Baltic Offshore Week 2014

Moderators: Petri, harald

Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Baltic Offshore Week 2014

Post by Juice »

Muistutan ja mainostan, että Tallinnassa kisattavassa Baltic Offshore Weekissä on myös huippulaadukas ORC4-luokka, joka sopii erinomaisesti FE-83 -tyyppisille veneille. Vastushan elokuun BOW regatassa tulee olemaan kova, sillä varsinkin virolaiset Polaris-kuskit mielellään metsästävät Feneiden päänahkoja.

Muistaakseni joku Fene on Bowin Tallinnassa joskus voittanut, joten nyt olisi tilaisuus lähteä suurella joukolla toistamaan temppu (ja hakemaan samalla kunnon tuliaiset).

BOW starttaa viikko HTR:n jälkeen ja jos osallistuu HTR:ään, niin veneen voi jättää Piritaan odottelemaan Bowia vaatimattomalla 6 egen päivämaksulla.

Lisätietoja: www.bow.fi

P.S "early-bird" -hinta on voimassa kesäkuun loppuun, eli Feneille 130 Euroa...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hieno trackeri tuossa;
Petri wrote:Vähän toisella lailla hoidettu Virossa tuo julkisuuspuoli, GPS-trackereita on käytössä jne. Toki se "flash-uutisointi" hoidetaan tietenkin Facebookin kautta.

Tuosta voi katsella missä ORC1 painelee juuri nyt.
http://sportrec.navirec.com/ui/#19v3m4v

Ja jopa shitbokseihin asti on laitettu trackerit,
http://sportrec.navirec.com/ui/#19v3mgt
Yllättäen Edasi johtaa :)

Pitkä avomeri näyttää olevan sama kuin silloin viime kerralla kun olin purjehtimassa BOW:ia virossa. Silloin ei päästy edes tokalle merkille, ennen kuin se keskeytettiin. Nyt on hangossa 12 m/s, joten tuo menee varmaan aika nopsaan. Lyhyt kryssi oli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Näyttäisi olevan trackeri valmiina yläpoijuakin varten eli ratakisoistakin lienee livefeediä.

Avomerikisassa näytti tulevan carnagea, BOW:n FB-sivuilla on kuvia mastonsa menettäneestä virolaisveneestä. Kun katsoo historiadataa Kasuunilta, tasainen tuuli oli pari tuntia 12-13 m/s ja puuskat 13-14 m/s.
Tuosta voinee arvioida että Tallinnan matalalla on ollut samanlaista keliä.
TAi siis, kovempaa
http://on-line.msi.ttu.ee/uus_/

Yli 19 m/s puuskia, tasaista 15 m/s tuulta yms. Siinä kyllä jo tuntee meren raivoa. Harald, winwink, tuonkin datan voisi ehkä ottaa sille sivulle muitten joukoksi.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Hyvä, hyvä...

Katselin eilen kisaa livenä ja ihmettelin veneiden nopeuksia...tuo keli selittääkin sen että pikkuluokassakin nopeudet oli välillä 8-10 kts:ää.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Näemmä kaksikin mastoa tuli siis alas eilen, sikäli kyllä aika heikkoa tekoa tai överiin optimoituja mastoja ovat jos kuitenkin ns. avomeriveneistä masto tulee jo tuossa vaiheessa alas. Eihän lähemmäs 20m/s nyt toki mitätön tuuli ole mutta ei nyt vielä mielestäni mikään hirmumyrskykään, toki aallokko yms. pumppaamiset tuovat oman lisämausteensa mastojen rasitukseen.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Masto rasitus on kovimmillaan heti kun tehoja joutuu tiputtamaan eli nykyveneillä jo jossain 5-6 m/s tuulessa. Silloin on täysi oikaiseva momentti käytössä. Päälle tietysti aallokon ja puuskien rajuus.

Lenssillä tietysti rasitus kasvaa vielä tuulen mukana.

Maston katkeamiseen liittyy lähes aina joku välinerikko. Aika usein nykyään hekin pettäminen.

Merionin masto näytti trackerin mukaan menevän juuri viimeisen kryssin ylämerkillä. Tapahtuikohan siellä jotain erikoista?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Lähinnä itse mietin tuota asiaa noin kisajärjestäjän perspektiivistä että voiko avomerikisoja järjestää turvallisesti nykyisillä veneillä yli 15m/s keleissä ts. olisiko vastuusyistä parasta ottaa käyttöön turvarajat myös avomerikisoissa jos veneet eivät kerta kestä sitä. Lähinnä mietin että kenen on vastuu jos tapahtuu vakavia henkilövahinkoja (kuolemista puhumattakaan) maston katkeamisen seurauksena, voidaanko kilpailun järjestäjä vetää vastuuseen siitä ettei kilpailua keskeytetty olosuhteitten takia, nyt kun on sikäli perusteltua olettaa etteivät edes avomeriolosuhteisiin suunnitellut veneet ole välttämättä niin kestäviä kuin voisi olettaa. Ilman ennakkotapausta ja vihaista leskeä ja/tai vakuutusyhtiötä asialle tuskin tapahtuu mitään, mutta sen jälkeen se onkin sitten mukavaa juristien taistelua.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sääntö 4 Decision to Race kattanee myös ne tapaukset joita ratkottaisiin leivättömän pöydän äärellä. Vielä kun sen naittaa sääntö 3 kanssa yhteen.

Kukaan ulkopuolinen ei voi päättää onko meno turvallista vai ei, omasta mielestäni tämän päätöksen tekee aluksen kippari (tai miehistö/kapina).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

PKS:llä ei ole välttämättä mitään juridista voimaa, jos puhutaan siitä voidaanko kilpailun keskeyttämättömyyttä pitää turvallisuuden laiminlyöntinä tms. Kuten sanoin, tämä on helposti juristien taistelua jos joku tahto tahtoo lähteä sitä ajamaan.

Tämän takia esim. jenkkiläisissä regatoissa NOR:ssa vastuu sälytetään erikseen kilpailijoille ja vetäydytään kaikesta järjestäjän vastuusta, olettaisin että sopimusjuridiikassa kilpailuun ilmoittautumalla ja maksun maksamalla hyväksyy tuon klausuulin sopimuksena (kun kyse on kuitenkin juristien luvatusta maasta). Lisäksi joissain kisoissa taidettiin vaatia allekirjoitettua "olemme harjoitelleet MOB-tilannetta"-dokumenttia koko miehistöltä jolla kai vieläkin enemmän siirretään kaikki vastuu kilpailijoille, jos nyt joku sattuisi hukkumaan ja kilpailunjärjestäjä ei ehdi/pysty auttamaan tarpeeksi nopeasti/ollenkaan. Samaa disclaimer of liability- kaavaahan on käytetty myös BOW:ssa, mutta ei tuota kaikkien kisojen ordereissa tai kutsussa mainita. Ja mikään näistäkään ei tarkoita etteikö kilpailun järjestäjää voisi silti yrittää syyttää vastuuttomuudesta.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Mastoja on mennyt useampia vaikkapa HTR:ssä jo selvästi alle 10 m/s kelissäkin, kun sattuu kryssi Suomenlahden yli. Väittäisin jopa, ettei mastorikon riski kovinkaan paljon kasva 8->15 m/s. Sitten varmasti 20 m/s ja yli on toinen juttu.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Mastoja on mennyt useampia vaikkapa HTR:ssä jo selvästi alle 10 m/s kelissäkin, kun sattuu kryssi Suomenlahden yli. Väittäisin jopa, ettei mastorikon riski kovinkaan paljon kasva 8->15 m/s. Sitten varmasti 20 m/s ja yli on toinen juttu.
Ok, hyvä jos on noin, 20 m/s olisi itsellekin jo ihan oikeasti sellainen raja missä järjestämistä pitäisi miettiä mutta nyt näistä kahdesta keissistä mietin että pitäisikö rajaa tosiaan tiputtaa siitäkin alaspäin.

Kisat taitaa olla kisattu, näyttäisi siltä että X-41:t ovat kovaa valuuttaa täälläpäin, 5 ekaa venettä 41:iä ykkösluokassa :)

Mutta selvästikin tuunaavat noita veneitään kun saman luokan sisällä nopeuserot ovat 10s/maili.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote: Kisat taitaa olla kisattu, näyttäisi siltä että X-41:t ovat kovaa valuuttaa täälläpäin, 5 ekaa venettä 41:iä ykkösluokassa :)

Mutta selvästikin tuunaavat noita veneitään kun saman luokan sisällä nopeuserot ovat 10s/maili.
Sentään "vain" 3 ekaa sekö 5. ja 6. Suomalaiset ovat OD-kunnossa, ainakin osa virolaisista ei. Normet oli yllättävän huono. Sehän on sentään moninkertainen OD MM-voittaja, mutta nyt ei pärjännyt edes suorassa ajassa hidastetuille virolaisille radalla.
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Tuosta perjantain avomerikisasta, kaikkiaan kolme mastoa meni rikkipoikki ja kaksi purjehtijaa toimitettiin sairaalaan. Purjeita repeilikin sitten useampia ja paikallinen neulomoyrittäjä vietti yön teippaillen vekkejä.

Tuo tuuli ei varsinaisesti ollut ongelma, mutta Naissaaren pohjoispuolella aallokko oli suhteellisen suurta ja alamäkeen ajettaessa sai olla tosi tarkkana veneen loikkiessa reilusti yli 10+ surffeja.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:
Petri wrote: Kisat taitaa olla kisattu, näyttäisi siltä että X-41:t ovat kovaa valuuttaa täälläpäin, 5 ekaa venettä 41:iä ykkösluokassa :)

Mutta selvästikin tuunaavat noita veneitään kun saman luokan sisällä nopeuserot ovat 10s/maili.
Sentään "vain" 3 ekaa sekö 5. ja 6. Suomalaiset ovat OD-kunnossa, ainakin osa virolaisista ei. Normet oli yllättävän huono. Sehän on sentään moninkertainen OD MM-voittaja, mutta nyt ei pärjännyt edes suorassa ajassa hidastetuille virolaisille radalla.
Kas, katsoinkin kokonaistuloksia ennen saaristokisaa, silloin oli vielä viiden suora kehissä.

Se mikä näissä isoissa veneissä kyllä vaikuttaa on miehistö, kun jengiä on se 10 tai 11 niin vaikea on pitää samaa jengiä kasassa kauhean kauaa ja siten tulokset eivät samalla lailla ole välttämättä vuodesta toiseen vertailukelpoisia kuin 4-6 hengen miehistöillä ajavissa veneissä missä mikään merkittävä ei välttämättä muutu. Normettiakin on monissa kisoissa ajanut OP Lumijärvi eikä omistaja itse joten silläkin lienee vaikutuksensa jos pyörittelijänä onkin joku muu.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

mietteitä päälle putoavista takiloista

Post by FE-Sillanpää »

Juice wrote:Tuosta perjantain avomerikisasta, kaikkiaan kolme mastoa meni rikkipoikki ja kaksi purjehtijaa toimitettiin sairaalaan...
Täältä kirjoituspöydän äärestä tuntuu käsittämättömältä, että takilat hajoilevat noin suurissa määrin. Kilpalajien kirjous on se, että vauhdin vuoksi uhrataan mitä tahansa. Extremelajihan vauhtipurjehdus toki on, mutta käsittävätkö kaikki tuonnekaan lähtevät, että taivas voi pudota niskaan milloin tahansa ja että sieltä ei välttämättä tulla hengissä takaisin, tai ilman sairaalakäyntejä?

Sorry, tämä nyt on tällaisen matkapurjehtijan ajatus. Minulle kun suuri vamma tarkoittaa varpaan lyömistä genoan skuuttivaunuun. Takilan rojahtaminen päälle ei pitäisi olla ikinä mahdollista. Onko siis pitkä masto + syvä köli + leveästä rungosta johtuva jäykkyys mahdoton yhdistelmä jos ei tehdä reilua tukevoittamista takilarakenteisiin?
Post Reply