Page 3 of 4

Re: Kansi auki

Posted: Thu Mar 31, 2016 12:28 pm
by Cage
Panu wrote:Anna käydä kohtuu kierroksilla kunnes "pilli" soi.
Mikä ihmeen "pilli"?. Eli siis missä vaiheessa tietää lopettaa?

Pitäisköhän ottaa tuo työlistalle itsellekin tälle keväälle...

Posted: Thu Mar 31, 2016 12:38 pm
by jbeardie
harald wrote:Kuvalinkit ei toimi
Nyt on linkit korjattu edelliseen postaukseeni. Kannen alapinta ei näytä mielestäni kärsineen korroosiosta. Ihmetyttää vaan miten klygolitipat ovat päässeet pakopuolelle.

Re: Kansi auki

Posted: Thu Mar 31, 2016 13:05 pm
by Panu
Cage wrote:
Panu wrote:Anna käydä kohtuu kierroksilla kunnes "pilli" soi.
Mikä ihmeen "pilli"?. Eli siis missä vaiheessa tietää lopettaa?

Pitäisköhän ottaa tuo työlistalle itsellekin tälle keväälle...
Tervehdys

Pilli on siis se moottorin varoitusääni. Se korvia viiltävä piiiiiiii, jonka joka kerta kuulet konetta käynnistäessä, ennen kuin öljynpaineet ovat nousseet. Sama pillin merkkiääni varoittaa kuumenemisesta.

Tuon kattilakiven poiston voi hyvin tehdä vesilläkin. Eli jos on kevääll paljon kiireitä, niin jätä suosiolla vesille tehtäväksi. Odotellessa moottorin jäähtymistä voi ottaa mollikkaa kannella taikka tehdä niitä lukuisia puhdetöitä, joita veneessä aina riittää.

Posted: Thu Mar 31, 2016 13:36 pm
by jbeardie
Panu wrote:
Kannen vaihtoon hankin seuraavat osat:
  • 1 kpl 728170-11700 1GM complete cylinder head assembly
    1 kpl 128170-01331 Cylinder head gasket 1GM (7.5hp)
    1 kpl 104211-49160 Thermostat/Anode gasket
    1 kpl 128170-13201 Exhaust mixing elbow gasket
    1 kpl 128170-11310 1GM rocker cover gasket
    1 kpl 104884-59170 8mm extra thick copper washer
    1 kpl 728170-53100 Fuel injector GM series
    2 kpl 124950-11450 Pre-combustion chamber seal washer GM's
    1 kpl 128275-11490 Injector heat-shield GM's
    1 kpl 128275-11500 Injector heat-shield cover GM's
    1 kpl 24341-000260 Injector o-ring GM's
    3 kpl 23414-080000 8mm copper washer
Olit näköjään vaihtanut myös suuttimen. Tuliko suutin valmiiksi säädettynä?

Posted: Thu Mar 31, 2016 14:19 pm
by Panu
jbeardie wrote:...Olit näköjään vaihtanut myös suuttimen. Tuliko suutin valmiiksi säädettynä?
Tervehdys

Tuli vaihdettua myös tuo suutin. Vanha oli jo palvellut 34 vuotta ja sen koeponnistuksen hinta olisi ollut merkittävä osa uuden suuttimen hinnasta, niin uuden laitoin, kun se joskus olisi kuitenkin joutunut vaihtamaan.

Yanmarin 1GM:n suuttimessa ei mielestäni ole mitään säätöjä. Pääsääntöisesti suutin muodostuu neljästä osasta. Ylä- ja alarungosta, männästä eli neulasta sekä edellisen jousesta. Alarungon sisäreiäkään on koneistettu nestekanavat, jota kautta polttoaineen ruiskutuspaine nostaa mäntää / neulaa ylöspäin vasten jousikuormaa avaten suuttimen reiän.

Kun ylä- ja alarunko ovat toisissaan kierteillä, niin ainut "säätö" olisi vaihtaa jousen jäykkyyttä taikka vaikuttaa jousen esikiristykseen, esim. käyttämällä sovitteita runkojen välissä.

Kansi vaihdettu

Posted: Wed Apr 27, 2016 07:13 am
by jbeardie
Nyt on uusi kansi paikallaan ja koneen koekäyttö suoritettu onnistuneesti. Tuli kannen lisäksi uusittua myös ruiskusuutin. Kiitokset kaikille vinkeistä.

Re: Kansi auki

Posted: Sun May 08, 2016 08:05 am
by Petri
Panu wrote:
Kattilakivestä pääset helposti eroon liuottamalla se sitruunahappoon. Sekoita n. 4 L vettä + 2 annosta (pussia 10g?) apteekista saatavaa sitruunahappoa ämpäriin. Sen jälkeen asetat moottorin imu ja paluuletkut samaan ämpäriin ja käynnistät moottorin. Anna käydä kohtuu kierroksilla kunnes "pilli" soi. Anna jäähtyä tunti pari ja käynnistä uudelleen kunnes pilli uudelleen soi. Tätä toistetaan 3-4 kertaa ja sen jälkeen suoritat kunnollisen huuhtelun.

Käsittelyn jäljiltä ei kattilakiveä enää juuri ole ja huoltokin on edullinen itse tehtäessä. Sitruunahappo pussi n 10g? ei maksa kuin alta 1¤.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1149
Tehtiin eilen Olgalle vastaava käsittely ja huomiona ehkä se että apteekin annoskoko sitruunahapolle on 50/100g, joten mahdollisesti tuo em. Mittasuhde on ok mutta grammat ohjeelliset😁
No, lähti tuolla vähän laihemmallakin seoksella(4L ja 50g) jotain mönjää koneesta, uusintarundi vielä kesällä.

Posted: Sun Jun 18, 2017 21:15 pm
by asalovuo
Merellin jäähdytys järjestelmälle tehtiin myös putsaus muutama viikko sitten ja aika mustaa vettä koneen sisuksista tuli kaislan palasten ja muun roskan ohella.

Jäljempänä aloin tutkia koneen huonoa käynnistyvyyttä ja aloitin homman venttiilien säädöllä.
Venttiilikopan irroitukseen asti homma sujui hienosti mutta kun irroitin lukitusmutteria säätääkseni venttiilivälystä putosi ruuvarin kärki koneen sisään. Tästä lähtien käytän konehommissa työkaluja, jotka eivät mahdu koneen sisään. :oops:
Muutama kirosana ja lähtö kotiin miettimään millä työkaluilla kärjen voisi löytää.

Aamulla Motonetin kautta veneelle kassissa peili, magneetteja, ym. tarpeellista. No lopputulema oli se, että peilin kanssa pystyin paikallistamaan kärjen mutta magneetit oli liian isoja ja käsipareja oli yhdet liian vähän.
Marikon kippari oli meilissä kertonut, että häneltä löytyisi endoskooppi sekä normaalia tehokkaampia magneetteja. Mikko saaapui paikalle em. työkalujen kanssa ja kärki saatiin ongittua ulos alle 10 minuutissa. Suurkiitokset avusta!

Seuraavana työlistassa oli tankin irroitus ja polttoaine järjestelmän täyspuhdistus ja polttoaineanturin asennus, joten ilmaus operaatio on täten edessä. Montakohan pulttia tälläkertaa saan katkottua :)

Käynnistys ongelmat poistuivat välittömästi venttiilien säädön jälkeen ja kone tuntui lähtevän käyntiin taas ilman kaasun lisäämistä.

Posted: Mon Jun 19, 2017 10:44 am
by Artsi
Kyllästyin koneen jatkuviin "ilmavaivoihin" ja poistin alkuperäisen(?) polttoainesuodattimen, jonka ilmavuodot olivat todennäköinen syy ilmiöihin. Korvasin sen takamoottorvolkkaripakun kookkaalla dieselsuodattimella, jossa yksinkertaiset sisään-ulos -putket. Koska sitä ei autoissakaan vaihdeta joka vuosi, ajelin sillä neljä kesää ilman minkäänlaisia huolia. Syksyllä tankkasin tankin täyteen kesädieseliä, lisäsin bensan lisäainetta suositellun määrän, sekä jotain "biomassanestoainetta", ehkä turhan paljon. Keväällä vaihdoin vihdoin uuden suodattimen. Ei tarvinnut edes ilmata. Kone kävi loistavasti, jopa pakkaskeleillä pääsiäisenä 8) !
Viime viikolla Niko Martin soitti ja kysyi suodattimen tyyppiä. Olin veneellä, joten irroitin suodattimen kiinnikkeestään, käänsin vaaka-asentoon, otin kuvan ja lähetin Nikolle. Suodatinta tuli siis ravisteltua ja käänneltyä aikalailla. Kotiin lähtiessä tuli sitten pieni epäilys koneen käynnistymisestä ko. operaation jälkeen. Pitihän sitä sitten koittaa. Lähti hienosti, mutta parin minuutin jälkeen kierrokset putosivat ja kone oli sammua. Vaihde päällä ajoin täydellä kaasulla useita minuutteja. Kone savutti pahasti mustaa savua ja roiski mustaa jäähdytysvettä. Noin viiden minuutin ajon jälkeen kierrokset alkoivat nousta ja savutus loppui. Annoin käydä vielä vartin, jonka jälkeen uudelleenkäynnistin muutaman kerran. Kone toimii taas normaalisti.
Todennäköisesti tuo biomassanliuotin oli toiminut ja jotain töhnää oli kerinnyt kerääntymään suodattimeen jo muutaman ajokerran jälkeen. Suodattimen kääntely sitten aiheutti sen, että töhnää pääsi putkistoon aiheuttaen ruiskutusongelman.
Asiasta hieman viisastuneena kävin ostamassa toisen suodattimen varalle, jos ilmiö vielä uusiutuu. :roll:

Posted: Mon Jun 19, 2017 20:46 pm
by asalovuo
Vietin seitsemän tuntia veneellä ja vihdoin kone käy taas normaaliin tapaan. Polttoaine tankki tuli asennettua takaisin, polttoaineletkut tuli vaihdettua, asensin Delphin suodatin/vedenerotin yhdistelmän tankin ja koneen suodattimen väliin (joka myöskin tuli vaihdettua).
Polttoainemittari löysi paikan sisältä ja tuo Marikoonkin asennettu 150mm Weman anturi tuntui varsin järkevältä. Ainakaan ei tule ajettua tankkia tyhjäksi.
Koneen polttoainejärjestelmä on siis putsattu ja huolellisen ilmauksen jälkeen se myös ottaa kierroksia normaaliin tapaan.

Tankissa oli pohjalla melkoisesti levää/mutaa/? ja Racorin suodatinkin oli aika tukossa (se oli koskematta ainakin 11 vuotta). Tankin asennuksen yhteydessä tarkistin onneksi myös banjoruuvit, joilla letkut on kiinni tankissa. Paluuletkun pultti oli puhdas kuten olettaa saattaa, mutta imupuolen pultin toinen reikä oli täysin ummessa.

Posted: Tue Jun 27, 2017 16:27 pm
by rpuustin
Hei,

tankin irrotus ja putsaus sekä uuden vedeneroittimen vaihto edessä. Keksitkö mitään näppärää keinoa saada polttoainetta pumpulle saakka vai jouduitko nitkuttamaan pumpun painiketta muutaman tunnin? Tankin täyttö ilmeisesti kannattaa tehdä tankin puhdistuksen ja paikalleen asennuksen ja vedenoroittimen asennuksen jälkeen mutta lappoamalla löpö ei varmaankaan edennyt letkustossa?

Opitko kantapään kautta muita hyviä juttuja, joita voisi jakaa vinkkeinä?

t. Raimo

Posted: Tue Jun 27, 2017 18:31 pm
by Artsi
Asenna suodattimen ja koneen väliin irtobensasäiliöistä tuttu kuminen puristepumppu. Helpottuu ilmaaminen huomattavasti 8)

Posted: Tue Jun 27, 2017 19:25 pm
by rpuustin
Kiitos Arto. Nyt meni liian helpoksi.

Tupla klemmarit molemminpuolin puristepumppua estänee ilman pääsyn järjestelmään?

t. Raimo

Posted: Wed Jun 28, 2017 11:07 am
by Handy
Tunnin ilmausoperaation aikana päätin että pitää keksiä helpompi tapa.
Ostin motonetistä halvimman (~25¤) dieselille kelpaavan polttoainepumpun ja ilmausruuvin tilalle sopivan letkuliittimen. Nyt jos pitää ilmata niin vaihtaa ruuvin tilalle letkun ja antaa sähköpumpun imaista ilmat pois. Käsipumpullakin homma varmaan onnistuu mutta sähköpumpulla voi sitten tyhjätä vaikka koko tankin.
Käsipumppu olisi tietenkin aina paikallaan jos sellaisen olisi väliin asentanut mutta sekin on taas yksi liitos joka voi vuotaa.
Lisävarusteita: Läpinäkyvä diesel (karkea) suodatin josta näkee miten polttoaine virtaa, kanisteri johon pumpun saa kiinni nippusiteillä, ja tupakansytytin sähköä varten.

Posted: Wed Jun 28, 2017 11:14 am
by rpuustin
Kiitos vinkistä. Tuli tehoa ilmaukseen.

Ostin jo käsipumpun ja ideasi pohjalta ajattelin käyttää sitä ilmausruuvin reiän kautta. Mistä ja millaisen ruuvin ostit, johon sähköisen pumpun kiinnitit?

t. Raimo