Lasikuituvaurioiden korjaaminen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Kman
alokas
Posts: 27
Joined: Sun Oct 28, 2012 20:52 pm
Location: Helsinki

Lasikuituvaurioiden korjaaminen

Post by Kman »

Tervehdys foorumilaiset! Tässä kirjoittaa tuore FE741:n omistaja, joka opiskelee veneilyä ja veneen ylläpitoa käytännön kokemuksien kautta. Kirjoittelen myös blogia harrastuksestani, mutta nyt ajattelin poiketa tänne kun nyt asia on sen verran hankala aloittelijalle.

Kävin tuossa viikonloppuna veneelläni jonka hommasin syksyllä. Päivä alkoi olla pulkassa ja kamoja pakkailessa paljastui talven aiheuttamia tuhoja. Ensimmäinen ja pahemman näköinen niistä oli yhden kaidetolpan repeäminen irti kiinnikkeistään. Tai oikeastaan koko systeemi eli tolppa + runkoon laminoitu vastakappale oli irti rungosta. Venekatos on kiinni näiden kaidetolppien varasssa ja kova tuuli lienee repäisyt sitten tolpan irti. Asiaan on varmasti vaikuttanut se, että veneen laitaa oli kolhaistu juuri tämän tolpan kohdalta laituriin viime kesänä. Ostettaessa siitä oli ollut puhetta ja tarvittat pakkelit saatiin mukaan. Vaurio näytti silloin vielä hiushalkeamalta, mutta nyt se oli päässyt eskaloitumaan kämmenen kokoiseksi repeämäksi.

Välitön ensiapu oli tolpan irrottaminen, vastakappaleen irroittaminen sekä revenneen materiaalin irroittaminen ja repeämän teippaaminen ilmastointiteipillä umpeen. Korjaushomma näyttäisi siltä että siihen ei pelkkä filleri tule riittämään, sillä irronneen tavaran mukana oli kuitumattoa. Vastakappaleen tulee kuitenkin olla aika tiukkaan kiinni veneen rungossa, se ei varmastikaan pysy siellä pelkällä celcoatilla.

Image
Ensimmäinen havainto ongelmakohdasta.

Image

Image
Kaidetolppa irroitettu, seuraavaksi poistettiin revennyt lasikuitumateriaali ja teipattiin aukko umpeen. Liekö silikonisuhraukset päästäneet vettä sisään?

Image
Tolpan kiinnityslevy, joka oli lasikuidun alla. Kolmannen kiinnitysruuvin alla ollut levy on vielä kiinni rungossa.

Toinen yllätys oli kannella aurinkoventtiilin vieressä havaittu pieni, noin peukalon kokoinen painauma lasikuidussa. Tätä painaumaa ei muistikuvien mukaan ollut syksyllä. Painaumaa ympäröi hiushalkeamat ja painauma tuntuu painuvan sisäänpäin peukalolla painettaessa sen verran että sen voi juuri ja juuri havaita. Eli se on jonkin verran pehmeä. Tälle ei vielä tehty mitään toimenpiteitä, mutta vaikuttaisi että homman saisi hoidettua avaamalla painauma Dremelillä ja täyttämällä se täyteaineella + celcoatilla.

Image

Image


Tarkoituksena oli pyrkiä välttämään lasikuituhommat ensimmäiseltä vuodelta mutta näin näyttää siltä että niitä pääsee tekemään. Katon pieni painauma, revennyt kaidetolpan kiinnitys sekä peräsimen halkeama (tästä lisää blogissa) tulivat nyt vastaan heti alkumetreillä. Kaikki ovat vähän erilaisia hommia ja tekemällähän niitä oppii ja osaaminen ei ikinä ole pahitteeksi. Edessä on siis uuden homman opettelua!

Nyt otetaankin mielellään hyviä neuvoja vastaan! Miten nämä voisi parhaiten hoitaa kuntoon niin että voi sitten kesällä olla hyvillä mielin vesillä? Vinkkejä voi laittaa tänne ja blogiin http://keulakulma.blogspot.fi/ kommenttien muodossa tai suoraan sähköpostitse osoitteeseen ajt.kolehmainen@gmail.com
Last edited by Kman on Mon Mar 25, 2013 18:17 pm, edited 1 time in total.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Missä tuo "kiinnityslevy" siis oli? Onko siinä kierteet vai alla mutterit? Yleensä kaidetolpat ovat rungon ja kannen saumassa kiinni eli pultit menävät sekä kannen että rungon laminaatin läpi, jolloin tuollaisella aluslevyllä pultit varmaankin katkeavat ennen kuin aluslevy tulee läpi. Ko. saumakohta on umpilaminaattia, vaikka kansi tai runkokin olisi muualta kerrosrakennetta. Aluslevy siis yleensä näkyy veneen sisällä, kun verhoiluja purkaa. En tiedä mitään juuri FE:n rakenteesta ko. kohdin.

Tuo kannessa ollut kuoppa on syytä korjata välittömästi. Potentiaalisesti kannen kerrosrakenteeseen pääsee vettä, jolloin korjauksesta tulee muutaman kertaluokan suurempi. Viottunut laminaatti pois, viottunut väliaine on korvattava jollain ja laminaattia päälle. Ei ole paha rasti, mutta huomaamattomaksi saaminen on jo vaikeampaa. Vastaavia on tehty useisiin venemerkkeihin mm. painuneen mastonjalan takia ja niihin löytyy netistäkin ohjeita.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Joakim wrote:Yleensä kaidetolpat ovat rungon ja kannen saumassa kiinni eli pultit menävät sekä kannen että rungon laminaatin läpi, jolloin tuollaisella aluslevyllä pultit varmaankin katkeavat ennen kuin aluslevy tulee läpi.
FE74*:ssä on valaskansi, joten "yleensä" ei päde siihen...
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Olli wrote:
Joakim wrote:Yleensä kaidetolpat ovat rungon ja kannen saumassa kiinni eli pultit menävät sekä kannen että rungon laminaatin läpi, jolloin tuollaisella aluslevyllä pultit varmaankin katkeavat ennen kuin aluslevy tulee läpi.
FE74*:ssä on valaskansi, joten "yleensä" ei päde siihen...
Kyllä nuo tolpat ja kannen ja rungon sauma näyttävät olevan ihan "normaalipaikassa" http://ladyday.foobar.fi/ladyday-01.html
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Joakim wrote:Kyllä nuo tolpat ja kannen ja rungon sauma näyttävät olevan ihan "normaalipaikassa" http://ladyday.foobar.fi/ladyday-01.html
Mun kännykässä ei oikein jaksa noita kuvia zoomailla, mutta mun käsittääkseni 74:ssä kannen ja rungon liitos on kuvassakin näkyvän kumilistan alla. Varvaslistan virkaa tekee matala kanteen muotoiltu lasikuitunökö. Tolppien kohdalla sitä nököä ei kai ole, vaan siinä on tasaista kantta. En tiedä onko sillä kohtaa täyteainetta vai ei...
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Jos tilanne on noin, on edelleen useampi vaihtoehto:

1. Ko. kohdassa on umpilaminaattia ja aluslevy on veneen sisäpuolella
2. Ko. kohdassa on kerrosrakennetta ja aluslevy on veneen sisäpuolella
3. Ko. kohdass kerrosrakenne on korvattu alumiinilevyllä, jossa kierteet
4. Ko. kohdassa kerrosrakenne on korvattu jollain kovalla ja aluslevy on veneen sisäpuolella
Jussi68
alokas
Posts: 4
Joined: Sun Apr 29, 2007 13:57 pm

kaidetolppa

Post by Jussi68 »

Moron,
veneessäni (FE 741) kävi kaidetolpalle samoin, kiinityslevy murtui irti.
Tolppa oli toinen perästä lukien, juuri ennen kuin sitlooda loppuu ja kansi alkaa.
Tolpan takapuolella on kannellinen laatikko. Minun veneessäni tuli valitettavasti laatikon takaseinä vastaan, ennen tolppaa.
Onneksi oli vinyylin vaihtoviikot takakajuutassa.
Tuon tolpan alapuolella on peräkajuutassa vaneerilevy, molemmin puolin.
Ilmeisesti on saatu takakajuutan ilme paremmaksi. Nämä levyt on siis siinä hurjan korkean sisääntulon kohdalla, molemmin puolin.
Taisipa sinne lokeroon nähdäkkin peilillä. Tiirailin siittä vessan seinän ja levyn rakosesta. Tämä siis näkyi kun vanha vinyyli oli poistettu.
No summarum.
Porasin läpireiät tuota kaidetolpan jalkaa varten ja vastaavasti tein reiän vaneeriin tuonne perähyttiin. Näin sain jalan kunnolla pulteilla kiinni. (reikä peittyi sitten uudella vinyylillä)
Toisellapuolen tuo samainen laatikko on avoin yläosastaan ja sieläkin näkyi olevan läpipultit laitettuna kaidetolpalle.
Suunnitelmiin jäi ledivalojen upotus noiden vaneerilevyjen kohdalle.

- Jussi
Kman
alokas
Posts: 27
Joined: Sun Oct 28, 2012 20:52 pm
Location: Helsinki

Post by Kman »

Kiitoksia vastauksista!

Kävin tänään ihmettelemässä uudemman kerran vaurioita ja eivät ne enää näyttäneet niin kauheilta kuin ensimmäisellä kerralla :wink:
Kyseessä on juurikin sama tolppa, eli siinä missä istuin kaukalo päättyy ja kansipuoli alkaa. Lisäksi vaikuttaisi että tämä rakenne on kolmosvaihtoehtoa tosta Joakimin ehdoittamasta rakennevaihtoehtolistasta.

Sen verran tuota tutkailin ennen pimeän tuloa että "kiinnityslevy" vaikuttaisi olevan alumiinia ja siinä on tosiaan kierteet. Levyn päällä on (oli) todella ohuesti sitä lasikuitukamaa, puhutaan jostain milleistä. Kiinnitysruuvit ovat noin 3...4cm pitkät ja läpäisevät tuon levyn. Rungossa onkin levyn alla ruuveille reiät joista se ruuvin "ylimääräinen" osa voi jatkaa rungon sisään. Tuon kokoiset ruuvit eivät varmaan yltä veneen sisään asti? Reiästä koetin tihrustaa "syvyyteen", mutta en nähnyt siellä mitään järkevää. Jotain tyhjää tilaa siellä kuitenkin on.

Kävin myös vakoilemassa takakajuutan kohdalta sitä kattoa. Ensin tunnustelin verhoilun läpi, mutta en kyllä tuntenut siellä mitään. Lopuksi tempaisin vähän kulmaa auki, mutta edelleenkään en löytänyt sisäpuolelta mitään kiinnityslevyjä.

Vaikuttaisi että koko tolppa on tossa mun paatissa ollut todellä kevyesti kiinni ellei sitten sieltä sisältä löydykin jostain kohtaa jotain vaneria tms. Jos kiinnitys on oikeasti tuota tasoa myös muissa tolpissa niin tuostahan n. 100kg ukko heilahtaa mereen tolppineen ja vaijereineen jos siihen oikein tunteella joskus kaatuisi.
fe741
alokas
Posts: 1
Joined: Sat Jun 06, 2009 11:25 am

tolpat kannessa

Post by fe741 »

[quote="Joakim] Kyllä nuo tolpat ja kannen ja rungon sauma näyttävät olevan ihan "normaalipaikassa" http://ladyday.foobar.fi/ladyday-01.html [/quote]

Tämä on se toinen 74:n ja 741:n isoista eroista, eli kansimuotti. 741:n mantookitolpat ovat kannessa kiinni, kaukana rungon saumasta.
http://sites.google.com/site/finnexpress741/home

Image
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Kman wrote:Vaikuttaisi että koko tolppa on tossa mun paatissa ollut todellä kevyesti kiinni ellei sitten sieltä sisältä löydykin jostain kohtaa jotain vaneria tms. Jos kiinnitys on oikeasti tuota tasoa myös muissa tolpissa niin tuostahan n. 100kg ukko heilahtaa mereen tolppineen ja vaijereineen jos siihen oikein tunteella joskus kaatuisi.
Tästä ajatuskulusta tulee mieleen, että ei tällaiset kaidetikut kestä niin kovia voimia muutenkaan. Tolpathan vääntyvät ja niitä myydään varaosina sen jälkeen kun on vähän kosketeltu toisia veneitä tai laitureita kylki edellä.

Eli 100 kg tai kevyemmänkin massan vauhdilla osuminen mantookiin tai sen tolppaan on niin raju ja vaarallinen tilanne , että lienee henkilölle turvallisempaa törmätä joustavaan kohteeseen kuin paikallaan pysyvään. 4-6 mm vaijeri on varmasti myös häijyn tuntuista jos siihen vauhdilla osuu.

Minusta mantookin tehtävä on auttaa hieman tukemaan eikä niinkään toimia trampoliinina. Joe 17:ssa pärjättiin hyvin myös ilman mantookeja :-)
Kman
alokas
Posts: 27
Joined: Sun Oct 28, 2012 20:52 pm
Location: Helsinki

Post by Kman »

Nyt vauriokohta on korjattu ja samalla taktiikalla kuin miten se oli aiemmin ollutkin. Metallipala (alumiinia) upotettiin takaisin poteroonsa ja lasikuitua päälle ja ympärille niin paljon kuin vain mahtui. Lasikuidun päälle gelcoat ja hionta tasaiseksi muun ympäristön suhteen. Lopputulos oli aloittelijan mielestä yllättävän hyvä. Väri on kuitenkin sen verran alkuperäisestä poikkeava, että ajattelin maalata koko kiinnityspoteron uusiksi.

Mitä maalia tähän kannattaisia käyttää? Voinko maalata auringolle alttiita kohtia vaikkapa Hempelin valkoisella pohjamaalilla, sitä kun nyt sattuu olemaan korkattuna yksi pönttö. Vai pitäisikö käyttää jotain ihan "oikeaita" maaleja. Maalaus jää näkyviin kaidetolpan ympäriltä, joten sen pitäisi näyttääkin joltain ja kestää tietenkin olosuhteita.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Kman wrote:Mitä maalia tähän kannattaisia käyttää? Voinko maalata auringolle alttiita kohtia vaikkapa Hempelin valkoisella pohjamaalilla, sitä kun nyt sattuu olemaan korkattuna yksi pönttö. Vai pitäisikö käyttää jotain ihan "oikeaita" maaleja. Maalaus jää näkyviin kaidetolpan ympäriltä, joten sen pitäisi näyttääkin joltain ja kestää tietenkin olosuhteita.
Tuossa tuoretta keskustelua aiheesta ja jopa tarjous maalista http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2979

Walticista sai nimetöntä paikkamaalia, jonkinlaista paksua kaksikomponenttitopcoatia noin desin purkissa. Purkissa se näytti vaaleanruskealta, mutta mukana tulleella muovilastalla 80-luvun "valkoiseen" runkoon levitettynä se näytti hämmästyttävän näkymättömältä. Kokeilin sitä ruuvinreikiin (primer alle) ja dremelillä avattuihin hämähäkinseittimäisiin murtumiin (ilman primeria). Tuolla tökötillä ja värisävyllä vanhakin nuortui.
Isoa pintaa ei pikkulastalla voi levittää. Tai voi jos jaksaa hioa ja kiillottaa sen jälkeen.
Post Reply