FinLYS-sääntö 2017

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2195
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Panu » Wed Feb 19, 2020 20:09 pm

Joakim wrote:
Tue Feb 18, 2020 22:34 pm
....Viimeiset vuodet on sitten nojattu vahvemmin ORC:hen ja nyt ollaan menossa puhtaasti ORC-pohjaiseen systeemiin.
Ymmärrettävään, mutta kuitenkin todistusvene S&S 6.6 Inkerin lys ja orc "nopeudessa" oli selvä epäsuhta, joka sai olla olemassa useita vuosia ilman, että siihen puututtiin.
Joakim wrote:
Tue Feb 18, 2020 22:34 pm
Tuo "jossa ei enää ole tällä vuosituhannella huomioitu kilpailumenestystä" pitää siis ymmärtää niin, ettei enää tilastomatemaattisesti laskettu LYS-lukuja.
No saman Inkerin menestys radoilla ei kuitenkaan saanut ketään heräämään Lys tomikunnassa, etenkin kun HTR:n voittajana Inkerin ja toiseksi tulleen veneen ero maalissa oli useana vuotena peräkkäin yli tunnin luokkaa tulosten ollessa muiden osalta tiukkaa minuutti / sekunti peliä.

Kaikesta huolimatta en mitenkään osannut tukita lausahduksen kirjoittajan tarkoittavan tilastomatemaattisia menetelmiä puhuessaan kilpailumenestyksestä, niin kuin ei varmaan kukaan muukaan lukija. [-X

Kuulin 2000-luvun alussa Elisaaren laiturilla naapuriveneen kipparin "vanhaherran" kertovan miten FE:n lys alunperin määriteltiin ensimmäisen kerran. Lähtökohta oli H-veneen lys 1.06, mikä kutakuin saman kokoisena ja erityisen suosittuna veneenä toimi hyvänä verrokkina. Kun PR-marin mainosti FE:tä urheilullisena perheveneenä päätettiin "arvioimalla" Feneelle antaa lys 1.07 ! #-o. Tämä lys kesti ajan haastetta ja kulutusta liki 25v ennen, kuin Fe83 huomattiin, lyssin nostolla, kun od-luokkana olimme oppineen purjehtimaan itse veneen pysyessä muuttumattomana.

Lyssin heikkoudet ovat olleet jo pitkään tiedossa, mutta jotenkin lyssin "helppous" on kantanut aina näihin päiviin asti. Toivottavasti uusi järjestelmä toimii paremmin ja mahdolliset päättömyydet eivät saa jatkua enää vuodesta toiseen.
Ystävällisin veneily terveisin PR

Joakim
yliluti
Posts: 796
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Joakim » Mon Feb 24, 2020 00:51 am

Inkerin tapausta kyllä käsiteltiin monta kertaa sinä aikana kun olin LYS-toimikunnassa (en ole ollut kahtena, vai kolmena, viime kautena). Silloin LYS ei perustunut ORC:hen, mutta toki ORC-mittalukuja katsottiin, jos niitä oli. S&S 6.6:n teki monimutkaiseksi se, että vene on rungoltaan identtinen Antilla 30:n kanssa ja se on taas ollut "ikuisesti" LYS-taulukossa luvulla 1,09. S&S:n keulakolmio on hiukan pienempi ja ilmeisesti sen takia on annettu luku 1,08. Myöskään ORC:n mielestä S&S 6.6 ei ole ainakaan nopeampi kuin Antilla.

Ei siis ollut perusteltua nostaa lukua ilman, että myös Antillan luku olisi noussut. Sille taas ei ollut näkynyt mitään perusteita eikä muut S&S 6.6:t koskaan pärjänneet hyvin. Inkeri taas on voittanut SM:t ja paljon muutakin LYSin ulkopuolella ja on ollut samalla perheellä "ikuisesti".

Usein myös Inkerin voittomarginaali oli sellainen, että luvun nosto mihinkään järjellä perusteltuun lukuun ei olisi tuloksiin juuri vaikuttanut. 70-luvun alun puolitonnarille 1,1 tai varsinkin yli on jo todella kova luku.¨

80-luvulla uusien venemallien LYS-luvut arvioitiin tai lobattiin joksisin ja sitten niitä korjattiin myöhemmin. Välillä meni selvästi pieleen ja välillä varsin hyvin kohdalleen. Kuten tiedätte FE83 on myös nopeusprofiililtaan melko poikkeva eli on ollut kovassa tuulessa täysin ylivoimainen, myös 1,08:lla.

FE83 ei ole suinkaan ainoa, jonka LYS-luku on noussut vuosien saatossa. Menihän H-venekin 1,06->1,08. Albin Express nopeutui myös.

Nyt sitten mennään puhtaasti ORC-pohjaisesti. Se tuo melko selkeitä muutoksia, jotka luultavasti pääosin hyödyttävät FE83:sta. Luokan kannalta tietysti voi herättää keskustelua, että jatkoperäinen tulee olemaan lähes 3% nopeampi eli samaa tasoa kuin Inkeri.

Katselin vähän millainen luku olisi tulossa entiselle Tempolleni. Näyttäisi olevan lähes kaikkiin silloisiin kilpakumppaneihin verrattuna 2-3% edullisempi verrattuna silloisiin LYS-lukuihin, joihinkin vielä suurempikin ero. Onneksi ei tuota enää ole, ei paljon motivoisi noin helppo voittaminen. FE83:een nähden etua olisi tullut vain 1% (FE83 1,08:lla).

Cage
Hallitus
Posts: 615
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Cage » Mon Feb 24, 2020 09:40 am

Olin jokunen vuosi sitten MP:n kilpakoulu tms. illassa ja siellä Inkeristä juuri oli juttua siitä kuinka paljon rikiä oli muutettu vaihtamalla huomattavasti kevyempään ja taipuisampaan mastoon ja nyt en muista oliko tehty muitakin muutoksia. Oliko tästä mitään puhetta ja otettiinko huomioon verratessa Antillaan?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)

Joakim
yliluti
Posts: 796
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Joakim » Tue Feb 25, 2020 13:33 pm

En muista Inkerin mastosta puhutun. Sen mitat ja paino löytyy ORCi-mittakirjasta. Näyttää painavan 84 kg eli ei ole mitenkään erityisen kevyt. Vaikkapa Tempon P-mitta on 50 cm suurempi ja masto painaa 61 kg. FE83:n masto taas reilut puoli metriä lyhyempi ja painaa 41 kg.

Valitettavasti Antilla 30:n tai muiden S&S 6.6:n mastoja ei ole punnittu, joten en osaa sanoa ovatko ne olleet merkittävästi painavampia,

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2195
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Panu » Tue Feb 25, 2020 18:07 pm

Joakim wrote:
Tue Feb 25, 2020 13:33 pm
Valitettavasti Antilla 30:n tai muiden S&S 6.6:n mastoja ei ole punnittu, joten en osaa sanoa ovatko ne olleet merkittävästi painavampia,
Tervehdys

Tuosta Cagen mainitsemasta tilaisuudesta löytyy esitelmämateriaalit netissä pdf muodossa ja niistä muistan lukeneeni Inkerin uuden maston olleen luokka 40kg kevyempi kuin alkuperäisen maston.

Onko tätä huomioitu vai ei, en tiedä. Toisaalta kun kys veneellä on kisattu paljon on hyvin oletettavaa, että veneen omistaja on ymmärtänyt kevyen maston vaikutuksen hitausvoimiin sekä oikaisevaan momenttiin ja siten veneen vauhtiin purjehdittaessa. Syytä miksi tämä tieto on tai ei ole välittynyt eteenpäin lys todistuksen laatijalle en osaa kuin arvella?
Ystävällisin veneily terveisin PR

Joakim
yliluti
Posts: 796
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Joakim » Tue Feb 25, 2020 19:09 pm

Inkerillä on ollut joka vuosi ORCi- ja sitä ennen IMS-mittakirja. Veneestä on siis ollut LYS-toimikunnalla kaikki tarvittava tieto, paljon enemmän kuin useimmista muista veneistä.

Vene ei ole taulukkovene, joten ei ole mitään standardia, josta poiketa. Taulukkoveneen osalta voisi miettiä annetaanko tuollaisesta muutoksesta 0,01:n lisä lukuun. Tuon verran on yleensä laitettu veneille, joissa on hiilikuitumasto alumiinisen sijaan. ORCi-mittakirjojen valossa 0,01:n muutos on liikaa tuostakin.

Joakim
yliluti
Posts: 796
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Joakim » Tue Feb 25, 2020 19:31 pm

Panu wrote:
Tue Feb 25, 2020 18:07 pm
Tuosta Cagen mainitsemasta tilaisuudesta löytyy esitelmämateriaalit netissä pdf muodossa ja niistä muistan lukeneeni Inkerin uuden maston olleen luokka 40kg kevyempi kuin alkuperäisen maston.
Täällä mainitaan alkuperäisen maston painoksi 110 kg. Siis alle 30 kg ero. Mainitaan myös kolme vinssia mastossa. Olikohan nekin mukana painossa? https://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/ ... rsio2i.pdf

sy.inkeri
alokas
Posts: 2
Joined: Tue Feb 25, 2020 21:19 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by sy.inkeri » Tue Feb 25, 2020 22:30 pm

Morjensta fe83-yhdistys

Kai sekin on jokin saavutus, että olemme jo toisessa triidissä kolmatta vuotta mittalukulänkytyksen kohteena. Eipä näissä piireissä kovin jännittäviä asioita tapahdu, jos kuumottavin keskustelun aihe on 50 vuotta vanhan uppotukin tilastollisperustaisen tasoitusluvun kehitys viimeisen 30 vuoden aikana. Ja keskustelu vain kiihtyy, vaikka ne ehti kuopata koko säännön!

Laitetaan nyt pari muistelua ja mielipidettä, josko keskustelu villiintyisi. Me tietysti olemme samalla tavalla ulkopuolisia kuin muutkin LYS-toimikunnan ulkopuoliset jäsenet, suurin osa asioista on omaa arvelua miten homma on mennyt. Lyödään aluksi kovaa faktaa pöytään, hämärä muistikuva on että aikoinaan S&S 6.6:n lys-luku ei yleisesti ollut 1.08 vaan 1.07. muistin tueksi netistä löytyy lys-todistukset v. 2005
https://docplayer.fi/24010376-Suomen-pu ... ukset.html
jossa meillä on lysluku 1.08 ja kahdella muulla 6,6:lla 1.07. Masto vaihdettiin joskus 90-luvulla, ensisijaisesti koska miehistö kyllästyi kantamaan vanhaa mastoa kraanalle. Suurin ero moneen 6,6:seen verrattuna Inkerissä on kuitenkin uppoumassa, mastolla nyt oli varmasti vain näennäisempi vaikutus gph:hon. Kyseisestä dokusta löytyy meille ja toiselle 6,6:lle uppoumaa 3.8 ton, kolmas onkin sitten 4.7 ton. Ja jos vertaillaan Antillaan, niin Antilla 30:ssa on korkeampi masto ja erilainen köli ja siksi varmaan taulukko LYS-luku oli 1.09. s/y inkeri ei ollut aktiivinen alkuaikoina lysissä vaan purjehdimme scandicupia ja imsiä. Ei ole kauheasti muistikuvia, että mistä lys-luku alun perin meille putkahti.

Oman rajallisen kokemuksemme mukaan 70-luvun puolitonnareiden (Scampi, Ballad, Antilla, S&S 6.6, jon 30, Murena, …) LYS-luvut ovat kuvastaneet veneiden välisiä nopeuseroja keskimäärin kelvollisesti. Olemme kaikkia näirä vastaan ajaneet eri säännöissä. Näin se menee, saman veneryhmän veneitä on voitu hyvin vertailla toisiinsa. Tosin tämäkin perinnetieto saatiin lopuksi sekaisin, Antillan lys-päivityksen mukaan sillä täytyisi voittaa purjehdituissa ajoissa scampi. Kyseinen tieto kuuluu pohjoismaalaisen kölivenepurjehtijan yleissivistykseen, se ei ole mitenkään ja missään mahdollista, on kokeiltu aikoinaan Inkerilläkin mm. runtissa. Olisipa saatu joskus BojBoj Ruotsin maalta kryssimään LYSluvulla 1.09 HTR:ssä kevyessä keskituulessa Tallinnaan, sen jälkeen olisivat excel-taulukot täyttyneet lys-vertailuista http://piano-swe27.blogspot.com/2014/05 ... -mast.html esimerkkiä lys-tuunaukseen

Jälkikäteen provosoiden voisi ehkä väittää, että vanhoilla puolitonnareilla on ollut melko edulliset lys-luvut vuosien saatossa esim. expresseihin verrattuna. Suoritetaan pikavertailu SRS/LYS Ruotsissa aktiivisten scampin, Balladin ja albin expressin välillä lisättynä fe:llä. Näiden SRS:t ovat järjestyksessä 0.903, 0.896, 0.910 ja 0.881 sekä lysit 1.09, 1.08, 1.11 ja 1.08. Valitaan AE nollaveneeksi ja päivitetään SRS:n perusteella LYSit, ne ovat scampi 1.10, ballad 1.09 ja fe 1.07. No vertailu on siinä mielessä huono, ettei täällä ole paljoa kokemusta balladista ja scampista, mutta silti kai se jostain kertoo että vanhojen puolitonnareiden SRS-pohjaiset luvut yksipuolisesti nousevat lyssissä suhteessa expresseihin. Ja ehkä myös siitä, että antillan viimeisin taulukkolys 1.10 on itse asiassa aika korkea.

LYS-kokonaisuus on varmasti ollut mielenkiintoinen ylläpitää, kun expressit purjehtivat od:tä ja nostavat sitä kautta keskimääräistä purjehduksen tasoa luokissa. Uppotukeissa on muutamia aktiivisia ja sitten on yksittäisiä veneitä jotka panostavat hullunlailla. Osa menee taulukon mukaan ja osalla on mittakirjoja. Joka tapauksessa isot kiitokset aktiiveille, jotka ovat jaksaneet lys-lukuja toimikunnissa päivitellä.

Korostetaan vielä, että jos joku edes ajatuksella perehtyy puhumattakaan että tarkastaa yllä olevan analyysin niin on lähtökohtaisesti purjehtinut väärässä luokassa. jos kuitenkin on ihan pakko, niin olisi rakentavampaa vertailla veneryhmiä toisiinsa eikä nostaa aina sitä yksittäistä nopeinta veneryhmän edustajaa kepin nokkaan. Muuten Lysin osalta voinee tässä vaiheessa siteerata kulunutta slogania: onko LYS 1.08 vai 1.10 aivan sama, asia ratkeaa purjehtimalla 1.12:n vauhtia. FINrating toivottavasti helpottaa ongelmia ja meidän mielestämme säännön päivitys on järkevää. varmaa on ainoastaan ettei länkytys lopu

Ylläolevan kirjoitti Inkerin miehistössä purjehtinut pikaistuksissaan, ei oteta vastuuta mahdollisista virheistä ja vääristä muistikuvista.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2195
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Panu » Wed Mar 11, 2020 12:02 pm

sy.inkeri wrote:
Tue Feb 25, 2020 22:30 pm
Morjensta fe83-yhdistys

Kai sekin on jokin saavutus, että olemme jo toisessa triidissä kolmatta vuotta mittalukulänkytyksen kohteena. Eipä näissä piireissä kovin jännittäviä asioita tapahdu, jos kuumottavin keskustelun aihe on 50 vuotta vanhan uppotukin tilastollisperustaisen tasoitusluvun kehitys viimeisen 30 vuoden aikana. Ja keskustelu vain kiihtyy, vaikka ne ehti kuopata koko säännön!
Tervehdys

Pahoitteluni, jos käyty keskustelu koetaan "länkytyksenä". Tarkoitus oli vain osoittaa miten hankala LYS on ollut ylläpitää ja minkälaisia systemaattisia virheitä järjstelmän sisään on syntynyt

Ei S&S 6.6 / Inkeri ole ollut ainut "lystikäs tapaus". Muistaakseni Botnia 6:lla oli vastaavia lys spekulaatioita aikanaan. Pidettiinhän tuota jo eräänlaisena "lys rakettina". On kuitenkin muistettava, että lys on aikakautensa lapsi. Tuolloin ei ollut luotettavia laskennallisia menetelmiä (VPP ohjelmistoja) suorituskyvyn arviointiin veneestä mitattavien suureiden avulla. Toisaalta yhtälailla voimme ihmetellä kuinka hyvin yhden tasoitusluvun järjestelmä voi tasoittaa vaihtelevissa olosuhteissa tapahtuvaa suoritusta.
sy.inkeri wrote:
Tue Feb 25, 2020 22:30 pm
Masto vaihdettiin joskus 90-luvulla, ensisijaisesti koska miehistö kyllästyi kantamaan vanhaa mastoa kraanalle. Suurin ero moneen 6,6:seen verrattuna Inkerissä on kuitenkin uppoumassa, mastolla nyt oli varmasti vain näennäisempi vaikutus gph:hon.
Harkimo aikanaan vaihtoi Belmonttiinsa (IOR maxi) maston, joka oli luokkaa 150 kg kevyempi kuin alkuperäinen. Tämä mahdollisti kölin keventämisen toista tonnia! No rahalla sai ja veneellä pääsi... :)
sy.inkeri wrote:
Tue Feb 25, 2020 22:30 pm
LYS-kokonaisuus on varmasti ollut mielenkiintoinen ylläpitää, kun expressit purjehtivat od:tä ja nostavat sitä kautta keskimääräistä purjehduksen tasoa luokissa. Uppotukeissa on muutamia aktiivisia ja sitten on yksittäisiä veneitä jotka panostavat hullunlailla. Osa menee taulukon mukaan ja osalla on mittakirjoja. Joka tapauksessa isot kiitokset aktiiveille, jotka ovat jaksaneet lys-lukuja toimikunnissa päivitellä.
Tämä on aivan totta ja toivomme hartaasti, että uusi systeemi olisi järjestelmänä tarkempi ja oikeudenmukaisempi, jos se nyt yhden luvun systeeminä on mahdollista.
sy.inkeri wrote:
Tue Feb 25, 2020 22:30 pm
Korostetaan vielä, että jos joku edes ajatuksella perehtyy puhumattakaan että tarkastaa yllä olevan analyysin niin on lähtökohtaisesti purjehtinut väärässä luokassa. ....voinee tässä vaiheessa siteerata kulunutta slogania: onko LYS 1.08 vai 1.10 aivan sama, asia ratkeaa purjehtimalla 1.12:n vauhtia. FINrating toivottavasti helpottaa ongelmia ja meidän mielestämme säännön päivitys on järkevää. varmaa on ainoastaan ettei länkytys lopu

Ylläolevan kirjoitti Inkerin miehistössä purjehtinut pikaistuksissaan, ei oteta vastuuta mahdollisista virheistä ja vääristä muistikuvista.
Järjestemän ylläpito on jo sinällään sisältänut ristiriidan. Kyse on ollut venetyypin tasoituskertoimesta, eikä miehistön taitokertoimesta. Kun systeemissä on suloisesti sekaisin objektiivinen ja subjektiivinen arviointi ei lopputulos voi olla kuin jonkin asteinen sotku.

Tästä syystä OD kisailu on hauskaa, koska se ei anna sijaa spekulaatioille eikä LÄNKYTYKSELLE. Jos et saa venettä kulkemaan löytyy syy peilistä.
Ystävällisin veneily terveisin PR

Joakim
yliluti
Posts: 796
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Joakim » Wed Mar 11, 2020 18:42 pm

Panu wrote:
Wed Mar 11, 2020 12:02 pm

Tarkoitus oli vain osoittaa miten hankala LYS on ollut ylläpitää ja minkälaisia systemaattisia virheitä järjstelmän sisään on syntynyt

Järjestemän ylläpito on jo sinällään sisältänut ristiriidan. Kyse on ollut venetyypin tasoituskertoimesta, eikä miehistön taitokertoimesta. Kun systeemissä on suloisesti sekaisin objektiivinen ja subjektiivinen arviointi ei lopputulos voi olla kuin jonkin asteinen sotku.

Tästä syystä OD kisailu on hauskaa, koska se ei anna sijaa spekulaatioille eikä LÄNKYTYKSELLE. Jos et saa venettä kulkemaan löytyy syy peilistä.
Mitäs systemaattiasia virheitä on LYSissä ollut? En usko, että sen enempää kuin muissakaan tasoitusjärjestelmissä on tai tulee olemaan ennustettavassa lähitulevaisuudessa.

Melkein kaikissa tasoitusjärjestelmissä on subjektiivinen arviointi mukana.

OD-kisailussa on aivan riittämiin sijaa spekulaatioille. FE83:ssa peräjatke on varmasti sellainen, mutta myös eroja tulee muustakin. Onhan noita akselivedolla, perämoottorilla ja eri purjevenevetolaitteille. ORC:lle noille kaikille saadaan ihan merkittävä ero toisiinsa. On myös eroja painoissa sekä tietysti purjeissa. Yleensä OD:ssa on myös tiukkaa rajanvetoa siitä, miten paljon saa tehdä rungolle, eville ja heloitukselle.

Sitten tietysti myös miehistöpaino. Kun johdimme First 31.7 luokkamestaruutta ensimmäinen ratakisapäivän jälkeen, saimme kuulla, että saimme merkittävää etua siitä, että purjehdimme kahden hengen miehistöllä. Siis ratakisassa!

Kaikissa OD-luokissa joissa itse olen kisannut, olen kuullut kovaa spekulaatiota siitä minkä vuosimallin tai valmistajan runko on nopein ja samaa juttua mastosta, evistä sekä tietysti purjeista. Tämä siis mukaalukien mm Optari, div II purjelauta, Laser, H-vene, Albin Express, First 31.7, 606 jne.

Cage
Hallitus
Posts: 615
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by Cage » Wed Mar 11, 2020 19:00 pm

Meidän luokassa ei olla niin justiinsa. Tärkeimmäksi nopeutta tuovaksi elementiksi kun voidaan todeta punainen pohjaväri. :lol:
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)

sy.inkeri
alokas
Posts: 2
Joined: Tue Feb 25, 2020 21:19 pm

Re: FinLYS-sääntö 2017

Post by sy.inkeri » Wed Mar 11, 2020 20:04 pm

Moro!

Ei tarvitse mitään pahoitella, vastaus oli tarkoituksella kirjoitettu lennokkaaseen ja provosoivaan tyyliin. Taustalla vaikuttaa muun muassa se, että onko julkinen media oikea paikka keskustella näistä asioista yksittäisen veneen osalta. Se on kerrottu kaiken maailman esityksissä, että Inkeriin on vaihdettu riki ja se nyt selviää muutenkin yhdellä vilkaisulla. Mutta haluavatko kaikki keskustella julkisesti veneestään ja mittaluvuista ja taustoittaa asioita tai edes olla spekuloinnin kohteena, se on toinen juttu. Ei sen takia, että olisi jotain salattavaa, mutta ihan vain yksityisyyden takia. Siihen ei oteta kantaa, että missä somessa tällaista keskustelua voisi jatkaa, kyräilevä laituriparlamentti on varmasti aina huonoin vaihtoehto. Asiasta saa olla montaa mieltä, tässä oli yksi.

Kuten ”joakim” mainitsi monessa OD-luokassa on omanlaiset spekulointikeskustelunsa, etenkin jos luokkasäännöt ovat vapaammat ja luokka on venevauhtiluokka. Kärjistettynä suurin ero on, että ODssä epäillään miten joku voi mennä noin kovaa mukamas luokkasääntöjen puitteissa. Tasoitusluokissa ei ihmetellä miten se noin kulkee vaan miksi sillä on NIIN alhainen mittaluku. OD-spekulointi ajaa keskustelua vain parempaan suuntaan, koska jossain vaiheessa voi oikeasti selvitä venevauhdin perusteet. Kaikki spekuloivat ja se on inhimillistä, mekin tossa yläpuolella scampin suhteen. Tasoituslänkytys on oma haara-alueensa, jos sattuu saamaan veneeseen vauhtia niin yksittäisen veneen osalta spekulointi voi jatkua vaikka vuosikymmeniä riippumatta mittasäännöstä. Aikoinaan ihmeteltiin jopa Antillan scandicup-lukua, siihen sääntöön ei optimaalisempaa venettä löydykään kuin s/y inkeri :/

Eri tasoitussääntöjen vertailu on sekin turhauttavaa, pääasia on että vene kulkee kuten ”panu” edellä mainitsi. lyssi oli omanlaisensa tarina tilastoperustaisena sääntönä, johon sotkettiin mittalukuveneitä jne., mutta kyllä silläkin tasoitetut ajat saatiin aikaiseksi omalla perverssillä tavallaan

Purjehdusominaisuuksien osalta maston keventäminen vaikuttaa erityisesti aallokon lisättyyn vastukseen pitkittäisen hitaussäteen kautta. Tässä huomattiin silloin aikoinaan oikeita eroja tietyissä olosuhteissa. Kuitenkin meidän viime vuosiemme kisat ovat olleet pääasiassa beercan-tyyppisiä kilpailuja melko aaltotyynissä saaristo-olosuhteissa, joten mene ja tiedä paljonko uusi masto näissä oikeasti hyödyttää. OK uuden rikin avulla saatiin skuuttikulmat vähän tiukemmiksi, mutta rustit jäivät siirtämättä, joten ei täyttä hyötyä siitäkään.

Yleistä jahkailua vielä, Antilla on erinomainen vene tasoitusluokkiin, 90 % vauhti- tai tässä tapauksessa hitauspotentiaalista on ulosmitattavissa yksinkertaisilla muutoksilla kelin vaihtuessa. Ei tarvitse välittää scandicup-rikin löysyyksistä/kireyksistä/prebendeistä, keväällä ruuvataan vantit kiinni ja tsekataan ehkä rake jos on uusia purjehankintoja. Balanssi kuntoon (mikä voi olla haaste eri keleihin) ja käytännössä kaikki venevauhtiin liittyvät trimmimuutokset voidaan tehdä kisan aikana. Voi keskittyä olennaiseen kuten skuutteihin ja joskus ehtii katsoa minne kilpakumppanit säntäilevät ympärillä. Oikeastaan antillalla kisaaminen on aika mukavaa hommaa. Ja jos venevauhti on kunnossa keskituulessa, niin se löytyy melko helposti muihinkin keleihin. Venevauhtikehitykseen vaikuttaa todella merkittävästi ympäröivän fliitin keskimääräinen vauhti, aikoinaan IMSissä täytyi purjehtia antillallakin aika nopeasti ja miettiä purjemuotoja jne. Beercaneja varten Antillan heloitus kannattaa muuttaa: spinnu säilötään aina keulaan ja käytetään yhtä allrounderia, minimoidaan köysien vaihto, solmujen määrä jne. Heloituksen toimivuudella on vielä enemmän merkitystä kuin kevyemmissä veneissä.

Tällaisen veneen osalta auttaa sekin, että sen pitää mahdollisimman autenttisena eikä kasaa siihen kaikkea kaupassa myytävää cruising-vitkutinta. Aina voi myös modata moottorisahasisustuksen https://www.youtube.com/watch?v=vQ4Q63g ... u.be&t=129 mutta s/y Inkeri on kesäisin mökkinä joten moottorisaharatkaisu ei ole ollut vaihtoehto. 6,6 on oman aikansa klassikko, ylläpito on tärkeämpää kuin kisailu.

Ehkä internet-avautumiset olivat meidän osaltamme tässä. fe:eille menestystä vesille ei kuitenkaan liikaa pysykää ainakin erossa siitä punaisesta maalista, joka tapauksessa toivottavasti teidän positiivinen purjehdustoimintanne jatkuu entistä vahvempana! Moikataan kun tavataan

Post Reply