Page 3 of 10

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Thu Apr 23, 2020 21:13 pm
by Joakim
ORCi-mittakirjojen 2020 mukaan:
Charlotta 0.8283
Merelli 0.8212
Arkki 0.8502

AE:
Econen/Lentävä Kani 0.8488

H-vene OD-mittakirja 0.8261
http://data.orc.org/public/od/2020/HBOAT.od.pdf

X-79 OD-mittakirja 0.9003
http://data.orc.org/public/od/2020/x79.od.pdf

Vaikuttaa olevan todella paljon jätetty ei OD-veneisiin pelivaraa eli todistuksella saa huomattavasti paremman luvun. Esim. Bavaria 35 Match 1.026 vs. mun ORCi-mittakirja 0.985!

Miksiköhän X-35 ei ole OD-mittakirjan mukainen? Taulukossa 1.0331 ja täällä 1.0189
http://data.orc.org/public/od/2020/X35.od.pdf
LYS luvut oli B35M taulukko 1,28, mun 1,27 ja X-35 1,33. Onnea vaan taulukkoveneiden luvuilla B35M:lle!

Taulukosta näyttää puuttuvan paljon Suomessa LYS-taulokkoon lisättyjä veneitä, uudemmat FG:t esimerkiksi.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Thu Apr 23, 2020 22:04 pm
by Cage
Varmaan ihan tervetullut uudistus. Pikkasen harmittaa vaan se mitä toteavat itsekin, eli että mittakirjalla yleensä saa paremman arvon kuin taulukkoveneellä. Nyt jos joku feneilijöistä heittää rahat tiskiin mittakirjaan, niin siinä sitten keskiviikkokisoissa ei enää kaksi fenettä olekaan enää samalla viivalla. Ja jos skabat on FinRatingiä, niin onhan se vähän hassua antaa tasoitusta niille, jotka ovat hankkineet mittakirjat, oli se sitten mikä tahansa venetyyppi. Aikamoinen potti rahaa kyseessä, jos "kaikkia" veneitä aletaan mittaamaan ja aikamoinen savottakin siinä on.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Fri Apr 24, 2020 00:17 am
by Petri
Eikä ehkä raha niinkään, mietin miten integraatio esim. M2S:ään tapahtuu. Jos veneellä on mittakirja, voiko enää kisata taulukon luvulla? Eli tavallaan mittakirjan omaava vene ei iltakisaan osallistuessaan enää olisi samalla luvulla muihin nähden.

Mielestäni tuossa on siis hyvätkin puolensa, ehdottomasti, mutta jos tosiaan vain mittakirjan hankinnalla voi nopeuttaa venettään, homma voi vähän hankaloittaa ei-vakavampaa kisailua.

Nyt julkistettiin yksi luku, sisälsikö Finrating myös triple numberin? Sitä voisin itse mielelläni ottaa käyttöön iltakisoissakin, tuulen määritys vain Harmajan keskiarvona ja määritelmä suoraan ordereihin.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Fri Apr 24, 2020 12:07 pm
by harald
Eikö Joakim ole ollut mukana tässä projektissa?

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Fri Apr 24, 2020 12:57 pm
by Joakim
En ole ollut mitenkään mukana. Täytenä yllätyksenä tuli tämä projekti mulle syyskokouksessa.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Fri Apr 24, 2020 13:03 pm
by harald
En ollut venemessuilla, joten jäi varmaan kuulematta että "miksi". Mitä muutoksella haetaan, yhteentoimivuutta ORC:n kanssa yhteentoimivuuden takia (tuo kuullosti turhan negatiiviselta, mitä ei ole tarkoitus) vai vanhan puhdistamasti pois pölyttymästä?

LYS toimi mielestäni riittävän hyvin siinä missä sitä käytettiin. Ongelmiahan siinäkin on/oli, mutta missä säännössä ei ole?

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Fri Apr 24, 2020 18:40 pm
by Petri
Kyllä mielestäni "miksi" on ihan perusteltu, tavallaan järjestelmän ylläpito on helpompaa kun se automatisoituu ja tuo uusia mahdollisuuksia (esim. Triple number). Mutta se että käytännössä mittakirja on menestymisen edellytys on vähän ikävä käänne.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Fri Apr 24, 2020 19:05 pm
by Cage
Pitää varmaan tulkita tämä niin että kovat tyypit voittaa taulukkoluvulla. :D

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Fri Apr 24, 2020 19:56 pm
by Feikko
Tämä ei nyt ole vastaus mihinkään, vaan pikemminkin kysymys. Seurassamme (Sulkavan Pursiseura, SUP) on vuoden the tapahtuma Eloregatta, joka on siis jäsenten välinen "leikkimielinen" purjehduskilpailu. Olemme soveltaneet siinä Joensuun Pursiseuralta alunperin kopioituja ns "anoppi-LYS" tasoituksia, joissa on etua saanut LYS-lukuun vanhoista purjeista, lapsi- ja muusta kokemattomasta miehistöstä -ja kipparin anopista on LYS-luvusta vähennetty peräti 0,03 eli spinnun osuus. Aikoinaan voitimmekin (ilman anoppia!) joitain kisoja FE:llä, mutta LYS-luvun muuttuessa (kuvittelen, että taitavien ja välineeseen erityisesti panostaneiden, kiitti vaan) asemamme on muuttunut toivottomaksi. Pahin (=rakkain?) kilpakumppanimme purjehtii Maxi Fenixillä ja vielä jatketulla perällä. Jatkettua perää ei ole ikinä huomioitu. Toivoni olen pannyt tähän, ainakin paremmalta tuntuvaan tasoituslukuun. Koska kukaan seurassamme ei kisaa niin tosissaan (satunnaiset käynnit Oopperaregatassa Savonlinnassa), että rupeaise mittalukuja hommaamaan. Ja sitten kysmys: Olisiko olemassa joku sivistynyt arvaus, mikä Fenixin peräjatkeen vaikutus mahdollisesti olisi Finratingiin? Selvinnee, jos joku Fenix hakee mittakirjaa muuten vakioveneeseen, mutta antakaa joku arvio, esim FE:n tilanteiden perusteella.

Eloregatan "sääntöjen" mukaan aluksen anoppi-LYS luku vahvistetaan kipparikokouksessa ja protestit hylätään kisan jälkeen. Eli Mistään vakavasta (ei kai minullekaan?) asiasta ei ole kyse. heittäkää arvauksia, jos viitsitte. Feneilyä on koronan jälkeenkin!

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Sat Apr 25, 2020 23:47 pm
by Panu
Petri wrote: Fri Apr 24, 2020 18:40 pm Kyllä mielestäni "miksi" on ihan perusteltu, tavallaan järjestelmän ylläpito on helpompaa kun se automatisoituu ja tuo uusia mahdollisuuksia (esim. Triple number).
Tervehdys

Automaatio ja helppo ylläpito ovat ihan hyviä arvoja, mutta millä oleellisella tavalla tänä nyt käytännössä eroaa ORC club raakileesta, joka ei oikein koskaan saanut tuulta purjeisiinsa. Molempiin näihin tasoitus systeemeihin on sitten sisään leivottu tuo toivoton mittakirja vaatimus niille, joilla on menestys halua tai kilpailullisia tavoitteita. Ei Jatkoon #-o

Onpa tulevaisuudessa yhä helpompi perustella itselleen miksi yksityyppi toiminta, purjehdus ja kisaaminen on kivaa ja kehittävää.


Petri wrote: Fri Apr 24, 2020 18:40 pm Mutta se että käytännössä mittakirja on menestymisen edellytys on vähän ikävä käänne.
Tämä lausahdus oli turhan hienosti / kauniisti formuloitu, kun oikeasti lauseeseen olisi kulunut laitaa joukko suomenkielen kiro- tai voimasanoja painottamaan suuren yleisön kokemaan pettymystä aiheeseen. Kekkosen sanoja lainaten totean "Saatanan Tunarit"

Kun tähän vielä lisätään käytännön pakotus siirtyä tähän uuteen systeemiin poistamalla vanhat lys taulukot ollaan jo rajoilla missä toiminnan tuottamuksellisuus alkaa olla toteen näytetty. Järkevästi ajatellen olisi kaiketi ollut hyvä soveltaa ylimenokautta jonka aikana olisi kerätty kokemuksia uudesta järjestelmästä vanhan rinnalla. Nyt tämän mahdollisuus on tarkoituksella estetty.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Mon Apr 27, 2020 11:24 am
by Joakim
Tuota Finrating-taulukkoa luultavasti korjataan vielä selvästi, joten turha vielä nostaa verenpainetta luvuista ja mahdollisesta todistuksen tarpeesta.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Wed Apr 29, 2020 10:45 am
by Petri
Panu wrote: Sat Apr 25, 2020 23:47 pm Automaatio ja helppo ylläpito ovat ihan hyviä arvoja, mutta millä oleellisella tavalla tänä nyt käytännössä eroaa ORC club raakileesta, joka ei oikein koskaan saanut tuulta purjeisiinsa. Molempiin näihin tasoitus systeemeihin on sitten sisään leivottu tuo toivoton mittakirja vaatimus niille, joilla on menestys halua tai kilpailullisia tavoitteita. Ei Jatkoon #-o

Onpa tulevaisuudessa yhä helpompi perustella itselleen miksi yksityyppi toiminta, purjehdus ja kisaaminen on kivaa ja kehittävää.
Ero ORCClubiin on se ettei ole vaihtoehtoa, mielestäni se on tavallaan ihan perusteltua. Jos joku sitten tahtoo alkaa ylläpitämään ja hallinnoimaan LYSTI-tasoitusjärjestelmää, sikäli ei kai siihen estettä ole jos vain asian vielä kävisi läpi SPV:n kanssa läpi, en tiedä mikä IRC:n tilanne nyt on mutta kyllähän uusia tasoitussääntöjä voi aina tuoda.

Mutta tosiaan tuo taulukkoluku vs. mittakirja on asia mihin pitäisi noin sääntömielessä ottaa kantaa ts. nähdäkseni ainoa tapa on määritellä Finrating-säännössä että jos veneellä on taulukkoluku, kilpailujärjestäjä voi määritellä että vain ko. lukua voi käyttää. Jos veneellä on myös mittakirja, tällä voi osallistua vain jos kilpailunjärjestäjä sen sallii (esim. joku Suursaari-race tyyppinen kisa). Ja tietenkin M2S:n pitää tukea tätä.

Noin omassa mielessäni Suomessa tulisi olla kaksi tasoitussääntöä:
- Finrating joka perustuu puhtaasti taulukoihin ja vene jota ei ole taulukossa/vene poikkeaa merkittävästi taulukkoveneestä voi hakea todistuksen
- ORCi mittauksineen kaikkineen

Se että tuossa välissä on vielä Finrating-todistus on vähän tarpeeton.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Thu Apr 30, 2020 09:33 am
by Joakim
FE83:n luokassa ehkä vielä on ollut kohtuu paljon taulukkoveneitä, kun siellä on pääosin 80-luvun veneitä. Nopeimmissa luokissa taas on pääosin todistusveneitä, kun moni uudempi venetyyppi ei ole taulukossa. Ja jos onkin, on taulukkoveneessä helposti eri köliversio tai keulapurje.

Ei ole realistista, että kisa voitaisiin rajoittaa vain taulukkoveneille, kun muutenkin kisoissa on ollut vähänlaisesti osallistujia.

LYSissä oli tiukat rajat lukumuutoksille. Pienehköistä mittamuutoksista ei helpolla annettu pienempää lukua. Piti olla selkeä muutos, kuten genua->fokka.

Tästä periaatteesta luovuttiin 2019 kaudelle, kun sallittiin ORC-pohjaiset LYS-todistukset. Silloin osa taulukkoveneistä saattoi saada huomattavasti paremman LYS-luvun taulokkomitoillakin.

Finratingissä tuo ongelma olisi mahdollista poistaa, ainakin osin. Kun taulukkokin on ORC-pohjainen, ei pitäisi todistuksella saada parempaa ellei ole myös mittaeroja.

Valitettavasti mittaeroja on. Taulukkoveneen tulee täyttää taulukon mitat. Jos sinne laittaa liian alhaiset painot ja pienet purjemitat sekä miehistöpainon, varsin monen taulukkoveneen olisi pakko hakea todistus (tai purjehtia sääntöjen vastaisesti).

Säännössä on tietysti mahdollista rajoittaa oikeutta todistukseen tai mittojen määrittelytapaa todistuksessa.

Ruotsin SRS:ssä on myös sama ongelma eli vakioveneelle tavallisilla kisapurjeilla voi saada 1-3% paremman luvun hakemalla yksilöllisiin mittauksiin perustuvan todistuksen.

Se on ehkä hinta siitä, jos halutaan antaa tarkempi sakko tai hyvitys taulokosta poikkeamasta.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Tue May 05, 2020 13:01 pm
by Petri
Huomasin tietoa etsiessä että alkuperäisessä finnrating-uutisessa H-veneen Finnratingiksi oli laitettu 0,8263
http://avomeripurjehtijat.org/2020/02/1 ... ella-2020/

Toki luku alustava, mutta jos vertaa muita alustavia (ensin uutisen luku, lopulta taulukon luku):
AE 0,8539 -> 0,8706
Inferno31 0,9012 -> 0,912

Eli eroa 1-2%. Tästä skaalaten H-veneen luku voisi olla ~0,837 eli FE:n lukuun nähden (0,8412) on periaatteessa vaihteluvälin puitteissa joko ~sama tai sitten sen sadasosan hitaampi.

Mutta hankalaa on nyt että mitenköhän aikataulu mahdollistaa tasoituskisaamista kesäkuussa (jos siis kisoja on), jos todistuksia ei ole vielä myönnetty.

Re: FinLYS-sääntö 2017

Posted: Tue May 05, 2020 18:13 pm
by Joakim
Eiköhän H-veneelle tule sen OD-mittakirjan mukainen 0.8261: http://data.orc.org/public/od/2020/HBOAT.od.pdf