Page 1 of 1

Kelluvat skuuttipisteet tuli!

Posted: Fri Aug 06, 2004 11:08 am
by harald
Tilasinpa tuossa sunnuntai illalla www.hjertmans.se osoitteesta kelluvia
skuuttpisteitä genoan skuuteille. Torstaina oli paketti täällä, oli ripeää
palvelua. Ainakin jos vertaa Maritim:iin missä vastaus oli että "ei me
viittitä noita tilata".

Kuvia tulee sitten joskus, illalla varmaan asentamaan,

Posted: Fri Aug 06, 2004 12:14 pm
by Erkka
Ootkos Harald vertaillu muuten hintoja suomalaisiin kilpailijoihin, eli kannattaako esim. elektroniikkaa yms. tilata tuolta vai vaan noita spesiaalitavaroita joita Suomeen ei "viitsitä" tilata?

Posted: Fri Aug 06, 2004 12:24 pm
by harald
Yksi hyvä ja edullinen paikka mistä me ollaan ostettu elektroníikkaa on
www.marinea.fi/kauppa . Noita harvoin kannattaa tilata ulkomailta, hinnat
ovat sen verran samanlaiset.

Noita Bartonin (www.bartonmarine.com) tuotteita vaan ei saa Maritimista,
kun niitä ei kiinnosta. Siksi ulkomailta. Nyt kun Maritimilla on vihdoin
luettelo netissä on helppo vertailla niitä hintoja.

Toinen esimerkki oli kiikarit. Fujinon 7x50, vesitiiviit ja kompassilla oli
Troilmarinissa 380¤, Foto Bögelund 280¤ ja saksasta www.svb.de oli
hintaa enää 180¤.

Eli yleispätevää ohjetta on vaikea antaa. Täytyy vertailla niitä hintoja ja
tuen tjms merkitystä tapauskohtaisesti.

Re: Kelluvat skuuttipisteet tuli!

Posted: Fri Aug 06, 2004 20:09 pm
by Panu
harald wrote:Tilasinpa tuossa sunnuntai illalla www.hjertmans.se osoitteesta kelluvia
skuuttpisteitä genoan skuuteille. Torstaina oli paketti täällä, oli ripeää
palvelua. Ainakin jos vertaa Maritim:iin missä vastaus oli että "ei me
viittitä noita tilata".

Kuvia tulee sitten joskus, illalla varmaan asentamaan,
Tervehdys

Nyt täytyy kysyä, mitä tarkoitat kelluvilla genoan skuuttipisteillä? Onko kyseessä istuinlaatikosta köydellä säädettävät genoan skuuttipisteet? Onko säätö pelkästää eteen taakse, vain onko järjestelmään yhdistetty säätö veneen leveyssuunnassa?

Eli purjehdus slangilla. Onko kyseessä myös genoan barberit :?:.

Monet kilpa H-veneethän ovat varustettu fokan barbereilla, joilla saadaan fokka vetämään paremmin avotuulilla. Yleensähän avotuulissa löysätään skuuttia, jolloin purjeen jaluskulma aukeaa, mutta samalla purjeen toppi kiertyy (kääntyy pois tuulesta) ja lakkaa vetämästä. Tästähän nopeus kärsii :!:. Kiristämällä barberit saadaan skuuttipiste siirrettyä ihan veneen ulkolaitaan, jolloin jaluskulma aukeaa, mutta purjeen toppi vetää edelleen ja veneen nopeus on ainakin teoriassa parempi :idea:.

Re: Kelluvat skuuttipisteet tuli!

Posted: Sat Aug 07, 2004 10:19 am
by harald
Panu wrote: Nyt täytyy kysyä, mitä tarkoitat kelluvilla genoan skuuttipisteillä? Onko
kyseessä istuinlaatikosta köydellä säädettävät genoan skuuttipisteet?
Juuri näitä, jotta saa genoan syvyyden ja kierron säädettyä tarkemmin
kuin kerran puolessa tunnissa :)

Tuohan siirtyy vain etu-taka suunnassa ja lyhyellä strekillä voi vetää sitä
pistettä kyllä eteen mutta kuten sanoit pitäisi oikeasti käyttää barberia
myös genoalle.

Jounillakin on tuollaiset;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... uuttikisko

Posted: Sat Aug 07, 2004 11:04 am
by harald

Re: Kelluvat skuuttipisteet tuli!

Posted: Sat Aug 07, 2004 14:35 pm
by Panu
harald wrote: Tuohan siirtyy vain etu-taka suunnassa ja lyhyellä strekillä voi vetää sitä
pistettä kyllä eteen mutta kuten sanoit pitäisi oikeasti käyttää barberia
myös genoalle.
Tervehdys

Barberin tekeminen toimivaksi kaikille keulapurjeille Genoa 1 - 3 taitaa olla varsin vaikea tehtävä (lue kallis, ruma tai hankala). Helpoimpia vaihtoehtoja lienee siirtää barberin kiinnitystä varvaslistassa heittoplokilla eteen taakse purjeen (genoa 1-3) mukaan. Yksi paikoitus / purje luulisi riittävän.

Joskus -80 luvulla joissain IOR kisaveneissä oli keulapurjeiden skuuttikiskot kiinnitetty poikittaisille kiskoille. Tällöin barberisäätö voitiin tehdä yksinkertaisesti ja portaattomasti kaikille keulapurjeille köysisädöillä siirtämällä koko skuuttikiskoa sivusuunnassa :idea:. Eräissä veneissä taas oli jokaisella keulapurjeelle omat poikittaiset kiskot barberisäätöä varten. Normaali skuuttipisteen siirto eteen taakse kaiketi hoidettiin nostamalla tai laskemalla purjetta keulastaagissa (samaan tapaan mitä Harald kertoi taannoin eräissä Express veneissä tehtävän).

Nykyveneissä en ole systeemiä nähnyt. En tiedä mitä nykysäännöt asiasta sanovat vain onko säädöllä sittenkään niin suurta merkitystä? Mene ja tiedä.

Re: Kelluvat skuuttipisteet tuli!

Posted: Mon Aug 09, 2004 20:30 pm
by harald
Panu wrote:Eräissä veneissä taas oli jokaisella keulapurjeelle omat poikittaiset
kiskot barberisäätöä varten. Normaali skuuttipisteen siirto eteen taakse kaiketi
hoidettiin nostamalla tai laskemalla purjetta keulastaagissa...
Volvoissa (Ei, ei niissä autoissa) menee vissiin niin että niillä on genoan skuutti-
kisko suht poikittan. Kiskoon tulee säätököysi jonka päässä ploki, ja tämän
plokin kautta tulee vasta skuutti. Skuuttipisteeseen menee siis kaksi köyttä,
skuutti sekä eräänlainen barberhauleri. Tuohan on enemmän levanki genoalle
kuin varsinainen skuuttikisko.

Tällä "barberilla" säädetään sitten kiertoa yhdessä skuutin kanssa. "Barberi"
löysemmälle on sama asia kuin siirtäisi skuutipistettä taaksepäin, ja päin-
vastoin. Vastaavanlaiset taitaa louhissakin ja joissain tonnareissakin olla
muuten? Eikä olisi edes hirveän vaikea toteuttaa FE:ssäkään... Jos niistä nyt
jotain varsinaista hyötyä sitten olisi. Hyöty olisi siinä että saisi genuan sisemmäs
lähemmäs spriidaria ilman että genoan takaliikki sulkisi liikaa. Jos olen
ymmärtänyt oikein niin genuan ylimmän muotoviivan takaosan pitäisi
olla suurinpiirtein köliviivan suuntainen (vertaa isoon, puomi keskelle ja
ylälatta puomin suuntaiseksi.). Tuolla voisi saada asteen pari enemmän
nousukulmaa aikaiseksi.

Toinen tapa olisi sitten eräänlainen käänteinen barberi, vedetäänkin köydellä
skuuttikulmaa sisään eikä ulospäin. Näitä näkyy Silvan 2003 esitteen kannessa
jossain ranskalais (?)veneessä jossa leveä ruffi eikä skuuttikisko mahdu
riittävän sisälle kannella.

Posted: Tue Aug 10, 2004 08:35 am
by harald
Tuossa on kuva uusista skuuttilukoista;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000274

Posted: Fri Nov 25, 2005 21:32 pm
by Esa
Kerrotko Harald kokemuksia, tai muut joilla vastaavat lelut jo FE:ssä on. Pelittääkö niinkuin pitää, ja onko havaintoja puutteista?
Tulin myös moiset tilanneeksi, kun ensi kesäksi uutta jenniä (rullattavaa) odottelen, ja ajattelin noiden hieman hommaa helpottavan.
Ko. vimpaimet muuten joulualessa! http://www.hjertmans.se/

T:Esa

Posted: Fri Nov 25, 2005 21:35 pm
by harald
Ihan toimivat ovat kyllä, joskin kovemmassa tuulessa joutuu kyllä
vetämään skuuttpistettä taaksepäin narun (kumiköyden) avulla. Puhtaus
on kyllä tärkeää myös, kisko on sellainen että siihen heposti kerääntyy
hiekkaa tossujen alta. Ruiskutamme myös PTFE-spraytä kiskoon ennen
kisoja, mutta sen hyödystä ja tarpeellisuudesta ei ole näyttöä.

Kuulalaakeroidut kiskot olisi tietenkin ihan "must", mutta silloin menee
kiskotkin vaihtoon ja se on hiukan isompi operaatio kuin tuon Bartonin
vaunun sujauttaminen valmiiseen kiskoon.