Naissaar, sisäänmeno, yöpyminen jne.
Naissaar, sisäänmeno, yöpyminen jne.
Asiaa on sivuttu vanhemmissa Viro-ketjuissa mutta ehkäpä saarelle voisi uhrata oman ketjunkin niin löytyypähän paremmin haullakin.
Eli lähiaikoina olisi tarkoitus vierailla Olgalla ensin tutustu Old City Marinassa Tallinnan stadissa ja sitten tiputella sieltä Naissaaren kautta takaisin. Ilmeisesti Naissaaren satama on täysin feneenmentävä mutta onko kellään tuoreempaa päivitystä tietoihin ja toki sitten kääntäen, mitäs tuolla saarella oikein pystyikään tekemään itse vai pitikö siellä varata jotain opaskiertueita. Ja kun Baltiassa ollaan, epäluuloisena paskana pitää vain varmistaa että kun feneen lukitus on tunnetusti lähes murtamaton, niin miten paljon kamaa sitä uskaltaa jättää veneeseen Naissaaren satamassa jos sinne nyt joskus päästään. Lompakot ja kännykät nyt tulevat mukaan joka tapauksessa mutta onko suuremmalle paranoialle perusteltua tarvetta?
Sisäänajo kai pitää vaan vetää suoraan aallonmurtajan kärkeen, mun käytössä olevasta karttamatskusta ei mitään sen suurempia ihmeitä aukene.
Eli lähiaikoina olisi tarkoitus vierailla Olgalla ensin tutustu Old City Marinassa Tallinnan stadissa ja sitten tiputella sieltä Naissaaren kautta takaisin. Ilmeisesti Naissaaren satama on täysin feneenmentävä mutta onko kellään tuoreempaa päivitystä tietoihin ja toki sitten kääntäen, mitäs tuolla saarella oikein pystyikään tekemään itse vai pitikö siellä varata jotain opaskiertueita. Ja kun Baltiassa ollaan, epäluuloisena paskana pitää vain varmistaa että kun feneen lukitus on tunnetusti lähes murtamaton, niin miten paljon kamaa sitä uskaltaa jättää veneeseen Naissaaren satamassa jos sinne nyt joskus päästään. Lompakot ja kännykät nyt tulevat mukaan joka tapauksessa mutta onko suuremmalle paranoialle perusteltua tarvetta?
Sisäänajo kai pitää vaan vetää suoraan aallonmurtajan kärkeen, mun käytössä olevasta karttamatskusta ei mitään sen suurempia ihmeitä aukene.
Viron merikartta. (tätä kai päivitetään)
http://xgis.maaamet.ee/xGIS/XGis
Oikealla ylhäällä kohta: kaardirakendus
Sen alta löytyy: merekaart
Löytyy myös naissaaren satamassa olevat merimerkit.
Punaset ja vihreät tikut sieltä löytyy. Kannattaa ajaa
hitaasti kun nuo hiekkasärkät pohjassa tuntuu liikkuvan.
Ainakin kun me oltiin siellä ei veneeseen murtauduttu
Saaresta vanha merimiinatehdas, linnoitusten raunioita, rautatie yms.
http://xgis.maaamet.ee/xGIS/XGis
Oikealla ylhäällä kohta: kaardirakendus
Sen alta löytyy: merekaart
Löytyy myös naissaaren satamassa olevat merimerkit.
Punaset ja vihreät tikut sieltä löytyy. Kannattaa ajaa
hitaasti kun nuo hiekkasärkät pohjassa tuntuu liikkuvan.
Ainakin kun me oltiin siellä ei veneeseen murtauduttu
Saaresta vanha merimiinatehdas, linnoitusten raunioita, rautatie yms.
Olin kaksi yötä Naissaaressa viime viikon alussa.
Sisäänajo selkeä, kaksi puna-vihreää viittaparia ohjaa. Aallonmurtajan eteläpäässä on nyt kaksi ponttonilaituria ja poijut. Vaikka tilaa sattuisikin olemaan en suosittele kylkikiinnitystä, mailien päästä väylältä tulee peräaallot satamaan ja vene elää ihan eri tahdissa ponttonin kanssa.
Huoltorakennuksen työt kesken, satamamaksua ei kukaan tullut kyselemään. WLAN toimi, rannassa puucee (omat paperit mukaan!). Aallonmurtajalle oli vedetty vedet ja sähköt mutta kaapit olivat lukossa.
Kulkea voi ihan vapaasti. Etelään menevän tien päästä löytyy majatalo, yöpyminen muistaakseni 10 e. Vuokraavat fillareita.
Btw - ihan sataman tuntumassakin on jonkinlainen kahvila/ravintolarakennus missä myös oli rivi fillareita. Paikka vaan pysyi suljettuna minun käyntini ajan eikä missään näkynyt tietoa aukioloajoista.
Sisäänajo selkeä, kaksi puna-vihreää viittaparia ohjaa. Aallonmurtajan eteläpäässä on nyt kaksi ponttonilaituria ja poijut. Vaikka tilaa sattuisikin olemaan en suosittele kylkikiinnitystä, mailien päästä väylältä tulee peräaallot satamaan ja vene elää ihan eri tahdissa ponttonin kanssa.
Huoltorakennuksen työt kesken, satamamaksua ei kukaan tullut kyselemään. WLAN toimi, rannassa puucee (omat paperit mukaan!). Aallonmurtajalle oli vedetty vedet ja sähköt mutta kaapit olivat lukossa.
Kulkea voi ihan vapaasti. Etelään menevän tien päästä löytyy majatalo, yöpyminen muistaakseni 10 e. Vuokraavat fillareita.
Btw - ihan sataman tuntumassakin on jonkinlainen kahvila/ravintolarakennus missä myös oli rivi fillareita. Paikka vaan pysyi suljettuna minun käyntini ajan eikä missään näkynyt tietoa aukioloajoista.
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
No pistetäänpä päivitystä 20.7.2013 tilanteesta.
Laituri on yhä, poijutkin tuntuivat olevan joskin meidän kiinnityspoijumme liikkui 2 metriä kiinnityksen aikana...ja jäi siis myös laituria lähemmäksi.
Sähkövedot ja vesi on tuotu laiturien luokse kuten todettua mutta sähköä tai vettä ei ole. Ravintola siellä on mutta nyt se oli buukattu yksityiskäyttöön koko viikonlopuksi. 16¤ ei silti nyt tavallaan tuntunut pahalta hinnalta, kun olihan laituri ihan ok ja väylällä oli riittävästi syvyyttä, 40 jalkainen Bavariakin oli satamaan päässyt. Satamamaksua peri siis nuori kundi joka oli siellä varmaan kesä/viikonlopputöissä ja ei oikein osannut kommunikoida englanniksi, sen verran saimme irti että saarella tosiaan oli pyöriä ja 3e/h&5¤/3h hinnoilla niitä olisi voinut saada käyttöön jos niitä olisi ollut vapaana.
Jotenkin tuntuu että virolaiset ovat vasta heränneet koko saaren olemassaoloon ja ehkä ensi vuonna siellä olisi täysi härdelli päällä. Ehdottomasti vierailun arvoinen paikka joskin maastokartta olisi ollut pop kun nyt etsimme erinäisiä nähtävyyksiä aika suppeitten esittelykarttojen avulla. Saaren fokus tuntuu olevan mantereelta tuotavat yleisöryhmät (firmareissuja yms. muuta elämysmatkailua vanhoilla neukku-kuormureilla jne.) ja tämä omavene-segmentti on aika pienellä painolla.
Plussapuolella Tallshiprace-botskeja tuli yöksi redille Naissaaren eteen, ihmeen myöhään myöskin jäivät ankkuriin, ysiltä kun lähdettiin niin Frederik Chopinissa ei liikkunut kannella ketään. Ehdittiin jo fiilistellä että oltaisiin kryssitty laivan ympäri ympyrää FEneellä
Tallinnasta todettakoon että OCM:n suihkutilat alkavat olla jo todella karussa kunnossa, saunan lauteet sentään oli saatu korjattua. Mutta muuten, location location location.
Laituri on yhä, poijutkin tuntuivat olevan joskin meidän kiinnityspoijumme liikkui 2 metriä kiinnityksen aikana...ja jäi siis myös laituria lähemmäksi.
Sähkövedot ja vesi on tuotu laiturien luokse kuten todettua mutta sähköä tai vettä ei ole. Ravintola siellä on mutta nyt se oli buukattu yksityiskäyttöön koko viikonlopuksi. 16¤ ei silti nyt tavallaan tuntunut pahalta hinnalta, kun olihan laituri ihan ok ja väylällä oli riittävästi syvyyttä, 40 jalkainen Bavariakin oli satamaan päässyt. Satamamaksua peri siis nuori kundi joka oli siellä varmaan kesä/viikonlopputöissä ja ei oikein osannut kommunikoida englanniksi, sen verran saimme irti että saarella tosiaan oli pyöriä ja 3e/h&5¤/3h hinnoilla niitä olisi voinut saada käyttöön jos niitä olisi ollut vapaana.
Jotenkin tuntuu että virolaiset ovat vasta heränneet koko saaren olemassaoloon ja ehkä ensi vuonna siellä olisi täysi härdelli päällä. Ehdottomasti vierailun arvoinen paikka joskin maastokartta olisi ollut pop kun nyt etsimme erinäisiä nähtävyyksiä aika suppeitten esittelykarttojen avulla. Saaren fokus tuntuu olevan mantereelta tuotavat yleisöryhmät (firmareissuja yms. muuta elämysmatkailua vanhoilla neukku-kuormureilla jne.) ja tämä omavene-segmentti on aika pienellä painolla.
Plussapuolella Tallshiprace-botskeja tuli yöksi redille Naissaaren eteen, ihmeen myöhään myöskin jäivät ankkuriin, ysiltä kun lähdettiin niin Frederik Chopinissa ei liikkunut kannella ketään. Ehdittiin jo fiilistellä että oltaisiin kryssitty laivan ympäri ympyrää FEneellä
Tallinnasta todettakoon että OCM:n suihkutilat alkavat olla jo todella karussa kunnossa, saunan lauteet sentään oli saatu korjattua. Mutta muuten, location location location.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Naissaaren suosio tuntuu kasvavan, me käytiin siellä 24.-26.7. Saari ilmeisesti herää eloon viikonloppuisin kun lautta Tallinnasta kulkee, viikolla on hiljaista. Meiltä pyörän vuokraus onnistui, ja jos kiinnittymismaksu olikin korkeahko, ei 12 e kahden päivän vuokrasta per maastopyörä ollut paha. Pyörä onkin käytännössä pakollinen, jos saaren haluaa kunnolla koluta.
Rannan rakennustyömaan valmistuttua siellä pitäisi olla suihkut, vesi, wlan, sauna ym. Puhuivat, että ensi kaudeksi valmistuu. Saaressa muuten ei ole sähköä. Kymmenien neliöiden aurinkopaneeliasennukset oli meneillään, niiden avulla ilmeisesti tullaan tuottamaan laiturisähkötkin, ja saunaan tullee sitten puukiuas.
Naissaaresta tulee hyvä etappisatama Porkkalasta tullessa. Valtaosa muista veneistä olikin suomalaisia, ja taisivat meitä lukuunottamatta kaikki viipyä vain yhden yön.
Rannan rakennustyömaan valmistuttua siellä pitäisi olla suihkut, vesi, wlan, sauna ym. Puhuivat, että ensi kaudeksi valmistuu. Saaressa muuten ei ole sähköä. Kymmenien neliöiden aurinkopaneeliasennukset oli meneillään, niiden avulla ilmeisesti tullaan tuottamaan laiturisähkötkin, ja saunaan tullee sitten puukiuas.
Naissaaresta tulee hyvä etappisatama Porkkalasta tullessa. Valtaosa muista veneistä olikin suomalaisia, ja taisivat meitä lukuunottamatta kaikki viipyä vain yhden yön.
Pöh, toisen käden tieto oli väärää, sähköä kyllä on mutta:
- Hintaa on periaatteessa 10e/8h, joskaan eivät näemmä ihan hirveästi tuota aikarajaa noudata tai sitten kyse on (kuten jossain plakaatissa kuulemma oli) kWh-rajasta eli pienellä kulutuksella käytännössä on sähköä koko vuorokaudeksi. "Taattu" 24h sähkö oli sitten 25¤.
- Sähkö on toistaiseksi vain aallonmurtajalla eli jos ei parkkeeraa aivan aallonmurtajaan kiinni/omaa 100m jatkopiuhaa niin...
- Vettä saa aallonmurtajalta (kuuluu satamamaksuun, 18¤), mutta saunan lattian ja vessan lavuaarin perusteella sanoisin että vesi on aika rautapitoista tai sisältää jotain värjäävää ainetta joten vaikka se on varmaankin juomakelpoista niin en ehkä täyttäisi vesitankkia sillä.
Poijuja on yhä vain toisessa laiturissa, joten periaatteessa tilaa ei ole paljoa mutta eipä kyllä saaressa tuntunut ruuhkaa olevankaan.
Niinjoo, tuli kyllä reissulla taas todettua että Siperian asennekasvatusleireillä olisi vielä runsaasti tarvetta erään Viron vähemmistökansan kohdalla, kun tuli seurattua joukkoa retardeja jotka päättävät ottaa periaatteessa historiallisista kohteista esineitä mukaan ja syystä tai toisesta sitten päätyvät tiputtamaan esineen keskelle tietä vähän matkan päähän, ehkä huomattuaan ettei ruosteisella metallimöhkäleellä ihan hirveästi tee mitään. Ja siis tietenkin se esine jätetään keskelle tietä, ei esim. työnnetä metsän puolelle tms.
Ts. käykää Naissaaressa nopeasti ennenkuin sen ainutlaatuisuus on tuhottu.
- Hintaa on periaatteessa 10e/8h, joskaan eivät näemmä ihan hirveästi tuota aikarajaa noudata tai sitten kyse on (kuten jossain plakaatissa kuulemma oli) kWh-rajasta eli pienellä kulutuksella käytännössä on sähköä koko vuorokaudeksi. "Taattu" 24h sähkö oli sitten 25¤.
- Sähkö on toistaiseksi vain aallonmurtajalla eli jos ei parkkeeraa aivan aallonmurtajaan kiinni/omaa 100m jatkopiuhaa niin...
- Vettä saa aallonmurtajalta (kuuluu satamamaksuun, 18¤), mutta saunan lattian ja vessan lavuaarin perusteella sanoisin että vesi on aika rautapitoista tai sisältää jotain värjäävää ainetta joten vaikka se on varmaankin juomakelpoista niin en ehkä täyttäisi vesitankkia sillä.
Poijuja on yhä vain toisessa laiturissa, joten periaatteessa tilaa ei ole paljoa mutta eipä kyllä saaressa tuntunut ruuhkaa olevankaan.
Niinjoo, tuli kyllä reissulla taas todettua että Siperian asennekasvatusleireillä olisi vielä runsaasti tarvetta erään Viron vähemmistökansan kohdalla, kun tuli seurattua joukkoa retardeja jotka päättävät ottaa periaatteessa historiallisista kohteista esineitä mukaan ja syystä tai toisesta sitten päätyvät tiputtamaan esineen keskelle tietä vähän matkan päähän, ehkä huomattuaan ettei ruosteisella metallimöhkäleellä ihan hirveästi tee mitään. Ja siis tietenkin se esine jätetään keskelle tietä, ei esim. työnnetä metsän puolelle tms.
Ts. käykää Naissaaressa nopeasti ennenkuin sen ainutlaatuisuus on tuhottu.
Käytiin tänä vuonna uudelleen Naissaaressa eikä toiminta lapsiperheen näkövinkkelistä vakuuttanut edelleenkään. Raha tuntuu kelpaavan mutta palvelut ja fasiliteetit kaipaavat todella suurta parannusta ennen seuraavaa käyntiä.
Prangli taasen yllätti.
Poijut, sähko ja vesi löytyy (PuuCee:kin oli rannassa jos omassa veskissä ei halua käydä).
Satama maksu hulppeat 0 euroa eli siihen nähden palveluja oli yllin kyllin.
Ilahduttavaa oli myös se, että kesäkuussa avattu ravintola oli rakennettu leirintä alueelle hieman etäämmälle satamasta ja samasta paikasta löytyy sauna, jota sai vuokrata kohtuu hintaan.
Illalla oli täten mukava istua kannella ja katsella aallonmurtajan aukosta avomerelle...eikä ihmetellä ihmisten terassi käyttäytymistä.
Prangli taasen yllätti.
Poijut, sähko ja vesi löytyy (PuuCee:kin oli rannassa jos omassa veskissä ei halua käydä).
Satama maksu hulppeat 0 euroa eli siihen nähden palveluja oli yllin kyllin.
Ilahduttavaa oli myös se, että kesäkuussa avattu ravintola oli rakennettu leirintä alueelle hieman etäämmälle satamasta ja samasta paikasta löytyy sauna, jota sai vuokrata kohtuu hintaan.
Illalla oli täten mukava istua kannella ja katsella aallonmurtajan aukosta avomerelle...eikä ihmetellä ihmisten terassi käyttäytymistä.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545