Plotterin käyttö huviveneessä
Plotterin käyttö huviveneessä
Last edited by Eetu on Thu Mar 15, 2018 18:55 pm, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kas vain, Dennis ollut gastina joskus. Kuten myös tekstissä mainittu Roba.
Juuri näin minäkin navigoin yleensä.Mielenkiintoinen piirre oli ero purjevene- ja oottorivenetaustaisten koehenkilöiden välillä. Siinä missä purjeveneilijät käyttivät paperikarttoja pääasiallisena navigointivälineenä ja elektronista karttaa varmistuksena, käyttivät enemmän moottorivenetaustaiset koehenkilöt ensisijaisesti karttaplotteria.
Haastatellessani purjehtijataustaisia koehenkilöitä sain sen kuvan, että purjehtijat haluavat nähdä paperikartasta suunnitelman siitä, miten reitti kulkee, ja karttaplotterista seurataan sitten paikkaa. Tämä on turvallinen tapa yhdistää perinteisiä paperikarttoja elektroniseen navigointiin, koska veneilijä pystyy hyvin hahmottamaan ympäristöään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kyllähän se ero tulee nopeudesta, purjeveneessä ei yleensä sijainti ole niin justiinsa ja asiat tapahtuvat hitaasti. Pitäisi katsoa tuo artsu paremmin että oliko niin että simulaattoreissa nopeutta skaalattiin koska olisi kiintoisaa nähdä paperisuunnittelua 25 knotsin vauhdissa. No, käytännössä kyllä onnistuu, vaatii vaan erilaista totuttelua (kuten aikanaan autoillakin selvittiin hyvin ilman navigaattoreita, tosin taisi myös virhekäännösten määrä olla suurempi)
Mutta se on totta että se ns. iso kuva olisi kiva moottoriveneilleissäkin, kuitenkin aikalailla plotterin orjana sitä moottoriveneellä ajelee
nm. entinen purjehtija (taitaa tänä vuonna moottorivenetunnit ylittää purjehdustunnit kun laskee mukaan siirtoajot Olgalla mastonosturille ja telakalle/lta)
Mutta se on totta että se ns. iso kuva olisi kiva moottoriveneilleissäkin, kuitenkin aikalailla plotterin orjana sitä moottoriveneellä ajelee
nm. entinen purjehtija (taitaa tänä vuonna moottorivenetunnit ylittää purjehdustunnit kun laskee mukaan siirtoajot Olgalla mastonosturille ja telakalle/lta)
Kyllä se purjehtijoiden riskinotto johtuu enemmän siitä, ettei aina voi ajaa suoraan väylää pitkin, kun pitää mennä tuulen ehdoilla. Moottoriveneellä voi aina painaa suoraan kepiltä toiselle.
Mä ajan kyllä yleensä tutuilla vesillä pelkällä plotterilla, kun iso kuva ja reittisuunnitelma hahmottuu päässä. Vieraammilla vesillä on kyllä aina kartta esillä. Pari kertaa on tullut kryssittyä kiville ennen plotterin tuloa veneeseen. Sen jälkeen ei vielä kertaakaan. On tietysti kokemus muutenkin karttunut, mutta toisaalta nyt tulee enemmän ajeltua väylien ulkopuolella. Ainakin omalla kohdallani plotteri on kyllä lisännyt turvallisuutta.
Mä ajan kyllä yleensä tutuilla vesillä pelkällä plotterilla, kun iso kuva ja reittisuunnitelma hahmottuu päässä. Vieraammilla vesillä on kyllä aina kartta esillä. Pari kertaa on tullut kryssittyä kiville ennen plotterin tuloa veneeseen. Sen jälkeen ei vielä kertaakaan. On tietysti kokemus muutenkin karttunut, mutta toisaalta nyt tulee enemmän ajeltua väylien ulkopuolella. Ainakin omalla kohdallani plotteri on kyllä lisännyt turvallisuutta.
Olli Niemi
Tähän teemaan liittyvä juttu plotterin käytöstä ammattimerenkulussa:
https://luotsinblogi.com/2016/09/26/not-for-navigation/
Luotsin blogia kannattaa seurailla, jos merenkulku kiinnostaa. Tosi hyvä blogi.
https://luotsinblogi.com/2016/09/26/not-for-navigation/
Luotsin blogia kannattaa seurailla, jos merenkulku kiinnostaa. Tosi hyvä blogi.
Olli Niemi