Starttikone

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Starttikone

Post by harald »

Olli on tehnyt tuollaisen starttikoneen, jota esiteltiin syyskokouksessa. Siinä jäätiin miettimään että miten varastaneet saadaan nalkkiin.

Blur.se sivulla tuli nyt juttu jossa käytetään quad-kopteria kuvaamaan lähtöviivaa. Tämä ei liene ihan mahdoton toteuttaa?

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... _kSPdfugPA
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Onhan noita droneja paljon käytössä purjehduskuvaukseen ja paljon avaavat mahdollisuuksia, mulla olisi visiona saada ihan WHC-lähtöönkin tutun tuttu pörräämään kopterillaan mutta ei vain aikataulu natsannut.

Periaatteessa kuitenkin tuollaisessa starttikone-mielessä ongelmaksi tulee kolme asiaa, tuuli, operaattori ja akunkesto. Pr0-laitteilla alkaa olla jo kai lähemmäs puolenkin tunnin lentoaikoja ja tuuli ei paljoa haittaa mutta hintaa sitten neljä numeroa+, kuluttajalaitteilla lentoaika jää 10 minuuttiin eli lähdön saisi just kuvattua. Mutta tosiaan, operaattori siinä kuitenkin tarvitaan koska ihan niin Skynet-tappajarobotteja nuo eivät vielä taida olla että pienessä tuulessa (mikä yleensä on edellytys purjehduskisalle) autonomisesti laskeutuisivat johonkin lautakunta-aluksen alustalle latautumaan :)

Ehkä parin vuoden päästä kylläkin mutta tuo tuulikomponentti saattaa rajata noiden kuluttajahintaisten vekottimien käyttöä vesikuvaukseen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pitäisi siis saada bensakäyttöinen vehje :twisted:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

Pari ratkaisuehdotusta Stetson-Harrison -pohjalta:

1. ponttoonit lähtöpoijuun ja muutaman metrin masto jossa vakautettu kamera.

2. Ja/tai poijuun keilaava/levitetty lasersäde linjaa myöten, ja keulaan sopiva tikku jonka päähän ir vastaanotin. Lähetettävä koodi muuttuu lähtöhetkellä, eli ensin tulee varaskoodia, ja 00:00 muuttuu starttikoodiksi. Jos varastaa, alkaa vekotin kiljua.
Saa sillä sitten 'myöhästymisajankin' millisekunnilleen, jos se myöhäsien reeniä lämmittää. Vaatii tietty ettei kukaan jo peitä purjeella.
Jos lähetin on esim. parin metrin korkeudessa, niin ei pitäis tulla peittoa jos vast. otin on kaiteitten etupuolella. Eri asia sitten, jos joku varastaa sekunttitolkulla ja peittää seuraavan varkaan....

Edit:

3. Differentiaali gps, eli maissa on tunnetussa paikassa vastaanotin, joka lähettää erosignaalin streamina esim. WLANin kautta. Maatalousvehkeissä toi on vissiin saatu johonkin 10 senttimetrin tarkkuuksiin. Sitten on maanrakennuskäytössä niitä kalliita 'tolppia' kaivureiden päällä jolla päästään senttiluokkaan, mutta niitä ei ole välttis helppo halventaa harrastekäyttöön.

Lentävä kamera ja pysäytyskuva/piirretty lähtölinja on tietty saletti, mutta siinä on se resa että se on manuaalista hommaa ja sotii "lähtöautomaatin" ideaa vastaan.

Jos olis IR tai Diff systeemi, niin sillä sais samalla tarkan träkin ja maallintulojärjestyksen aikoineen automatique. Tai, ei saa IR keilaamalla kun edelleen peitto-ongelmat, eli D-GPS:ää pitäis tutkia hartaasti.

edit2: jos wlan systeemi on kaksisuuntainen ja kytketty veneen väylään, sillä saadaan myös ruodittua ulos anturointien kalibroinnit koko fleetistä, ja sitä kautta joskus kohtuuluotettavat polaariprosentit.

edit3: ARM-Linux -kortteja saa hintaluokassa 50e-190e pilvin pimein.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... _computers
Siihen voi väkertää vaikka javalla tai QT:lla race-sovelluksen tota hommaa varten, ja wlanin ja gps:n liittäminen on helppoa. Joissakin on CAN-väylä valmiina, joten useimmista mittaristoista saa datan ulos. Voi toimia myös poikkeuksellisen kyvykkäänä race-mittaristona kun tekee mittarinäytön ja kytkee lcd:n siihen. olemassaoleviin mittareihin saa myös lähetettyä dataa pienen reverse-engineeringin jälkeen :d
Saattaa olla suuren moponkeulimisen tunnelmaa, mutta mitä se haittaa :]
JIm
alokas
Posts: 23
Joined: Thu May 22, 2014 14:36 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Starttikone

Post by JIm »

harald wrote:Siinä jäätiin miettimään että miten varastaneet saadaan nalkkiin.
Yksinkertaisinta lieneis videokamera starttilinjalla.
http://www.howtogeek.com/139373/how-to- ... ty-camera/
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Videokamerasta yhä sen verran että tässä siis kuitenkin mitä se tilanne on sitten livenä "normikameralla" (joo, kyllä kakkossukupolven Goprosta on kehitys kehittynyt ja hyvällä kelillä voisi uskaltaa laittaa järkkärinkin hyvällä linssillä linjalle mutta silti).

https://www.youtube.com/watch?v=G3qY7sIt0Rc

Jos joku maagikko tuosta taikoo konenäöllä linjan ylityksen niin pitää nostaa hattua :)
MUTTA, siis olisi se tavallaan tehtävissä, linja-setuppi pitäisi vaan miettiä kuvauksen ehdoilla, käyttää jotain isompaa merkkipoijua/merimerkkiä yms.

Perusongelma siis kuitenkin tulee siitä että pikseli on loppupeleissä aika iso kun matkaa linjan toiseen päähän on sata metriä tai vast. Ja loppupeleissä konenäkö perustuu siihen että on joku piste jota käyttää selvänä absoluuttisena referenssinä jonka "näkyvyyttä" sitten etsiä. Tuli tosin mieleen että ehkä jollain aktiivisella IR-Ledillä ja laajakaistaisella laserilla joka sohitaan kutakuinkin lautakuntavenettä kohti poijusta tuo voisi toimia, kamerassa se näkyisi ehkä kirkkaana pisteenä ja algoritmi voisi vain yksiselitteisesti etsiä ko. pistettä kennolta -> ei paljoa väliä vaikka poijuvene vähän liikkuisi kunhan vain laajakuva riittäisi kattamaan poijun paikan kohtuullisella tasolla. Kamera linjan päähän ja jos poijua ei näy -> joku blokkaa linjan -> varastus.
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

Aiempaa postaustani katsellessa... onnistuin näemmä ylittämään aiemmat sekavuusennätykseni.

Jos yrittäis uudestaan:

Tavoite:
- Saada tehtyä automaattisen ja huokean starttikoneen kaveriksi automaattinen ja huokea varaslähtöjärjestelmä.

Ratkaisuvaihtoehto 1: Kamera
- Sanekin totesi jo oleellisen - se on auttamatta manuaalinen ja after-the-fact järjestelmä. Ei käy.

Ratkaisuvaihtoehto 2: Infrapunalähetin starttikoneeseen, vastaanottimet veneitten keuliin.
- Eli starttikoneessa on poijuun osoittava ir-laserledi, jonka keila on levitetty pystysuuntaan samanlaisella prismalla kun niissä laservaa'oissa. - Lähettää ensin varaskoodia, joka vaihtuu ok-koodiksi kun 00:00 pyörähtää.
-- Jos keulassa oleva halpa ir-tunnistin näkee varaskoodin, on vene ylittänyt linjan liian aikaisin ja tunnistin alkaa huutaa.
-- Ja jos näkee ok-koodin niin sitten piippaa ok.

- ongelmia:
-- systeemi edellyttää suoraa näköyhteyttä, joka menetetään melkein heti kun eka genua ajaa linjan yli/säteen eteen. Eli tolla voi tehdä kyllä yleisen takaisinkutsun mutta ei venekohtaista.
-- lasersäde ei pysy ittekseen poijun/lähtölinjan suuntaisena, vaan tarvii vakainservot, sekä jonkun ir lähettimen poijuun ja "konesilmän" robottilautakuntaan jotta on tarkka suuntareferenssi. Tilttikin pitäis varmaan kompensoida.
-- lasersäde voi heijastua aallokosta tmv... voi hoitaa ehkä geometrisesti vaikka pistämällä kaksi valotransistoria 10cm korkeuserotuksella ja AND ehto jolloin tulee vähempi vääriä hälytyksiä.

Summarum: jos yleinen takaisinkutsu on ok, ja toi vakainservohomma on mahd. saada kuntoon, voi tää homma onnistua. Veneitten piipparit ei montaa euroa maksa, ja lennokkiservot käy yhden pikkulaserin vakauttamiseen.

Ratkaisuvaihtoehto 3: Differentiaali-GPS ja WLAN verkko
- Eli yritetään saada saletisti alle metrin tarkkuus aikaan GPS pohjalta, ja hyväksytään se harjottelun pohjaksi. Tarttee maissa olevan tarkasti tunnetun referenssipisteen lähettimen paikaksi, ja wlan boksin ja antennit D-signaalin siirtämiseksi veneisiin.
- Suhteellisesti työläämpi/ohjelmointi-intensiivisempi systeemi kun toi IR, mutta käyttökelpoisuudeltaan ihan toisella tasolla koska mahdollistaa myös erittäin tarkat träkit, tuuliantureiden vertailun/kalibroinnin, ja sitä kautta esim. IMS polaarivauhti-prosentit vaikka reaaliaikaisesti koko fleetille. Saattais tehostaa reenausta...?
- Tekniset yksityiskohdat kuten ed. postauksessa. kustannus noin 80-200e per vene ja noin 200-400 starttikoneeseen ja D-referenssilähettimeen.
JIm
alokas
Posts: 23
Joined: Thu May 22, 2014 14:36 pm
Location: Espoo
Contact:

Post by JIm »

PetriF wrote: Ratkaisuvaihtoehto 1: Kamera
Ratkaisuvaihtoehto 2: IR-laser
Ratkaisuvaihtoehto 3: Differentiaali-GPS ja WLAN verkko
Tutkailin tässä simaa litkiessäni muitakin vaihtoehtoja. Tavoitetason osalta toteutuksen tulis kelvata aina olympiatasolle asti. ISAF RC ohjeitten mukaan siellä on edelleen joku puusilmä tiiraamassa lähtölinjaa. Tekniselle laitteelle asettaisin tarkkuusvaateeksi 10cm, jolloin puusilmä jää toiseksi.

Vaihtoehto 4: RF ToF (Radio Frequency Time of Flight localization) https://www.digikey.com/en/product-high ... 000-module
Näistä ihmiset on rakennellu Arduino pohjasia sovellutuksia. Kattelen vastaako todellinen suorituskyky mainospuheitten 10cm tarkkuutta 5m/s vauhdissa ja 300m kantamalla.
Post Reply