Hel-Tal 2004: Se on siinä!

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Hel-Tal 2004: Se on siinä!

Post by harald »

Tätä oltiin jo odotettu mutta millä tavalla! Ensimmäinen voitto tuli!

Tämänvuotinen Helsinki-Tallinna oli puhdas kryssiskaba, suunnasta
210 tuulta 6-8m/s koko ajan ja aikaa kakkoselle jäi 25 min. Tämä riitti
voittoon LYS4-6 luokassa (20 venettä).

Meidän ajalla oltaisiin vielä voitettu LYS 3 luokkakin (38 venettä) ja vielä
LYS 2 luokassa oltaisiin oltu kakkosia (jotain 20 venettä). Eli voidaan
sanoa että FE on kyllä hyvä kryssivene. :)

Jos matkaa oli 41.8 mailia ja aikaa tuhraantui 10h 35 min niin jokainen voi
laskea miten lähellä laskettua VMG:tä oltiin tuossa 10h keskiarvossa.

Lopussa missä allokko tasaantui vene kulki 5.9kn ja 23° apparenttia, ei
voi kuin kiittää ja kumartaa webarin suuntaan.

Takaisin matkalla rikkoontui vielä veneen nopeusennätys kahdesti
ennen kuin spinnuskuutti meni poikki, kahdesti (11m/s, tiukka spinnu-
slööri) ja vauhtia parhaimmillaan 12.7kn.

Tarkempi raportti sitten kun on nukuttu ...
Last edited by harald on Mon Aug 23, 2004 09:33 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Hel-Tal 2004: Se on siinä!

Post by Panu »

harald wrote:Tätä oltiin jo odotettu mutta millä tavalla! Ensimmäinen voitto tuli!

Tämänvuotinen Helsinki-Tallinna oli puhdas kryssiskaba, suunnasta
210 tuulta 6-8m/s koko ajan ja aikaa kakkoselle jäi 25 min. Tämä riitti
voittoon LYS4-6 luokassa (20 venettä).

Eli voidaan sanoa että FE on kyllä hyvä kryssivene. :)
...ei voi kuin kiittää ja kumartaa webarin suuntaan.

Takaisin matkalla rikkoontui vielä veneen nopeusennätys... ...vauhtia parhaimmillaan 12.7kn.

Tarkempi raportti sitten kun on nukuttu ...
Tervehdys

Ei voi kuin rehellisesti onnitella ja kunnioittaa sitä päättäväisyyttä ja asennetta millä olette liikkeellä. Kyllä varmasti tuntuu hyvältä ja niin se saakin tuntua.

Eli Pentex genoa siis pelittää...? ja laadulla on tekijänsä... :D .

Stillin liki kaikki veneet ovat olleet vahvoja kryssillä, niin myös FE83:kin. Kuten tuli tuossa aikanaan todettua on FE:n runko aikalaisekseen yllättävän modernin ja se tuntuu myös liikkuvan kovemmalla (spinnu kun on hieman "alimittainen" ) myötäisellä varsin mukavasti.

Olette varmasti hyvät yöunet ansainneet. Odotamme kieli pitkällä yksityiskohtaista kilpailuraporttia.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Ent. FE83 purjehtija

Post by Ent. FE83 purjehtija »

Onneksi olkoon voitosta!
FE 83 kryssiominaisuudet on aina tiedetty hyviksi, joten hyvä menestys oli odotettua, mutta ylivoimaisuus ehkä hiukan yllätti.
Mutta sitten mitalin toinenpuoli:
Olin perjantaina katselemassa veneiden katsastuksia kauppatorilla ja olin laskevinani, että teitä oli 5 henkeä, joka vaikuttaa aika paljolta, koska noin metriä pidempiä veneitä ajetaan yleesä viideen hengen miehistöllä. IMS-mittasäännössä otetaan huomioon miehistön paino. Ko. tuulessa "ylimääräisestä" painosta huomattavaa etua. Samasta syystä esim. H-veneessä on käsittääkseni rajoitettu miehistön. max. painoa.
1980-luvulla H-veneen ja Albin Expressin LYS-luku nousi 2 sadasosalla, kun niitä kehitettiin voimakkaasti, joten FE:llä saattaa olla sama kohtalo edessä. LYS sääntö pitäisi ottaa huomioon nimenomaan veneen max. suorituskyvyn.
Tsemppiä veneen jatkokehittelyyn.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Hel-Tal 2004: Se on siinä!

Post by harald »

Panu wrote:[
Ei voi kuin rehellisesti onnitella ja kunnioittaa sitä päättäväisyyttä ja
Kiitos siitä!
Eli Pentex genoa siis pelittää...? ja laadulla on tekijänsä... :D .
Kyllä pelittää, ja vaikka tämä oli sitten leikattu enemmälle sagille niin se
ei näyttänyt haittaavan nopeutta. Genoan keskiosa meni ikään kuin
"rullalle" vain, vähän kuten spinnun etuliikkikin. Eli se ylimääräinen
kangas etuliikissä pakkasi kryssillä, hauskan näköistä. Ihmettelin tuossa
että mikähän tuossa on kun topin mukaan kierto on oikein ja
alaosan tellarit lentää mutta keskiosa oli jotenkin hassu, no, liikaa
sagia tuolla tuulella.

Pinna ei kuitenkaan painanut vaikka purjeen etuliikki meni rulllalle.
Jännää...
Olette varmasti hyvät yöunet ansainneet. Odotamme kieli pitkällä yksityiskohtaista kilpailuraporttia.
Pikkkuhiljaa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Onnittelut myöskin länsirannikolta! Hieno homma. Arkki ja Alma kisasivat täällä UPS:n 2. kilpapurjehduksessa ja apparenttia oli 9, parhaimmillaan 15, mikä oli pikkasen liikaa täysillä purjeilla ajaessa... mutta kun ei voinut periksikään antaa eli kallistusta about 30 - 45 = ei enää kevyt peräsintuntuma eikä hyvä venevauhti. Näin täällä.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ent. FE83 purjehtija wrote:Onneksi olkoon voitosta!
Vaikken tiedä ketä kiittää niin kiitos kuitenkin :)
FE 83 kryssiominaisuudet on aina tiedetty hyviksi, joten hyvä menestys
oli odotettua, mutta ylivoimaisuus ehkä hiukan yllätti.
Osallistuitko ehkä kisaan?
Mutta sitten mitalin toinenpuoli:
Olin perjantaina katselemassa veneiden katsastuksia kauppatorilla ja
olin laskevinani, että teitä oli 5 henkeä, joka vaikuttaa aika paljolta,
koska noin metriä pidempiä veneitä ajetaan yleesä viideen hengen
miehistöllä. IMS-mittasäännössä otetaan huomioon miehistön paino.
No, tämä on LYSiä. On totta että 5x90kg (keskimäärin siis) vaikuttaa
kryssillä. Luokkamme kolmonen oli vissiin myös liikkeellä viidellä
miehellä. Kakkosesta en tiedä mutta ei tuo viiden henkilön mukana-
olo ole mielestäni mitenkään fuskusta veneessä jossa on kuitenkin
viisi makuupaikkaa. Eri asia sitten jos olisimme olleet seitsemän
mutta siinä olisi laidalla loppunut istumapaikat kuitenkin :)

Ja luvattiin kuitenkin tyyntyvää keliä (2m/s) jolloin tuo viides henkilö
(100kg extraa + varusteet) olisi mahdollisesti kolahtanut omaan
nilkkaan. No, kerran näin..
1980-luvulla H-veneen ja Albin Expressin LYS-luku nousi 2 sadasosalla,
kun niitä kehitettiin voimakkaasti, joten FE:llä saattaa olla sama kohtalo
edessä. LYS sääntö pitäisi ottaa huomioon nimenomaan veneen max.
suorituskyvyn.
Eikö kuitenkin LYSin pitäisi ottaa huomioon veneen max suorituskyvyn
keskimäärin eri tuulissa jne? Jos nyt sattuu kisa missä yksi
FE83:nen pärjää koska se sattui olemaan pelkkää kryssiä niin
tilastollisesti se ei merkitse höläyksen pöläystä. Kun näitä veneitä on
vielä yli 200 niin olisi mielestäni kohtuutonta että lähdettäisiin (vielä)
vaatimaan LYS luvun korotusta veneelle. Sehän olisi henkilökohtainen
LYS-luku eikä välttämättä venekohtainen.

No, oma aktiivinen luokka niin ei tarvitse noista tasoitussäännöistä
tässä kiroilla :)
Tsemppiä veneen jatkokehittelyyn.
Kiitos vielä kerran, tsempataan!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Ent. FE83 purjehtija wrote:Onneksi olkoon voitosta!
Olin perjantaina katselemassa veneiden katsastuksia kauppatorilla ja olin laskevinani, että teitä oli 5 henkeä, joka vaikuttaa aika paljolta...
Ent. FE83 purjehtija wrote: 1980-luvulla H-veneen ja Albin Expressin LYS-luku nousi 2 sadasosalla, kun niitä kehitettiin voimakkaasti, joten FE:llä saattaa olla sama kohtalo edessä. LYS sääntö pitäisi ottaa huomioon nimenomaan veneen max. suorituskyvyn.
Tsemppiä veneen jatkokehittelyyn.
Tervehdys

Tarkistin juuri Avomeripurjehtijain vuosikirja 2003:sta LYS sääntöä, niin en löytänyt mitään mainintaa miehistön painosta. En minimiä enkä maksimia. Ainoa, joka edes liippaa läheltä on veneen minimi uppouma. Kun miehistö ei ole osa kalusteluetteloa, niin ei heitäkään voi siten uppoumaksi laskea.
Mitä tuohon LYS tasoitussääntöön tulee on sitä vuosien varrella kritisoitu (aiheestakin) liiasta yksinkertaistamisesta. LYS lienee tarkoitettu enemmänkin perheveneiden väliseen yhteisen hauskanpidon merkeissä tapahtuvaan kilpailuun.

LYS perustuu tilastolliseen kilpailutulosten analysointiin ja kerroin on aina sama riippumatta tuulesta ja kilpailureitistä. Tämä tekee LYSin käytöstä helpon ja yksinkertaisin vailla tarkkoja veneiden syynäämisiä. Hyvä niin :). Esim. IMS mittakirjassahan asia on huomioitu kun se tarjoaa eri tasoitusluvut erilaisille radoille ja keleille. Tuo tilastollisuus pakottaa katsomaan tuloksia suurena massana, missä yksittäiset hyvät tulokset eivät voi painaa kovinkaan paljoa kun tasoituskertoimesta päätetään. Tilastoissa siis näkyy ryppyotsaiset kisaajat ja harrastepohjalta kilpailevat toisen luokan veneilijät yhtenä massana. Kaluston laadussakin voi olla kovasti eroa. Toisella on viimeisen päälle purjeet ja toisella perunasäkkiä muistuttavat kankaat mastossaan. Veneen pohjan sileyskin vaikuttaa oleellisesti. Lisäksi ei voida jättää huomioimatta erilaisen mittarivarustuksen mukanaan tuomaa kilpailuetua. Mittarit auttavat löytämään optimi trimmin kulloiseen keliin, kun lukemia verrataan veneen polaarikäyrien ennustamaan suorituskykyyn.

Jos joku yksittäinen vene pärjää jatkuvasti, voidaa esittää kaksi vaihtoehtoista mahdollisuutta a) vene ei ole spesifikaation mukainen b) veneen miehistä osaa purjehtia venettään maksimaalisesti. Vaihtoehdot eivät sulje pois toisiaan.

On siis ilmiselvää, ettei yksi luku voi kuvata kovinkaan tarkasti veneen suorituskykyä. Ajatellaan kahta erilaista venettä samalla tasoituskertoimella. Ensimmäinen on lyhytmastoinen pienellä purje pinta-alalla varustettu jäykkä vene joka on aivan pitelemätön kovalla kryssillä. Toinen on taas kapea, kevyt ja paljon purjeita, mutta herkästi kallistuva avotuuli raketti. Miten näitä kahta venettä voidaan arvioida erilaisilla radoilla ja keleillä ilman voimakasta kompromissin tekoa puoleen taikka toiseen. Niinpä niin, ei voidakaan. Tunnettu vertailumuoto sanasta vale kuuluikin: vale - emävale - tilasto :lol:.

Vene-lehden toimittaja Kari Wilen kirjoitteli LYS säännöstä muistaakseni 80-luvun puolella ja kiteytti tasoitusjärjestelmän luonteen kirjoittamalla lehteen jotakin seuraavaa:"Osoittaa huonoa arvostelukykyä kysyä mikä oli sijoitus LYS kilpailussa. Olisi huomattavasti luontevampaa kysyä. Oliko hauskaa?" Tästä syystä olenkin jo pitkää kutsunut omassa puhekielessäni LYS kiplailuja LYSti kilpailuiksi. LYSistä ei siis ole ryppyotsaiseen kilpailuun tasoitusjärjestelmäksi.

Tapasin kerran Inkoon saaristossa jo vanhemman herrasmiehen (nimen olen jo unohtanut), joka oli tehnyt pitkän päivätyön purjehduksen parissa aina järjestötoimintaa myöden. Hän kertoi hauskan yksityiskohdan FE:n LYS kertoimen määrittelystä. Kun ensimmäiset FE:t osallistuivat kilpailuihin syntyi tarve sopivan LYS kertoimen saamiseksi (Hän kertoi olleensa mukana päättämässä asiasta lys toimikunnassa). Tasoitusluku vedettiin aivan suoraan ns. HATUSTA. Arvio perustui veneen koon, ulkoisien ominaisuuksien ja sporttisen luonteen "kriittiseen" arviointiin :roll:. Mittatikuksi otettiin H-veneen kerroin 1,06. FE:n arveltiin em. perustein olevan hieman nopeamman, joten kertoimeksi päätettiin 1,07. Niinhän se on, että onni suosii ammattitaitoa ja kerroin onkin kestänyt kaikki nämä vuodet muuttumattomana. Näinä vuosina on varmasti ollut niin monta erilaista kilpailua, ettei Haraldkaan pysty yhdessä kesässä veneineen kerrointa muuttamaan onnistumalla parissa kilpailussa. Odotamme mitä tuleman pitää... :lol:.

Voidaan myöskin esittää voimakasta kritiikkiä siitä, että oliko tämänkertainen H:ki - Tallinna kilpailu tilastollisesti kelvollinen vertailukohtakaan. Yksipuoliset olosuhteet suosivat selvästi FE:tä (sorry Harald, mutta keli oli FE:n) ja ns kevyen avotuulen kulkijat saivat tällä kertaa kärsijän osan, vaan kuinka olikaan vuosi sitten?
Last edited by Panu on Tue Aug 24, 2004 12:35 pm, edited 1 time in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:Yksipuoliset olosuhteet suosivat selvästi FE:tä (sorry Harald, mutta keli oli FE:n) ja ns kevyen avotuulen kulkijat saivat tällä kertaa kärsijän osan, vaan kuinka olikaan vuosi sitten?
Niinpä :)

Tuossa on muuten alkajaisiksi pari kuvaa sekä pari videotakin siitä kun
tultiin 12.7 solmua takaisin helsinkiin (videot 4.5MB kukin, huonolaatuisia
mutta menosta saa makua)

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album135
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kas, tulokset tulivat nettiin maaliintuloaikoinen päivineen jo;

http://koivusaarenpursiseura.fi/kilpail ... ndex.shtml
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa on tuulilokia Harmajasta hel-tal kilpailun ajalta:

20.08 klo 19:17
18.8 °C lounaasta 7.5 m/s
20.08 klo 20:17
18.6 °C lounaasta 6.3 m/s
20.08 klo 20:39
18.7 °C etelälounaasta 6.5 m/s
20.08 klo 22:17
18.4 °C etelälounaasta 8.4 m/s
20.08 klo 23:17
18.2 °C etelälounaasta 8.3 m/s
21.08 klo 00:17
18.1 °C etelälounaasta 8.6 m/s
21.08 klo 01:17
18.0 °C etelälounaasta 8.7 m/s
21.08 klo 02:17
17.8 °C etelälounaasta 7.3 m/s
21.08 klo 02:17
17.8 °C etelälounaasta 7.3 m/s
21.08 klo 04:17
17.5 °C etelälounaasta 7.3 m/s
21.08 klo 05:18
17.4 °C etelälounaasta 7.2 m/s
21.08 klo 06:17
16.8 °C etelästä 7.9 m/s
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply