Page 1 of 1

Cruiserista - raceriin

Posted: Wed Aug 14, 2013 10:58 am
by panton
Tervehdys!
Ajattelin kysyä täältä kun tällä palstalla on asiallista keskustelua, vaikka vene ei ole FE mutta vähän samanlainen. Oman veneluokan ruostalainen foorumi on aika kuollut ja enemmän painottunut cruisailuun.

Veneenä siis SW 27 (uudempi malli kunnon kannella :)), tällä cruisailtu nyt 4 vuotta ja tänä vuonna on ollut aikaa osallistua seuran keskiviikkokisoihin ekaa kertaa omalla veneellä.

Kilpailukokemusta on pienestä asti jollista-avomeri-matchiin, joten uskoakseni trimmit ja taktiikka ym. olis kohdillaan. Mutta venevauhti on surkea. Sisarvene menee menojaan. Sisarvene on kunnon purjeilla ym varustettu. Omassa on uusi rullagenua (dacron/cruising) ja iso on kohtuullinen, kiinteä potkuri, köli hieman *kupruinen* :) ja pohjavärinä blakes cruising . En kuitenkaan olisi uskonnut erojen olevan näinkin suuria.

Mutta kysymys: mistä kannattaa aloittaa veneen muokkausta puhtaasta cruisingista - siis mikä osa vaikuttaa teoreettisesti suhteellisen eniten vauhtiin.
1. Uusi kunnon genua ja fokka (ei rulla)? Iso? kumpi näistä on tämän veneen 'moottori', oma ajatukseni on että se on genua?
2. Entäs kiinteän potkurin vaikutus, tästä on paljon juttua suuntaan ja toiseen ja siitähän saa LYSissä vähän apua (huonoista purjeista ei), joten ehkä se ei ole se prioriteetti nr 1?
3. Entäs pohjavärin vaihtaminen Hempel hard racingiin tms ja kölin kunnostaminen?

Joo aika paljon pitää tehdä jotta vene olisi kunnossa ja voisi sitten vaan syyttä itseän huonosta vauhdista :). Mutta mistä kannattaa aloittaa? Budjetti on valitettavasti rajallinen, muutenhan tuon kaiken tekisi talvella ja oltais keväällä iskukunnossa.

-Peter
S/y Blanka

Posted: Wed Aug 14, 2013 11:02 am
by harald
Kiinteä potkuri on suurin syyllinen. Vaihda taittolapaan.

Rahallisesti (jos pohjatyölle laskee hintaa) suurimman hyödyn saa vaihtamalla vanha genoa uuteen.

Kts myös WB-news 1998, sivut 20-25.

Posted: Wed Aug 14, 2013 11:41 am
by Joakim
Vaikka samoissa kisoissa ollaankin, en ole juurikaan katsonut purjeitanne. Se sisarvenekin aloitti varsin huonoilla purjeilla ja kulki silti kohtuullisesti, ei toki niin hyvin kuin nyt, mutta osa varmasti johtuu myös uuden veneen oppimisesta. Ei sen pohja ole edelleenkään alkuunkaan viimeisen päälle. Eilen kylläkin pesivät pohjan, millä voi olla hyvinkin suuri vaikutus riippuen pohjamaalista, veneen käytöstä ja säilytyspaikasta.

Kiinteälapainen potkuri on kyllä helposti paha jarru ja LYSin 0,01 hyvitys siitä ei riitä yleensä alkuunkaan, varsinkaan kryssi-lenssi -voittoisilla radoilla. Riippuu tietysti potkurin koosta, mutta helposti kryssivauhti tippuu ~10% tuolla.

Rulla ei sinänsä genuaa pilaa, mutta rullagenoa on tietysti usein tehty huonoksi kompromissiksi. Fokka tietysti on ehdoton kovemmassa tuulessa.

Kilpaveneissä on yleensä kova pohjamaali, mutta kyllä pehmeälläkin pärjää, kunhan se on hyväkuntoinen.

Posted: Wed Aug 14, 2013 19:49 pm
by vvoltti
Purjeet ja pohja on semmosia juttuja, että vaikutus riippuu täysin lähtötilanteesta.

Nostaisin kuitenkin edellisten päälle, että köli on ISO juttu, jos se on kunnolla muhkurainen niin sitten se on hemmetin iso juttu. Se on iso juttu sekä vauhdin ja nousukulman että valitettavasti myös työmäärän ja jonkin verran rahankin suhteen. Vanhoissa veneissä köli voi olla aivan karmea. Omassa veneessä tuli toiselle puolelle about sentti enemmän pakkelia kuin toiselle, niin epäsymmetrinen se oli alkujaan.

Kova/pehmeä maali sillä ei ole käytännössä merkitystä, jos pohjatyöt on tehty kunnolla ja pohja on sileä.

Jos mietin tuntemiani huipputiimejä, niin kyllä se pohja (ml. köli) on sarjassa asioita jotka ehdottomasti laitetaan kuntoon. Vähintään se kölin profiili pitää mitata nyt talvella, että näet minkälainen mötikkä se on.

Ville

Posted: Wed Aug 14, 2013 21:11 pm
by harald
Sanoisin kuitenkin että se kiinteälapainen potkuri on kaikista pahin ongelma.

Posted: Thu Aug 15, 2013 09:29 am
by vvoltti
Ei se oo mikään paha ongelma kun se on niin helppo vaihtaa... 8)

Posted: Thu Aug 15, 2013 09:40 am
by panton
Kiitos kommenteista.
Eilen tuli jo vähän (!) uskoa touhuun, ei jääty ihan kuus-nolla sisarveneelle :). On se oman veneen oppiminen aika tärkeässä roolissa myös. Niin ja gastit, olen lähtenyt tähän ihan kaveriporukalla ja osa ei ole purjehtinut ennen ollenkaan. Mutta hauskaa meillä on :). Oppimiskäyrä on heillä jyrkkä...
Potkuria nyt ainakin vaihdetaan ensi kaudeksi, pohjaa pitää vähän syynätä talvella, on se kuitenkin muuten hyvässä kunnossa paitsi köli ei ole ihan optimaalinen..
Katselin eilen että iso on nyt varmaan ihan käypä vielä ensikin kaudella mutta ehkä fokka koville kelille olis hyvä, tuon genuan rullaus kelin kovetessa on aika paha kyllä, kuten eilen.
-Peter

Posted: Thu Jun 05, 2014 12:01 pm
by panton
No niin, follow-up.

Potkuri vaihdettu flex-o-foldiin ja köli hiottu ja muotoilua parennettu hieman, lisäksi käytetty laminaattifocka hankittuna.

Vauhtia tuli lisää noin 0,5 solmua, vähintään. Kovassa kelissä (viime keskiviikon 14 m/s) potkurilla ja uudella laminaattifokalla on eroa jo yli 0,5 solmua edelliseen kauteen verrattuna (kiinteä potkuri ja rullattu genua).

Joten voisin todeta että todellakin kannatti potkurin vaihtaminen jne. Nyt ollaan mukana kahinoissa ja kilpapurjehdus on taas sitä mielekästä (sekuntipeliksi on mennyt) mitä sen kuuluu ollakin.

Kustannukset vauhdin lisäämiseksi:
potkuri, käytetty : 500
Laminaattifocka, sekin käyettty : 220
'Kevyt' köliremppa: sellainen noin 200
Lisäksi välyksiä jne lisätty mm, hekkiin, cunnariin ja kikiin.

ja vähän sekalaista päälle niiin noin tonnilla saatiin vene sellaiseen kuntoon, puhtaasta cruiserista (jolla oltiin muuten vikoja joka kisassa viime vuonna) siihen että kamppaillaan ihan palkintosijoista.

Kannatti mun mielestä ainakin :)

-Peter