Page 1 of 1

Ajotekniikka aallokossa

Posted: Sun Jun 21, 2015 18:59 pm
by JIm
harald wrote:Minulla on perjantaille tarvetta yhdelle gastille. Mahdollisesti myös siirrolle, säävarauksella.

Tuossa +12 m/s kelissä ei kyllä infuckereita tarvitse. Skuuttaan vaan genoan skuuttipisteet muutama naksu taaksepäin kireälle, ja ison levanki puolessa välissä keski-penkin reuna. Ajat niin että sisäpuolen tellarit nousee koko ajan tai jopa niin että fokan etuliikki pakkaa/pehmenee hiukan. Jos fokan etuliikki pakkaa, olisi hyvä että ison etuliikki pakkaa saman verran (prosentuaalisesti siis, jos 20% fokan etuliikistä pakkaa niin iso myös n. 20%). Kakkosreivi oli varmaan liikaa jos ei nouse, ykkösreivillä olisi varmaan toiminut paremmin.

Infuckerit on tarpeellisemmat purjeen tuuliskaalan alapäässä, missä kiristämällä saa puristettua hiukan enemmän tehoa tuulen tyyntyessä.

Meni kyllä pahasti off-topic. Jatkot mielellään johonkin sopivampaan säikeeseen kiitos.
Olli wrote:Kyllä tossa juurisyy on se kakkosreivi. Itse en ole sitä ikinä tarvinnut kisassa. Tommosessa isossa aallokossa tarvii poweria. Vauhti pitäisi pitää yli 5,5 solmun, jotta noista aalloista pääsee yli. Varvaslistojen kastumista ei pidä pelätä, ne kuivuu kyllä satamassa...
Nyt kun tuli Hangon ketjussa puhe aallokon ajotekniikasta niin avataampa sitä varten aivan oma ketjunsa. Merkitsevä aallonkorkeus Helsingin aaltopoijulla oli 3.6. WHC:n aikana yli 2m ja 10.6 myös yli 1,5m. Molempina kertoina Melkiltä - Rysäkarille ryskyttäessä koettiin noiden aaltojen koko voima. Kallistusta Elecillä jatkuvasti niin että reunan ajopaikka muuttui epämukavaksi. Toisinaan varvaslistat kastui ja peräsimestä loppui pito. Molempina kertoina minulla oli G3+2.reivin kombo ilman infuckereita. Keulan skuuttipiste oli aivan edessä ja isoa oli latistettu niin paljon kuin ikinä pystyin mm. kickeriä käyttäen. Cunninghamia Elecissä ei ole. Vantit on säädetty niin kireälle kuin ikinä menee.

Vauhti pysyi 5 solmussa (SOG). Kallistus väheni siedettävämmäksi kun vauhdin tiputti 4,8 solmuun.

17.6. WHC:ssä tuulta oli Elecin mittarissa 12m/s, aallokko pientä ja puuskia vähän. Vene kulki hyvin G1+0.reivillä painotettuna viidellä henkilöllä. Oiskohan mittarissa lapinlisää.

Saakohan mun monologista jotain selkoa. Noh, miehistön ja kipparin kokemus karttuu ja pitänee jatkossa ajaa vaikeimmat osuudet itse.

Mitäs mieltä olette cunnarin hyödyllisyydestä?

Onko isoa tarpeen säätää kun noustaan aaltoon ja lasketaan sitä alas? Käytättekö levankia vai skuuttia?

Re: Ajotekniikka aallokossa

Posted: Mon Jun 22, 2015 12:41 pm
by Panu
JIm wrote: Kallistusta Elecillä jatkuvasti niin että reunan ajopaikka muuttui epämukavaksi. Toisinaan varvaslistat kastui ja peräsimestä loppui pito. Molempina kertoina minulla oli G3+2.reivin kombo ilman infuckereita. Keulan skuuttipiste oli aivan edessä ja isoa oli latistettu niin paljon kuin ikinä pystyin mm. kickeriä käyttäen. Cunninghamia Elecissä ei ole. Vantit on säädetty niin kireälle kuin ikinä menee.
Tervehdys

Tässä kohtaa on korostettava, ettei alavantteja saa yleensä kiristää "tosi" kireälle. Seurauksena on pullea iso, joka varmasti kallistaa niin että laidalla on taatusti epämukavaa. Ainakin viime vuonna teillä oli sekä ylä- että alavanit kireällä. Onko tänä vuonna sama rikin trimmari, vai onko otettu oppia?
JIm wrote: Vauhti pysyi 5 solmussa (SOG). Kallistus väheni siedettävämmäksi kun vauhdin tiputti 4,8 solmuun.
Toki kallistus vähenee, jos piinaat liikaa tuuleen. Tuossa kelissä ei tosin piinaamalla pääse mihinkään, kuten jo huomasitte. Jos kallistusta on liikaa, niin laskekaa levankia alaspäin. Jos se ei riitä, niin sitten genuaa hieman auki ja aja alemmas vauhdilla aalloista läpi.
JIm wrote: Noh, miehistön ja kipparin kokemus karttuu ja pitänee jatkossa ajaa vaikeimmat osuudet itse.
Tää on Tripissä ikuisuuskysymys. Kaikkien pitää päästä mukaan ja kaikkien tekemään kaikkea. Tulos on juuri kuvatun lainen, tosin myös vastuu tuloksesta on myös jaettu. :?
JIm wrote: Mitäs mieltä olette cunnarin hyödyllisyydestä?
En ole käyttänyt, enkä rikannut. Mihin sitä haluaisit käyttää?
JIm wrote: Onko isoa tarpeen säätää kun noustaan aaltoon ja lasketaan sitä alas? Käytättekö levankia vai skuuttia?
Tulee väsy käteen, jos pitää joka aaltoon pumpata. Meillä ajetaan skuutit ja levanki kiinni ja kipparin pinnapaineen / puuskan mukaan avataan joko levankia tai isonskuuttia ja kiristetään heti kun tarve helpotukselle menee ohi.



Laita mulle meilillä puh. numerosi, niin soitellaan asian tiimoilta.
Meiliosoitehan täällä on muotoa käyttäjätunnus(at)fe83.org.

Posted: Mon Jun 22, 2015 21:57 pm
by Olli
Tuossahan tuli jo liuta hyviä vinkkejä. Reivattu iso ei tiedä cunninghamista mitään, joten ainakaan äärikelissä sillä ei ole virkaa. Jos cunninghamista tekisi gallupin, niin varmaankin vain muutamasta veneestä moinen köysi edes löytyy.

Sen sijaan huomattavasti kovassa kelissä ajoa helpottaa turboskuutti ison skuuttitaljaan. Tässä kolme erilaista mallisuoritusta, joista jokainen on tekijänsä mielestä paras:

Image

Image

Image

Noilla vermeillä isopurjetta säätää vaikka ei olisi pudonnut pienenä taikajuomapataan.

Posted: Mon Jun 22, 2015 22:02 pm
by Olli
Ai niin, ja kahdesta jälkimmäisestä näkyy myös erilaiset suoritukset penkin reunaan asennettavista listoista. Helpottaa pinnamiehen pysymistä laidalla, kun on edes pieni pykälä mistä saa kengälle tukea.

Re: Ajotekniikka aallokossa

Posted: Mon Jun 22, 2015 22:52 pm
by risto
JIm wrote:Keulan skuuttipiste oli aivan edessä ja isoa oli latistettu niin paljon kuin ikinä pystyin mm. kickeriä käyttäen. Cunninghamia Elecissä ei ole. Vantit on säädetty niin kireälle kuin ikinä menee.
Eikös se kuitenkin mene niin, että kelin noustessa skuuttipistettä otetaan taaksepäin, jolloin keulapurje litistyy alhaalta ja takaliikki aukeaa / twistaa. Jos ottaa skuuttipisteen eteen, takaliikki sulkee, purjeen pussi syvenee ja varmasti kallistaa venettä runsaasti.

Cunnarin tarve ei ole niinkään akuutti minusta, kyllä sen fallin saa kireälle muutenkin, etenkin reivillä.

Ja kuten Panukin totesi, onhan vantit säädetty oikein, eli alavantit vähemmän kireällä?

Posted: Mon Jun 22, 2015 23:40 pm
by JIm
Veikkaan että näillä vinkeillä pääsee pitkälle. Pitää vielä siirtää vinkit käytäntöön.

Tripin veneissä säätäjiä on monia ja kireydet just niin hyvin kuin joku(tm) on jaksanut säätää. Luultavasti vantit on yhtä pielessä kuin ennenkin. Tällä kaudella ois tarkoitus saada riki trimmmiin ja tallentaa vanttiruuvien pituudet. Taulukkoa kun ei ollut niin ne on kiristetty vanhalla totuudella eli niin kireälle kuin haba riittää. Pussia tosin lisännee enempi puuttuva latta, joka pakkauttaa purjeen etureunan väärinpäin.

Cunnarilla meinasin siirtää ison pussia eteenpäin. Se on toki vain 0.reivissä. Moisen rikasin Teaseen viime kaudella, mutta en löytänyt tilannetta kokeiluille.

Penkin reunalista olis must have. On meillä sitloodan karhennuksetkin vielä todo-listalla. Kattoopi mitä keretään. Turboskuutit jäänevät hamaan tulevaisuuteen kuulalaakeroidun levangin kanssa.

Posted: Tue Jun 23, 2015 00:27 am
by Olli
Hangon Regatta on hyvä paikka vertailla rikitrimmiä. Sitten kun se hyvä on kerran löytynyt, niin kannattaa mitata tönärillä vanttiruuveista ruuviosien välinen etäisyys, ja kirjata se ylös. Perussäätö on sitten jatkossa tosi helppo.

Posted: Tue Jun 23, 2015 12:47 pm
by harald
Edellyttäen siis että kukaan ei koskaan käy kiertämässä keulaharuksen ruuvia. Sen kuuluu olla samassa pituudessa aina kun se kerran on löytynyt.