WHC 7/2013

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 7/2013

Post by harald »

Jaha, aika mielenkiintoista keliä taas luvassa ennusteiden valossa.

Kakkos- tai viitosrataa arvailen minä. Viitonen ehkä, kun tuo yr.no ennustelee tyyntyvää, sadetta ja fmi latelee vielä ukkostakin päälle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olga ei näillä näkymin pääse radalle kun kundit ovat töissä illalla, ensi viikolla sitten. Tulospalvelu kyllä toimii normaalisti :)
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Petri wrote:Olga ei näillä näkymin pääse radalle kun kundit ovat töissä illalla, ensi viikolla sitten. Tulospalvelu kyllä toimii normaalisti :)
Jaa, Valpurin miehistö on taasen ilman kipparia ja venettä... Olisiko tässä mahdollisuus molemmille venekunnille?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuli ennusteista huolimatta oikein mielenkiintoinen ja hieno purjehdusilta!

Track tuolla;

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=220

Onnittelut Estelle-lle ekasta kisa-startista. Mallikkaasti näytti kulkevan, tästä on hyvä jatkaa.

Veneessa minä ja Pone. Gastipörssistä bongattu gasti ei sittenkään halunnut tulla höh. No, keli oli sellainen että tällä kertaa pärjäsi ihan hyvin kaksistaankin.

Lähdössä näytettiin viitosrataa, aivan kuten olin arvaillutkin. Arvailin "väärään suuntaan", mutta tämä oli ehkä jopa parempi.

Lähdössä ajatus lähteä styyralla poijun luota, ja vendata sitten kun sopiva aukko löytyi. Suunnitelma oli mennä puihin kun väliin tunki joku vesibussi, kuski puhelin korvalla ei osannut oikein katsoa että mistä pitäisi ajaa vaan täräytti -2 min kohdalla suoraan läpi. Vesibussin peräpeilissä venda. Onneksi samassa laidassa olevat Anneli ja Lilié joutuivat myös laskemaan tämän vesisbussin liikkeitä. Olin mielestäni vähän myöhässä, mutta kovin oli arkaa porukkaa lähestymässä viivaa. Klas ehkä pelkäsi että se uusi weban kevlarkolmonen olisi vienyt liian nopeasti kohti viivaa.

Tästä tuli vähän onnellakin ihan hyvä startti. Hyvässä vauhdissa, ja melko nopeasti saimme vendata Arielin jälkeen paaralle josta matka jatkui kohti pohjoisviittaa.

Selvisi aika nopeasti että Ariel ei siitä karkaa, eikä se kiipeä meidän eteen joten matka jatkui hyvin. Leessä heti lähdön jälkeen vendanneet Anneli ja Lisbeth jarruttelivat toisiaan ja rannasta lähtenyt "uusi" tulokas Avance ei näyttänyt lentävän sekään.

Näin parin vendan jälkeen ennen hiukan pitkäksi vetänyttä Arielia ekana pohjoisviitalla. Kurssi laski hiukan kohti poijua, ja yllätyin kun Ariel pysyi edelleen meidän takana.

Pieni kurssin kiristäminen zonen lähestyessä, ja laskimme kohti merkkiä niin ettei ollut epäselvää etteikö peitto mennyt rikki. Ekana poijulla.

Laskin että vihreällä oltaisiin Arielin perässä mutta mitä vielä, sehän oli joutunut ulkokaarteeseen ja joutui päästämään meidät edelleen peitossa ollessamme menemään ekana vihreästä.

Kahdestaan rauhallinen spinnun-nosto ja kohti maaliviivaa hyvässä tuulessa. Tyyntyi koko ajan tosin, ja katsoimme kiikareilla että lyhennetäänkö. Ei sinistä näkyvissä niin jiipin jälkeen neljät kädet viuhuen jiippi-genny ylös-spinnu alas- puomi alas ja merkinkierto meni oikeastaan aika hyvin. Sen verran hyvin singottiin veneessä että ainoastaan spinnunskuutti jäi puomin päähän kiinni. Ei haitannut, ja jos jonkin on unohdettava niin olkoon sitten se.

Ekana kohti pohjoisviittaa toisen kerran, ja nyt teimme pienen mokan. Jatkoimme ensin paaralla maaliviivan poijulta, ja Ariel vendasi vapaisiin kohti rantaa. Eihän me kisattu Arielia vastaan, mutta tasanopeuksisena he olivat erinomainen mittari meidän purjehdukselle.

Moka oli siinä että olimme katsoneet ennusteista että tuulen pitäisi kääntyä oikealle, ja jätimme katsomatta ne senhetkiset merkit mitä tuulimittarikin kertoi että tuuli olikin kääntymässä vasemmalle.

Vahinko ei ollut suuri, sillä suurin osa takana tulevista veneistä jatkoivat myös etelään paaralla. Varmasti sitä uutta tuulta hakien kuten me. Tämä johti sitten siihen että Ariel ohitti vuorostaan meidät.

Venda Arielin perään, ja hetkittäin näytti siltä että emme pääse pohjoisviitasta ohi ilman pari lisävendaa. Tuuli kääntyi ja voimistui kuitenkin hetkellisesti niin että piinasimme itsemme merkistä ohi. Loppu olikin sitten purjehtimista maalia kohden. Johdimme tässä vaiheessa aivan älyttömän paljon, merkin välien verran ohittaessamme vihreän toisen kerran.

FEneistä kakkosena oli Lilié, ja ilahduin kun huomasin että Estelle oli vetänyt Lisbethistä ohi.

Maaliintulon Arielin perässä jälkeen seurasimme tilannetta ja ihmettelimme kun Estelle oli jiipannut paaralle Lisbethin perässä vaikka meillä paaraan halssilla nosti koko ajan. Olisi ehkä kannattanut Estellen ajaa vain styyran halssilla kohti maalia, mutta minähän en ollut siinä paikassa että olisin nähnyt kaiken.

Tuloksena varmasti selvä voitto. Monellako minuutilla selviää varmaan sitten kun Petri on herännyt.

Suuret kiitokset koko miehistölle!! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Asiaa helpotti ehkä hiukan se, että tuulen suunta oli aika vakaa välillä 85-100°. Suuria kääntymisiä ei tapahtunut, mitä nyt nopeus vaihteli 2,5 - 12 knotsin välillä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FEneitä oli muuten ihan kiitettävästi radalla. Niitä oli niin paljon jo, etten pystynyt niitä laskemaankaan. Oliko niitä kahdeksan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Tulospalvelu kyllä toimii normaalisti :)
"Sanat ovat sanoja, lupaukset lupauksia. Vain tuloksilla on merkitystä"

- WB-sails (ehkä)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos :)

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=263

Code: Select all

1.	Hannelius	NJK	FIN-2674	Charlotta	FE-83	1.08	Harald	1:38:11	1:46:02		
2.	Salminen	EPS	FIN-6330	Ariel	Maxi 999	1,15	Jukka	1:37:31	1:52:09		
3.	Hankalin 	EPS 	FIN-2583 	Lilié 	FE-83 	1,08	Ville	1:51:27	2:00:22		
4.	Wennström	NJK	FIN-2040	Estelle	FE-83	1,08	Carl-Gustaf	1:52:46	2:01:47		
5.	Niemi	HSK	FIN-2741	Lisbeth	FE-83	1,08	Olli	1:53:02	2:02:05		
6.	Vennervirta	EMK	FIN7231	Tyyne+	NF30	1,10	Kaarlo	1:51:58	2:03:10		
7.	Ranta	OV	FIN2216	Anneli	FE-83	1,08	Panu	1:56:08	2:05:25		
8.	Osipov	HLVK	FIN-10983	Subbota	FE-83	1,08	Alex	2:00:51	2:10:31		
9.	Linderborg	ESF	FIN 5341	Freja	Albin Nova	1,15	Klas	1:53:52	2:10:57		
10.	Mustonen	EM	FIN-4204	Carol	Avance 245	1,01	Olli	2:11:01	2:12:20		
11.	Eronen	TRIP	FIN-2621	s/y ElecTrip	FE-83	1,08	Mikko	2:41:32	2:54:27		
Electrip purjehti maaliin, hyvä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kas, Merinna voitti ison luokan.

Ja Lilié nousi Merellin poissaollessa kakkos-sijalle rankingissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jankka wrote:
Petri wrote:Olga ei näillä näkymin pääse radalle kun kundit ovat töissä illalla, ensi viikolla sitten. Tulospalvelu kyllä toimii normaalisti :)
Jaa, Valpurin miehistö on taasen ilman kipparia ja venettä... Olisiko tässä mahdollisuus molemmille venekunnille?
Jooh, tuota se suurin haaste suunnitelmalle on se että olen myös itse poissa :)

Mutta WHC-tulospalvelu toimii kodissa ja puutarhassa
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=263

Ison luokan osalta
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=264

Ja twitterissä toki myös, päätyvät kisasivustolle joskus myöhemmin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Cagelle vinkki;

Code: Select all

gpsbabel -t -i gpx -f 20130807-170002.gpx -x track,start=201308071505,stop=201308071650 -o gpx -F whc-7-2013-charlotta.gpx
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 958
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Noniin, kisakausi Estellelläkin vihdoin avattu. Mukana oli Jan trimmaajana, Emil keulagastina ja Martsu pianistina. Miehistö oli mahtava ja nosti/laski spinnua/genuaa ja jiippas aivan kuten eivät olisi muuta elämässä tehneetkään. Tämän päivän tulos on miehistön ansiota.

Sitten itse kisaan... Lähtösuunnitelma oli aivan loistava. Tarkoitus oli lähteä lähempänä vihreää merkkiä paaralla. Suunnitelma vaikutti hyvältä, sillä lähestulkoon kaikki muut veneet kasautuivat poijun päähän ja emme uskoneet sieltä löytyvän vapaita tuulia. Täysin kipparin piikkiin menevästä mokasta emme kuitenkaan löytäneet itseämme suunnitelman mukaisesta paikasta, vaan päädyimme väistelemään varmaan kaikkia styyralla tulleita veneitä. Olimme siis väärässä paikassa ja myöhässä.

Lähdön jälkeen huomasimme, että boat speed näytti olevan kutakuinkin kelvollinen ajatellen sitä, että kyseessä on ensimmäinen "koekilpailu", venettä ei ole ehditty sen ihmeellisemmin trimmaamaan ja vain styyran puolen pohja on hätäisesti pesty laiturilta kurkottaen. Lisäksi mittarit näyttivät lähes mitä sattuu, kun niitäkään ei oltu ehditty kalibroimaan, tosin se ei menoa paljon haitannut kun aloittelevan kipparin keskittyminen meni lähes täysin veneen ohjaamiseen. Lähdön jälkeen pääsimme Subbotasta ohi ja vaikka hetkittäin saavutimme Annelia, niin siitä ei tullut sen enempää. Ensimmäinen kierros meni lähinnä Annelia ja Lisbethiä peesaten. Lopussa koitimme hakea tuulia jiipaamalla paaralle Annelin ja Lisbethin mennessä rantaa pitkin. Vaikka tulimme styyralla merkille, niin Anneli pääsi livahtamaan. Lisbethin kanssa olikin sitten hieman tiukempaa. Vendan jälkeen kippari nosti liikaa tuuleen ja vene pysähtyi lähes kokonaan tuulen muutenkin ollessa tyyni siinä vaiheessa.

Toinen kierros aloitettiin jälleen peesaten Annelia ja Lisbethiä, kunnes molemmat venekunnat päättivät tehdä vendan styyralle keskemmälle. Nopean arvioinnin jälkeen päätimme jatkaa paaralla, sillä näytti siltä, että oikea puoli vetää paremmin kuin keskellä. Tämä osoittautui hyväksi valinnaksi, sillä pohjoisviitalle tultaessa olimme yllättävänkin paljon Annelia ja Lisbethiä edellä. Lisbeth oli tässä vaiheessa päässyt kuittaamaan Annelin. Siitä sitten poijulle ja vihreälle merkille, josta suunta maaliin.

Vihreän merkin jälkeen alkoikin jälleen mielenkiintoinen kamppailu, kun Lisbeth tuli aivan meihin kiinni ja jiippasi paaralle. Tuulta keskellä ei vaikuttanut olevan kovinkaan paljoa, joten jatkoimme hetken styyralla. Tähystelimme kuitenkin tuulia ja alkoi vaikuttaa siltä, että keskellä / varsinkin vasemmalla laidalla tuulee. Kun tuuli vielä vaikutti tulevan suoraan perästä, päätimme tehdä jiipin ja lähteä Lisbethin perään keskelle hakemaan tuulia. Jouduimme jiippaamaan takaisin ennenaikaisesti väistyäksemme styyralla ollutta ison luokan venettä (VindUngen). Jiipin jälkeen Lisbeth oli meitä niukasti edellä, joka tietysti harmitti.

Fliitin alkaessa kasaantua maalia kohti katselimme, että meidän tuulen puolella VindUngenilla vaikutti olevan tuulta purjeissaan ja suojan puolella Lisbethin kohdalla olevan hieman kevyemmän näköistä. Nostimme tästä johtuen kevyesti rantaa kohden. Tuuli shiftaili tässä vaiheessa paljon, mutta saimme pienen vireen ennen Lisbethiä ja pääsimme karkuun.

Lopputuloksena pienen luokan 4:s sija, 3/7 FEne ja muistutus siitä, että paljon on vielä opittavana veneen käsittelystä, trimmauksesta ja taktiikasta. Mutta sitä vartenhan radalle lähdetään!
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Cage
Hallitus
Posts: 958
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Lisään trackin, jos saan sen Janilta.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Meillä oli eilen veneessä Heikki ja Mikko. Oikein passelin kokoinen kevyen kelin miehitys.

Vene on seissyt kuukauden laiturissa, ja pohja on ihan sen näköinen. Kaikki se mitä Hangossa ja lomalla pääsi nuhjaantumaan, on edelleen korjaamatta. Loki oli jumissa, ja näytti nollaa koko kisan, eli gepsistä katseltiin nopeutta.

Hauska nähdä, että reilun kaupan alus Estelle oli heti taistossa mukana. Hyvää kisaa oli, mutta tällä kertaa ei pärjätty. Meidän maalisuoran ohitusyritys melkein onnistui, mutta tyssäsi siihen että ajettiin omaan pläkään...

Meidän tracki taitaa olla edesmennyt, unohtunut taas tyhjentää loggeri...
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Olipa vaikea iltapurjehdus. Mentiin liki sokkona, kun ainut "mittari" oli kompassi, loki/kaiku yhdistelmän sanoessaan yhteistyösopimuksensa irti. Eli ei olut tuntumaa nopeuteen eikä veden syvyyteen. Onneksi oli melkein koko ajan joku lähimaastossa, johon verrata vauhtiaan.

Otettiin huono startti. Ajauduttiin liian pitkälle linjan ulkopuolelle eikä ehditty ajoissa takaisin. Arviointivirhe, jota avitti ystävällisesti vesibussi Aurora, jonka kippari toteutti tapansa mukaisen fliitin läpiajon väistämissäännöistä huolimatta.

Startin jälkeen ajettii letkassa kohti etelä - pohjoisporttia Lissun hengittäessä peräpeiliin. Portin jälkeen Olli hivutti venettään ohittaakseen yläpuolelta. Oli pakko nostaa Lissulta vauhti pois, ettei oltais jääty paskoihin.

Ensimmäisen kierroksen täyttyessä oli kääntömerkillä Anneli, Lissu ja reilunkaupan Estelle liki samaan aikaan. Selvittiin ekana merkiltä ja ajettiin oikeaa laitaan. Ilman kaikua ei oikein uskaltanut ajaa pidemmälle ja otettiin venda keskemmälle. Liian aikaisin tietenkin. Estelle jatkoi pidemmälle ja Lissu veti heti miten meidän perään vendansa. Ajettiin reikään, jonka tulkitsimme shiftiksi ja menetimme korkeutta kylmähermoisempaan Olliin, joka piinasi Lissua vanhalla vauhdilla. Estelle veti jatkollaan pisimmän korren ja Lissu kuittasi meidät tulkitsemalla tuulen moinauksen oikein.

Loppu olikin sitten jonossa ajelua ja ison luokan veneiden paskojen välttelyä nostatuksineen.

Viimeisellä legillä vihreältä maaliin teimme jiipin karikon jälkeen ja haettiin "parempaa" tuulta keskeltä, mitä sitten ei tullutkaan. Oikeassa reunassa tuuli virisi ja suoraan ajaneet hyötyivät. No jotain oli yritettävä ja se mikä kierroksella 1 olisi toiminut ei toiminut nyt.

Suuria tunteitä ja tapahtumia ei iltapuhteeseen juuri sisältynyt. Nopeudessa ei hävitty, vaan erot syntyivät reitinvalinnalla ja tuulien lukemisella. Meitä ennen maaliin tulleet olivat etevämpiä, mikä lienee ihan oikein.

Veneessä minun lisäksi Jani, Harri ja Ville
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply