Page 1 of 1

Lauantaina 22.8 NJK Shorthanded Race

Posted: Tue Aug 18, 2015 14:08 pm
by harald

Posted: Wed Aug 19, 2015 23:57 pm
by Cage
Vielä ehtii jälki-ilmoittautua 20.8. mennessä. 2-hengen LYS-luokka toteutuu, joten lisää Feneitä viivalle vaan!

Posted: Sun Aug 23, 2015 19:27 pm
by harald
Eilispäivä valkeni auringonpaisteeseen, ja pläkään. Kipparikokoukseen sai pyöräillä t-paidassa ja sortseissa, lupasi pitkää ja kuumaa päivää.

Veneessä minä ja Pone. Muita oli Subbota ja Estelle, sekä kolme h-venettä josta yksi 1-handed ja Heikosen 1-handed ohjaama First 31.7. Järjestäjä päätti laittaa kaikki samaan luokkaan.

Radaksi tuli koivusaaren edustalta Mössholm paaran puolelle, katajaluoto vasemmalle, flathällgrundetin reunamerkki harmajan eteläpuolella vasemmalle, kuggenstenin jääpoiju vasemmalle ja maaliin valkosaaren kohdalla eteläsatamassa.

Lähtö oli slöörilähtö melkein nollakelissä, joka sitten tyyntyi niin että oli hädin tuskin ohjailuvauhtia. Kumitursas (First 31.7) veti fleettiä, mutta ei päässyt ollenkaan karkuun. Muut veti suoraan miessaaren selälle ja me hävisimme aika paljon yrittäessämme suhata tiukkoja kulmia mutta kuitenkin nollavauhdissa.

Kun tuulialue viimein tuli lounaasta miessaaren selän vihreän viitan kohdalla oli muu fleetti karkaamassa, paitsi yksi H joka jäi kaikista muista. Olimme siis tokapökä, ja Estelle kovassa karussa. Subbota tuulen puolella ja hiukan karussa, ehkä satoja metrejä vain.

Miessaaren eteläpuolisen portin kohdalla rupesi selviämään että Subbotan sivutuulivauhti ei oikein riittäisi ja ohitimme heidät. Yksinpurjehtiva H:n ohitimme kataluodon kohdalla, ja edessä Hertta-Ässä H sekä Estelle kamppailivat keskenään Estellen pystyessä pitämään HerttaÄssän takanaan niukasti. Joka nostattelu hidasti heitä tietenkin jonkin verran.

Seurasi lenssi noin 6-8 kn tuulessa kohti kuggensteniä. HerttaÄssä ei jiipannut vaan jatkoi itään. Seurasimme Estelleä kuin hai, ajaen noin 150 TWA. Estelle ajoi vuorotellen meidän alla, ja vuorotellen meidän kölilinjan yläpuolella. Jiippasimme matalakarin kohdalla styyran halssille suunta kohti itään ja valmistelimme The Jiippiä. HerttaÄssä oli selvästi tässä jäänyt.

Kun leikkari kuggenstenin poijulle lähestyi, oli Estelle juuri ajanut hiukan kuumempaa kulmaa ollen näin meidän edessä. Nopea reagointi / ensimmäisen jiippaavana veneenä pääsimme Estellen päälle ja ohi.

Jääpoijun kierto ja tiukka slööri särkän kautta kohti maalia. Särkän kohdalla ajoimme hiukan liian lähellä ja Estelle oli kuittamassa alapuolelta. Sama toistui lähellä maalia, missä kerrostalojen korkeus sekoitti tuulia kohtuullisesti. Maaliin tokana veneenä, ehkä vain 10 min Kumitursaan jälkeen. Estelle vain sekunteja meidän perässä.

Palkintojenjaon yhteydessä saimme kiertopalkinto-hopealautasen sekä hienon Helly Hansen repun mieheen. Kakkonenkin sai reput. Ja ilmaiset oluet :)

Subbota jatkoi matkaa, eikä saapunut palkintojenjakoon. Olisi kannattanut jäädä. Pelottavan kovaa tuo Subbota kulkee välillä, mutta joissakin olosuhteissa on parannettavaa.

Kolmas taisi olla Hertta-Ässä, neljäs yksinpurjehtiva H. Viides kumitursas ja kuudes kolmas H.

Alkutunnin fiilis että tämä on paska kilpailu emme ikinä enää vaihtui sitten ihan mukavaan tunteeseen aivan kisan lopussa. Kiitos Estelle mukaanhoukutuksesta.

Kotiinpurjehdus purjelähdöllä valkosaaresta kryssien liuskaluodon sisäpuolella kaivarin edustaa oli myös mukava.

Se kuuluisa joku kuulemma kuorsasi vähän sohvassa alkuillalla.

Posted: Mon Aug 24, 2015 08:33 am
by Joakim
Tulokset?

Itse purjehdin molempina päivinä kahden hengen miehistöllä (muut isommat veneet oli 3-5 hengellä) Pentala LYS regattaa. Varsinkin sunnuntain (ajallisesti) pitkät lenssit paahtavassa kuumuudessa kävivät voimille, mutta tulostakin tuli. Sunnuntaina oli kyllä erikoinen keli. Tuulta ei missään vaiheessa yli 2,5 m/s, muttei myöskään alle 1,3 m/s. Tämä siis neljän tunnin kisassa.

Posted: Mon Aug 24, 2015 10:53 am
by Cage
Eipä tuohon Haraldin raporttiin paljon lisättävää.

Lähdöstä myöhästyimme pahasti, mutta tuossa kelissä eivät muut kovin kauaksi ehtineet karata. Muiden mennessä Högholmenin lähelle ja samalla sen peittoon haimme itse keskeltä vapaampia "tuulia". Näyttikin siltä että tämä oli hyvä valinta, sillä keskimäärin liikuimme muita hieman nopeammin. Varsinainen hyöty tästä tuli kun tuon kuuluisan vihreän kohdalla tuulialue läheni lounaasta ja saimmekin tuulen kolmantena veneenä.

HerttaÄssä tuli kovaa ja sai meidät kiinni. Jouduimme puolustaan laskennallista johtopaikkaamme nostamalla ja tällöin muut tietysti pääsi lähemmäksi. Spinnutteluosuudella yritimme karistaa Charlottaa pitämällä mahdollisimman hyvää vauhtia kuitankaan erkanematta Charlotasta liikaa (tästä siis tuo poikkoilu). Loppujen lopuksi kokemus päihitti vähemmän kokemuksen ja Charlotta reagoi nopeasti jiippiimme (ilmeisesti molemmissa veneissä jiippaus aloitettiin samaan aikaan) ja pääsi puikahtamaan meidän tuulen puolelta ohi. Hetkittäin Charlotta pääsi tiukassa spinnukulmassa vetämään kaulaa kun yritimme hyökkäillä takaa. Saimme hieman kurottua kiinni ja jännin hetki oli tosiaan kun maalisuoralla Charlotta jäi saaren alle pläkään ja itse kiersimme vähän kauempaa. Hetkellisesti näytti lupaavalta, mutta sitten Charlotta pääsi jälleen kiihdyttämään ja meidän vauhti tyssäsi yhteysveneen suuriin aaltoihin.

Lopputuloksena toistaiseksi paras tulos, koskaan aikaisemmin ei olla oltu Charlotan edellä :) ja tultu näin pienellä marginaalierolla maaliin. Hyvä skaba, ensi vuonna jälleen uusiksi!

Posted: Mon Aug 24, 2015 13:56 pm
by alex
We made a pretty good start - one boat length ahead of Charlotta and on her windward side. Except we all were barely making way through water. Soon we accelerated to 0,8 kts. Next hour we were constantly building distance with Charlotta and finally saw her 6-7 boat lengths behind (though the starting line was still just behind the corner). Oh, those short moments of glory! :)

Then we did a big mistake. Though we were expecting wind change to SW, our brains have completely melted and we missed the signs of coming wind. We were still sweating hoisting Genoa and taking down the spinnaker, and the whole fleet being just 100 m more to SW were starting to move screeching the tyres. By the time wind filled our sails First 31.7, Estelle and a few H-boats were disappearing towards horizon. Us, Charlotta and some H-boat got the wind last. Not knowing for sure waters S-SW of Vehkasaari we made another tack to get farther away from the shore, but it was not needed as well - Charlotta has proven it sailing a lot closer than we initially would have passed.

Soon we were sailing gloriously, but far behind the fleet. Charlotta engaged her secret gears and started to build distance between us, getting closer to the fleet ahead. We were constantly closing the distance to the fleet too, but not as fast as Charlotta.

By the finish line we almost managed to catch up with the fleet, finished pretty soon after most of the boats and well ahead of the last boat in the race, but still no cigar. We clearly needed another 10 N.M. to correct our mistake.

Fortunately there was no Linda Line catamaran to threaten us in the narrow channel on Blekholmen approach. Length of the finish line slightly surprised me, I was wondering what would happen if two boats came to the finish line overlapped. Anyways, there was no overlapped boat, never mind that some boats were docking to the pier at just right angle to our course. :-)

It's a pity we couldn't stop at Blekholmen for the ceremony since we had other arrangements for the rest of day, so we made a U-turn and sailed back to Espoo.

Congratulations to winners and runners-up. It was a good fun, hoping for the next year race.

Posted: Mon Aug 24, 2015 14:56 pm
by Petri
I think setting the course to round Vehkasaari was a big mistake in general, not only rounding the islands is always slightly dubious (except Rönnkobben, which luckily has very deep western side) Vehkasaari has notable shallow area on the SW side which makes it a guessing game on who dares...

Posted: Mon Aug 24, 2015 15:25 pm
by heikonen
Kisa oli hauska, vaikka tietysti olisin toivonut muitakin "isoja" veneitä mukaan. Mutta oli eksoottista kerrankin olla kilpailun nopein vene.

Alussa tosiaan kaikki ajelehtivat suunnilleen samaa vauhtia Vehkasaaren kylkeen, mistä sitten vihdoin päästiin liikkeelle. Oma purjehdus oli suhteellisen suoraviivainen; suunnilleen oikeat asiat tuli tehtyä suunnilleen oikeissa paikoissa. Manööverit sujuivat ongelmitta.

Vähän taisin hävitä pakatessani spinnua autopilotin ohjatessa tiukalla slöörillä Vehkasaaresta Katajaluotoon. Alkupläkä taisi viedä (teoreettiset) mahdollisuudet kärkisijoituksiin, mutta tuskinpa olisin muutenkaan pärjännyt FE83/H-porukalle.

jussi
KumiTursas

Posted: Mon Aug 24, 2015 15:29 pm
by harald
Älä nyt, kyllä se tunnin nollavauhti jolloin kello tikitti lujempaa sulle, tiputti sinut.

Miksi hävisit pakatessasi? Katselin kun liikuit kannella siinä pläkässä niin First ei likkunut jalkojesi alla ollenkaan. Eli painonjakaumaa et varmaan tarkoittanut?

Posted: Mon Aug 24, 2015 15:35 pm
by harald
Image Image
Panoraama palkintojenjakopaikasta, sekä "uudesta" kiertopalkinnosta.

Posted: Mon Aug 24, 2015 15:52 pm
by harald
Image
Epäviralliset tulokset. Kai samat tulee aikanaan njk:n sivulle.

Posted: Tue Aug 25, 2015 10:43 am
by heikonen
harald wrote: Miksi hävisit pakatessasi? Katselin kun liikuit kannella siinä pläkässä niin First ei likkunut jalkojesi alla ollenkaan. Eli painonjakaumaa et varmaan tarkoittanut?
"Käsin" ajaessa oli sellainen fiilis, että parhaan vauhdin saavuttaminen edellytti jatkuvaa kurssin ja purjeiden säätämistä. Pilotti ajeli apparenttikulmaa ihan tyydyttävästi, mutta ei paremmin. Luotojen välissä Käärmesaaren jälkeen ajoin myös jonkin verran pilotilla, kun piti toljottaa plotteria ... Varmaan tuotakin pitäisi enemmän harjoitella. Mutta nyansseista tässä puhutaan.

jussi