Page 6 of 10

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Wed May 27, 2020 14:58 pm
by harald
Kiitos Joakim!

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Thu May 28, 2020 11:58 am
by Joakim
Jester wrote: Wed May 27, 2020 14:49 pm Loistavaa!
Miltäs ne mitat näyttää? En ole verrannut OD-sääntöön ainakaan 10 vuoteen. Painoa saattaa olla liikaa, kun ORC:n mittaustapa on muuttunut, mutta tuskin niin paljoa, että sillä olisi oleellista merkitystä.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Thu May 28, 2020 13:29 pm
by VVille
Voiskohan tossa FE vs. H olla takana se et H:n LYSsiä on nostettu kun se on tiukkana OD-luokkana menestynyt suomessa hyvin jo kauan, ja siksi ORC-OD jonka pitäisi huomioida vain vene näyttää et se ois hitaampi kuin LYSin perusteella olettais? Tosin, samalla logiikalla FE:llä pitäs olla sama tilanne, ja varmaan onkin, eli jos FE:lle saatte jollain aikataululla OD-kirjan niin homma lienee hyvässä, luku palautuu suunnilleen järkeväksi. Eli tavallaan, koska molempien LYS on noussut hiukan perusveneen lukua ylemmäs koska tiukka OD on tuonut toisaalta osaamista tiimeihin ja toisaalta myös sen et kun on hyvät trimmiohjeet ym. niin myös satunnaisempi miehistö saa ulosmitattua suuremman osan veneen vauhtipotentiaalista. Ja sit molempien vauhtipotentiaali ORCissa olisi siksi hiukan pienempi, mutta nyt tulee H:n ja FE:n välille ero kun toiselle Finrating-luku tulee ORCista ja toiselle LYSistä vakiokertoimella, eli toinen saa tuon LYS-pohjaisen "OD-rankkarin" ja toinen ei.

Tää on nyt iso jumppa ja monella on tullut hassuja lukuja epäuskoa, mut täytyy vaan sietää tää, lopputuloksena lienee kuitenkin aikanaan paljon reilumpi ja faktapohjaisempi tasoitusjärjestelmä, kunhan avarit saa hiottua homman kuntoon :) Huomiona, näyttäis et toi vakiokerroin on ollut 1.275 (mutu, ei fakta). Sillä kun muuntaa niin aika monen luku alkaa asettua kohdalleen, verrattuna siihen et käytti viime vuoden LYS-ORC kerrointa 1.293 jolla toi näytti vähän hassulta kun kaikkien luku nousi.

Ja kyllähän tää esimerkki sinänsä nostaa esiin senkin miks tässä jumpassa on järkeä, LYSissä on niin paljon hihanravistelua verrattuna ORC-pohjaiseen, esmes nyt se et OD-luokkien luvut on usein noussu ;)

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Thu May 28, 2020 16:59 pm
by Cage
H:hon nähden esim. First 31.7:t on vielä isommin "häviämässä" (1.18/1.07=1,103 vs. 0.9280/0.8261=1,123 ja ilman pyöristyksiä siitä tulee yli 2%-yks). Nämä molemmat luokat ovat hyvin purjehtivia OD-luokkia ja molemmilla OD ORC kirjat merkintänä taulukossa.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Thu May 28, 2020 18:07 pm
by Joakim
Cage wrote: Thu May 28, 2020 16:59 pm H:hon nähden esim. First 31.7:t on vielä isommin "häviämässä" (1.18/1.07=1,103 vs. 0.9280/0.8261=1,123 ja ilman pyöristyksiä siitä tulee yli 2%-yks). Nämä molemmat luokat ovat hyvin purjehtivia OD-luokkia ja molemmilla OD ORC kirjat merkintänä taulukossa.
Ihan odotusten mukaan. Kahden eri tasoitussysteemin tasoitusten välillä on n. 2% keskihajonta. FE ja 99% taulukosta on vielä LYS-pohjaista eli ne eivät ole toisiinsa nähden "hävinneet" tai "voittaneet". Sen sijaan ORC-pohjaisiin, eli OD- ja todistusveneisiin, nähden sekä niiden kesken sitten tulee vertailuveneestä riippuen sekä "häviöitä" että "voittoja".

Siitä voi sitten vääntää ikuisesti mikä on "oikein".

Se mitä viime vuoteen verrattuna on tapahtunut, on taulukkoveneiden tasoitukset ORC-pohjaisiin todistuksiin verrattuna huonontuneet vajaat 2%. Tuosta seuraa, että suurin osa taulukkoveneistä hyötyy todistuksesta, kuten FE ja AE.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Thu May 28, 2020 21:10 pm
by harald
Laita mulle OD mittakirjaan tarvittavat tiedot
-maksimi purjeet, oletuspaino, oletusmiehistöpaino...rikimitat, potkurimitat
Pitäisi varmaan keskustella sääntötyöryhmässä tästä, mutta miksei täälläkin. Mitä laitetaan OD-veneen oletuspainoksi ja oletusmiehistöpainoksi? Rikimitat on sinänsä helpot, mutta potkurimitat on sellainen kysymysmerkki kun meidän luokkasäännöissä ei ole muuta kuin että sellainen pitää olla ja sillä pitää päästä 5 knotsia. Mitä ehdotatte, onko suora akseli ja taittolapapotkuri a' la Charlotta tarpeeksi OD? Mitä sitten jos jollain on S-vetolaite, se ei taida olla OD-mittakirjan mukainen enää?

Mitä Joakim tekisi meidän tapauksessa?

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Fri May 29, 2020 09:37 am
by Joakim
Tuohan on sekoitus politiikkaa ja sääntöjä. En tunne tarkemmin FE83 sääntöjä, mutta ne ilmeisesti sallivat jatkoperän, vetolaitteen ja akselin. Ei kai sentään myös perämoottoria?

Jotenkin sitten pitäisi tehdä ORC Club, jota mahdollisimman moni saa käyttää ja samalla se olisi oikeudenmukainen niin FE:lle kuin niitä vastaaan kilpaileville. Säännön pitäisi määritellä jotenkin mitkä veneet saa käyttää.

Jos laittaa arvot nopeimman mukaan, FE:n tasoitus tulee taulukkoa kovemmaksi, lähinnä jatkoperän kautta.

ORC:n OD-veneissä ei taida missään olla noin suurta variaatiota kuin FE:ssä. On tietysti painoeroja ja vaikkapa X-99:ssä on ollut eri koneita ja siten eri vetolaitteita. Mutta ei jatkoperiä ja tuskin missään noista on sekaisin vetolaitteita ja akseleita.

Potkuriasennuksen voi vielä hoitaa ottamalla noista pienivastuksisempi, luultavasti vetolaite. Tai laittamalla "Club-potkuri", joka ei ota kantaa asennustapaan ja antaa edellistä huonomman tasoituksen.

Jatkoperän leipominen mukaan kuullostaa melko toivottomalta.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Fri May 29, 2020 10:54 am
by harald
Kyllä, perämoottori, mutta potkurin pitää olla vedessä :D

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Fri May 29, 2020 11:51 am
by Jester
Hei,
en ole itse mitannut mutta katsoin Norjan Orci-mittakirjoja ja valitsin tyypilliseltä näyttävän veneen ja on samankaltainen kuin meillä käytetty esimerkkivene. En tiedä miten painon mittaus on muuttunut, pitäisi varmaan tutustua syvemmin mittasääntöön nyt kun olisi jopa mahdollisuus jonkinlaiseen optimointiin, ehkä....

Kilpailun kannalta olisi ehdottomasti mielekkäintä että esim. kaikki OD-Expressit kilpailisivat samalla tasoitusluvulla.

Albin Express mittoja Orci-mittakirjoista

Vene ORCI ToT Paino Crew Fokka m2 Iso m2 Spinnu m2

NOR-101 0,8504 1851kg 350 14,82 18,81 42,75
FIN-691 0,8488 1842kg 15,44 18,73 42,87

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Fri May 29, 2020 13:32 pm
by Joakim
Onko tämä Suomessa käytetty tuorein luokkasääntö: https://www.expresseglare.se/wp-content ... ss__5_.pdf

Tuossa on suurempi miehistöpaino ja eroja purjemitoissa. Osa purjemittaeroista johtuu muutoksista ORC-säännössä. Fokalla on tullut lisää mittoja ja spinnulle mitataan keskileveys entisen suurimman leveyden sijaan. Luokkasäännöstä ei suoraan saa kaikkia purjemittoja. LP puuttuu, samoin osa ahvenselkämitoista. Ne pitää jotenkin arvioida. Minimipaino on 1780 kg, joten sitä pitäisi vähentää.

Voisi olla jotain liitteen tapaista korjattuna.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Fri May 29, 2020 14:06 pm
by Jester
Miehistön paino on meillä Max 350kg, Max. Painoa 385kg harva vene saavuttaa. 350kg tarvii jo 2x95kg ja 2x80kg, vai olenko poikkeava, pitääkö huolestua? ,😁. Min. Paino veneelle on 1820kg mutta en ole lähemmin tutustunut mitä sisältää. Kiitos erinomaisista tiedoista.😁

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Fri May 29, 2020 14:17 pm
by Joakim
Onkos teidän sääntö nähtävillä? Ruotsissa näyttää 2014 alkaen olevan tuo 385 ja vanhoille veneille sallitaan 1780 kg. Suomessa taitaa kaikki olla vanhoja eli 1900-luvulla tehtyjä.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Mon Jun 15, 2020 17:57 pm
by harald
Joakim wrote: Wed May 27, 2020 14:29 pmYritetään.
Näyttää muuten tuo kuva veneestä vähän hassulta kun masto on pystyssä noin. Iso menee reippaasti hekin ohi, ja onko tuo outo muoto merkki siitä että isopurje on mitattu huonosti?

On muuten muuttuneet ne tavoitenopeudetkin, ja etenkin lenssillä mennään nyt suoraan alaspäin. Aivan erimuotoinen polari kuin aikaisemmin etenkin lenssin osalta.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Mon Jun 15, 2020 19:12 pm
by Joakim
harald wrote: Mon Jun 15, 2020 17:57 pm Näyttää muuten tuo kuva veneestä vähän hassulta kun masto on pystyssä noin. Iso menee reippaasti hekin ohi, ja onko tuo outo muoto merkki siitä että isopurje on mitattu huonosti?
Eihän tuossa ole tarpeeksi tietoa, jotta tuollaista voisi tarkasti nähdä. Tuohon vaikuttaa hekin kiinnityspiste ylhäällä (miten pitkä kraana?) ja alhaalla sekä rake.

Sulla varmaan on tallessa WB:n mitat, joten voit verrata niihin. Tietysti voit myös mitata.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Mon Jun 15, 2020 20:22 pm
by harald
Tuota purjetta ei enää ole, joten pitää mitata tämä uusi joskus.