääntämällä.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Ari »

olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 23:25 pm
Ari wrote: Mon Nov 13, 2023 21:10 pm Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.

Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?
Kun DC-DC laturi on päällä, niin se lataa starttiakun kautta lipoa aina kun sille ohjelmoidut latauksen käynnistymisen ehdot täyttyvät. Minulla ja Jukalla on maasähkö vain starttiakun lataamiseen ja sitä kautta lipolle. Siinä pärjää ihan starttiakun tyypille sopivalla peruslaturilla. Minulla on aurinko suoraan lipolle. Sitä latausta ei ole mitään järkeä ohjata starttiakun ja toisen laturin kautta vaan suoraan lipolle. Aurinkosäädin on joka tapauksessa hyvä valita niin, että se osaa ladata myös lipoa.
Kiitos! Täytyypä kevään tullen suorittaa nämä askartelut tähän tapaan, ja tässä talven aikana suunnitella ja hommata kaikki valmiiksi.

Eli LiFePo-akun päälle riittäisi DC-DC-laturi ja MPPT-säädin? Säädin ei olisi lainkaan liitettynä starttipuoleen? Kelpaako vanha maasähköjärjestelmä?

Jääkö mitään virkaa 1-2-both-valintakytkimelle vai pitääkö hommata yksinkertainen päävirtakatkaisin mallia on-off?

Yhden lyijyakun ostan pikapuoliin, koska ikäloppu kaksikko vaikuttaa olevan sen verran heikossa hapessa, että ne eivät taida enää jaksaa kunnolla latautua. Veneellä muutamia viime toimenpiteitä puuhaillessa on alkanut hirvittää, milloin lämmitin imaisee ne tyhjiin :)
Last edited by Ari on Tue Nov 14, 2023 00:49 am, edited 1 time in total.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Ari »

toxi wrote: Mon Nov 13, 2023 23:36 pm
olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Itse muutin kytkennät kuten yllä sekä laitoin päävirtakatkaisijan miinus-puolelle. Tällöin riittää yksi katkaisija ja kaikki sähköt häviää sitä kääntämällä.
Kiitos! Tämä selventää lisää. Eli joutaako wanha 1-2-both-kytkin mäkeen ja sen tilalle suoraviivainen päävirtakatkaisija tuohon tapaan? Jääkö mitään tarvetta valita mistään syystä erikseen starttiakku tai hupiakku? Vai onko täysi varmuus, että vain hupiakku on käytössä, kun konetta ei aiota käyttää?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by toxi »

Ari wrote: Tue Nov 14, 2023 00:44 am
toxi wrote: Mon Nov 13, 2023 23:36 pm
olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Itse muutin kytkennät kuten yllä sekä laitoin päävirtakatkaisijan miinus-puolelle. Tällöin riittää yksi katkaisija ja kaikki sähköt häviää sitä kääntämällä.
Kiitos! Tämä selventää lisää. Eli joutaako wanha 1-2-both-kytkin mäkeen ja sen tilalle suoraviivainen päävirtakatkaisija tuohon tapaan? Jääkö mitään tarvetta valita mistään syystä erikseen starttiakku tai hupiakku? Vai onko täysi varmuus, että vain hupiakku on käytössä, kun konetta ei aiota käyttää?
Minä jätin vannhan 1-2-both-kytkimen kun se on nätisti asennettu mutta käytössä on vain off ja 1. Periaatteessa ei ole tarvetta tuolle valintamahdollisuudelle niin kauan kun kaikki on kunnossa eikä minulla sellaista ole. Viime kesänä tosin tuli tilanne vastaan jonka johdosta aion laittaa toisen päävirtakatkaisijan jolla saan akut rinnakkain ja koneen käyntiin hupiakun voimalla.
Kävi sellainen tapaus että huomasin laturin merkkivalon palaavan mutta ajattelin että eipä tuo haittaa. Matkaa on 3 tuntia koneella, hupiakut täynnä ja yanmar ei sähköä kaipaile käydäkseen joten ajetaan perille ja ihmetellän sitten mikä mättää. Ongelma oli että konetilan äänieristeestä irronnut pala oli mennyt laturin hihnan väliin ja pullauttanut hihnan pois paikoiltaan. Vika oli helppo korjata, hihnassa ei mitään nirhaumaa jne. mutta kun piti käynnistää kone niin ei kuulunut pihaustakaan. Osoittautui että toi mun laturi kuluttaa ihan pirusti sähköä "sytytysvirta" päällä. Yleensähän roottorin esimagnetointi tehdään sillä virralla mikä kulkee sen latauksen merkkivalon kautta, ja se ei todellakaan tyhjennä akkua 3:ssa tunnissa, mutta tähän laturiin on pitänyt tuoda erillinen plussa joka oletettavasti menee säätimen läpi roottorin magnetointikäämiin ja siten syö aikalailla paljon virtaa.
No lopputuloksena oli että hupiakuissa hönkää vaikka kuinka, starttiakku tyhjä ja ei mitään keinoa millä yhdistää niitä.

Käyntiin laitoin lainaamalla kahden hupiakun välisen siltajohdon jolla sain toiselta hupiakulta starttille käynnistysvirtaa mutta mulla akut niin hankalassa paikassa että ensi kesäksi laitan kytkimen tuohon väliin.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Post Reply