LM 2016

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Cage wrote:Onnittelut myös meiltä Charlotan miehistölle! Todella jäätävää on kyllä tuo etumatka, eli on vielä opittavaa.
Kiitos!

Tuollainen se meidän tuloskäyrä oli alussa;

http://www.fe83.org/members/charlotta/c ... a-form.png

Siitä noin 30 lähtöä per kausi ja kriittinen katse peiliin miksi ei pääse polareihin jollain tuulikulmalla, muutama kausi tätä niin kyllä se pitäisi näkyä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Lilie wrote:Hyvät oli kisat, kiitos kaikille. Haraldille onnittelut voitosta. Me ei päästy edes iskuetäisyydelle. Venevauhti kryssillä on tod huono ja hävittiinkin siinä haraldille ja muille. Lenssillä sitä vastoin vauhti hyvä. Mastossa aiempia vuosia enemmän rakea ja ylävantit tiukemmalla, mutta eipä vauhti siitä ole mihinkään parantunut. En oikein tiedä että mitä kannattais vielä kokeilla (jos uusia purjeita ei lasketa)..

T. Ville
Eiköhän tuosta kuitenkin jää käteen se oppi muillekin feneilijöille että on aika sama mikä venevauhti on ja ajaako kolmella vai neljällä jos on aina oikeassa paikassa. Eli tietyllä lailla jos vanhoilla purjeilla ja vain kohtalaisella venevauhdilla (oma muistikuva kyllä on, että on se venevauhti fleettiin nähden ihan ok, Charlotta nyt on aina omalla tasollaan) pärjää niin se kertoo vain siitä että fundamentit ovat kuitenkin kunnossa. Mutta toisaalta, kun siitä tuskin voi parantaa niin ei tuolle lopputuloksen paranemiselle taida oikein sitten olla muita paikkoja kuin purjeneulomo (jos pohja oli jo tehty?).

Ehkä Lilien kohdalla näkee eron siitä mikä tulee jos on takana sinänsä kovatasoista yksityyppikisaamista pienellä miehistöringillä jossa oppiikin paremmin kuin sikäli monen FE-kipparin haaste pystyä purjehtimaan samalla porukalla pitkään ja mahdollisesti jopa itseään parempien purjehtijoiden kanssa. Jos vuodesta toiseen kerää jengiä kasaan niin oppimiskäyrä on loiva ja saturoituu nopeasti siinä kohtaa missä kipparin henk.koht. multitasking muuttuu liialliseksi, aika harvalla kun on "Poneja" gasteina. Se mitä Harald ei tuossa nyt ehkä erikseen mainitse, miehistörotaatio taisi olla aika olematonta ensimmäiset 4-5v, sitten Aleksi ja Peik katosivat muihin maisemiin mutta Freda taisi jo niillä tienoin tulla vakkariksi (kaikenmaailman MM-tason satunnaisgastien sijasta ;))

Etenkin juuri taktisten nyanssien miettiminen valitettavasti vaatii sen että voi aika surutta olla miettimättä suurinta osaa niistä normaaleista tulipaloista joita monessakin veneessä on lähtöviestistä alkaen maaliintuloon. Kertoo tavallaan kyllä juuri paljon että loppupeleissä fenettä voi purjehtia täysin kilpailukykyisesti kolmella koska neljällä ajavat veneet ovat sen verran jäljessä kaikilla muilla osa-alueilla kuin kenties manööverien teknisessä suorittamisessa ettei ko. "hidasteesta" edes juurikaan kärsi. Niinhän se menee, varmisteltu merkinkierto hidastaa ehkä 2-10s, väärä laidanvalinta tai halssi 90% trimmillä aiheuttaa tappiota 2-10 minuuttia.

Mutta Ernon Whatsapp-pohdintoihin liittyen sikäli mun nähdäkseni paras tapa oikeasti kehittyä on purjehtia itse omalla veneellä kisaa JA gastata muissa veneissä, jos tekee vain toista, osaaminen jää aina vähän rajalliseksi.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote: FEneily on parasta <3
Tervehdys

Tähän Haraldin kommenttiin on hyvä yhtyä. Siinä kiteytyy hyvin luokan yhtenäisyys ja hyvä henki. Taustalla on pitkä yhteistyö luokan veneiden välillä. Toista on aina autettu ja paljon on tehty työtä saadaksemme veneitä radalle.

Onnittelut voittajille ja kaikille FE luokkaan osallistuneille.

Pieni yhteenveto What up keskusteluista kippareiden välillä omasta näkövinkkelistäni:

Itse kisat Annelin lippalakin alta olivat hyvin ristiriitaiset. Monet vaikeudet varjostivat kisaamista ja lauantaina jopa harkitsin vetäytymistä teknisten mureiden takia. Ne veivät keskittymisen pois kisaamisesta huoltotoimiin ja samalla rampautti suorituksen. Toisaalta nämäkin jutut olisivat varmaan olleet vältettävissä paremmalla valmistelulla. No duuni yms. olosuhteita moittimatta ei tuohon nyt ollut oikein aikaa.

Manooverit onnistuivat harjoittelun puutteesta huolimatta hyvin ja miehistö teki tehtävänsä kiitettävästi. Siitä kiitokset Janille, Jyrkille ja Petri F:lle.

Välillä kulki vene ja välillä ei. Suurimmat syyt tuloksiin löytyvät varmasti peilistä. Lisäksi täytyy myöntää että olosuhteet olivat hieman vaikeat, mutta kaikille samat. Tuuli jakautui radalle hieman epätasaisesti ja aina ei oikein pystynyt hahmottamaan edullista puolta radasta.

Ilahduttavaa oli nähdä miten fliitti pysyi hyvin kasassa ja miten merkinkierroissa ja maalissa oli tungossa. Jotain on siis tehty oikein, kun erot veneiden (pl. Charlotta) välillä olivat aika pienet.

Erikoista oli järjestelyiden laatu. Lautakunna merkkiliput noisivat ja laskivat ei kellon mukaan, vaan miten ehditään perusteella. Välillä nostettiin vääriä lippuja jne. Kaikki tuo on toki inhimillistä, mutta miksi valita signaalilipuista liiaksi toisiaa muistuttavia lippuja ja samalla luoda mahdollisuus erehdykseen. Kyllä lipuista valinnan varaa olisi löytynyt.

Ratojen vinous oli myös erikoista. Mitenkään harvinaista ei ollut, että lenssillä ei tarvinnut tehdä jiippiä ja kryssi oli vastaavasti vino. Tyypillisesti Inner loop radat oli kohtuullisen hyviä, mutta outer loopit vinosti penaalista. Ehkäpä kyse oli resurssipulasta ehkä jostain muusta. Yhtä kaikki purjehtijan näkökulmasta kaikki ei mennyt niin kuin piti ja sen takia kilpailun luonne muuttui enemmän kruisailuksi jonossa. Tämä ei vastaa käsitystäni ratakisasta vasta- myötätuuliradalla. Jotenkin tuntuu, että LM:t olisi ansainnut paremmat järjestelyt.

Toisaalta täytyy myös pitää mielessä, että purjehdushan on lähtökohtaisesti aina kivaa. Nyt se olisi voinut olla vielä kivempaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

harald wrote:Siitä noin 30 lähtöä per kausi ja kriittinen katse peiliin miksi ei pääse polareihin jollain tuulikulmalla, muutama kausi tätä niin kyllä se pitäisi näkyä.
Juuri näin. Kun katsoo millä määrällä kisalähtöja on liikenteessä, niin tuo on mielestäni aivan oikea sijoitus meille. Suureksi osaksi ollut vaihtuvaa miehistöä (esim. viime vuonna ei missään skabassa oltu samalla setupilla) ja kaudet jääneet aika tyngiksi joko alkupäästä tai sitten loppunut ekan kisan 16 min kohdalla (nimim. Käytiin Hangossa). Koko viikonloppu oli oppimista täynnä ja jo kryssi kotiin sunnuntaina vähän navakammassa tuulessa oli arvokasta kokemusta uuden rikauksen toimivuudesta.
Lilie wrote:Venevauhti kryssillä on tod huono ja hävittiinkin siinä haraldille ja muille. Lenssillä sitä vastoin vauhti hyvä. Mastossa aiempia vuosia enemmän rakea ja ylävantit tiukemmalla, mutta eipä vauhti siitä ole mihinkään parantunut.
Meillä myös rikaukseen tehty ennen skabaa sama muutos. Mielestäni vene kulki kyllä hyvin silloin kun oikea trimmi löytyi. Esim. tokan päivän ekassa startissa jäätiin todella paljon höjdissä muihin nähden. Sitten skuuttipistettä taaemmaksi ja sen jälkeen melkein muita parempaa höjdiä samalla vauhdilla. Meidän isoin haaste on oppia trimmaan nyt kun väki on alkanut hieman vakiintua. Sitten myös kipparin taktiset kuviot vaatii hiontaa ja etenkin käytännön kokemusta.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Sailpix has added a few FE photos to their web pages - http://sailpix.fi/helsinki-regatta-2016/
Post Reply