Page 1 of 1

Veneen tuenta pohjatöiden aikana

Posted: Mon Oct 14, 2013 15:48 pm
by KaleviHarkonen
Luultavasti tämäkin asia on jo forumilla loppuunkaluttu, vaan en juttua aiheesta löytänyt.

Suunnitelmissa olisi puhalluttaa veneen pohja soodalla nyt syksyllä ja tehdä primerointi keväällä. Jotta pääsee venepukin tassujen alle, pitäisi tukea venettä vuoronperään kunkin tassun vierestä. Mutta jos keväällä edessä on 4 primerikerroksen ja 1-2 maalikerroksen levittäminen, tarkoittaa tämä, että tuen virittämisen ja siirtämisen saa tehdä n. 20 kertaa. Niinpä tuli mieleen tiedustella, onko kukaan keksinyt järkevämpää tapaa millä veneen saisi tuettua pohjatöiden ajaksi.

Posted: Mon Oct 14, 2013 15:59 pm
by toxi
tämä vihje on jossakin keskustelussa näkynyt.

http://www.expresspurjehtijat.net/category/tuunaus/

//Tomppa

Posted: Mon Oct 14, 2013 18:54 pm
by rpuustin
Hei,

vilkaiseppa Kalevi linkin takaa kuvia: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album428. Olen tukenut veneen tuen laittamisen ajaksi 4*4 tuuman parrulla tassu kerrallaan. Menetelmän olen nähnyt toimivan aina Finn Gulf 36/37 kokoisella veneellä joten 83:llekin pitäisi riittää. Veneen kannella en toki ole käynyt sen ollessa tuettuna näin.

Tein aikoinaan vastaavan pohjan maalauksen näitä tukia käyttämällä ja maalasin seitsemän maalikerrosta muualle pohjaan ensiksi ja sitten kerralla tukien alle vastaavat seitsemän kerrosta.

t. Raimo

Posted: Mon Oct 14, 2013 21:20 pm
by msalmi1
Jos venepukkiin saa kuormaliinat kiinni, niin pelkillä liinoilla saa pidettyä veneen pystyssä. Sitloodan vinssin kautta samalta puolelta ylös ja alas ja sama toiselle puolelle. Keulasta liina kannen yli.

Posted: Mon Oct 14, 2013 22:41 pm
by Olli
Mä en kyllä tykkää sellaisista ratkaisuista joissa veneeseen ei voi mennä. Jos remppaa tekee, niin tarvitsee kaikenlaista tavaraa, jotka on aika näppärä säilyttää veneessä.

Mulla oli viimeksi vene tuettuna takaa vesilinjan yläpuolelta näin:

Image

Taustalla näkyvä ristikko liittyy pressutaloon, vene oli tuettuna noilla kakkosnelosilla mahdollisimman takaa. Myös peräsintä on pudotettu vähän, jotta väliin pääsee maalaamaan.

Edessä oli "hirsipuu", joka meni kannen yli. Siitä roikotin veneen keulaknaapeista järeällä räikkäliinalla. Ei löydy galleriasta hyvää kuvaa rakenteesta, mutta se häämöttää vähän tuossa:

Image

Vaaleammista 2*4" soiroista tehty rakenne on siis se, jossa keula roikkuu, tummemmat puut liittyvät pressutaloon.

Tuenta oli niin jämäkkä, ettei vene heilunut yhtään mihinkään, vaikka olisi hyppinyt tasajalkaa kannella. Tommosta häkkyrää kyhää jonkun tunnin, mutta ajan säästää kyllä moninkertaisena, kun ei tarvitse tassujen kanssa pelata.

Posted: Mon Oct 28, 2013 23:22 pm
by KaleviHarkonen
Kiitos kommenteista. Toteutimme tuennan Ollin vinkkien mukaan. Ja otin pari kuvaakin:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... dapuhallus