Peräsimen kiinnitys
Peräsimen kiinnitys
Aika moni on peräsimiä irroitellut aikaisemmin, niin ajattelin, että tähän saattaisi löytyä vastaus.
Miten peräsintä paikalla pitävä rengas on kiinnitetty itse peräsinakseliin? Onko peräsinakselissa ruuveille reiät/uppoamat?
Kyselen tätä, sillä meidän ruori on kuten tästä hieman vanhasta kuvasta näkyy vähän turhan kaukana veneestä.
Vene on tällä hetkellä Leeveneellä, joten vähän aikaa kestää ennenkuin pääsen vähän tarkemmin katsomaan tilannetta. Mutta se siis ihmetyttää, että jos tuota ekstra materiaalia (joku ylimääräinen laakeri / putken pätkä) tuosta peräsimen yläpuolelta poistaa, niin miten saan akselin kiinnitettyä yläpäästä oikealle korkeudelle, kun se nousee siitä nykyisestä poistetun materiaalin verran.
Miten peräsintä paikalla pitävä rengas on kiinnitetty itse peräsinakseliin? Onko peräsinakselissa ruuveille reiät/uppoamat?
Kyselen tätä, sillä meidän ruori on kuten tästä hieman vanhasta kuvasta näkyy vähän turhan kaukana veneestä.
Vene on tällä hetkellä Leeveneellä, joten vähän aikaa kestää ennenkuin pääsen vähän tarkemmin katsomaan tilannetta. Mutta se siis ihmetyttää, että jos tuota ekstra materiaalia (joku ylimääräinen laakeri / putken pätkä) tuosta peräsimen yläpuolelta poistaa, niin miten saan akselin kiinnitettyä yläpäästä oikealle korkeudelle, kun se nousee siitä nykyisestä poistetun materiaalin verran.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Peräsimen kiinnitys
TervehdysCage wrote:Aika moni on peräsimiä irroitellut aikaisemmin, niin ajattelin, että tähän saattaisi löytyä vastaus.
Miten peräsintä paikalla pitävä rengas on kiinnitetty itse peräsinakseliin? Onko peräsinakselissa ruuveille reiät/uppoamat?
Kyselen tätä, sillä meidän ruori on kuten tästä hieman vanhasta kuvasta näkyy vähän turhan kaukana veneestä...
Ensinnäkin ihan hyvältä tuo näyttää. Se, että tuota väliä peräsimen ja rungon välissä on, ei ole mikään haitta. Eiköhän sitä ole meillä kullakin enempi tai vähempi. Ajattele asiaa niin, että mitä alempana peräsin on sitä paremmin se pitää kryssillä suurilla kallistuksilla.
Sitten tuohon peräsin kysymykseen. Se on kiinni yläpäästään laipalla. Siis sillä laipalla, johon on hitsattu se ohjauskulma rajoitin siinä pinnan ja kannen välissä. Tuo laippa on parilla ns. stopruuvilla kiinni akselissa (akselissa pienet poraukset ruuveille). Jos tuota peräsintä jostain kumman syystä halua nostaa, niin poraamalla uudet stopruuvin reijät saat pidätin laipan (samalla peräsimen) asetettua ihan mihin kohtaan haluat.
Toisaalta älä yritä korjata sellaista joka ei ole rikki. Järkevää tekemistä löytyy varmasti jostain muualta...
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Peräsimen kiinnitys
Kyllä peräsimen tehokkaan toiminnan kannalta on paljon oleellisempaa olla mahdollisimman lähellä pohjaa kuin muutaman sentin syvemmällä. Ideaalitapauksessa peräsimen ja rungon väli on niin pieni, ettei virtaus välistä merkittäväsi pienenennä imu- ja painepuolen paine-eroa peräsimen yläosassa.Panu wrote: Se, että tuota väliä peräsimen ja rungon välissä on, ei ole mikään haitta. Eiköhän sitä ole meillä kullakin enempi tai vähempi. Ajattele asiaa niin, että mitä alempana peräsin on sitä paremmin se pitää kryssillä suurilla kallistuksilla.
Kärkeenhän tulee väkisin kärkipyörre, joka vähentää nostovoimaa ja lisää vastusta. Samaa ei haluta ylös.
Last edited by Joakim on Mon Feb 23, 2015 16:02 pm, edited 1 time in total.
Kyllä, paksummalla nylonilla sen saa ylöspäin, mutta samalla se ohjauskulman rajoitin saattaa jäädä lyhyeksi ja ei tekisi mieli alkaa lisään rajoitinruuvien korkeutta. Tosin, voisihan sitä rajoittimen pituuttakin lisätä.
Sitähän voisi kuvitella, että peräsin joskus aikojen alussa on ollut lähes veneessä kiinni, eli siellähän pitäisi sitten olla alkuperäiset Panun kuvaamat pienet poraukset akselissa oikeassa kohtaa valmiiksi.
Sitähän voisi kuvitella, että peräsin joskus aikojen alussa on ollut lähes veneessä kiinni, eli siellähän pitäisi sitten olla alkuperäiset Panun kuvaamat pienet poraukset akselissa oikeassa kohtaa valmiiksi.
Juu, tuo homma menee kyllä Leeveneen tehtäväksi, jos tehdään ja kun vene kerran siellä on. Itsellä kyllä riittää ihan tarpeeksi muuta puuhaa kevääksi.Panu wrote:Toisaalta älä yritä korjata sellaista joka ei ole rikki. Järkevää tekemistä löytyy varmasti jostain muualta... Wink
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Jos nyt oikein ymmärsin, niin ylimäärä ei ole peräsinakselia? Jos ei, niin se on peräsimen suojaputkea laakereineen. Erittäin outoa! Putken tulisi päättyä pohjan tasalle eikä ulottua ainakaan noin paljon sen ulkopuolelle. Putki ja akseli kuuluvat yhteen pituuksiensa suhteen. Aivan kuin peräkannen ja pohjan välimatka olisi pienentynyt tuon ylimäärän verran. Olisiko jokin korjauslaminointi mennyt pieleen? Vai pieni muutos mittoihin?
Jos ryhdyt putkea lyhentämään, niin ota huomioon, että putken päässä on muovinen laakeriholkki, jota ei hevin irti ehjänä oteta. Ehkei sen katkaiseminen paljoa haittaakaan, mutta jos peräsimessä on klappia laakeriholkkien takia, niin nyt nekin voisi samalla rupeamalla vaihtaa. Sorvaamolla asia hoituu ja mittapiirustukset jossain täällä foorumeilla. Yläpäähän sopiva korotusrengas, niin mainittuihin stopruuveihin ei edes tarvitse koskea. Rajoitinpultit pidempinä ja pari milliä paksumpina on ihan hyvä juttu jo senkin vuoksi, että peruutettaessa peräsin paiskoo aika kovaakin poikittain.
Jos ryhdyt putkea lyhentämään, niin ota huomioon, että putken päässä on muovinen laakeriholkki, jota ei hevin irti ehjänä oteta. Ehkei sen katkaiseminen paljoa haittaakaan, mutta jos peräsimessä on klappia laakeriholkkien takia, niin nyt nekin voisi samalla rupeamalla vaihtaa. Sorvaamolla asia hoituu ja mittapiirustukset jossain täällä foorumeilla. Yläpäähän sopiva korotusrengas, niin mainittuihin stopruuveihin ei edes tarvitse koskea. Rajoitinpultit pidempinä ja pari milliä paksumpina on ihan hyvä juttu jo senkin vuoksi, että peruutettaessa peräsin paiskoo aika kovaakin poikittain.
Aina sitä oppii jotain uutta. Tänään kuulin Partisen Jukalta, että peräsin on ennen hänen omistusta vaihdettu uuteen. Tämä varmaankin hyvä, sitähän voisi kuvitella, että tämä nykyinen peräsin on sitä kestävää mallia, eikä niitä alkupään peräsimiä, jossa oli hitsaussauma.
Vielä pitää koittaa tavoitella Partisen ja mun välissä omistajana ollutta kaveriporukkaa, jospa he olisivat jotain peräsinhommia tehneet. Muuten saattaa olla niin, että uudessa peräsimessä on vaan vähän liian pitkä akseli (olisikohan ns. varmuuden vuoksi, ettei ainakaan ole liian lyhyt?) ja tuohon vannasputken ja peräsimeen väliin on laitettu vähän putken pidennykseksi joku rinkula.
Vielä pitää koittaa tavoitella Partisen ja mun välissä omistajana ollutta kaveriporukkaa, jospa he olisivat jotain peräsinhommia tehneet. Muuten saattaa olla niin, että uudessa peräsimessä on vaan vähän liian pitkä akseli (olisikohan ns. varmuuden vuoksi, ettei ainakaan ole liian lyhyt?) ja tuohon vannasputken ja peräsimeen väliin on laitettu vähän putken pidennykseksi joku rinkula.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Hmm... se onkin hyvä kysymys, että onko uuteen peräsimeen kiinnitetty akseliin joku välikappale, tai onko se irtonainen. Vähän hurjalta vaikuttaisi, että peräsinakseli olisi peräsimen sisällä niin paksu kun se tuossa kuvassa on, eli sitä en oikein usko. Peräsimelle tulisi siinä tapauksessa jo aika paljon painoakin.avoipio wrote:Jos nyt oikein ymmärsin, niin ylimäärä ei ole peräsinakselia?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Kannattaa tarkistaa onko väliosa holkki vai peräsinakseli, akselin paksuus on muhkeat 40 mm. (paitsi yläpäästä ohuempi) ja peräsimen paino jotain 30 kg. Arvelisin, että on akseli, sillä mitä hyötyä holkista olisi. Ilmeisesti on tehty virhe laminoitaessa akselia kiinni peräsimeen. Teetä korotusrengas sorvaamossa akselille alemman laipan ja pinnan kiinnitysmurikan väliin. "Rajoitinnokka" pitää sitten kikkailla jotenkin tai olla ilman. Tai sitten peräsin irti, pajalla pätkä akselista pois ja uusi pinnapultin reikä, jos se kunnolla akselin päähän mahtuu. Varmasti selkein ja turvallisin vaihtoehto. Entäpä niin, että laminoisit tai valaisit epoksista peräsimen yläpäähän tuon raon kattavan korotuksen? Tosin peräsimen pinta-ala kasvaa, salliiko sääntökirja?
Toisaalta, jos itse peräsin on oikeaa kokoa, niin nythän sen alaosa on muutamaa senttiä syvemmällä kuin pitäisi. Tulee lisää kääntävää/oikaisevaa momenttia. Mitäpä sääntökirja tästä sanoo?
Missä voisi sääntökirjaan tutustua? Ladattavissa jostain?
s/y Marikon peräsin on korjattu perusteellisesti 2009 ja siitä on laaja raportti veneen galleriasivulla. Myös juttu peräsinlaakerin vaihdosta. Kannattaa tutustua!
Toisaalta, jos itse peräsin on oikeaa kokoa, niin nythän sen alaosa on muutamaa senttiä syvemmällä kuin pitäisi. Tulee lisää kääntävää/oikaisevaa momenttia. Mitäpä sääntökirja tästä sanoo?
Missä voisi sääntökirjaan tutustua? Ladattavissa jostain?
s/y Marikon peräsin on korjattu perusteellisesti 2009 ja siitä on laaja raportti veneen galleriasivulla. Myös juttu peräsinlaakerin vaihdosta. Kannattaa tutustua!
Sääntöjen mukaan tuota väliä ei varmaan saa laminoida umpeen, ei ole enää hyväksytty peräsinmalli. Luokkasäännöissä ei muistaakseni ole mainintaa siitä, kuinka syvällä hyväksyttyjä peräsinmalleja saa pitää. Nykyisessä tilassaan varmasti myös hidastaa enemmän kuin tuo hyötyä.
Marikon galleriaa olen tihrustanut, sieltä tosin ei löytynyt vastausta alkuperäiseen kysymykseeni (eli siitä, onko upotuksia/reikiä stoppiruuveille).
Olen huomenna menossa Leeveneelle, pitää vähän jollain puukolla tms. yrittää selvittää mikä tuo peräsimen päällä olevan kiekon materiaali on. Mutta se ei kuitenkaan kerro sitä, että onko se irtonainen, hitsattu akseliin kiinni tai kiinteä osa akselia. Halkaisijaltaan se on enemmän kuin 40mm, lähinnä vannasputken paksuinen. Mutta vannasputkea se kiekko tuskin on, sillä näyttäisi vannasputken tai alaholkin (se joka on ehkä ~2mm pohjan alapuolella) ja kiekon välissä olevan sauma. Pitääkin katsoa liikkuuko se peräsimen mukana tai pysyykö paikalla.
Marikon galleriaa olen tihrustanut, sieltä tosin ei löytynyt vastausta alkuperäiseen kysymykseeni (eli siitä, onko upotuksia/reikiä stoppiruuveille).
Olen huomenna menossa Leeveneelle, pitää vähän jollain puukolla tms. yrittää selvittää mikä tuo peräsimen päällä olevan kiekon materiaali on. Mutta se ei kuitenkaan kerro sitä, että onko se irtonainen, hitsattu akseliin kiinni tai kiinteä osa akselia. Halkaisijaltaan se on enemmän kuin 40mm, lähinnä vannasputken paksuinen. Mutta vannasputkea se kiekko tuskin on, sillä näyttäisi vannasputken tai alaholkin (se joka on ehkä ~2mm pohjan alapuolella) ja kiekon välissä olevan sauma. Pitääkin katsoa liikkuuko se peräsimen mukana tai pysyykö paikalla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
TervehdysCage wrote:...Olen huomenna menossa Leeveneelle, pitää vähän jollain puukolla tms. yrittää selvittää mikä tuo peräsimen päällä olevan kiekon materiaali on. Mutta se ei kuitenkaan kerro sitä, että onko se irtonainen, hitsattu akseliin kiinni tai kiinteä osa akselia. Halkaisijaltaan se on enemmän kuin 40mm, lähinnä vannasputken paksuinen. Mutta vannasputkea se kiekko tuskin on, sillä näyttäisi vannasputken tai alaholkin (se joka on ehkä ~2mm pohjan alapuolella) ja kiekon välissä olevan sauma. Pitääkin katsoa liikkuuko se peräsimen mukana tai pysyykö paikalla.
Laakeripuslia olen nähnyt Feneissä kahdenlaisia. Ero löytyy alapuslasta. Se on varustettuna joko laipalla tai sitten ei. Tuolla alapuslan laipalla on ilmeisesti yritetty vähentää peräsinakselin pituussuuntaista "välystä", eli kuinka paljon peräsin nousee ylöspäin, jos pinnasta nostaa voimakkaasti.
Laakeripuslien kuvat löytyy wikistä: http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4sinlaakeri
Yläpusla on aina laipallinen, koska se toimii myös päittäislaakerina kantaen peräsimen painon.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Taitaa holkin merkitys löytyä, se estää peräsimen nousun.
Sanokaahan, missä tilanteessa peräsin kokisi tarpeelliseksi nousta? Missään netin voimakuviossa, jossa tarkastellaan purjehtiessa peräsimeen kohdistuvia voimia ei esiinny mitään sellaista voimaa, joka saisi peräsimen nousemaan akselinsa suuntaan. Voisiko sellainen voima kuitenkin olla olemassa?
Sanokaahan, missä tilanteessa peräsin kokisi tarpeelliseksi nousta? Missään netin voimakuviossa, jossa tarkastellaan purjehtiessa peräsimeen kohdistuvia voimia ei esiinny mitään sellaista voimaa, joka saisi peräsimen nousemaan akselinsa suuntaan. Voisiko sellainen voima kuitenkin olla olemassa?
Moi. Akselissa on upotukset stoppariruuveille. Lukkoruuveja on kaksi kappaletta ja kun ne kierretään paikoilleen, kaulus asettuu aina samaan paikkaan ja korkeuteen.Cage wrote:Marikon galleriaa olen tihrustanut, sieltä tosin ei löytynyt vastausta alkuperäiseen kysymykseeni (eli siitä, onko upotuksia/reikiä stoppiruuveille).
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC05645
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC05647
s/y Mariko, FIN-2380