Ranking 4: FE83 Luokkamestaruuskilpailu 2015 FEnetsialaiset

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Komppaan Villeä, meilläkin oli aivan mahtava viikonloppu.

Lauantai oli meillä vähän niinkuin ekat harkat. Keulassa ollut Otto sai keulan harjoittelua about ensimmäisen kerran keskiviikkona ja nyt viikonloppunahan sitä tuli roimasti lisää. Jiipit, spinnun kasaaminen jne. menee nyt mallikkaasti. Muilta osin miehistöä vähän pyöritettiin ympäri venettä eri legeillä niin että saatiin aina jokainen tekemään sitä mitä osasi. Tänään oltiin sitten yllättäen vain kolme veneessä ja ajaessa rata-alueelle suunniteltiin kuka tekee mitä ja milloin. Heti ekalla ylämerkillä tästä suunnitelmasta lipsuttiin, mutta oikeastaan tehtiin asiat järkevämmin, joten siitä tuli meidän loppupäivän game plan.

Lauantaina ajettiin kaksi ekaa lähtöä ykkösellä. Mietittiin välissä pitäisikö vaihtaa, mutta tuulen (ainakin meidän mielestä) ollessa vähän kevyempi kuin enimmillään ekassa startissa päätin että pidetään ykkönen. Olisi pitänyt vaihtaa. Päivän kaksi viimeistä lähtöä mentiin kolmosella ja vikaan lähtöön reivattiinkin. Sen verran kovaa tuuli etten millään suostu uskoon että hävittiin sillä yhtään, päinvastoin ehkä auttoi etenkin kun meillä on kevyt miehistö. Myös Charlotan revennyt iso auttoi päätöksen teossa. Pieni kalustovauriokin tuli kun boom strutin kiinnitys puomissa petti vikassa lähdössä. Otettiin sitten koko boom strut irti, sille ei paljon ollut koko viikonloppuna käyttöä. Muuten päivä meni vähän itsekseen ajeluna mitä nyt välillä merkkejä lähestyttäessä pääsi vähän kisaamisen makuun.

Tänään olikin sitten tosisiisti keli ajaa. Mielestäni lähtölinja oli hieman vino, mutta mielestäni meni hyvin siihen marginaaliin että linjan pitäisi hieman suosia paaralla lähtemistä (käsittääkseni). Päätettiin lähteä kuitenkin veneeltä kun jotenkin näytti siltä että ylämerkki oli sitä lähempänä. Dunno, ehkä oli, ehkä ei. Ei oikein saatu venettä kulkeen tänään, etenkään kolmosella. Uuden kolmosen saloihin pitää vielä tutustua ja oppia miten se toimii. Skabaamisen makuun päästiinkin tänään oikein kunnolla, fliitti pysyi aika hyvin kasassa ja välillä oli merkeillä ahdastakin. Onneksi ukkonen ilmaantui vasta skaban jälkeen, olis voinut olla kolmella hengellä vähän turhan jännää muuten.

Kiitos myös meidän venekunnalta järjestelyistä! Radat olivat mielestäni molempina päivinä hyvin hoidettu.

Lopputuloksena viikonlopusta aika tasapaksu suoritus 4. ja 5. sijoja, kärkiveneisiin (myös muihin kuin Charlottaan) nähden on vielä työtä tehtävänä. Jospa ensi vuonna pääsisi aloittamaan kisakauden vähän aktiivisemmin kesän alkupuolella. Loistavaa kuitenkin että luokamestaruus on loppukesästä, jolloin venekunnat ovat ehtineet taitojaan hioa kesän aikana.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niin, siis olennainen kohtahan löytyy ordereista nyt kun tarkemmin ne katsoin: "8.2 The legs of courses may not be changed during races. This alters Rule No 33."

Tuo on sikäli varsin selvä ja helpottaa kyllä kovasti järjestelytöitä.
Kuitenkin Joakim huomannethan tuosta ekan startin trackista sen että lenssillä ajettiin käytännössä viivasuoraan merkiltä merkille, tuuli oli itseasiassa vieläpä aika sivusta ison osan aikaa. Eli ei tuossa mistään lenssistä ollut kyse, mutta tosiaan minkäs teet jos lähtökohta on ettei rataa muuteta. Tuon näkee kyllä yhtälailla noista kulmista, sanoisin että laskit vähäsen väärin tuon tuulensuunnan koska et ottanut huomioon sitä kääntymää mikä tuulessa tapahtui ensimmäisen kryssin loppua kohti. Tuuli käytännössä kääntyi 15-20 astetta.

Ja mitä lähtölinjaan tulee, ISAF:n fleet race management policy (toki suunnattu ns. ammattilaispurjehdukseen mutta tietenkin kuten PKS:kin, pitäisi tavallaan heijastua myös harrastelijatasolle) kylläkin lähtee siitä että linja on suora ja vain erityisistä syistä tulisi linjaa vinouttaa. Tietenkin tässä voisi jälkiviisaana nähdä tietenkin mahdollisuuden siihen että lautakunta olisi kaukaa nähnyt oikean laidan edun ja tehnyt siksi linjasta vasemmalle vinon. Mutta tällöinkin linja olisi voinut olla vain vähäsen vino, ei niin että myöhästyneellä lähdöllä voi ottaa paaran lähdön koko fleetin edestä. Ja ottaen huomioon 10 minuutin välin 606:sten ja Feneitten lähdön välissä, tuon olisi korjannut todella helposti eikä se vielä rikkoisi orderien määritelmää koska kisa ei olisi ollut vielä alkanut.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Todella hyvin oli kisat minunkin mielestä järkätty.
Se, että rata oli vino ei mielestäni vaikuttanut mihinkään, lähtölinjalta ei päässyt ajamaan kummallakaan halssilla suoraan merkille. Se, että tuuli kääntyi kisan aikana vaikutti toki.
Lähtölinja oli molempina päivinä hieman vino mutta minun mielestä ei mitenkään radikaalisti. Lähdimme viimeistä lähtöä lukuunottamatta aina poijupäästä, joka toimi hyvin varsinkin lauantaina.

Meillä homma kulminoitui lauantaina manövereiden hitauteen ja kaiken näköisiin pieniin ongelmiin purjeiden nostoissa, laskuissa, vendoissa ja jiipeissä. Viimeinen lähtö jäi meiltä ajamatta kun kerran isopurjeen mailit tuli täyteen ja purje repesi jiipissä liikistä liikkiin ->Special thanks to Alex who loaned his old mainsail to us and that way we were able to race also on sunday!

Vene vauhti oli mielestäni kohdillaan molempina päivinä mutta shiftien ottoa pitää todella harjoitella lisää. Puutteena mulla on se, että mulla mittarit on miehistöltä piilossa ja varsinkin lauantaina minun aika kryssillä meni ajamiseen ja vauhdin pitoon enkä osaa lukea perinteistä kompassia riittävällä tarkkuudella. Varmasti tuollakin pärjää mutta jos lukeman saa digitaalisessa muodossa näkyviin myös miehistölle niin homma helpottuu.

Ajoimme lauantain lähdöt ykkösellä joka meidän tapauksessa toimi erinomaisesti kun meillä oli 350kg laidalla roikkumassa. Varsinkin styyrahalssia oli hyvä ajaan kun sain ajettua niin ylös, että aalto tuli leen puolelta. Paarahalssin ajo oli taasen tosi hankalaa kun vene tuntui rekaavan aivan tolkuttomasti.

Kokonaisuutena kisat oli ESF:n toimesta upeasti järjestetyt ja Pentala paikkana aivan mahtava ja pasta oli hyvää eli kiitokset järjestäjille upeista kisoista!!

(Kisatoimiston olisi saanut olla Pentalan puolelle jolloin logistisia ongelmia olisi ollut esim. protestikäsittelyt olisi hoituneet helpommin siellä missä purjehtijatkin olivat.)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Siis sinun mielestä kisa pitää keskeyttää, jos tulee 15-20 asteen shifti? Tuossa ei olisi pitänyt edes merkkejä siirtää, koska shifti tuli takaisin ennen seuraavaa kryssiä.

Lähtölinja on silloin hyvä, jos veneet jakautuvat kohtuu tasaisesti koko linjan matkalle. Taitava kisajärjestäjä ottaa huomioon myös taktiset kuviot ja laittaa linjan sen mukaan sopivasti vinoon. En väitä, että tämä olisi ollut syynä.

Jos myöhästyneellä paaran lähdöllä poijulta pääsee fleetin ohi, on joko linja oikeasti pahasti vino tai sitten se fleetti on tehnyt pahan mokan, jota pidän todennäköisempenä eilisessä tilanteessa. Heidän olisi pitänyt havaita shifti ja tehdä venda "parammalle" halssille heti lähdön jälkeen.

Perjantaina tuli 606:lla tällainen tilanne. Ennen lähtöä katsottiin, että linja on suora, ehkä hiukan veneen etu. Saatiin hieno lähtö veneeltä ja tuli yksittäinen takaisinkutsu. Jäätiin liian kauan miettimään oltiinko yli vai ei ja keskittymään venevauhtiin (vei aivan liikaa huomiota taktiikalta!). Huomataan liian myöhään poijulta lähteneiden olleen selvästi edellä ja ei enää ole vapaita paikkoja heittämiseen. Koko fleetti menee edeltä, takana ehkä 3 venettä, jotka olivat yhtä hölmöjä kuin me ja antoivat fleetin krossata.

Rannassa sitten kuulen kahden seurakaverin heittäneen paaralle meidän vierestä heti startin jälkeen (menivät takaa). Toinen oli 3. ekalla ylämerkillä ja maalissa toinen 2. maalissa. Me ~25. ekalla ylämerkillä KAUKANA kärjen takana ja 18. maalissa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ei tuo ole shifti jos tuuli kääntyy loppukisaksi pysyvästi noin paljon, yli 15 asteen osalta pitäisi jo rataa muuttaa ja jos rataa ei voida muuttaa, nähdäkseni pitää miettiä voiko rataa ajaa loppuun. Jos lenssi ei ole lenssi vaan yhden halssin veto, se jättää aika paljon ratapurjehdusta puuttumaan.
Eikä se shifti kyllä ihan takaisin tullut, maalikryssikin on n. 10 astetta eri suuntaan kuin lähdön ekat kryssit. 5 astetta toiseen suuntaan (tähän kylläkin siis viittasin, ei tuosta paljoa tarvitsisi kääntyä lisää ja touhussa ei olisi mitään järkeä) ja oltaisiin oltu ihan speedwayssä, no, sitäkin on tehty ja varmasti tulevaisuudessakin tehdään kun lautakunnat istuvat käsiensä päällä. Olennaista on se että miksi keskeytystä pelätään? Jotenkin Suomessa on iskostunut purjehdukseen asenne että parempi vetää loppuun asti huonoa kuin ottaa uusiksi ja tehdä paremmin.
Ja siis yhä huomiona että toinen lähtö oli jo siedettävä ja rata mielestäni varsin suorakin, eivät manööverivirheet radasta johtuneet.

No, tätä on turha jatkaa kun laatustandardit ovat erit. Pointti ei ole se mitä tarvitsee tehdä vaan mitä voi tehdä, kun veneitä ja käsiä on käytettävissä. Tervetuloa vaan parin viikon päästä Gulf of Finland Raceen, radat tulevat varmasti olemaan suoria.

Kuten sanoin, ISAF:n ohjeistus nykyään on että noista lähtölinja-kikkailuista lähtökohtaisesti oltaisiin menossa kohti suoraa linjaa ja erityisistä syistä tästä poiketaan. Ei siis kuten ennen milloin tuo 5 asteen poijun etu oli tosiaan pikemminkin lähtökohta juuri fleetin jakamiselle.

Tuossa kyseisessä lähdössä vielä kaikista parasta olisi ollut jatkaa sinne oikealle paaralla, mutta piti sitten lähteä fleettiä kaitsemaan...Videolta ja trackista katsellen lähdön ratkaisu tapahtui n. 3-4 minuutin aikana, eli loppupeleissä todella pienestä oli vielä kiinni että meni väärään paikkaan (Lisbethin ja Merellin kanssa) eikä ollut siellä missä piti tai edes keskimäärin ok paikassa keskustassa.
Last edited by Petri on Mon Aug 31, 2015 14:56 pm, edited 3 times in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kurkkasin äsken Olgan träckiä, pitää mennä veneelle hakemaan trackit sieltä.

Mun mielestä radat oli ihan OK koko viikonlopun. Tuulen ei tarvitse paljoakaan kääntyä sen ollessa yli 12 kn niin FEneellä ajaa suoraan alamäkeen eikä välttämättä tule niin paljon taktisia juttuja alamäkeen. Kovemmalla tuulella taktiikat ajetaan ylämäkeen. Kevyemmällä tuulella sitten päinvastoin.

Suuret kiitokset Ernolle isopurjeen lainasta! Ilman sitä ei olisi tullut kisattua sunnuntaina.
Image
Perustin gallerian, sinne voi tuupata kuvia;

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album467
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Siis yli 15 astetta vino rata? Tarkoitat siis, että tuuli oli 265 astetta tai enemmän, kun rata kerran oli 249. Kuitenkin ajoit pitkän styyran halssin toisella kryssillä keskimäärin suuntaan 203. Nousukulmasi on yli 60 astetta? Ensimmäisen kryssin pitkä styyra oli 200 eli tuuli kääntyi välissä huimat kolme astetta.

Korkein yksittäinen styyran halssisi on 218 astetta, jolloin olisi jo ehkä mahdollista, että tuuli olisi ollut sen 265 astetta, mutta varsin pieni osuus kryssistäsi on tuollaista.

Tuulta oli sunnuntainakin välillä sen verran, että melkein plattista voi ajaa. Silloin jiippiä ei ole pakko tehdä, vaikka lenssi olisi kuinka suora. Ainakin 606-fleetti oli kaikilla lensseillä varsin leveä, joten en oikein ymmärrä mitä koit puuttuvan. Oliko 10 minuuttia myöhemmin sitten joka kerta niin erilainen tuuli?

Olympialaisissakin tullaan maaliin slööraten joissain luokissa. Ei ole mikään pakko edes olla kryssiä tuon vikan pätkän. Mutta kyllä se meillä ja sinullakin oli aika suora kryssi sunnuntain kisoissa. Perjantaina maali oli lähempänä alamerkkejä, joilloin pääsi suoraaan maaliin. En kokenut sitäkään mitenkään ongelmaksi. Piti tietysti tajuta tilanne ennen merkin kiertoa, jos halusi pitää asemansa maaliin saakka.
heikki
alokas
Posts: 46
Joined: Thu Jan 12, 2006 13:16 pm
Location: Espoo

Post by heikki »

ESF:n FB-sivuilta löytyy jonkun verran kuvia kisoista.

Taitaa tarvita Facebook-tunnukset, että noita pääsee katsomaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pistin jotain trackeja, mutta nyt tuolla on kahta eri versiota.

Ja St.Olgan track on -6h, kun pitäisi olla -3h vrt UTC. Jaksaisiko Petri please korjata? Ja jos Antilla ja muilla olisi trackeja?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Code: Select all

gpsbabel -t -i gpx -f 20150829.TRT.cut.gpx -x position,all -x track,start=201508290910,stop=201508291010 -o gpx -F race1.gpx

gpsbabel -t -i gpx -f 20150829.TRT.cut.gpx -x position,all -x track,start=201508291040,stop=201508291139 -o gpx -F race2.gpx

gpsbabel -t -i gpx -f 20150829.TRT.cut.gpx -x position,all -x track,start=201508291221,stop=201508291319 -o gpx -F race3.gpx 

gpsbabel -t -i gpx -f 20150830.TRT.cut.gpx -x position,all -x track,start=201508300910,stop=201508301040 -o gpx -F race5.gpx 

gpsbabel -t -i gpx -f 20150830.TRT.cut.gpx -x position,all -x track,start=201508301115,stop=201508301215 -o gpx -F race6.gpx 
Tuosta saa ongittua Charlottan start ja stop ajat eri trackeille.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo St.Olgan track on kyllä aivan väärässä ajassa. Luokkaa -4h ja rapiat. Jos sen siirtää '-x track,move=+4h' ja sitten toisen kerran '-x track,move=-130s' niin ollaan aika lähellä.

Pistin Olgan korjatut trackit tuohon, Pete voi vaikka poistaa omansa?

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo race5 oli tosiaan mielenkiintoinen. Meillä isopurje oli sellainen että masensi jo edellisellä illalla (sori Erno). Ja sitten mennään oikealle ekana, ja tulee iso sifti oikealle. Track näyttää aika karusti minkälainen ero tulee siitä.

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=240

Onneksi me nähtiin että se sifti oli tulossa ja menimme ottamaan se. :lol:

Separaatio 300m veneitten välinen ero 40 metriä. Siftin jälkeen 160 metriä veneitten välinen ero. Neljässä minuutissa 120 m lisää kaulaa.

(protip: Options -> Track's color depends on speed POIS
Dynamicview -> Username päälle)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Arvaa kaksi kertaa oliko meillä GPS keräämässä trackia :oops:

Vähänkö ottaa päähän...
Olisi todella halunnut nähdä missä tehtii suurimmat mokat ja vauhteja sekä kulmia olisi ollut kivat tarkistella.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hyvä tietää että noissa Ambitin trackeissa on jotain mikä vaatii purkkaa. Ensisijaisestihan niissä on tuhannesosa-sekat mukana mutta wikin scripteillä poistin ne, ilmeisesti aikaleima menee sitten solmuun.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Siis yli 15 astetta vino rata? Tarkoitat siis, että tuuli oli 265 astetta tai enemmän, kun rata kerran oli 249. Kuitenkin ajoit pitkän styyran halssin toisella kryssillä keskimäärin suuntaan 203. Nousukulmasi on yli 60 astetta? Ensimmäisen kryssin pitkä styyra oli 200 eli tuuli kääntyi välissä huimat kolme astetta.
En minä sanonut vinoudesta vaan siitä että tuuli kääntyi sen verran. Eka paaran halssi 295, alamerkiltä paaralla suuntaan 311. Do the math, en kyllä kiellä etteikö pelkkä paska ajaminen voisi aiheuttaa tuollaista eroa vaikka nyt aika pitkän matkan yli nuo sovitinkin.
Korkein yksittäinen styyran halssisi on 218 astetta, jolloin olisi jo ehkä mahdollista, että tuuli olisi ollut sen 265 astetta, mutta varsin pieni osuus kryssistäsi on tuollaista.
Tuo 218 oli juuri sen ekan alamerkin jälkeen, eli sopii hyvin siihen tuulen kääntymään minkä itse lenssillä havaitsin (ts. mentiin suoraan alamerkille ja varsin sivumyötäisellä apparentilla).

Kun nyt rataa ei tässä tapauksessa voitu korjata, sitä ei voitu, mutta kyllä tuollaisissa oskillaatioissa olisi ollut todella helppo heitellä portteja toisinpäin ja vaihdella ylämerkin ja levittäjän paikkaa ja pelata +-5 astetta varsin pienellä vaivalla.
Tuulta oli sunnuntainakin välillä sen verran, että melkein plattista voi ajaa. Silloin jiippiä ei ole pakko tehdä, vaikka lenssi olisi kuinka suora. Ainakin 606-fleetti oli kaikilla lensseillä varsin leveä, joten en oikein ymmärrä mitä koit puuttuvan. Oliko 10 minuuttia myöhemmin sitten joka kerta niin erilainen tuuli?
Väittäisin että kyllä, näkeehän sen tuosta trackista että 10 minuutissa tapahtui iso muutos tuulen suunnassa. Sekä Haraldin että meidän osaltamme, hämmentävää on tosin yhä miten onnistuin vendaamaan laskevasta shiftistä toiseen laskevaan...tai sitten ajamaan vain minne sattuu.
Post Reply