Page 10 of 10

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Wed Apr 21, 2021 19:18 pm
by Joakim
asalovuo wrote: Tue Apr 20, 2021 13:10 pm Merelli mitattiin viimesyksynä uudelleen ja tällöin painoksi saatiin 2522kg eli vene on lihonut hieman :)
Onkos sinne tullut jotain lisäpainoa? Veneessä lienee kuitenkin ollut 2012 mittauksessa muutakin kuin inventaariossa listatut kaksi 7,5 kg ankkuria ja 15 kg työkalut eli yhteensä 30 kg, jotka VPP vähentää painosta. Siis esimerkiksi ankkuriköydet, kiinnitysköysiä, sammuttimet, kaasupullo jne.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Wed Apr 21, 2021 19:26 pm
by asalovuo
Joakim wrote: Wed Apr 21, 2021 19:18 pm
asalovuo wrote: Tue Apr 20, 2021 13:10 pm Merelli mitattiin viimesyksynä uudelleen ja tällöin painoksi saatiin 2522kg eli vene on lihonut hieman :)
Onkos sinne tullut jotain lisäpainoa? Veneessä lienee kuitenkin ollut 2012 mittauksessa muutakin kuin inventaariossa listatut kaksi 7,5 kg ankkuria ja 15 kg työkalut eli yhteensä 30 kg, jotka VPP vähentää painosta. Siis esimerkiksi ankkuriköydet, kiinnitysköysiä, sammuttimet, kaasupullo jne.
Uusi sisustus, isompi pentteri, jääkääppi, kaapistot, konehuoneen eristykset, pistopunkan hylly ja muuta kiinteää varustusta.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Wed Apr 21, 2021 20:02 pm
by Joakim
asalovuo wrote: Wed Apr 21, 2021 19:26 pm Uusi sisustus, isompi pentteri, jääkääppi, kaapistot, konehuoneen eristykset, pistopunkan hylly ja muuta kiinteää varustusta.
OK, ihmettelinkin jo tulosta muuten.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Wed Apr 21, 2021 20:15 pm
by asalovuo
Joakim wrote: Wed Apr 21, 2021 19:14 pm
harald wrote: Wed Apr 21, 2021 14:02 pm Tietääkö kukaan miten lasken ORC testimittakirjan ToT All purpose luvusta Finrating luvun?
Et mitenkään. Se on erilailla laskettu eli eri tuulimallilla. Tietysti joku keskimääräinen kerroin noiden välille tulee.
Eikö tuon ToT:n saa laskettua ToD:n avulla?
Tarkoitan siis käyttämällä noita FR säännössä olevia painotuksia ja mittakirjasta "Time Allowances in secs/NM" taulukkoa... ei nähtävästi kun en saanut lukuja stemmaamaan
Pakko kysyä kun en ymmärrä :)

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Wed Apr 21, 2021 21:07 pm
by harald
Joakim wrote: Wed Apr 21, 2021 19:14 pm
harald wrote: Wed Apr 21, 2021 14:02 pm Tietääkö kukaan miten lasken ORC testimittakirjan ToT All purpose luvusta Finrating luvun?
Et mitenkään. Se on erilailla laskettu eli eri tuulimallilla. Tietysti joku keskimääräinen kerroin noiden välille tulee.
Onko tämä tuulimalli tai laskentamalli julkinen kummassakaan säännössä?

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Wed Apr 21, 2021 22:27 pm
by Joakim
Löytyyhän ne ORC:n säännöistä vai olikohan VPP dokumentaatiosta. Suurin vai peräti ainoa ero 2021 all purposeen on tuulikeskiarvotuksesta luopuminen. Se siis on laskettu suoraan mittakirjan time allowance arvoista ja Finratingissä on edelleen mukana tuulikeskiarvoitus.

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Thu Apr 22, 2021 00:01 am
by asalovuo
No nyt alan ehkä olemaan taas kartalla.

1. ToD:n laskeminen löytyy siis täältä https://www.orc.org/index.asp?id=33 (weighted average)
2. Painotukset FR säännöstä ja https://www.orc.org/index.asp?id=33.
3. ToT=FR-luku=600/ToD (kaava löytyy joko FR-säännöstä tai https://www.orc.org/index.asp?id=34

En ollut huomioinut sitä "toista" painotusta.
Ensin siis laskettava FR painotustaulukon mukaiset keskiarvot ja tämän jälkeen vielä tuloksista painotettukeskiarvo ORC laskentatavan mukaan 8kt 25%, 12kt 50% ja 16kt 25%...
Ainakin Vinca:n kohdalla yllä oleva tuotti todistuksen mukaiset ToD ja ToT/FR luvut :)

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Posted: Thu Apr 22, 2021 08:31 am
by Joakim
All purpose on ympyrärata eli sama kuin ennen 2021 ollut circural random, mutta ilman tuulikeskiarvotusta ja siksi selvästi nopeampi.

Finrating ei ole ympyrärata.