Page 1 of 1

moottorinvaihto

Posted: Fri Sep 04, 2015 11:50 am
by Lazy Days II
Hei! Onko kellään kertoa kokemuksista vaihtaa Volvo Penta MD5b+saildrive 110 moottori uuteen FE83:sessa? Volvo nykyinen on 3 settiä liian korkea konehuoneeseen, Fionan vaihdossa jouduttiin tekemään huoltoluukkua, myöskin Beta 20 näyttäisi olevan liian korkea FE:n konetilaan. Eli onko joku ratkaissut tämän vaihdon tekemättä reikää moottoritilan kattoon?Terv Stig-Erik

Re: moottorinvaihto

Posted: Fri Sep 04, 2015 14:45 pm
by Panu
Lazy Days II wrote:Hei! Onko kellään kertoa kokemuksista vaihtaa Volvo Penta MD5b+saildrive 110 moottori uuteen FE83:sessa? Volvo nykyinen on 3 settiä liian korkea konehuoneeseen, Fionan vaihdossa jouduttiin tekemään huoltoluukkua, myöskin Beta 20 näyttäisi olevan liian korkea FE:n konetilaan. Eli onko joku ratkaissut tämän vaihdon tekemättä reikää moottoritilan kattoon?Terv Stig-Erik
Tervehdys

Teekkareiden Trip Tease:n vanha Volvo vaihtui kauan aikaa sitten Yanmar 1gm:ksi. Toisaalta Teasen moottoritilan kattoon oli tehty tuo "tarkastusluukku", kun tila kävi ahtaaksi.

Onko tuo sail driven peti niin korkea, ettei uudet moottorit mahdu muuten sisään. Miten olisi uusi matalampi peti?

Re: moottorinvaihto

Posted: Fri Sep 04, 2015 21:55 pm
by Olli
Lazy Days II wrote:myöskin Beta 20 näyttäisi olevan liian korkea FE:n konetilaan.
Beta 20 on ihan ylimitoitettu FE:hen. 10 tai 14 riittää. Niistä kannattaa valita 14, koska ovat saman kokoisia. Olikos Adioksessa tämmönen saildrivella? Handy voisi kertoa kokemuksia...

Posted: Sat Sep 05, 2015 03:28 am
by Handy
Adioksessa on Beta 10 + S110 saildrive.
Asennuksesta en tiedä muuta kuin mitä kuitteja huoltokansiosta löytyy.
Öljyt saa vaihdettua joskin turhaa tilaa ei päälle jää.
Metriseen vasta-aallokkoon paukuttaessa voisi tuo 14 olla kivempi mutta muuten pärjää kyllä 10:lläkin.