Page 1 of 1

"Laiva" joutui väistämään purjeveneitä

Posted: Wed Aug 14, 2013 10:14 am
by harald
Onpahan uutinen taas kerran;

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013081 ... 2_uu.shtml
Kesälomareissulla Helsingissä olleen tamperelaisperheen matka Suomenlinnaan sai aikaan pelontunteita. Lautan päällikön mukaan purjeveneilijät syyllistyivät huonoon merimiestapaan.
Ketä nyt pitäisi syyllistää?
Iltalehden tavoittaman lautan päällikön mukaan kyseessä ei ollut vakava vaaratilanne. Hänen mielestään Viaporin tuoppi -purjehduskilpailuun osallistuneet veneilijät syyllistyivät huonoon merimiestapaan.

- He eivät osoittaneet tarpeeksi aikaisin, miten aikovat väistää vastaantulijaa. Sen vuoksi soitin viisi lyhyttä äänimerkkiä, jotka viestivät epätietoisuudesta: minä en tiedä, mitä aiotte tehdä, tehkää nyt jotain.
Ehkä heillä ei edes ollutkaan aikomus väistää?

Posted: Wed Aug 14, 2013 10:23 am
by harald
Vähän taustainfoa tuosta m/s Suomenlinna II aluksesta löytyy onnettomuustutkintapöytäkirjoista;


Aluksen propulsiolaitteena on kummassakin päässä 360° kääntyvä Compact Azipod
-mallinen ruoripotkuriyksikkö, johon kuuluu kestomagneetein toteutettu sähkömoottori ja
kiinteälapainen potkuri. Ruoripotkurilaitteita kääntävät sähkömoottorit. Ruoripotkurilait-
teet mahdollistavat hyvät ohjaus- ja jäissäkulkuominaisuudet sekä samanlaisen ajetta-
vuuden kumpaankin suuntaan.
Rajoitettu ohjailukyky? Kykenemätön väistämään?

Posted: Wed Aug 14, 2013 11:14 am
by heikki
harald wrote:Vähän taustainfoa tuosta m/s Suomenlinna II aluksesta
Kuvassa on tosiaan Suomenlinna II, joka kuvatekstin mukaan ei liity tapaukseen...

Mutta joo, onpa tosiaan uutinen.

Posted: Wed Aug 14, 2013 11:36 am
by asalovuo
Itse olin suomenlinnan lautan kyydissä todistamassa toista saman kaltaista tilannetta (samana päivänä). Olisikohan Lauttojen kuskeilla syytä palautta mieleen hyvät merimiestavat...ja opetella myös väistämään tilanteen sitä vaatiessa. Eihän tuo laite raiteilla kulje ja aikataulutkin ovat melkoisen väljät. Tässä meidän tapauksessa Lautta oli tuo uudempi...

Meidän todistamassa tapauksessa kuskin olisi pitänyt vain pudottaa nopeutta pari solmua ja spinnuttelijat (kaksi venettä) olisivat ehtineet editse. Molemmat veneet joutuivat laskemaan spinnut tekemään jiipin, jne. ja ainakin suuremmassa venäläisveneessä oli kaamea sekamelska kun spinnu ei tahtonut tulla alas ja veneen kippari pudisteli päätään lautan ohjaajalle mielestäni täysin oikeutetusti.