Polarit kuvaavat veneen teoreettistä suorituskykyä eri tuulikulmilla ja -nopeuksissa.
Niistä voi tarkistaa että purjehtii veneen kyvyn mukaisesti.
Noin käytännössä olemme käyttäneet yhden veneen IMS-kirjan arvoja
ja niistä vielä (kryssillä) vain nopeus. Eli meillä on teipinpala missä on
eri tuulinopeuksilla nopeus mihin pitää pyrkiä, jos mennään liian
hitaasti tavoitenopeuteen nähden niin pitää ajaa hiukan alemmas, ja
ylemmäs jo mennään liian kovaa. Ja käänteisesti lenssillä.
Tarkistukseen ei ensin tarvita kuin loki ja windex. Kun asiaan uppoaa
enemmän kaipaa mahdollisesti tuulimittaria mistä näkee kulmat
tarkemmin. Ai niin, tuulen nopeus on vaikea arvioida ilman tuota tuuli-
mittaria. Kun vielä FE83:en kryssinopeudet nousevat todella nopeasti
välillä 3-5m/s on mittari välttämätön.
WB-sails Mikko Brummer on koostanut Vauhtiseminaari materiaalin
jota on jaettu WB-news lehdykän mukaan ilmaiseksi. Olemme Mikolta
saaneet luvan julkaista tämä materiaali täällä joten nopeasti lukemaan
asiasta enemmän;
http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/vauhtiseminaari/
ja sieltä osio Mittarit ja elektroniikka:
http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/ ... /VSmit.pdf
Nämä polareitten mukaan purjehtimiset ovat tärkeitä jos purjehtii
jotain handicap-sääntöä (ims, lys jne) ja vastustajista ei saa vihiä miten
purjehtii. Jos purjehtii yksityyppiä, kuten mekin joskus toivottavasti,
näkee suoraan naapuriveneestä miten mennään. Tämän takia näette
joskus h-veneilijöitä, albin expressionistejä ym jotka virnuilevat
siitä ettei voi purjehtia nenä kiinni mittareissa vaan pitää luottaa
johonkin maagiseen perstuntumaan.
Tämä on tätä päivää purjehduksessa kai sitten. Ja kai sitä pers-
tuntumaa tulee sitten kun ensin pääsee oikealle planeetalle
nopeuksissa ja oppii tuntemaan miten vene menee kun se meneen
polareitten mukaan.