Turkisregatta 2014

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Turkisregatta 2014

Post by asalovuo »

Sain muistutusmeilin kuun lopulla järjestettävästä Turkisregatasta. :)
Merelli on ilmoittautunut mukaan. Löytyisiköhän täältä muita lähtijöitä?

Ilmoittautuminen ja kilpailuohjeet löytyvät täältä:
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/i ... uihin.html
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Löytyy toki!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Huomenillalla NVK:lle?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Huomenillalla NVK:lle?
Ajattelin kysyä bss:ltä lupaa että voisin viedä veneen heidän satamaan. Mennä kotiin nukkumaan ja tulla autolla satamaan. Sitten jos hyvin kävisi niin voisin jäädä yöksi långholmenille... Eli jos saan miehistölle kyydin bss:n satamaan kisan jälkeen. Sunnuntaiksi on luvattu hieman mukavampaa kryssiä kotiin.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlotta on gastia vailla. Jos joku tuntee himoa tulla porvooseen purjehtimaan huomenna niin yhteys 050 594 1020
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Missä viipyvät Feneiden kisarapsat?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Juice wrote:Missä viipyvät Feneiden kisarapsat?
Mennyttä aikaa, paljon kätevämpää raportoida kisa yhdellä sanalla twitterissä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Mennyttä aikaa, paljon kätevämpää raportoida kisa yhdellä sanalla twitterissä.
DNF on kolme sanaa...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eipähän tuossa nyt hirveästi ole kerrottavaa, eikä tällä hetkellä koko mennyt kausi innosta hirveästi kirjoittamaankaan.

Gastipula (60 kg kokonaispaino), lähdettiin hyvin poijupäästä mutta ei pysytty kyydissä mukana kun puuskat jarrutti eikä kiihdyttäneet. "Uudella" nelosella ajettiin. Emäsalossa oli oman sääsivun mukaan tasaiset 11 m/s, yöllä oli 21,4 m/s keskituuli kuulemma. Sköldvikin selällä ei kyllä ollut tasaista 11 m/s vaan jotain 7-8 ehkä, puuskissa enemmän.

Kalvön itäpäätä lähestyessä olimme viimeisiä.

Kryssillä kalvön eteläpuolella kuitattiin ehkä pari venettä, mutta tässä vaiheessa ei tuntunut enää fiksulta idealta lähteä kryssimään helsinkiin + 10 m/s tuulessa kahdestaan pimeässä joten päätettiin jättää ainakin se pimeys pois muuttujana ja keskeytettiin. Olimme helsingissä ennen auringonlaskua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Merellin kisareissu alkoi perjantai-aamuna jolloin ajoimme vaimon kanssa auton odottamaan Tolkkisten sillan kupeeseen. Venettä lähdin siirtämään yhden aikaan iltapäivällä koska tuulen oli ennustettu voimistuvan lähelle myrskylukemia. Köydet irtosivat Lauttasaaresta yhden aikaan iltapäivällä ja suuntasin keulan kohti Kughamnia, johon vene olisi tarkoitus jättää yöksi.
Tuulta oli mukavat 8m/s ja suuntakin oli varsin mukava etelän puoleinen. Perille saavuin joskus 17:sta pintaan mutta kotiin ei vielä päässyt lähtemään kun outhaul oli paukahtanut matkalla poikki puomin sisältä ja korjaus oli välttämätön. Onneksi tämän ikäisen veneen kanssa on oppinut, että kaikenlaista varaosaa on hyvä olla mukana ja kahden tunnin ähertämisen jälkeen outhaul oli korjattu joskin hieman pienemmällä välityksellä.
Lauantaiaamuna saavuimme kisakireälle feneelle ja suuntasimme kohti lähtölinjaa, samalla arpoen kumpi purje keulaan laitettaisiin. La Nonna oli viritellyt ykkösen keulaan kuten odotinkin mutta minä halusin tarkistaa kelin hieman ulompana. Valitsimme sitten kolmosen, joka oli jälkikäteen ajateltuna väärä valinta koska suurimman osan rataa olisimme varmasti voineet ajaa ykkösellä.

Startti oli kauden surkein enkä vieläkään ymmärrä miten myöhästyimme noin järjettömästi ja tämän tuloksena starttasimme keskeltä linjaa muiden takaa. Ensimmäisen legin puoliväliin asti ajoimme muiden peitossa eikä ollut puhettakaan että pääsisimme kenestäkään ohi La Nonnan karatessa kauas horisonttiin… Poijulle saavuttaessa olimme ajaneet Charlotasta ohi joka kärsi liian pienestä keulapurjeesta ja miehistöpulasta.

Merellissä oli täysi miehistö jota oli muistutettu hengauksen tärkeydestä 
Image

Kalvön saariryhmän itäpuolella olimme saaneet kiinni muitakin luokkamme veneitä ja kryssille lähdettäessä ei edes La Nonnan etumatka tuntunut liian suurelta eli kisassa oltiin vielä mukana. Vendasimme kääntömerkillä 3 heti kun vapaata tilaa tuli ja lähdimme kryssimään kohti itäviittaa. Matkalla oli yksi styyra-paara tilanne, jossa me tulimme paaralla ja varsin hyvin tietoisina velvollisuudestamme väistää. Jostain syystä väistettävän veneen gasti panikoi sen verran ko. veneen kippari lähti väistämään vaikka olin huutanut jo pitkältä, että väistämme.

Itäviitalle saavuimme Caramellia väistellen, antaen heille reilusti tilaa merkin kiertoa varten. Viivytin spinnun nostoa hieman vain nähdäkseni miten muut pärjäsivät purjeidensa kanssa.
Tällä legillä La Nonna katosi vielä kauemmas horisonttiin järkyttävän kokoisen spinnunsa kanssa. Jääpoijulle saavuttaessa yritin kellottaa eroamme ja totesin, että eroa oli ~15min.

Image

Seuraavalla legillä olisi G1 ollut mahdollisesti oikea purje mene ja tiedä. Joka tapauksessa, kolmosen paremmalla nuosukulmalla saimme paikattua neliöiden puutetta (alku matka) ja lopussa tuulta oli taas sen verran, ettei ykkönen olisi toiminut.

Punaiselle saavuttaessa spinnu nousi uudelleen ja ilokseni täytyy todeta, että puomi oli ilmestynyt keulaan automaattisesti siis ilman eri käskyä. Spinnuttelimme seuraavalle vihreälle Bavarian seuraillessa perässä ja spinnun laskun jälkeen kryssimme kahdella vendalla maaliin.
Kolmostila oli varsin hyvävä kilpailusta, jossa ei manöveri virheitä ollut. Loistavaa suorittamista koko miehistöllä!
Palkintojen jaon jälkeen...
Image
Kuvassa Merellin miehistö Rea, Antti, Jaakko ja Ville

...seurasi saunomista sekä illanviettoa, jonka musiikillisesta annista oli S/y Caramellin porukat pitäneet huolta, loistavaa!


Tässä vielä track….
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=236

Kiitokset myös Mikolle hienoista kuvista!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply