Page 1 of 2

Moottorinvaihto-wiki?

Posted: Thu Aug 22, 2013 13:55 pm
by redwood
Te jotka olette jo saaneet moottorinne vaihdettua uudempaan, olisiko intoa jakaa tietoa aiheesta meille muille?

Noin otsikkotasolla kiinnostavia aiheita olisivat ainakin
  • moottorivaihtoehdot
    vaihteiston välityssuhteet, moottorin kierroslukualue, vanhan potkurin käyttökelpoisuus
    vanhan moottorin irrottaminen ja siirto pois veneestä
    moottoritilan äänieristys
    uuden moottorin siirto veneeseen ja moottoripukeille
    pukkien modifiointi
    moottorin/vaihteiston ja potkuriakselin sovittaminen yhteen
    moottorin vaihtoon liittyvät sähkötyöt
    jäähdytys ja pakoputki
    kustannukset (moottori, tarvikkeet, työ teetettynä, . . .)
Aloitan osaltani sen verran että
  • Yanmar 1GM10 maksaa n. 5.500 e
    Kubotat n. 4.400 . . . 5.000 e (10 hv)
    vaihtotyötä tarjottu n. 1.500 . . . 2.000 e
    tarvikkeita arvioitu kuluvan n. 500 e:n edestä

Posted: Thu Aug 22, 2013 15:36 pm
by harald

Posted: Thu Aug 22, 2013 16:12 pm
by Artsi
Näyttää taas löytyvän 1GM:n kansia ainakin Englannista kohtuu hintaan, jos vanhaan jammuun haluaa lisävuosia. Näyttävät kuitenkin olivan 10-heppaisen varaosia, mutta käsittääkseni kansi ja tiiviste ovat pienemmän kanssa samoja (? :-k )

http://www.frenchmarine.com/product/Yan ... ly-1312-23

http://www.keypart.com/yanmar/diesel-engine/1gm10

Posted: Thu Aug 22, 2013 23:16 pm
by mhelin
Pitääpä välillä jakaa itse tietoa, eikä vain hyötyä tästä kanssaveneilijöiden avusta..

Me vaihdoimme Matildaan (FE83) alkuperäisen Yanmarin tilalle 2010 kokonaan uuden moottorin. Päädyimme asennuksen helppouden vuoksi Yanmarin vastaavaan 1GM10 -moottoriin. Meillä ei uusittu käytännössä muuta kuin itse moottori sekä liittännäiset sähköjohdot. Potkuri ja akseli pysyivät vanhoina. Hintaa moottorilla taisi olla 4700¤ tarjouksessa ja asennustarjoukset vaihtelivat tonnista pariin tonniin. Päädyimme ottamaan asentajan Åminnen venehuollosta ja täytyy kaikin puolin suositella kyseistä asentajaa. Työ oli tehty yhden päivän aikana, hän hoiti paikalle nostoauton, jolla vanha moottori nostettiin pois paikaltaan ja uusi paikalleen. Asentaja jopa hyvitti jotain vanhasta moottorista ja asennustyön hinnaksi jäi jokunen satanen. Omalla ammattitaidolla homma olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi :lol:

Posted: Fri Aug 23, 2013 11:46 am
by ryde
Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Hintaa tuolla moottorilla taitaa olla 1500¤ . Bensaa kuluu pikkasen enemmän ku dieseliä, mutta määrät kesässä niin pieniä että ei merkitystä.
10l bensaa riittää noin 5 tunnin kaahailuun (torvi auki tietenkin :) )


Plussat

Lähtee narusta käyntiin, eli ei akkuongelmia
Tasainen hiljainen käynti
Sama nopeus kuin diesel koneella varustelluilla sisarveneillä
Jos kone menee rikki, halvempi ostaa uusi. Korjauskuluista ei ole hajuakaan

Miinukset

Ei jaksa pyörittää niin iso laturia, kuin diesel (mutu tuntumaa)
Tosin eipä ole starttiakkua, mitä tarttis latailla.
Narun kiskominen ei ole ehkä niin seksikästä, kuin avaimen kääntäminen

Voiman kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, tosin purjehdinkin helsinkiläisten juomavesialtaassa..
Riittääkö potku merten myrskyihin.. En tiedä

Niin ja moottorien kanssa olen aika tumpelo, joten moni teistä varmaan keksii lisää noita miinuksia.
Mutta tosiaan, vaihtoehtona ainakin..

Terv

Mikko

Posted: Fri Aug 23, 2013 13:33 pm
by FE-Sillanpää
ryde wrote:Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Tästä olisi kiva nähdä kuva!

Posted: Fri Aug 23, 2013 14:12 pm
by harald
FE-Sillanpää wrote:
ryde wrote:Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Tästä olisi kiva nähdä kuva!
Ääni tälle myös? Monikossa please.

Elin siinä uskossa että ryden vene olisi haukilahdessa, eikös se voisi olla? :)

Posted: Fri Aug 23, 2013 14:33 pm
by toxi
ryde wrote:hondan 6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.Mikko
Veikkaisin että kyseessä on Volvo Penta MB2/ 50S. Siinä on Hondan 7.5 hp:n kone ja pentan vetolaite. Meillä oli Lohessa sellainen. Hyvä ja hiljainen (Antti kyseli usein onko kone jo käynnissä ja varmisti asian katsomalla tuleeko pakoputksesta vettä) ;-).

Kone painaa pukkeineen 29kg.

//Tomppa

Posted: Fri Aug 23, 2013 15:13 pm
by msalmi1
Ruotsalaisessa saildrivessä on myös hondan kone, mutta se on narun lisäksi sähköstartilla.

Posted: Fri Aug 23, 2013 15:31 pm
by toxi
Saildrive 280 oli Hondan 12,5hv koneella. Nykyinen Saildrive 330 on Yamahan 15heppaisella.

//Tomppa

Posted: Fri Aug 23, 2013 19:19 pm
by ryde
Tomppa, vetolaite juurikin tuo.
Tulin juuri veneelle ja kunhan pääsen lokinpaskan läpikajuuttaan laitan kuvaa tulemaan

-mikko

Posted: Fri Aug 23, 2013 19:20 pm
by ryde
Juu ja vene voisi olla haukilahdessa, mutta kun tuo retkivarustus painaa niin paljon, että traikussa ei riitä enää kantavuus :lol:

Posted: Fri Aug 23, 2013 20:38 pm
by harald
Mielellään katsoisin sitä sun venettä täällä haukilahdessa :)

edit: ei ollut niitä hanska-smileyjä.

Moottori vaihdettu.

Posted: Mon Sep 09, 2013 14:02 pm
by redwood
Moottorinvaihto ratkesi Ellipsiksen osalta vähän erilailla kuin suunnittelin. Vaihtui koko vene.

Osuin kiveen Porkkalan edustalla Stora Svartön kohdalla. Lopputulos oli se että vakuutusyhtiö lunasti veneen. Salongin puolelta maallikon silmin vauriot eivät olleet kovin ihmeelliset mutta Top-Boatin arvio työtunneista oli n. 90.

Posted: Mon Sep 09, 2013 14:07 pm
by harald
No voi huoh, osanottoni. Aika helposti meni lunastukseen, mikä vakuutusyhtiö?

Mielenkiintoista nähdä tuleeko se myyntiin korjattavaksi, eihän tuo ole mikään tavaton korjaus FEneelle.