Hangöregattan 2018 Luokkamestaruus!

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Joakim wrote: OD-luokissa on monilla kova usko, että on pakko olla täysi miehistöpaino. Sama juttu on myös ORC:ssä ja LYSissä. Kuitenkin OD-kisoissa voi pärjätä myös pahasti vajaalla miehistöllä.
Tervehdys

Kaikkihan riippuu kovasti olosuhteista ja itselläni on kokemusta miehistöpainon puolesta ja vastaan.

1.) Kolmisen kesää sitten viimeinen Twilight ennen Hanon regattaa oli suht kovan kelin kisa, johon muut feneet lähtivät radalle G3:lla ja me G1:llä. Lopulta n. 50min startin maalissa eroa meidän ja toiseksi tulleen välissä oli yli toista minuuttia. Ero syntyi juuri siitä, että meidän rotevakokoinen miehistö (4 hlö,) sai pidettyä G1:sen kallistuksen kurissa, kun se tarjosi samalla enemmän voimaa puskea aaltoon kuin g3:n.

2.) WHC keskiviikkokisassa me saatiin aikanaan 4 hengen miehistöllä Merelliin (3hlö) toista sataa meträ kaulaa kovassa tuulessa kryssittäessä Melkin eteläkärjestä Miesaarenselälle (rata 4).

3.) Joskus Feneilyn uuden aallon alkuaikoina oltiin treenaamassa kolmen veneen voimin miesaaren selällä. Startista ylämerkille simulaatiossa tulokset olivat aina samat: ekana G3, tokana ST fokka ja kolmantena G1, kelin ollessa luokkaa 4-5m/s ja sileä vesi.

Joakim wrote: Tietysti miehistöpainolla on huipputasolla merkitystä. Suomessa mikään luokka ei vaan taida olla sillä tasolla, ainakaan useamman venekunnan voimin/luokka. Muuta kuin miehistöpainohyötyä en voi käsittää viidennestä olevan FE:ssä ja jo se nejännen hyöty on varsin marginaalista.
En myöskään usko pelkän painon tuovan kovasti lisäarvoa. Enempi lisäkäsistä olisi hyötyä etenkin, jos keli on kovempi ja/tai veneen heloitus/manooveri varmuus hieman puutteellinen.
Joakim wrote: Isolla miehistölläkin voi olla hauska purjehtia, jos on harjoiteltu paljon yhdessä ja kaikki menee hienosti. Useinmiten näin ei ole ja suuremman miehistön arvo on vain laitapainona.
Olen joskus hieman huvittuneena katsonut tuota suurempaa OD luokkaa, jossa monasti miehistöä on kuin vilkkilässä kissoja ja miettinyt miten kukaan pystyy motivoimaan itseään olemaan vain tekninen laitapaino? Ehkä "raskaasta" mielialasta on laidalla istuessa hyötyä :roll:? Ollaan jopa oltu joskus radalla (samassa startissa) nopeampia Feneellä kuin hitaimmat isommasta OD-laitapainottajista.
Joakim wrote: Itse en ainakaan omiin veneisiini ole koskaan halunnut enkä kehdannut pyytää gasteja vain laitapainoksi.

En minäkään :? Mäskääminen kuuluu enempi kalastamiseen :wink: Feneellä pärjää kohtuu hyvin kolmen hengen osaavalla miehistöllä, ellei keli ole mitään "horror" luokkaa
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply