Track on nyt tuolla;
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=211
Olipa upea keli. Veneessä itseni ja Ponen lisäksi aivan viime hetkellä kelin avulla shanghaiattu Cage. Autoin sitten kisan jälkeen Entun varustelemista, toivottavasti saadaan vene hangossa radalla. Toivon myös hartaasti että Bajan sapuu hankoon!
Valmistelut jäivät vähäisiksi, juuri Cagen aivan viime hetken mukaantulon takia. Tämä ei sinänsä haitannut, vaan oli upea kurvailla testiajoja lähtöalueella heti eikä puolen tunnin odottelun jälkeen. Totesin että jiipin tai vendan jälkeen menee vain 20 s niin ollaan jo viivan yli. Tiesin myös että positio muihin nähden tulee olemaan tärkeä että pääsee kärkiryhmässä vihreälle. Kahden viimeviikkoisen kolmossijojen jälkeen oli ehkä pieni epäilyksen siemen valunut persvaosta sortseihin, tämäkin aiheutti pientä skarppaamista etenkin lähtöön. Maanantainen FE-sprint auttoi tässä ainakin minua paljon.
Lähdössä paljon kiemurteluita enemmän muita vastaan ajaen kuin mitään muuta, koko ajan hakeutuen olematonta poijupäätä kohti eli tuulen puolelle. Kävi sitten vähän niin, että totesin että Lisbeth on hitusen aikainen ja Merelli oli vaikeuksissa lasketellessaan piihin viivaa pitkin. Merellin perän takaa täydessä vauhdissa ja aika hyvä lähtö. Ja mitä tärkeintä vapaissa tuulissa koko ensimmäisen legin.
Lilié otti myös hyvän lähdön, kuten myös Anneli jotka olivat takana mutta ylempänä. Nämä lähtivät sitten Merellin hengittäessä niskaan ajamaan yläbanaania ja me laskettelimme kohti vihreää viittaa. Alhaalla Bajan oli ottanut astetta vielä paremman lähdön, Bajan on kova ottamaan näitä lähtöjä. Pitäisi varmaan jutella hangossa asiasta jotta mekin osattaisiin?
Kisassa oli muitakin veneitä, ja keskemmältä lähtenyt X-79 Herring Rouge lähti nostamaan ylös meidän vanaveteen kun tuuli samalla kääntyi vähän lisää oikealle. Suunnitelmissa oli ensin kun tiedettiin olevamme vain kaksi että genoalla vedetään eka legi, tämä suunnitelma heitettiin äkkiä romukoppaan kun rupesi tekemään tiukkaa takana ja alhaalla NF oli tekemässä hyvää lähestymistä vihreälle myös.
Vanha uskollinen latteampi spinnu vetoon, ja X-79 jäi jumiin meidän peräaaltoihin. Keskikareikon kohdalla olimme jo ohittamassa sitä etelän puolelta, mutta kun Bajan päätti vetää sen leen puolelta tiesin että heidän on jätettävä sääntöjen puitteissa meillekin tilaa. Kohti vihreää siis, ja X-999 Ariel johti fleettiä.
Ariel kiersi merkin ekana, me toisena ja NF/X-79/Bajan klunga vähän takana. Merkinkierto näytti noin tuulen puolelta katsottuna oikein mielenkiintoiselta, sen verran veneitä pukkasi samaan aikaan merkille.
Seurasi kryssi etelään kohti Rönnkobbenin punaista viittaa, jossa totesimme että Ariel osoittaa ylemmäs mutta kulkee sivuttain ja oli aika helppo valita vendat niin että saimme ajaa vapaissa kun Ariel ei kertaakaan kiivennyt meidän spooriin.
Takana oli sitten jo vähän tiukempaa kisaa, kun sijoitukset vaihtuivat. X-79 kiersi poijunkin oikein, hetken päästä. Siinä meni varmaan viimeiset mahdollisuudet ohittaa meidät.
Kauimmaisen merkin kohdalla meni sitten Arielissa spinnun nostossa niin kauan että he lähestyivät meitä perä edellä. Me jiippailimme ahkerasti, he eivät kertaakaan ennen punaista viittaa. Siinäkin meni heillä niin pitkään että ohitimme Arielin ja olimme jo fleetin johdossa.
Vihreän viitan kohdalla Ariel lähestyi sivusta, ja olisi voinut nostatella mutta ajettiin sitten sulassa sovussa niin että me kiersimme ekana ja he toisena.
Ajattelin sitten merkin jälkeen että he haluavat ohittaa luun puolelta, ja pidin vähän korkeampaa kurssia. Mitä vielä, takana nostateltiin lisää ja vielä lisää niin että jouduimme ajamaan keskikareikon eteläpuolelta. Vasta puolivälissä vihreän ja keskikareikon kohdalla nousi joku Arielissa seisomaan ja tähyilemään ja vasta nyt ymmärsin että he eivät olleetkaan ohittamassa meitä luun puolelta vaan he vain seurasivat meitä tietämättä missä maali on.
Kisassa kannattaa aina tietää sekä seuraavan, että sitä seuraavan legin suunta (sekä maantieteellinen että tuulikulma).
Nyt jouduimme pitkälle yläbanaanille, ja riski oli että X-79 ehtisi maaliin ennen meitä. Ariel sitten lasketteli meistä ohi korkeamman rikinsä ansiosta, ja maalissa olimme toisena. Kiitimme että ei tullut OCS:ää ja olin itse ainakin jonkin verran vapautunut että kahden viime viikon tuloksista ei muodostunut sen pitempää putkea.
Tämä on ensin hiukan kauhistuttavaa, mutta ai niin perkeleen hienoa että enää ei voi ottaa huonon lähdön tai varastaa ja vielä voittaa. Lähdöt on tästä lähtien ajettava hyvin.
Sen olin näkevinäni että nyt pörräsi FEneitä ihan eri tavalla viivan tuntumassa lähdön lähestyessä. Toivotaan että ollaan kuumina viikon päästä lauantaina heti ekasta lähdöstä samalla tavalla niin tulee todella hienot kisat!
Kiitos kaikille, oli upea ilta! Joka päättyi veneruuvailuun, -pesuun ja -tankkaamiseen.