Keskiviikon 10.9 iltakisat

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Keskiviikon 10.9 iltakisat

Post by Petri »

Jepjep, täyspläkäennuste on sentään vähän herännyt muttei tuo Windgurun Mellstenin ennuste nyt järin positiivinen ole, yritän haalia kalustoa kehiin jos saisi järkättyä WHC:ssa vastatuulilähdön mutta saa nähdä onnistuuko.

Olgakin saattaa tulla radalle jos vain gastit ovat vapaina, mutta mahdollisesti ei, itse joka tapauksessa rannalla.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Subbota is looking for Twilight. Anyone to join?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlotta's in.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mikko E
alokas
Posts: 37
Joined: Mon Sep 19, 2011 23:56 pm

Post by Mikko E »

Elec on tulossa WHC:tä ajamaan. Näillä näkymin kauden viimeinen kisa kyseessä. Harmillisesti jouduin jättämään toissaviikkoisen kisan väliin, mutta venettä on ilmeisesti saatu whc-radalle kivasti tässä välissä :)

-Mikko
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

alex wrote:Subbota is looking for Twilight. Anyone to join?
Hi there

Yes, we are in too.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tulossa ollaan. Siis Twilightiin.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ongelma on näissä ollut muistaa mitä tapahtui kussakin lähdössä. Osin tästä syystä on raportointi jäänyt vähemmälle.

Tänään alueelle saavuttaessa allekirjoittaneen lisäksi Cage ja Maria kyydissä oli tuulta 8 kn, 10 jopa puuskissa. Tämä oli vain härnäämistä, aika nopeasti se tuuli tyyntyi luvatulle 6 kn tasolle.

Lautakunta oli liikkellä yhdellä kumpparilla. Tämä aiheutti jonkin verran haasteita myös, koska odotettavissa oli kääntymisiä. Itse odotimme vasemmalle, mutta tämä kääntyminen tuli ehkä jo alkuvalmistelujen aikana.

Harjoiteltiin vähän kevyen tuulen jiippejä, tuo rata-alue ei ole kuitenkaan kuin kolmen vartin päässä joten aikaa oli rutkasti. Tykkään tulla ajoissa alueelle ja tutustua olosuhteisiin muutenkin. Harjoittelussa päästiin toivotulle tasolle joten kisaamaan!

Lähdössä kävimme kurkkimassa oikealta lautakunnan alta, ja muistaakseni ei mikään nappilähtö kun tuuli kääntyi vähän vasemmalle ja oli odotettua vaikeampaa ylittää lähtöviiva styyralla, vaikka Hepa siirsikin linjan vastapäivään jonkin verran juuri ennen lähtöä.

Strategia tällä aluksella alle 6 kn tuulessa on minimoida vendoja. Jotta tämä voidaan toteuttaa, pitää löytää oma ura lähdön jälkeen. Ekat minuutit lähdön jälkeen ovat ne tärkeimmät.

Tässä onnistuttiin varmaan, sillä olimme sen ainoan expressin eli Kiran perässä tokana ylämerkillä. Muisti hatara. Lenssillä sai leikata aika paljon, mutta TWA oli vielä 150 kantturoilla eli ihan purjehdusta vielä. Tuuli jatkoi tyyntymistä, ja ulkoreuna veti selvästi paremmin.

Alamerkiltä siis vallitsevassa itätuulessa ulos, ja yhdellä vendalla ylämerkille. Anneli seurasi perässä kuin hai vanavedessä.

Maaliin lopulta selvänä luokan voittajana.

Tokassa lähdössä tuuli oli tyyntynyt sen verran että lautakunta lyhensi aktiivisesti rataa vaikka Subbota oli vielä radalla. Tämä oli mielestäni OK. Tällaisessa "harjoitusluontoisessa ei niin vakavassa" kisassa on tärkeämpää saada lähtöja aikaiseksi. Toivottavasti Subbota ei tästä närkästynyt.

Lähtö-viiva sattui sen verran vasemmalle ylämerkkiin nähden, ja tuulen ollessa enää 4-5 kn tasolla päätimme lähteä paaralla vaikka periä väistelleen jotta emme joutuisi tekemään vendoja radalla. Paaralla ei kuitenkaan pääsisi suoraan ylämerkille, mutta melko lähelle kuitenkin.

Kira (AE eli Albin Express) otti hyvän startin ja meni selvästi edestä. Lisbeth jäi jonkin verran ja ohitimme paaralle edestä vielä suurin piirtein lähtöviivalla. Anneli jouduttiin väistämään perän takaa, mutta Subbota vendasi niin nopeasti paaralle että heitä emme joutuneet väistämään.

Näin edettiin paaralla, ja expresskin oli vendannut mukaamme. Yllätykseksemme sitten Kira (ehkä Annelin väistöstä johtuen?) oli meidän tuulen puoleisella lonkalla ja pystyimme pitämään samaa vauhtia kuin he. Kun apparentti-mopo lähti kunnolla käyntiin, osin siitä syystä että olimme Kiran leen etupuolella hiukan kiihtyneessä tuulessa kiipesimme Kiran edelle ja he joutuivat vendaamaan pois. Saimme tästä aimon annoksen lisänopeuttakin.

Ylämerkin lähestyessä taisi käydä sitten niin, että olimme ekana ja Kira toisena. Subbota kolmantena?

Tuuli oli aika heikko jo tässä vaiheessa, joten teimme sitten Hepan toivoman jibe-setin. Näillä käsillä se onnistui melko hyvin mutta hirveästi hyötyä emme tästä saaneet, levittäjien alla kuitenkin.

Seurasi hidas valuminen kohti ala-merkkiä, jonka lähestyessä sitten lautakunta ilmoitti että maali onkin siinä ekan kierroksen jälkeen. Olisiko lautakunta-aluksen ollut parempi siirtyä alamerkin pohjoispuolelle kuitenkin ollut parempi? Nyt ei viestitetty S-lipulla mitään, ja jengi ajeli normaaliin tapaan portin läpi kuten normaalisti maaliintullessa. Oikea tapa olisi ehkä mennä lippupoijun ja lautakunta-aluksen välistä jopa? Vaikeita nämä.

Tulimme sitten todella kuumaa kulmaa paaralla kohti maaliviivaa, ja selvisi että Kira tulisi jäämään. Takaa styyralla tuli 5 min perässä lähtenyt First 36.7. Meillä oli poijun luona kuitenkin oikeutta tilaan, joskin niukasti. Jiippasimmekin heti merkin kohdalla ja taisimme ottaa paukun siinä. Toinen voitto kotiin.

Kiitos suuresti Cage ja Maria!

Ja ilta jatkui pizzan ääressä Casa Maressa, jossa alustimme jo vähän keskustelua siitä miten jatkamme ensi vuonna. Samalla purjehdittiin kauden viimeinen WHC, ja pikkuluokan voitti H-vene TRIP-istä. Onnittelut heille!

Ensi viikolla sitten 30 min aikaisempi lähtö, muistakaa tämä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Trackit on kyllä tallessa näista kisoista, mutta käytännön syistä johtuen on niitten saaminen maihin asti ollut vähän niin ja näin. Koitan parantaa tässäkin, onko teillä muilla GPXät tallessa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mulla on loggeri ollut tyhjentämättä koko kesän veneessä, joten se on täyttynyt jo joskus alkukesästä...

Eilisestä kisasta ei ole paljon kerrottavaa, tuulta lukuunottamatta hyvä ilma... Selvisi taas vem kan segla förutan vind, ja me se ei ainakaan oltu...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Olipas varovaisia startteja! Oliko eilen veneitä kisaamassa?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oli eilenkin. Kauhunsekaisin tuntein toivon että niistä ei tule videoita :)

Joku sifti tuossa oli ennen lähtöä, oli vähän nihkeää tuo nouseminen viivaan nähden styyralla. Tokassa startissa sitten lähtö paaralla toimi paremmin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply