Itse muutin kytkennät kuten yllä sekä laitoin päävirtakatkaisijan miinus-puolelle. Tällöin riittää yksi katkaisija ja kaikki sähköt häviää sitä kääntämällä.
Lithium AGM:n tilalle
Re: Lithium AGM:n tilalle
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
s/y Happy Ours
FIN 3767
Re: Lithium AGM:n tilalle
Kiitos! Täytyypä kevään tullen suorittaa nämä askartelut tähän tapaan, ja tässä talven aikana suunnitella ja hommata kaikki valmiiksi.olpalon wrote: ↑Mon Nov 13, 2023 23:25 pmKun DC-DC laturi on päällä, niin se lataa starttiakun kautta lipoa aina kun sille ohjelmoidut latauksen käynnistymisen ehdot täyttyvät. Minulla ja Jukalla on maasähkö vain starttiakun lataamiseen ja sitä kautta lipolle. Siinä pärjää ihan starttiakun tyypille sopivalla peruslaturilla. Minulla on aurinko suoraan lipolle. Sitä latausta ei ole mitään järkeä ohjata starttiakun ja toisen laturin kautta vaan suoraan lipolle. Aurinkosäädin on joka tapauksessa hyvä valita niin, että se osaa ladata myös lipoa.
Eli LiFePo-akun päälle riittäisi DC-DC-laturi ja MPPT-säädin? Säädin ei olisi lainkaan liitettynä starttipuoleen? Kelpaako vanha maasähköjärjestelmä?
Jääkö mitään virkaa 1-2-both-valintakytkimelle vai pitääkö hommata yksinkertainen päävirtakatkaisin mallia on-off?
Yhden lyijyakun ostan pikapuoliin, koska ikäloppu kaksikko vaikuttaa olevan sen verran heikossa hapessa, että ne eivät taida enää jaksaa kunnolla latautua. Veneellä muutamia viime toimenpiteitä puuhaillessa on alkanut hirvittää, milloin lämmitin imaisee ne tyhjiin
Last edited by Ari on Tue Nov 14, 2023 00:49 am, edited 1 time in total.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Lithium AGM:n tilalle
Kiitos! Tämä selventää lisää. Eli joutaako wanha 1-2-both-kytkin mäkeen ja sen tilalle suoraviivainen päävirtakatkaisija tuohon tapaan? Jääkö mitään tarvetta valita mistään syystä erikseen starttiakku tai hupiakku? Vai onko täysi varmuus, että vain hupiakku on käytössä, kun konetta ei aiota käyttää?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Lithium AGM:n tilalle
Minä jätin vannhan 1-2-both-kytkimen kun se on nätisti asennettu mutta käytössä on vain off ja 1. Periaatteessa ei ole tarvetta tuolle valintamahdollisuudelle niin kauan kun kaikki on kunnossa eikä minulla sellaista ole. Viime kesänä tosin tuli tilanne vastaan jonka johdosta aion laittaa toisen päävirtakatkaisijan jolla saan akut rinnakkain ja koneen käyntiin hupiakun voimalla.Ari wrote: ↑Tue Nov 14, 2023 00:44 amKiitos! Tämä selventää lisää. Eli joutaako wanha 1-2-both-kytkin mäkeen ja sen tilalle suoraviivainen päävirtakatkaisija tuohon tapaan? Jääkö mitään tarvetta valita mistään syystä erikseen starttiakku tai hupiakku? Vai onko täysi varmuus, että vain hupiakku on käytössä, kun konetta ei aiota käyttää?
Kävi sellainen tapaus että huomasin laturin merkkivalon palaavan mutta ajattelin että eipä tuo haittaa. Matkaa on 3 tuntia koneella, hupiakut täynnä ja yanmar ei sähköä kaipaile käydäkseen joten ajetaan perille ja ihmetellän sitten mikä mättää. Ongelma oli että konetilan äänieristeestä irronnut pala oli mennyt laturin hihnan väliin ja pullauttanut hihnan pois paikoiltaan. Vika oli helppo korjata, hihnassa ei mitään nirhaumaa jne. mutta kun piti käynnistää kone niin ei kuulunut pihaustakaan. Osoittautui että toi mun laturi kuluttaa ihan pirusti sähköä "sytytysvirta" päällä. Yleensähän roottorin esimagnetointi tehdään sillä virralla mikä kulkee sen latauksen merkkivalon kautta, ja se ei todellakaan tyhjennä akkua 3:ssa tunnissa, mutta tähän laturiin on pitänyt tuoda erillinen plussa joka oletettavasti menee säätimen läpi roottorin magnetointikäämiin ja siten syö aikalailla paljon virtaa.
No lopputuloksena oli että hupiakuissa hönkää vaikka kuinka, starttiakku tyhjä ja ei mitään keinoa millä yhdistää niitä.
Käyntiin laitoin lainaamalla kahden hupiakun välisen siltajohdon jolla sain toiselta hupiakulta starttille käynnistysvirtaa mutta mulla akut niin hankalassa paikassa että ensi kesäksi laitan kytkimen tuohon väliin.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
s/y Happy Ours
FIN 3767