Page 2 of 2
Posted: Mon Jan 23, 2017 10:33 am
by harald
Eetu wrote:H./hallitus wrote:Just ostin pari rakettia ja soihtua, en viitsinyt ostaa neljää sentään, vaan lainasin tuoreet katsastukseen.
Outoa puhetta.
Kaikki neljä oli siis loppumassa samaan aikaan. Minulla on niitä soihtuja jotka olivat vuoden yli-ikäisiä, eikä ollut varaa ostaa kaikkia neljä samaan aikaan. Nämä yli-ikäiset kelpasi vielä vuosi-pari sitten (valmistusvuosi + yksi vuosi).
Samassa yhteydessä oli tästä muutoksesta puhetta jo, joten ajattelin tehdä puolittaisen säästön. Kannatti näköjään.
Posted: Tue Apr 18, 2017 14:31 pm
by JIm
Tää on hyvä uudistus. Katsastussäännöthän sallivat myös järjenkäytön kun järjestely takaa paremman turvallisuuden kuin varsinainen määräys. Tuo pätee myös FM-vastaanottimeen ja kännykän käyttöön merisääpalveluna.
Maantiekauppojen punavalotikut saa jatkossakin jättää pukinkonttiin sillä ihan mikä tahansa fikkari ei hätäsoihduksi kelpaa. Nykykäytäntönä on valmistajan vakuutus tuotteen soveltumisesta "veneen hätämerkinantovälineeksi". Standardihan on vasta valmistelussa. Käytännössä näkyvyyden tulee vastata pysoihtua.
Osittain kehitys ottaa taka-askelia hätämerkkien ymmärrettävyydessä. Jenkit näes hyväksyy SOS-merkkivalon ja merkkilipun. Harvassa on ne immeiset, jotka merkkilippuja edes huomaa saatika morsemerkkejä kaupunkien valosaasteen seasta.
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Fri Feb 18, 2022 17:40 pm
by Niklas
Minulla on Raymarinen Ray49 VHF-laite mutta siinä on vielä edellisen omistajan tunnistenumero (MMSI). Nämä ovat kai henkilökohtaisia ja tarvitaan katsauksessa.
En kuitenkaan pysty itse vaihtaa numeroa laitteessa. Ohjekirjan mukaan sen voi tehdä vain "dealer/distributor".
Tietääkö kukaan minne Raymarinen laitteet voi viedä huoltoon ja mikä uuden numeron asentamista mahtaisi maksaa?
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Fri Feb 18, 2022 19:16 pm
by harald
Kysyisin Marineasta marinea.fi jos tekevät ja mihin hintaan.
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Sat Feb 19, 2022 23:03 pm
by jokn
Niklas wrote: ↑Fri Feb 18, 2022 17:40 pm
Minulla on Raymarinen Ray49 VHF-laite mutta siinä on vielä edellisen omistajan tunnistenumero (MMSI). Nämä ovat kai henkilökohtaisia ja tarvitaan katsauksessa.
Tämä saattaa olla jo sinulla tiedossa, mutta heitänpä varmuuden vuoksi: MMSI-numeron antaa Traficom aluksen radioluvan yhteydessä, jota hakiessa pitää nimetä radioaseman hoitaja, jolla taas pitää olla väh. rannikkolaivurin VHF-todistus (SRC).
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Sat Feb 19, 2022 23:57 pm
by Olli
Niklas wrote: ↑Fri Feb 18, 2022 17:40 pm
Minulla on Raymarinen Ray49 VHF-laite mutta siinä on vielä edellisen omistajan tunnistenumero (MMSI). Nämä ovat kai henkilökohtaisia ja tarvitaan katsauksessa.
Kyllä pitäisi onnistua hakemaan lupa vanhalla numerolla. "Jos haet radiolupaa laitteelle, johon on jo ohjelmoitu meriradionumero, ilmoita numero lupahakemuksessa."
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/ven ... radioluvat
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Sun Feb 20, 2022 10:32 am
by Niklas
Olli wrote: ↑Sat Feb 19, 2022 23:57 pm
Niklas wrote: ↑Fri Feb 18, 2022 17:40 pm
Minulla on Raymarinen Ray49 VHF-laite mutta siinä on vielä edellisen omistajan tunnistenumero (MMSI). Nämä ovat kai henkilökohtaisia ja tarvitaan katsauksessa.
Kyllä pitäisi onnistua hakemaan lupa vanhalla numerolla. "Jos haet radiolupaa laitteelle, johon on jo ohjelmoitu meriradionumero, ilmoita numero lupahakemuksessa."
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/ven ... radioluvat
Katos, tämä oli uutta minulle! Olisi pitänyt lukea Traficomin sivut vähän tarkemmin
SRC todistus löytyy eli nyt pitäisi vaan pistää uusi hakemus Trafille.
Kiitos vinkeistä!
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Fri May 19, 2023 23:07 pm
by harald
Nyt tuli taas se tilanne että pitäisi joko ostaa 2*2*2 raketit ja soihdut ~160 € tai sitten ostaa LED soihtu ~120 € + DSC VHF.
Painoahan tuolla LED-soihdulla ja VHF:llä säästäisi, mutta mikä VHF? Varmaan halvin mahdollinen kun en kuitenkaan sitä normaalisti käytä?
Onko tuossa 199€ VHF-laitteessa mitään vikaa?
https://www.rxtx.fi/paavalikko/jopix-ma ... /p/204005/
Pitääkö tuohon syöttää GPS jollain ulkoisella lähteellä?
Jotenkin kiehtoisi vähän tällainen kosketusnäytöllinen joka juttelee NMEA2000;
https://www.marinea.fi/navicom-rt1050
Taas menisi joku puolikas touhutonni tähän projektiin. Remember, sailing is fun.
Mitä suosittelette?
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Sat May 20, 2023 10:33 am
by olpalon
harald wrote: ↑Fri May 19, 2023 23:07 pm
Nyt tuli taas se tilanne että pitäisi joko ostaa 2*2*2 raketit ja soihdut ~160 € tai sitten ostaa LED soihtu ~120 € + DSC VHF.
Painoahan tuolla LED-soihdulla ja VHF:llä säästäisi, mutta mikä VHF? Varmaan halvin mahdollinen kun en kuitenkaan sitä normaalisti käytä?
Onko tuossa 199€ VHF-laitteessa mitään vikaa?
https://www.rxtx.fi/paavalikko/jopix-ma ... /p/204005/
Pitääkö tuohon syöttää GPS jollain ulkoisella lähteellä?
Jotenkin kiehtoisi vähän tällainen kosketusnäytöllinen joka juttelee NMEA2000;
https://www.marinea.fi/navicom-rt1050
Taas menisi joku puolikas touhutonni tähän projektiin. Remember, sailing is fun.
Mitä suosittelette?
Kolmoseenhan pitäisi riittää 2 x soihtu + LED (yht. n 100 €). Mutta jos kolmonen ei riitä, niin sitten kättä syvemmälle taskuun.
Veikkaan, että tuo halpis ottaa vastaa vain 0183-sijaintidataa, mutta jos sitä on tarjolla, niin mikä ettei.
Kun AIS:ää ei vielä minulla ole ja kohta jos/kun uusin VHF:n, niin Navicomin 499€-malli AIS-llä olisi varmaan oikeinkin potentiaalinen valinta (herkkupakkaus).
https://www.marinea.fi/navicom-rt-1050ais
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Sat May 20, 2023 11:35 am
by harald
Kakkoseen on vene katsastettu.
Kyllä tuo AIS kiehtoo myös, mutta samalla ottaisi sitten AIS transponderin samaan. Paljonkohan noissa nykyisissä VHF radioissa on sähkönkulutus?
Oma vanha vie jääkaapin verran, ellen muista väärin. Josta syystä se ei ole ikinä päällä.
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Sat May 20, 2023 18:09 pm
by olpalon
harald wrote: ↑Sat May 20, 2023 11:35 am
Kakkoseen on vene katsastettu.
Kyllä tuo AIS kiehtoo myös, mutta samalla ottaisi sitten AIS transponderin samaan. Paljonkohan noissa nykyisissä VHF radioissa on sähkönkulutus?
Oma vanha vie jääkaapin verran, ellen muista väärin. Josta syystä se ei ole ikinä päällä.
Tuo herkkupaketti vie 0,5 ämpäriä standby-tilassa.
https://www.marinea.fi/files/products/N ... 523818.pdf
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Sat May 20, 2023 21:20 pm
by harald
No juu. Ehkä sitten ei. Ostan halvimman DSC laitteen joka täyttää katsastusvaatimukset ja pidän sen pois päältä.
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Mon Jun 12, 2023 11:36 am
by harald
Tuli nyt sittenkin ostettua tuo kosketusnäytöllinen. Ei se kyllä 0,5 A vie. Kun laitan päälle ja pois en näe eroa mun kulutusmittarissa joka mittaa kymmenesosa ampeereita.
Aikamoista ryöstyä nuo SeatalkNG liittimet. 28 € tuosta pienestä adapterista.
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Mon Jun 12, 2023 15:07 pm
by Cage
Meidän Nexus VHF on sen verran vaikea käyttää, että hätähuudon sillä varmasti saa tehtyä, mutta jo kanavan vaihtaminen joksikin muuksi aiheuttaa päänraapimista. Pitäisi varmasti käydä katsomassa mitä uutuuksia tuolla alueella on kaupoissa, niin että saisi sellaisen mitä ymmärtää käyttää.
Toimiiko kosketusnäyttö myös märillä sormilla?
Re: Uudet katsastusvaatimukset
Posted: Mon Jun 12, 2023 15:09 pm
by harald
Uskoakseni kyllä, mutta en ole testannut. Saat tulla räpeltämään jos haluat.