Dronekuvaa GOFR:sta -> opetusmateriaalia merkinkiertoon
Posted: Wed Aug 29, 2018 14:15 pm
Kivaa kuvaa (harmaasta) kelistä:
https://www.youtube.com/watch?v=XxvsjDyxXlo
Mutta videokuvan lisäksi tuosta voi katsoa kiintoisan Casen alamerkin kiertoon:
-> 1:55 alkaa, First317-luokan veneitä tulossa merkille.
Punaspinnuinen johtaa ja vaikkei tilanteen pohjustusta näykään, olisi todnäk että veneellä olisi merkkitila merkille.
Spinnu tulee alas sinänsä hyvin etukäteen mutta sitten meneekin jotain pieleen, vene käytännössä ajaa suoraan merkin viereen sivutuuleen ja n. maston ollessa merkin kohdalla alkaa kääntämään hiljakseltaan kohti vastaista. Keula on kohti vastaista miltei veneenmitan merkin jälkeen.
Takaatuleva vene taas jättää ehkä hieman enemmän tilaa merkin väliin ja aloittaa käännöstä jo merkin alapuolelta niin että käytännössä perän ohittaessa merkin keula on jo kohti vastaista.
-> Hetki purjehdusta, molemmat saavat purjeet kevyessä kelissä vetoon ja käytännössä lopulta veneenmitan takana tullut vene onkin edelläollutta ylempänä ja voisi halutessaan kontrolloida toisen kulkua.
Mutta sen verran ehkä sitten kuitenkin trimmeissä on eroa tai toinen vene saa leebow-pakkituulia aikaan että ylempi vene hieman jää. Koska oletettavasti kyse oli ekasta ylämerkistä, ei yläpuolinen jää siihen pakkituuliin vaan lähtee irti (maaliin tullessa olisi hyvin kannattanut vaan ajaa suoraan leikkarille asti ja voitto kilpakumppanista olisi ollut varma).
Noitahan sattuu mutta harvoin pääsee seuraamaan näin hyvin aitiopaikalta ja ottaa opiksi.
https://www.youtube.com/watch?v=XxvsjDyxXlo
Mutta videokuvan lisäksi tuosta voi katsoa kiintoisan Casen alamerkin kiertoon:
-> 1:55 alkaa, First317-luokan veneitä tulossa merkille.
Punaspinnuinen johtaa ja vaikkei tilanteen pohjustusta näykään, olisi todnäk että veneellä olisi merkkitila merkille.
Spinnu tulee alas sinänsä hyvin etukäteen mutta sitten meneekin jotain pieleen, vene käytännössä ajaa suoraan merkin viereen sivutuuleen ja n. maston ollessa merkin kohdalla alkaa kääntämään hiljakseltaan kohti vastaista. Keula on kohti vastaista miltei veneenmitan merkin jälkeen.
Takaatuleva vene taas jättää ehkä hieman enemmän tilaa merkin väliin ja aloittaa käännöstä jo merkin alapuolelta niin että käytännössä perän ohittaessa merkin keula on jo kohti vastaista.
-> Hetki purjehdusta, molemmat saavat purjeet kevyessä kelissä vetoon ja käytännössä lopulta veneenmitan takana tullut vene onkin edelläollutta ylempänä ja voisi halutessaan kontrolloida toisen kulkua.
Mutta sen verran ehkä sitten kuitenkin trimmeissä on eroa tai toinen vene saa leebow-pakkituulia aikaan että ylempi vene hieman jää. Koska oletettavasti kyse oli ekasta ylämerkistä, ei yläpuolinen jää siihen pakkituuliin vaan lähtee irti (maaliin tullessa olisi hyvin kannattanut vaan ajaa suoraan leikkarille asti ja voitto kilpakumppanista olisi ollut varma).
Noitahan sattuu mutta harvoin pääsee seuraamaan näin hyvin aitiopaikalta ja ottaa opiksi.