WHC 3/2014

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WHC 3/2014

Post by Petri »

Keliä oli ja vahinkojakin tuli (viitaten Artsin raporttiin vastaavanlaisesta kelistä :)). VAkiokeula ja trimmaaja olivat töissä joten apuun hälytettiin nuorempaa kaartia lippukunnan johtajistosta. Lähtöalueella tapahtuneessa spinnutreenailussa kävi allekirjoittaneelle syntyneen palovamman (skuutti poltti suoraan hanskasta läpi) myötä selväksi että tuossa kelissä ei oikein ole sopiva aika opettaa ihmistä spinnumanöövereihin joten paketoimme spinnun suht kuivana takaisin pussiin ja kajuuttaan.

Urhoollisesti lautakunta seisoi märällä rantakalliolla liputtaen kakkosrataa kovahkossa koillis/pohjoistuulessa.

Lähdössä meni ajoitus vähän sotkuun kun vendojenkin kanssa piti vähän opastaa miten homma menee ja en ehtinyt huomata että tuuli vaihteli rannassa merkittävästi enemmän ja ulompana poijulla olisi voinut ottaa helpomman lähdön tasaisessa tuulessa. Slöörailu meni taas vähän trimmejä yms. opettaessa ja Lissu pääsi ottamaan hyvän kaulan, muuten feneet (Subbota ja Electrippi) pysyivät paketissa.

Vihreältä olisi ollut helpohko spinnulegi suoraan myötikseen ja siinä Lissu karkasi kauas, spinnun lopulta nostanut Subbota keräsi hiljalleen kaulaa punaiselle kiertokepille asti ja Electrippikin otti meidät kiinni ja ohitti, ajelin ehkä vähän liian tiukkoja leikkauksia ilman spinnua.
Kryssillä kuitenkin taas varustelu&ehkä kokemus auttoi, electrippi tippui kyydistä ensimmäisten parinsadan metrin matkalla ja 10 min kryssin jälkeen Subbotakin oli tiputettu, eteläinen laita taisi toimia paremmin ja tuuli olla vapaampi.

Loppukryssi vihreälle meni Tyynen paskoja vältellessä ja pitäessä veneen aisoissa, paitsi sitten juuri ennen vihreää keppiä kun levangin kiinnitykset pamahtivat. Onneksi olimme snadisti yli leikkarin joten pystyimme vielä kädellä skuutaten vetämään merkin yli ja kohti maalisuoraa.
Skuutti ensin laitavinsseille, sieltä sitten paremman muodon saamiseksi levankikiskon alakautta vinssille ja menoksi. Selvät ohjeet miehistölle "tehkää jotain" ja maalipätkä oli pitkä kissahiiri-leikki Subbotan kanssa mutta lopussa paistoi aurinko, kundit korjasivat levankihässäkän dyneemalla samaan aikaan kun isoa trimmattiin kisamoodissa ja Subbota pystyttiin pitämään takana.

Tyyne sai varmasti liikaa etumatkaa tuossa episodissa, mutta kolmossija sitten napsahti tasoituksiakaan laskematta. Minuutista kiinni, ei suuri ero, mutta ei nyt pienikään tuossa 7 solmun speedway-kisassa.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olipa mukava purjehduskeli tänään. Miehistönä oli Mikko, Heikki ja Réa. Matkalla jo suunniteltiin, että jätetään kisa väliin, ja jatketaan saman tien Hankoon asti, kun vene kulki tässä kelissä niin nätisti. Ei mitään aaltoa, ja tuulta riitti. Täytyy kyllä myöntää, että loppuillasta alkoi sitten vähän tihkusade ja pohjoistuuli päästä luuytimiin asti...

Starttitaktiikkana oli pysyä kaukana rannasta, ja tämä näytti jotenkin toimivan. Varsasaaren kohdalla oltiin muita alempana, mutta saaren turbulenssit eivät osuneet meihin yhtä pahasti. Tyyne+ kiersi vihreän kepin ensin, mutta me tultiin imussa. Spinnun nostoa puntaroitiin ihan rauhassa ainakin yksi veneenmitta, ja sitten kiskottiin ylös. Tyyne+ ajeli virsikirjalla, joten päästiin kärkeen ennen punaista poijua, ja sitten vaan ajeltiin ihan rauhassa rata läpi.

Ison luokan veneitä tuli vastaan siinä kun kryssittiin takaisin. En ehtinyt havainnoida oliko se Blux, Tyyne vai joku muu, jolla oli vähän spinnun kanssa ongelmia. Siinä kohdassa tuli kiiteltyä, että meidän kalusto on paria pykälää pienempää. Pienellä troolauksella näyttivät selviävän, toivottavasti ei tullut pahempia vaurioita.

Sen verran oli puuskissa voimaa, että täytyy antaa pientä respektiä Olgan miehistölle, kun rikkonaisella kalustolla pärjäsivät noinkin hyvin. Mulla on muuten yksi surkea levankivaunu, ja kiskokin, jos edullinen pikakorjaus on tarpeen.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ei tossa mitään vakavaa hajonnut, lähinnä juontaa juurensa siihen että pari vuotta sitten alemman skuuttiplokin kiinnityssakkeli hajosi täysin ja ollaan sitten jouduttu virittelemään purkkaviritelmiä ja nää kelit on just sopivia aina koeponnistamaan (pari vuotta toiminut) tilapäisratkaisujen kestävyys :D

Pakko toki todeta että olihan se keli huomattavasti maltillisempi siinä maalisuoralla, jos olisi hajonnut Ådholmenilla niin todnäk oltaisiin jätetty leikki kesken kun kryssiä ei olisi pystynyt ajamaan mitenkään ja oltaisiin oltu viimeisiä aivan varmasti.

Tyyne taisi olla se jolla oli spinnuhaasteita, kyllähän tuo mielestäni oli vielä ihan hallittava keli juuri aaltojen puutteen takia ja on se niin paljon kivempaa ajaa spinnulla tuossa kelissä kuin pelkän ison kanssa. Muttajoo, tällä kertaa oli meille ihan hyvä ratkaisu mamistella.

Loggasin nyt trackin kellolla, uploadaan illemmalla ja katsotaan mitä synkkaus/tarkkuusongelmia tulee esille, nyt lippukunnan lintukisaan kauniiseen kevätaamuun.
Mikko E
alokas
Posts: 37
Joined: Mon Sep 19, 2011 23:56 pm

Post by Mikko E »

Moikka!

Tulee vähän myöhään, mutta laitetaan nyt kumminkin:

Keli oli sen verran rapsakka, että jätettiin suosiolla spinnutreenit toiseen kertaan. Miehistössä Joel, Viiri, Joona-Pekko sekä pinnassa Simo. Oltiin jo vajaa tunti ennen starttia kisa-alueella ja todettiin jo matkalla tuulen olevan odotetusti puuskaista ja suunnaltaan vaihtelevaa saarten lähellä, joten intoa spinnusotkuihin ei kauheasti saatu matkalla lisättyä. Tuulimittarin lukemat vaihteli parhaimmillaan 7-13 m/s starttialueella. Starttialueella haettiin vähän trimmejä, roolijakoa ja harjoiteltiin vendaa&jiippiä tässä kelissä, joten kisassa manööverit saatiin menemään kivan huomaamattomasti. Starttialueella pyöriessä kävi myös selväksi, että rannassa tuuli oli todella puuskittaista, joten lähtö ulompaa olisi helpompi. Kryssi- ja slööripätkillä tulisi olla tarkkana levangin ja skuutin kanssa. Hekki vedettiin pohjaan ja tuli todettua, että 4-kertaisen välityksen tuplaamista voisi pian konkretisoida... Myös ison mastoliikkiä ei saatu kunnolla kiristettyä, vaikka gastit näyttivät olevan vinssin kanssa ihan tosissaan. No, venettä saatiin kuitenkin jo ajettua kryssillä ja oli aika siirtyä manööverien harjoitteluun, joten nämä saivat nyt jäädä. Strategia kisaan oli ottaa tilanteet varman päälle ilman spinnua ja yrittää hyötyä muiden mahdollisista ongelmista puuskissa.

Startissa tuli yrityksestä huolimatta vähän kiire linjalle, kun minuuttia ennen katsoin vielä kellon väärin. Sen verran oli keliä ja puuskien mahdollisuutta, että ei tehnyt mieli lähteä talven kankeana muiden sekaan kauheasti pyörimään, joten tultiin reippaasti alapuolelle vapaasen tilaan ja minimoitiin riskit. Muutama veneenmitta myöhässä linjalta ja muiden alapuolella, ei kovin hyvä startti mutta Olga ja Subbota mukavan lähellä kuitenkin. Viimeisiä oltiin toki..

Slöörillä vihreälle jämähdettiin Olgan pakkeihin, mutta ei ainakaan jääty enempää, niin oltiin tyytyväisiä. Slööreillä otettiin genoa yläpuolen vinssille ja yritettiin pysyä puuskissa mukana. Slöörillä nähtiin kivasti yläpuolen veneistä tulevat puuskat ja saatiin Olgaa? vähän kiinni, kun puuska yllätti heidät ja olis ollut kameralle käyttöä :lol: . Ihmettelin hieman, miksi klunga ajeli niin ylös. Ennen vihreää oltiin syystä x ohitetty Subbota ja hymy oli herkässä :lol: Oliko ongelmia, tyynempää vai ajoitteko liian pitkälle ylös, kun me päästiin alempaa helposti merkille. Toki tuuli kääntyi vihreällä enempi vastaan, mutta oli silti helposti ajettavissa kulmissa.

Vihreällä aivan Olgan perässä, jota jäätiin hieman peittämään. Olga jiippasi ja lopulta ohitettiin. Meillä taktiikkana oli ajaa vain suoraan alas, lopulta uskallettiin kokeilla virsikirjaa. Tuuli oli kieltämättä paljon vakaampi tässä, mutta starttialueen puuskat oli edelleen takaraivossa... Keulilla Lisbeth ja Tyyne+ oli jo kaukana, katseltiin vain opetuksenomaisesti kuinka Subbota harkinnan jälkeen nosti spinnun ja ajoi ohi :roll: Edessä Lisbethin spinnun pieni heijaus sai onneksi uskomaan, että parempi ilman spinnua tänään, tällä kokemuskokoonpanolla.

Punaiselta kryssille lähtiessä kävi selväksi, että muut nousee ylemmäksi vauhdilla, jouduttiin antamaan levangilla tasoitusta kun tuntui kallistavan voimakkaasti. Tässä kohtaa kävi kunnolla selväksi, että ison falli ja hekki on liian löysä. Purje näytti kuitenkin olleen jo topissa, joten ehkä vm. 2003 dacron alkaa olemaan jo parhaan nousukulmansa menettänyt :) Olisi voinut ehkä pikkasen vielä roikkua tehokkaammin, mutta toisaalta positiivisena vendat ja merkinkierrot saatiin menemään tohon keliin erittäin hyvin!

Vihreää lähestyttäessa otettiin lopussa taktiikkamuutos ja lähdettiin oikealle, tuntui että saavutettiin karkuun päässeitä muita hieman merkille tultaessa. Slöörillä maaliin ihmeteltiin Subbotan ja Olgan nostattelukisaa, saatiin teitä useampi veneenmitta kiinni, ettekä varmasti nopeuttaneet maaliinpääsyänne. Toki eroa kärkeen oli jo reippaasti
kundit korjasivat levankihässäkän dyneemalla samaan aikaan kun isoa trimmattiin kisamoodissa
Ihmeteltiin teidän tyystin erilaista ison muotoa/skuuttausta, mutta syykin selvisi nyt. Lopussa tuuli taisi hieman himmata ja meillä trimmit alkoi toimia, saatiin viimeisen ~100 metrin matkalla teitä kivasti kiinni ja maalissa eroa ei ollutkaan enää kovin paljoa:!:

Lopputulos viimeinen, mutta leveä hymy kaikkien huulilla sateesta ja kovasta tuulesta huolimatta. Taas saatiin 3 uutta gastia tutustumaan kisaamiseen :) Iso kiitos miehistölle reippaasta asenteesta ja onnistuneista manöövereistä, kaikki saatiin tehtyä enempi vähempi suunnitelman puitteissa.

- Mikko Eronen / ElecTrip
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jahas, Ambit näemmä loggaa aikaa millisekunttien kanssa, mites hitossa siitä päästiinkään eroon gpsbabelilla, ainakaan GUI:ssa ei oikein ole valikoita ja simplify ei poista timestamppien millisekunteja.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Mikko E wrote:Ennen vihreää oltiin syystä x ohitetty Subbota ja hymy oli herkässä
:-) We perhaps came too close to the island and got less wind... There was no special reason for that except we wanted to please you. ;-)
Post Reply