Page 1 of 1
Laturin korjauttaminen
Posted: Tue Apr 05, 2016 00:40 am
by Cage
Onko vinkkejä siitä minne Yanmarin laturi kannataisi viedä tsekatavaksi ja korjattavaksi pääkaupunkiseudulla?
Re: Laturin korjauttaminen
Posted: Tue Apr 05, 2016 09:14 am
by Panu
Cage wrote:Onko vinkkejä siitä minne Yanmarin laturi kannataisi viedä tsekatavaksi ja korjattavaksi pääkaupunkiseudulla?
Tervehdys
Eikö laturi lataa? Kannattaisiko tutkia onko hiilet loppu? Uusien tinaaminen paikoilleen kotikostein ei ole mikään ulkomaan temppu. Vaikeampaa lienee löytää oikeat hiilet.
Posted: Tue Apr 05, 2016 09:23 am
by Cage
Latasi hyvin ainakin viime kesänä. Ongelma on 54mA vuoto ja näyttäisi siltä, että se ainakin menee laturin kautta, sillä starttiakusta lähtee 54mA ja laturin valon johdossa kulkee myös 54mA silloin kun starttiakku on kiinni. Pitää vielä tänään mennä tarkistaan ettei hupipuolelta vuoda jotenkin tuonne, mutta väittäisin että ongelma on moottorin/laturin/starttimoottorin puolella.
Posted: Sat Apr 16, 2016 09:56 am
by Cage
Osaako joku sanoa, mitä noi kuvassa näkyvät pultit ovat? Onko vain laturin kiinnitystä tai tuleeko samalla säädettyä jotain muuta?

Laturin pitäisi olla irroitettavissa kahdella pultilla laturin molemmoin puolin, mutta meillä ainakin pitkä pultti (näkyy kuvassa oikeall ylhäällä) pitäisi vetää ulos taaksepäin ja siellä alkaa jo sitten muita koneen osia tulla vastaan, eli pitäisi saada vähän enemmän tuota laturin kiinnitystä irti.
Posted: Sat Apr 16, 2016 13:25 pm
by Panu
Cage wrote:Osaako joku sanoa, mitä noi kuvassa näkyvät pultit ovat? Onko vain laturin kiinnitystä tai tuleeko samalla säädettyä.
Tervehdys
Nuo ympyröidyt pultit pitävät paikallaan laturin kiinnitysjalkaa, kuten ilmeisesti arveletkin. Eli et tule säätäneeksi mitään muuta ne irtottaessasi.
Meillä tuo piti irrottaa kansirempan yhteydessä viime kesänä, joten muistikuva on vielä tuore.
Posted: Sat Apr 16, 2016 20:00 pm
by Cage
Jeps, kiitos! Eli sitten pitää vaan käyttää sitä raakaa voimaa (TM). Eilen kun kokeilin niitä, niin aika tiukassa vaikuttivat istuvan.
Posted: Sat Apr 16, 2016 22:10 pm
by PetriF
Jos virtalukko on off-asennossa ja toi virta kulkee silti, ensimmäinen tavanomaisista epäillyistä on tukkoon hapettunut virtalukko. 12,7 volttia jaettuna 54mA tekee 235 ohmia, ton voi kokeilla yleismittarilla.
Ton 0,6 watin pitäis myös lämmittää vikakohtaa tavalla jonka huomaa, edellyttäen että vikakohta ei ole suoraan moottorilohkossa tmv. kiinni.
itse kokeilisin ensin renkata virtalukkoa ja katsoa miten vuotovirta käyttäytyy, mitata lukon kädessä, ja vasta sen jälkeen etsiä muualta, viimeiseksi vasta irrottaa laturia. Koska minkään virran ei kuuluisi kulkea starttipiirissä kun virtalukko on off.
Syyllinen voi olla myös joku laite jolle on ryöstetty starttiakusta virta, kuten pilssipumppu tmv.
Virtalukko kannattaa tarkistaa, puhdistaa ja öljytä CRC:llä joka tapauksessa, vaihdoin viimekesänä yhteen pelastuspaattiin molemmat virtalukot kun oli hapettuneet kuivassa kabiinissa niin että laturit ampui ylijännitteelle ja kuoli.
ps. olihan siis starttiakku eristettävissä sun veneessä omakseen, niin ettei se näe käyttöakun laitteita?
Ja oliko latausdiodi tai rele vedetty käyttöakulle laturista suoraan? (diodit voi tällin saatuaan alkaa vuotamaan läpi)
t. PetriF
Posted: Wed Apr 20, 2016 22:40 pm
by Cage
Laturista vaikuttaisi lähtevän L-liittimestä se 54mA, koska ainakin lataulampun päässä Blue/Black -johtimessa menee se 54mA. Teoria on, että laturissa vika ja virtapiiri syntyy kun Blue/Black -johtimen kautta menee latauslamppuun, sieltä Red/Black -johdinta pitkin alipainelampulle, josta Yellow/White -johdinta pitkin alipaineanturille, joka taas on maadoitettu koneeseen.
Laturi on nyt irti ja saa ähdä mitä Adita siitä meinaa. Jolleivät siitä vikaa löydä niin sitten vianetsintä jatkuu.