Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3854
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Petri » Mon Jun 22, 2020 12:12 pm

Täähän meni ihan hyvin

Inferno 29, lukumuutos 0.8941 -> 0.9137.

Noei, onhan tuo siis valtava muutos ollut mutta rehellisesti olisin itse kyllä vain ottanut lisävuoden LYS:lle jos kerta edes LYS-FR suora konversio ei ole onnistunut jopa yleisten venetyyppien osalta.

Joakim
yliluti
Posts: 855
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim » Mon Jun 22, 2020 15:34 pm

Petri wrote:
Mon Jun 22, 2020 12:12 pm
Inferno 29, lukumuutos 0.8941 -> 0.9137.
Onhan tuo karu luku 29:lle. Nopeampi kuin Inferno 31, X-302 jne. Elan 31, Dehler 29 ja Avance 36 käytännössä samalla luvulla.

Mitatun 29:n luku on 0,88:n paikkeilla (esim. Bice), joten alkuperäinen taulukkoluku oli ihan linjassa sen kanssa.

mihor
kokelas
Posts: 166
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by mihor » Mon Jul 06, 2020 18:22 pm

Heinäkuun alku ja amp sivuilla edelleen:
Suomenlahti Ranking 2020
Lisätietoja kauden 2020 rankingista pikapuoliin
Jos/kun kilpailussa on iso/pieni-luokkajako, missä menee ison ja pienen luokan raja? Tietääkö joku, mitä FinRating lukua tuossa pitäisi käyttää, ettei käy niin, että joku vene on Ranking sarjassa välillä pienessä luokassa ja välillä isossa.
s/y Mariko, FIN-2380

toxi
kokelas
Posts: 93
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi » Mon Jul 27, 2020 10:35 am

Ajattelin hakea tuollaisen Finrating-todistuksen kun siihen kovasti kehotetaan. Muutama kysymys heräsi kuitenkin ja arvelen että täältä voisi löytyä joku joka osaa vastata.
-Pitääkö olla Avareitten jäsen jotta voi hakea Finrating-todistuksen?
-Lasketaanko viulustaagien saalingit mukaan "number of spreaders" kohtaan?
-Rikistä pyydetään mittoja jotka ovat vaikeita mitata. Voiko nämä jättää tyhjäksi ja data tulee vakioveneestä?
-Albin Nova taulukkoveneessä on mainittu rikityypiksi 9/10 vaikka tietääkseni kaikki ovat 7/8. Aiheuttaako tämä paljonkin vääristymää tasoituslukuun?
-Paljonko miehistönpaino vaikuttaa. Seilataan usein 4-5 hengen porukalla joten onko tyhmää laittaa kiloja mahdolliselle kuudennelle kaverille?

//Tomppa

Joakim
yliluti
Posts: 855
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim » Mon Jul 27, 2020 23:38 pm

Pitää olla jäsen, jotta saa todistuksen. Voi vasta liittyä.

Viuluja ei lasketa saalingeiksi. Onko Novassa sellaiset?

Novalle ei ole hyvin olemassa rikimittoja. LYSissä ei ollut kaikkia mittoja ja niiden määrittely oli LYSissä epämääräisempää. Eihän niiden mittaaminen nyt kovin vaikeaa pitäisi olla, jos vain on pitkä mitta.

Rikityypillä ei ole väliä, sehän tulee mitoista.

Miehistöpaino vaikuttaa, mutta miten paljon on venekohtaista. Miehistöpainoa vaativissa veneissä vaikuttaa enemmän.

toxi
kokelas
Posts: 93
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi » Tue Jul 28, 2020 00:20 am

Kiitos vastauksista.
Joakim wrote:
Mon Jul 27, 2020 23:38 pm
Pitää olla jäsen, jotta saa todistuksen. Voi vasta liittyä.
Ok, liityn.
Viuluja ei lasketa saalingeiksi. Onko Novassa sellaiset?
Minulla on kun ruotsin luokkasäännöt sallivat.
Novalle ei ole hyvin olemassa rikimittoja. LYSissä ei ollut kaikkia mittoja ja niiden määrittely oli LYSissä epämääräisempää. Eihän niiden mittaaminen nyt kovin vaikeaa pitäisi olla, jos vain on pitkä mitta.
Ei ne vaikeita ole mutta kun ei ole apuria lähipäivinä ja kiire painaa päälle että ehtisi saada todistuksen Helsinki-tallinna-raceen. Luulin että melko tarkkoja mittoja olisi olemassa kun Novalle on annettu ORCi-todistuksia.
Kuinka nopeasti tuon todistuksen saa kun on täyttänyt anomuksen?
Miehistöpaino vaikuttaa, mutta miten paljon on venekohtaista. Miehistöpainoa vaativissa veneissä vaikuttaa enemmän.
Meillä miehistön paino vaihtelee välillä n. 320-540kg.

Toinen mielenkiintoinen kysymys olisi että kun veneen mukana tuli "reacher" eli aivan tolkuttoman kokoinen genoa jota ei ole voinut käyttää LYSissä. Paljonkohan tällainen harvoin käytettävä purje huonontaa Finratingiä. HLP arviolta ainakin 2-3 metriä lisää LYS-fokkaan.
//Tomppa

Joakim
yliluti
Posts: 855
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim » Tue Jul 28, 2020 11:54 am

Ei ole maailmalla yhtään Albin Novaa ORC International mittakirjalla koskaan ollut. Suomessa on yksi 1991 mitattu, jolla ilmeisesti on ollut josku muinoin IMS-mittakirja, mutta siinäkin on merkintä, että rikimitat pitää tarkistaa.

ORC Clubeja löytyy, mutta niiden mittojen oikeellisuudesta ei ole koskaan varmuutta. Mittakirjoilla on virallisesti 2 viikon toimitusaika. Käytännössä saa yleensä nopeammin, varsinkin tarpeeseen. Alle viikon toimitusvaatimuksesta joutuu maksamaan pikatoimituslisää.

Miehistöpaino ja reacher selviävät testimittakirjoilla, joita voit itsekin tehdä ORC Sailor Servicessä n. 10 €/kpl. Kyllähän tuollainen 200 kg muutos jo vaikuttaa. Reacher vaikuttaa fokkaveneessä vielä enemmän, mutta se riippuu tuon tarkemmista mitoista (puolileveyssuhde ja pinta-ala) ja nostotavasta (kiinni etustaagissa, lentävänä etustaagin etupuolella tai lentävänä etustaagin takapuolella).

Joakim
yliluti
Posts: 855
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim » Tue Jul 28, 2020 12:09 pm

Vilkaisin nopeasti tuota. 200 kg lisää miehistöpaino vaikutti 0,0055 ja HLP 3,8->6 0,0174. Tuossa siis reacher genuana eli ei spinnu ja kiinni etuliikissä.

toxi
kokelas
Posts: 93
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi » Tue Jul 28, 2020 21:35 pm

Kiitos kaikista vastauksista. Näistä oli paljon apua.
Joakim wrote:
Tue Jul 28, 2020 11:54 am
Ei ole maailmalla yhtään Albin Novaa ORC International mittakirjalla koskaan ollut. Suomessa on yksi 1991 mitattu, jolla ilmeisesti on ollut josku muinoin IMS-mittakirja, mutta siinäkin on merkintä, että rikimitat pitää tarkistaa.
OK. olin jotenkin siinä uskossa että niitä olisi ollut. Tarkoitttaako tämä että jos haluaisin ORCi-mittakirjan niin runkokin pitäisi mitata vai löytyykö siitä tiedot jostakin. Taitaa tulla helkkarin kallis mittaus jos kaikki pitää tehdä alusta.

Onko sulla heittää arviota paljonko suunnilleen mittaukset maksaisi jos hankkisin Novaan ORCi-mittakirjan?

Sain likan auttamaan hilaamaan itseni mastoon joten rikistä on mitat otettu. Huomenna saan purjeet mitattua ja täytettyä tuon Finrating-hakemuksen ja todistuksen tarvitsen viimeistään 7.8 joten toivoa taitaa olla että se onnistuisi.

Joakim
yliluti
Posts: 855
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by Joakim » Tue Jul 28, 2020 22:24 pm

Kyllä Novalle runkotiedosto on. Sen mittaaminen olisi maksanut suuruusluokkaa 600 €. Kaikki muut mittaukset purjeiden määrästä riippuen yhteensä n. 300 €.

toxi
kokelas
Posts: 93
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)

Post by toxi » Wed Jul 29, 2020 17:09 pm

ok ja kiitos. Saattaapi olla että ensi keväänä maailma näkee ensimmäisen ORCi Novan. Nyt FinRating-hakemus on jätetty sisään. Aika paljon pienemmät mitat oli kuin Finrating-taulukkoveneellä.

Post Reply