Ranking 4: FE83 Luokkamestaruuskilpailu 2015 FEnetsialaiset

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tapahtui melko iso muutos teidän ekan kryssin viimeisellä kolmanneksella ja kääntyi takaisin toisen kryssin puolivälin jälkeen teidän trackeistä katsottuna, mikä vastaa minun muistikuvaa siitä, että eka lenssi tuli kesken lenssin vinoksi ja toinen oli suora.

Tiedät kai, että merkin siirrosta on ilmoitettava ennen kuin ensimmäinen vene kääntyy edeltävältä merkiltä. Tuulen kääntyessä 606:t olivat jo pitkällä lenssillä ja nepat vasta kryssin alussa. Tästä johtuen varmaankin oli jo etukäteen luovutettu pois mahdollisuus muuttaa rataa kesken kisan. Muutenkin radan muutosta ei kannata tehdä 15 asteesta, jollei ole aivan varma, että se on pysyvä, jota se ei nytkään ollut.

Vaikka olisitte olleet yksin radalla, olisi saanut kyllä olla todella hätiköivä kilpailupäällikkö, jotta olisi ehtinyt oikaista ekan lenssinne. Kääntyminen näkyy trackeissä n. kolme minuuttia ennen kuin olette ylämerkillä.

Yhden alaporttimerkin siirto kääntää rataa n. 2 astetta ja levittäjän tai ylämerkin vaihto n. 3 astetta sunnuntain ekalla radalla, joten sillä ei olisi ollut mitään käytännön merkitystä. Ei kukaan pysty edes mittaamaan tuulta tuolla tarkkuudella.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hätiköivä on vain toinen tulkinta aktiivisesta, pitää myös muistaa että pudotettava merkki saa liikkua kunhan C:tä nyt vain heilutellaan ylhäällä. On todella pieni vaiva pelata juuri tuolla poijuparien vaihdolla ja säätää vähän niitten etäisyyttä sitten lennossa. Jos käytössä on skeleton-miehistö (nm. yhdet luokkamestikset järjestäneenä kahden hengen lautakunta-organisaatiolla, silti ratoja jatkuvasti muuttaen) niin aina ei vain voi mitään mutta jos jengiä on paikalla paljon ja kalustoa löytyy, asialle voisi tehdä jotain, toki huomattavasti helpompaa on vain kirjata ettei radalle tehdä mitään.

Mitä linjan suoruuteen tulee, olettaisin että n. ajanhetkenä 09:38:15 olemme poijulla, koska siinä kohtaa näyttäisi kulma kääntyvän ylöspäin pysyväksi=kryssille. Harald osannee arvioida miten Charlotta oli sijoittunut paukun tullessa, mutta matkaeroa ylämerkille noista positioista on 60 metriä ja linjan pituus nyt vain ja ainoastaan Haraldin position pohjalta olisi 240m. Jos nyt ajatellaan että sellainen 5 asteen vinous on ihan hyväksyttävä juuri taktisena perusteena jakaa fleettiä, se vastaisi matka-erona 20 metriä, nyt siis karkeasti arvioiden linja oli sen 15 astetta vino.
Laskemalla kryssien jakaumat tokalla kryssillä, toista halssia mentiin n. 1200m, toista 1600.

No, samapa tuo, kun rataa ei voi muuttaa sitä ei voi, mutta ei tosiaan vie montaakaan kymmentä sekuntia saada poijua uuteen paikkaan kun tässä tapauksessa luokat olivat toista kryssiä lukuunottamatta vielä varsin erillään, silloinhan nepat ajoivat Feneet kiinni.

Mutta se mikä eniten ihmetyttää on tuo ero lenssivauhdeissa, vaikka Charlotta meneekin 300m pidemmällä niin koko lenssin matkalla vauhtieroa on useita kymmenyksiä. Trimmillä selittyy jonkun verran mutta ei ehkä noin paljoa, ekalla lenssillä tosiaan jäimmekin paljon kaikkiin nähden.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote: Laskemalla kryssien jakaumat tokalla kryssillä, toista halssia mentiin n. 1200m, toista 1600.
Tuo on sinun trackistä. Haraldilla n. 1100 ja 1400 m. Miksiköhän Harald voitti?

Siis 1770 m pitkällä kryssillä toista halssia ajettiin 300 (tai 400) m enemmän kuin toista. Se siis vei sin(45)*300 (tai sin(45)*400) m sivulle suoraan tuulesta eli 210 (tai 280) m. Tuosta laskemalla rata oli siis toisella kryssillä 7 (tai 9) astetta vino. Täysin mahdotonta noin pientä eroa on havaita ja korjata shiftailevassa tuulessa.

Noista matkoista voi muuten takasinpäin laskea, että Harald ajoi keskimäärin n. 45 asteen nousukulmalla ja sinä 52.

Linja varmaan oli sen n. 250 m pitkä, kuten pitääkin. Suositus on muistaakseeni 1,5* fleetin pituus eli 1,5*29*6,06=260 m. 5 asteen vinous olisi jo erittäin suora linja, jota on hyvin vaikea huomata vinoksi ennen starttia. Silläkin edullinen pää on jo 23 m lähempänä tuulta ja yhtäaikaa viivalta eri päistä lähteneet veneet kohtaavat niin, että toinen menee 32 m edeltä eli FE:n perän ja keulan väliin jää 24 m.

FE:lle linja oli turhan pitkä, kun veneitä oli niin paljon vähemmän. Siksi siinä fleetissä vinous varmasti näkyi selvemmin.

Se yksi startti, josta kerroin aiemmin oli sellainen, että poijun kärkiveneet menivät ehkä 40-50 m meidän edestä. Linja oli siis ehkä 10 astetta vino?

Tuossa teidän sunnuntain startissa olet kohdatessa n. 90 m edellä, mutta toisaalta näyttää, että starttasit viitisen sekuntia aiemmin (onko trackien ajoitus oikein?), josta sait ~15 m edun. Tuosta voisi laskea, että linja oli 10-15 astetta vino.

Kerro nyt vielä miten sinä olisit järjestänyt kisat, jos sinulla olisi kilpailupäällikkönä ollut rajaton määrä poijuja ja veneitä, mutta kuitenkin vain yksi rata-alue kolmelle luokalle.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Nyt huomiona että en ole millään tavoin yrittänyt kääntää meidän huonoa purjehdusta järjestäjien syyksi, jos nousukulma oli 52 se kyllä jo on oire jostain isommasta ongelmasta, pitääkin vilkaista parantuiko tilanne kakkoslähdössä. Kuten jo itsekin huomasin, lenssivauhdissa oli iso ero Charlottaan nähden mikä käytännössä rhumblinea ajaessa ei hirveästi voi erota laitojen valintojen tai ajokulman takia.

Tuulen oskilloinnille ei voi mitään, kääntymän kyllä näkee siinä missä minkä tahansa muunkin mitattavan suureen.

5 asteen systemaattisesti vino linja on ihan helppo huomata, ensin katsotaan vain tuulen keskiarvosuunta ja sitten mennään lipputangolle ja katsotaan missä suunnassa poiju on. Jos kahden suunnan erotuslaskun tulos ei ole 90, linja on vino. Tiedän kyllä että aritmetiikan käyttö on vähän harvinaisempaa linjaa määritettäessä, joskus kuullut jotain kommenttiakin siitä että linjan suuntaa ei kannata katsoa veneen vieressä kun tuuli häiriintyyy (mitä se tekeekin mutta kompassi ei tietääkseni pahemmin lasikuidusta ota virhettä). Jos taas pelataan puhtaasti kvalitatiivisilla antureilla (lue liput, langat yms.), tuo on toki vaikeampaa juuri alle 5 asteen sisällä.

Trackien ajoituksessa on aina tämä synkkausongelma eri päätelaitteista johtuen, mikä kai osin tulee siitä että itse GPS-aikasignaali toimii vaan kohdistimena joissain softissa, itse aikaleima löydään laitteen omasta kellosta. No, mulla tracki siis Suunnon kellosta mikä päivittäin säätää vielä ajan GPS-signaalista joten oletan että omat aikaleimani ovat "oikeita", mutta toisaalta, on sitten ihan hihavakio-heitto missä kohtaa oikeasti oltiin poijulla ja missä ei (ei se kulman nosto kryssille ihan täysin poijun kohdallakaan tapahtunut) ja oliko Harald silloin veneellä vai missä.

Miten tuon sitten hoitaisi paremmin, no, siihen helpoin tapa on ottaa käyttöön selvästi erilainen korvauspoiju (tai poijut) joiden käyttö yhdessä C-lipun kanssa tekee muut poijut merkityksettömiksi, näitä ainakin Hoski on välillä käyttänyt. Tällöin voi hyvinkin joustavasti heiluttaa C:tä jo 606:sten alamerkillä jos ja kun kääntymä on jo silloin havaittu ja tiputtaa uusi yläpoiju (levittäjän kanssahan ei ole kiire) vähäsen oikeammalle kuin vanha. Kun poiju on alhaalla, siirretään vastaavasti levittäjä ja sen jälkeen voidaan tarvittaessa samalla kaavalla hoitaa alamerkitkin. Toki kannattaa ordereihin kirjata ettei mitään plussia tai miinuksia, suunnista puhumattakaan ilmoiteta vaan jos C on ylhäällä niin pitää vain tähyillä eriväristä poijua. Ja mieluiten eriväristä, mä en ole ihan vakuuttunut siitä että esim. sylinteri aidosti erottuu tetrasta kovinkaan kaukaata. Ja kun se tuuli kuitenkin kääntyi koko loppulähdönkin ajaksi pysyvästi, olisi tuon suoristuksen voinut tehdä viimeistään sitten alamerkeille toista lenssiä varten. Samalla myös radan suoristukseen käytettävä aika olisi ollut osin pois lähtöjen välisestä odottelusta. Eikä tuo mitään kummempaa ribi-armaadaa vaadi, kunhan nyt on yhteensä 2 ribiä joissa on valmiina kellumassa varapoiju ankkureineen kaikkineen.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Millä välineellä mittaat aallokossa heiluvasta veneestä alle viiden asteen tarkkuudella lipun tai poijun suuntiman? En minä ainakaan pysty siihen suuntimakiikareilla. Onko joku parempi väline?

Millä sitten mittaat tuulen keskimääräisen suunnan alle viiden asteen tarkkuudella? Se ei ainakaan onnistu ilman tuulimittaria ja siihen liitettyä kompassia, jota järjestäjällä ei ollut veneissään. Harvempi mittaristo oikeasti edes pystyy 5 asteen tarkkuuteen tosituulelle ja vielä harvempi osaa näyttää vaikkapa 10 minuutin keskituulta. Oman veneen sähkökompassin olen kalibroinut kahdesti tänä kesänä. Edelleen on virhettä 2-3 astetta joillain suunnilla, vaikka se lasikuituveneessä onkin eikä rautaa ole lähellä.

Sunnuntain ensimmäisen lähdön toisen kryssin olisi voinut korjata, mutta oikeasti ei tuollainen 7 asteen vinouma ole järkevää korjata. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että tuuli kääntyi takaisin ja toinen lenssi oli lähes suora. Me jiippasimme kutakuinkin lenssin puolivälissä ja paljon aimmin jiipanneet jiippasivat uudestaan.

Ei teidän nousukulma varmaankaan ollut purjehtimaanne keskituuleen nähden 52 astetta, mutta purjehditte shiftit niin paljon huonommin kuin Harald, että vaikutus oli sama.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Millä välineellä mittaat aallokossa heiluvasta veneestä alle viiden asteen tarkkuudella lipun tai poijun suuntiman? En minä ainakaan pysty siihen suuntimakiikareilla. Onko joku parempi väline?

Millä sitten mittaat tuulen keskimääräisen suunnan alle viiden asteen tarkkuudella? Se ei ainakaan onnistu ilman tuulimittaria ja siihen liitettyä kompassia, jota järjestäjällä ei ollut veneissään. Harvempi mittaristo oikeasti edes pystyy 5 asteen tarkkuuteen tosituulelle ja vielä harvempi osaa näyttää vaikkapa 10 minuutin keskituulta. Oman veneen sähkökompassin olen kalibroinut kahdesti tänä kesänä. Edelleen on virhettä 2-3 astetta joillain suunnilla, vaikka se lasikuituveneessä onkin eikä rautaa ole lähellä.
Menee jo vähän asian ulkopuolelle mutta ei tuo heiluminen nyt järin suuri ongelma ole. Yleensä menen seisomaan veneen keulaan ns. Titanic-poseen ja sellaisella kahden käden pistooliotteella pidän kiinni yhdistettyä windex-suuntakompassi-viritelmää. Kun siinä sitten ensin löytää ns. pääsuunnan on helppo tarkentaa arvoa oskilloimalla oikealle ja vasemmalle rauhallisesti pariin kertaan. Ei siinä mihinkään asteen tarkkuuteen päästä mutta olennaista ei olekaan se onko tuulensuunta 280 vai 282, vaan onko kyse vaikkapa 280+-3 kun tuuli oman kokemuksen pohjalta yleensä oskilloi jonkun perussuunnan ympärillä.
Ei varmaan tarvitse lähteä vääntämään pythagorasta että ymmärrät ehkä että 5 astetta on vaikkapa kilometrin päässä aika pitkä matka sivusuuntaan ts. on loppupeleissä kohtalaisen helppo hakea 5 asteen hehtaari siitä missä tuuli on ollut piissä ja milloin nuoli alkaa kiertyä hieman ja sitten palata taas takaisin. Eli iteroiden etsiä sen 5 asteen reunoja, ei sitä mikä keskipiste on.

Se vasta olisikin luksusta jos lautakuntaveneissä olisi kiinteät tuulimittarit, toistaiseksi olen tainnut olla kerran sellaisessa, yleensä alla on joku pieni ribi tai pikkutarga.

Toistat yhä tuota että ei tarvitsisi korjata, kysymys on oikeasti, miksi ei korjata. Eikö tarkoitus ole purjehtia suoraa rataa ja jos tuuli on selvästi kääntynyt ja se voidaan korjata, miksei niin tehtäisi. Eli miksi tyytyä huonompaan jos parempi on mahdollista. Minä en siihen tyydy, en kilpailijana enkä erityisesti järjestäjänä, ainahan ei tule priimaa mutta jos ei edes yritä, no, se ei ole minulla vaihtoehtona, epäonnistuminen yrittäessä kyllä on :) Tämän ihan saman keskustelun voisi käydä VHF:n käytöstä, ei sitäkään tarvitse, kyllähän kilpailijat osaavat liput jne. mutta jostain kumman syystä kaikkialla muualla maailmassa VHF tuntuu olevan de facto standardi kisoissa ja Suomessa mennään lipuilla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Code: Select all

+---------------------+------------------------+-----------------+------+-------+------+--------+------+
| date                | name                   | time            | wdir | press | temp | wspeed | gust |
+---------------------+------------------------+-----------------+------+-------+------+--------+------+
| 2015-08-29 13:50:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 13:40 | W    |       | 18.8 | 14     | 17   |  
| 2015-08-29 14:00:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 13:50 | W    |       | 18.7 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 14:10:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 14:00 | W    |       | 19.1 | 15     | 18   |
| 2015-08-29 14:20:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 14:00 | W    |       | 19.1 | 15     | 18   |
| 2015-08-29 14:30:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 14:20 | W    |       | 18.9 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 14:40:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 14:30 | W    |       | 19.1 | 14     | 18   |
| 2015-08-29 14:50:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 14:40 | W    |       | 19.2 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 15:00:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 14:50 | W    |       | 18.7 | 14     | 18   |
| 2015-08-29 15:10:08 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 15:00 | W    |       | 19.1 | 15     | 18   |
| 2015-08-29 15:20:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 15:10 | W    |       | 19.1 | 15     | 18   |
| 2015-08-29 15:30:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 15:20 | W    |       | 19.3 | 15     | 17   |
| 2015-08-29 15:40:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 15:30 | W    |       | 19.2 | 15     | 17   |
| 2015-08-29 15:50:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 15:30 | W    |       | 19.2 | 15     | 17   |
| 2015-08-29 16:00:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 15:50 | W    |       | 19.2 | 14     | 16   |
| 2015-08-29 16:10:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 16:00 | W    |       | 19.0 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 16:20:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 16:00 | W    |       | 19.0 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 16:30:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 16:10 | W    |       | 19.0 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 16:40:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 16:30 | W    |       | 18.7 | 16     | 18   |
| 2015-08-29 16:50:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 16:30 | W    |       | 18.7 | 16     | 18   |
| 2015-08-29 17:00:08 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 16:50 | W    |       | 18.2 | 15     | 18   |
| 2015-08-29 17:10:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 17:00 | W    |       | 18.1 | 15     | 18   |
| 2015-08-29 17:20:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 17:10 | W    |       | 18.2 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 17:30:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 17:20 | W    |       | 18.1 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 17:40:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 17:30 | W    |       | 18.0 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 17:50:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 17:40 | W    |       | 18.1 | 14     | 17   |
| 2015-08-29 18:00:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 17:50 | W    |       | 18.0 | 14     | 16   |
| 2015-08-29 18:10:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 18:00 | W    |       | 18.0 | 13     | 15   |
| 2015-08-29 18:20:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 18:10 | W    |       | 18.0 | 12     | 14   |
| 2015-08-29 18:30:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 18:10 | W    |       | 18.0 | 12     | 14   |
| 2015-08-29 18:40:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 18:30 | W    |       | 18.0 | 12     | 14   |
| 2015-08-29 18:50:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 18:30 | W    |       | 18.0 | 12     | 14   |
| 2015-08-29 19:00:08 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 18:50 | W    |       | 18.0 | 12     | 14   |
| 2015-08-29 19:10:08 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 18:50 | W    |       | 18.0 | 12     | 14   |
| 2015-08-29 19:20:06 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 19:10 | W    |       | 18.0 | 12     | 14   |
| 2015-08-29 19:30:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 19:20 | W    |       | 18.0 | 11     | 13   |
| 2015-08-29 19:40:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 19:30 | W    |       | 18.0 | 11     | 13   |
| 2015-08-29 19:50:07 | Kirkkonummi Mäkiluoto  | 29.8.2015 19:40 | W    |       | 17.6 | 12     | 14   |
+---------------------+------------------------+-----------------+------+-------+------+--------+------+

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Amiraali kuvasi palkintojenjakoa, meidän jaossa tuli kuulemma vain liikaa sadetta ja rakeita ettei uskaltanut vaarantaa kameraansa.

http://www.drumso.org/finnfun/index.php?section=123
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ey Alex where'd you got those pics?

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

:D
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Harald, do you have anyone who could help to copy the photos from that highly contaminated area of the Internet?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sorry, I'm not related to Beelzebub
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko tulokset tallessa kellään?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply