Page 1 of 1

FE:illä näytön paikka Kielissä ORCi Worlds 2014

Posted: Sat Nov 02, 2013 12:30 pm
by 12332
Huomasin Preliminary Notice of Race:sta, että FE:tkin pääsevät ensi vuonna kisaamaan ORCi maailmanmestaruudesta. Sallittu GPH on 420 - 770.
Siitä vaan mukaan :D :D

http://issuu.com/kieleryachtclub/docs/o ... interaktiv

MM-kisoihin ilmoittautuneita on tässä vaiheessa 15, kumma kyllä ei vielä yhtään suomalaista.

http://www.manage2sail.com/en-US/event/ ... c0bac6b5d/

Posted: Sat Nov 02, 2013 12:44 pm
by Petri
Hmm, kiintoisaa, tosin tuo raja riippunee 100% siitä että ISAF myöntää oikeuden kolmen luokan maailmanmestaruudelle. Jos pysytään kahdessa, nostavat rajan taas jonnekin 700 tienoille, joka tapauksessa pitäisikö tuosta päätellä että Kielin alueella on runsaasti hitaita ORCi-kisaveneitä?

Tuossapa kyllä olisikin luokkaprojektille hieno mahis, siirtokulut feneelle lienevät jossain 4000-5000¤ tienoilla joten pitää vaan alkaa kerätä kolehtia Charl...Fe-luokkamestarin roudaamiseksi kisoihin(pelastuslauttaa ei tarvita) :)

Kyllä siinä sitten mm. nimeltämainitsematon avomeripurjehtijoitten pj tukehtuisi pullaan kun Feneellä voitettaisiin avomeri-MM :twisted:

Posted: Sat Nov 02, 2013 13:31 pm
by Juice
Jes! Nyt kansalaiskeräys pystyyn, että saadaan FEne MM-kisoihin mitalijahtiin!

Posted: Sat Nov 02, 2013 14:31 pm
by Artsi
Miten hemmetissä saksalaiset onnistuvat siinä, missä me suomalaiset tunaroimme :evil: ! Kyllä täältä Suomestakin varmasti olisi löytynyt kisailijoita viime kisoihin pikkuluokkaan, jos vaan moisesta mahdollisuudesta olisi edes (järjestäjien toimesta)vakavasti puhuttu. Itse ainakin olisin ollut pelkästä MM-kisoihin osallistumisen ilosta mukana! 8)

Posted: Sat Nov 02, 2013 15:11 pm
by Petri
Siis en itse usko tuohon rajaan ellei MM-luokkia ole kolmea. Vielä tälle vuodelle siis ISAF on hyväksynyt vain 2 luokkaa MM-kisoihin mutta osanottajamäärien merkittävän kasvun takia nyt haetaan titteliä kolmosluokallekin.

Eli kyllä Suomen MM:ien järjestäjillä oli ihan käytännön realiteetit tuossa valinnassa, siinä kun ei valitettavasti olisi ollut mitään järkeä että luokkajako olisi pitänyt tehdä niin että feneetkin olisivat mahtuneet mukaan kahden luokan järjestelmään, efektiivisesti se olisi tarkoittanut kutakuinkin jotain X-35:ia samassa luokassa FE:n kanssa. Laadi siinä sitten tasapuolinen pitkä avomeri jos luokan nopeusero on 25%, jo nytkin hitaat veneet kärsivät siitä että joutuivat purjehtimaan pilkkopimeässä (+sateessa) siinä missä luokan nopeimmat olivat maalissa ~hämärässä.

Posted: Sat Nov 02, 2013 15:19 pm
by Artsi
No joo. Mitenkä nuo saksalaiset onnistuvat homman järjestämään ja suomalaiset eivät? :evil:

Posted: Sat Nov 02, 2013 15:47 pm
by Petri
Artsi wrote:No joo. Mitenkä nuo saksalaiset onnistuvat homman järjestämään ja suomalaiset eivät? :evil:
NOR:ssa taidetaan mainita siitä että luokkajaot ovat vielä alustavia perustuen ISAF:n päätöksiin, on siis vain oma oletukseni että jos kolmatta luokkaa ei saada, niin GPH-rajaakin nostetaan ja ns. kolmosluokka tippuu kokonaan pois. Tuota luokkapäätöstä hakee ORC, ei kisajärjestäjät ja käsittääkseni aika on nyt vain kypsä sille (ts. osallistujamäärät ovat riittävät, näinhän siis ei ole aina ollut) että kolmatta luokkaa voitaisiin ehdottaa ISAF:lle. Muistini sopukoissa on kyllä että kolmatta luokkaa yritettiin myös Suomeenkin mutta ISAF tyrmäsi sen, olisiko sillä tosin ollut vaikutusta osallistumisrajaan, en tiedä.

Posted: Sun Nov 03, 2013 15:54 pm
by Joakim
NORissahan sanotaan järjestäjien tehneen NORin oletuksella (vain mitä tarkoittaa "bank"?), että sääntöjä muutetaan sallimaan kolme luokkaa. Jos säännöt ei muutu, osallistumisrajaa saatetaan kiristää ja ulkopuolelle jääneille järjestetään erillinen kisa. Tästä on myös saksalaisten tekemä submission: http://orc.org/AGM/2013/GER4.pdf

Tilanne on nyt hyvin erilainen kuin ennen Suomen MM-kisoja. Nyt on takana kolmet 100+ osallistujan ja 15+ maan MM-kisat sekä tavoite ORC:n ja IRC:n yhdistymisestä on haudattu pöytälaatikkoon. 2011 oli alla ollut useampi tynkäkisa (Italiassa oli kyllä paljon veneitä, mutta 95% Italiasta, 2010 Saksan edellisissä MM-kisoissa taas alle 50 ja vain muutamasta maasta)

2011 Kroatian MM-kisat järjestettiin "läpi sormien", sillä tuolloin yhdistyminen oli kuumimmillaan ja ORC:n johtoryhmä oli jo päättänyt, ettei MM-kisoja järjestetä lainkaan ennen yhdistymistä.

Lopullinen vahvistus siitä, että Suomi sai ylipäätänsä pitää MM-kisat viipyi todella pitkään, ilmeisesti juuri tuosta yhdistymisestä johtuen. Kysyimme jossain vaiheessa 3 luokkaa ja vastaus oli suunnilleen "2 luokkaa tai helposti jää koko MM-kisat tulematta".

Vaikea allekirjoittaa, että suomalaiset olisivat jotenkin tyrineet MM-järjestelyt. Edelleen kaikkien aikojen isoimmat MM-kisat ja kaikki, joilta kysyin pitivät järjestelyjä parempana kuin edellisten kisojen, vaikka tietysti erilaisia virheitä tulikin.

Posted: Sun Nov 03, 2013 16:23 pm
by Petri
Joakim wrote: Edelleen kaikkien aikojen isoimmat MM-kisat ja kaikki, joilta kysyin pitivät järjestelyjä parempana kuin edellisten kisojen, vaikka tietysti erilaisia virheitä tulikin.
Hmm, oliko kuitenkin niin että tämän vuoden MM:issä oli osanottajakatto käytössä. Jotain sellaista muistan lukeneeni jostain.

Posted: Sun Nov 03, 2013 21:07 pm
by Joakim
Petri wrote:
Joakim wrote: Edelleen kaikkien aikojen isoimmat MM-kisat ja kaikki, joilta kysyin pitivät järjestelyjä parempana kuin edellisten kisojen, vaikka tietysti erilaisia virheitä tulikin.
Hmm, oliko kuitenkin niin että tämän vuoden MM:issä oli osanottajakatto käytössä. Jotain sellaista muistan lukeneeni jostain.
Oli, mutta se oli 130 venettä ja paikalle tuli "vain" 106, kun Suomessa oli 124.
http://www.orc.org/news/2013/130315.htm
http://www.orc.org/index.asp?id=5

Posted: Sun Nov 03, 2013 21:29 pm
by Artsi
Tässä copy-paste saksalaisten submissiosta:


MORE CLASSES AT THE WORLD CHAMPIONSHIP
PROPOSAL
ORC should establish a way to have at least 3 classes at the worlds.
RATIONALE
Constantly having over 100 boats participating at the world championship with a very wide
handicap range will allow for more divisions. The outcome of this will be tighter handicap bands
within each class which provides fairer racing. The necessity of banning boats from the World
Championship with upper/lower class limits will also be reduced. This would be in line with several
national guidelines to have 3 or 4 active ORC classes



Että on niillä saksalaisilla otsaa! Vaatia nyt vähintään kolmea, jopa neljää luokkaa, kun veneitä olisi yli sata! Onneksi muut maat eivät ole näin röyhkeitä :evil: . Kohtahan sitä olisi kaikenlaista pikkupurkkia "isojen poikien" jaloissa pyörimässä.

Posted: Mon Nov 04, 2013 13:09 pm
by Joakim
Artsi wrote: Että on niillä saksalaisilla otsaa! Vaatia nyt vähintään kolmea, jopa neljää luokkaa, kun veneitä olisi yli sata! Onneksi muut maat eivät ole näin röyhkeitä :evil: . Kohtahan sitä olisi kaikenlaista pikkupurkkia "isojen poikien" jaloissa pyörimässä.
Mitä yrität viestittää?

Luuletko, ettemmme (olin järjestelytoimikunnassa) olisi mielellämme ottaneet hitaampiakin veneitä mukaan, JOS olisi ollut mitenkään mahdollista saada kolmea luokkaa. Tuollaiseen ei kuitenkaan annettu mitään mahdollisuutta.

Kahdella luokalla, jossa luokkaraja on ollut 600-615 eli "pikkuluokan" nopeimpien LYS-luvut päälle 1,3, ei vaan kertakaikiaan toimi pitää mukana yli 20% hitaampia veneitä, joista tulee kevyessä kelissä helposti 50% hitaampia. Jo nyt tuli aikatauluongelmia yhdestä puolalaisesta ~700 veneestä.

Yksi merkittävä asia on myöskin tapahtunut tässä välissä. Tämän kesän EM-kisoissa oli ensimmäistä kertaa vuosikausiin kolme luokkaa. Tosin sielläkin pikkuluokan ylärajana oli 610! EM-kisojen luokkamäärät eivät ISAFia kiinnosta, mutta sieltä saatu kokemus varmasti helpottaa avaamaan ovea kolmelle luokalle MM-kisoissa.

Posted: Mon Nov 04, 2013 17:02 pm
by Petri
Tosin sellainen huomio EM:istä että niitten kolme luokka ei välttämättä kyllä tarkoita että feneillä yms. olisi joskus asiaa noihin karkeloihin sen enempää kuin nytkään, lähinnä siis todella päheät veneet viedään pois cruiser-racerien seasta jolloin kilpailu on sikäli mielekkäämpää kaikille.

Tämän vuoden EM:ien "GP"-ykkösluokan tyylisellä rajauksella ei siltikään syntyvään kolmosluokkaan voida ottaa kovinkaan helposti yli 700 GPH veneitä tai muuten ollaan nopeasti taas suurissa nopeuseroissa.

Sikäli itse kyllä, valitettavasti, koen että tuollainen GP+1&2-tyylinen luokkajaottelu on paljon parempi kuin kolme luokkaa sinne GPH 750 tms. asti, vaikka sillä tavalla esim. feneellä ei koskaan olisikaan asiaa kekkereihin.