Page 1 of 1

Päijännepujehdus 2015

Posted: Tue Jul 14, 2015 20:16 pm
by Eetu

Posted: Wed Jul 15, 2015 15:25 pm
by alex
Pretty cool!

Posted: Thu Jul 16, 2015 22:34 pm
by filia
Ja iloisena yllätyksenä FEstivo ilmoittautui vielä tänään. FE83 luokassa on nyt siis jo kuusi venettä! Taitaa olla vuosikymmenen, jolle vuosituhannen ennätysosaanotto.

Posted: Sat Jul 18, 2015 19:40 pm
by Eetu

Posted: Sat Jul 18, 2015 21:48 pm
by Eetu

Posted: Sun Jul 19, 2015 08:22 am
by Eetu

Posted: Sun Jul 19, 2015 17:44 pm
by Artsi
Melko ihmeellistä, että voittajaFEne ei ole mukana kokonaistuloksissa! Hätäisen laskelman mukaan Mun Ja Sun Ship olisi sijoittunut sijalle 36, joka on kyllä melko hyvä saavutus tuossa fleetissä :D

Posted: Mon Jul 20, 2015 00:25 am
by filia
Olipa mekoista haipakkaa, 64 mailin reitti alle 12 tuntiin. Klassikkosanonta "vauhtia ja vaarallisia tilanteita" kuvaa hyvin kisan kulkua.

FE luokan lopputulokset valmistuivat vasta protestikäsittelyn jälkeen: Filia 1. ja Munja Sun Ship DSQ. Protestoin heitä vastaan säännön 78 (luokkasääntöjen noudattaminen) rikkomisesta. Munja Sun Ship ajoi ennen kisaa käydystä keskustelusta huolimatta perämoottori ylhäällä vedestä. FE luokkasääntö D.1.1 asettaa selvät säännöt perämoottorin asennosta kilpailtaessa.

Harmi, olisi ollut kiva ajaa heitä vastaan sovittujen pelisääntöjen mukaisesti.

Pasi.

Posted: Mon Jul 20, 2015 09:04 am
by Artsi
OK. Sääntö on selkeä ja protesti täysin oikeutettu. Toivottavasti virheistä opitaan. Nyt sille hyvälle sijoituksellekin löytyi selitys. Taitaisi FE kulkea vieläkin paremmin ilman potkuria :twisted: Yllättävän pieni oli tuo teidän välinen ero, joten onnittelut ansaitusta voitosta :D

Posted: Mon Jul 20, 2015 12:44 pm
by Petri
Vuosi vuodelta katkeruuteni Päitsiä kohtaan lisääntyy kun feneilläkin mennään 10+ tunnin kisa-aikoja :)

nm. kaksi kertaa Päitsi läpi 20+ tunnin purjehdusajoilla (ja vielä siis muistaakseni ainakin toisella kerralla ihan TOP-10 sijoituksilla maaliintulossa).

Joakim osaa ehkä arvioida mikä on tuon perämoottorin puuttumisen vaikutus reaalinopeuteen, jos filian ja MSS:n ero oli 8minuuttia niin huomioimatta purjehdustaitoa mitenkään, ero vaikuttaisi aika pieneltä jos se aiheutuisi vain potkurin puuttumisesta. Eikös Filiassa ole kiinteä potkuri?

Posted: Mon Jul 20, 2015 13:17 pm
by filia
Tervetuloa mereltäkin Päitsiin. Tänä vuonna mentiin alle 12h ja viime vuonna kelluttiin 26h. Tapahtuma iltaohjelmineen on aina mukava riippumatta tuulista.

Meillä on taittolapa ja S-vetolaite. MSS ajoi perämoottori nostettuna.

Me otettin loistolähtö, mutta MSS ajoi meidät hiljalleen kiinni ja ohi tuulen ollessa 3 - 6 ms. Ei voitu mitään, ero kasvoi hiljalleen ja tasaisesti. Kun keskituuli yltyi 10ms (takaa) ei eroa enää syntynyt. Tuulta oli siis riittävästi runkonopeuden saavuttamiseen.

Olisi kiva tietää mikä on nostetun moottorin vaikutus kevyemmässä kelissä kun ei vielä saavuteta runkonopeutta. Osaatteko arvioida? Sen on oltava 'merkittävä' koska MSS piti koneen ylhäällä vaikka ilmoitin jo ennen kisaa tekeväni protestin jos Evinrude ei kohtaa Päijännettä.

Pasi.

Posted: Mon Jul 20, 2015 14:32 pm
by Petri
Jooei, kyllä kaksi kertaa riitti, paitsi että ehkä jollain foilaavalla siipivekottimella voisi miettiä asiaa:)

Itseasiassa nyt kun piti tarkistella niin eihän tuohon toiseen kertaan mennytkään kuin 18 tuntia, näemmä jäänyt vain pahat traumat siitä kun siinä Padasjoen ulkopuolella istuttiin pläkässä tunti poikineen ja katsottiin kun jokaikinen vene meni meistä ohi.

Posted: Mon Jul 20, 2015 16:45 pm
by Eetu

Posted: Mon Jul 20, 2015 17:13 pm
by Panu
Eetu wrote: Potkurin puuttuminen merkitsee siis LYS-säännön mukaan 1 % lisäyksen purjehdittuun aikaan eli 36 sekuntia per tunti purjehdittua aikaa, toisin sanoen 7 minuuttia 12 tunnin kisassa eli Munja Sun Ship II ja Filia olisivat käytännössä olleet yhtä nopeita.
Tervehdys

Itseasiassa ei 1%, vaan lys kertoimen muuttaminen 0.01. Suhteellinen muutos riippuu vertailtavasta kertoimesta eli nyt 1.08.

Tämä kertoimen muutos tai mahdollinen siitä saatu etu taitaa lopulta olla aika akateeminen depatti verrattuna luokkasäännön vastaiseen toimintaan. Varsinkin jos ja kun asia oli kaikkien osallisten tiedossa ennen starttia. Olisihan MSS:llä ollut mahdollisuus osallistua lys kisaan todistusveneenä, jos he eivät olisi halunneet noudattaa luokkasääntöjä perämoottorin osalta.

Luokkasäännön kirjain on pitkän harkinnan tulos. Asia oli pakko säännöissä määritellä, koska ilman potkuria saavutettu etu ei olisi ollut oikeudenmukainen muihin nähden.