Panu wrote:Eräissä veneissä taas oli jokaisella keulapurjeelle omat poikittaiset
kiskot barberisäätöä varten. Normaali skuuttipisteen siirto eteen taakse kaiketi
hoidettiin nostamalla tai laskemalla purjetta keulastaagissa...
Volvoissa (Ei, ei niissä autoissa) menee vissiin niin että niillä on genoan skuutti-
kisko suht poikittan. Kiskoon tulee säätököysi jonka päässä ploki, ja tämän
plokin kautta tulee vasta skuutti. Skuuttipisteeseen menee siis kaksi köyttä,
skuutti sekä eräänlainen barberhauleri. Tuohan on enemmän levanki genoalle
kuin varsinainen skuuttikisko.
Tällä "barberilla" säädetään sitten kiertoa yhdessä skuutin kanssa. "Barberi"
löysemmälle on sama asia kuin siirtäisi skuutipistettä taaksepäin, ja päin-
vastoin. Vastaavanlaiset taitaa louhissakin ja joissain tonnareissakin olla
muuten? Eikä olisi edes hirveän vaikea toteuttaa FE:ssäkään... Jos niistä nyt
jotain varsinaista hyötyä sitten olisi. Hyöty olisi siinä että saisi genuan sisemmäs
lähemmäs spriidaria ilman että genoan takaliikki sulkisi liikaa. Jos olen
ymmärtänyt oikein niin genuan ylimmän muotoviivan takaosan pitäisi
olla suurinpiirtein köliviivan suuntainen (vertaa isoon, puomi keskelle ja
ylälatta puomin suuntaiseksi.). Tuolla voisi saada asteen pari enemmän
nousukulmaa aikaiseksi.
Toinen tapa olisi sitten eräänlainen käänteinen barberi, vedetäänkin köydellä
skuuttikulmaa sisään eikä ulospäin. Näitä näkyy Silvan 2003 esitteen kannessa
jossain ranskalais (?)veneessä jossa leveä ruffi eikä skuuttikisko mahdu
riittävän sisälle kannella.