Vinkkejä vesilinjateipin vaihtoon?

Moderators: Petri, harald

vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Vinkkejä vesilinjateipin vaihtoon?

Post by vvoltti »

Moro!

Vesilinjateipit pitäisi vaihtaa ja samalla nostaa vesilinjaa peräpäästä ja toiselta puolelta kauttaaltaan.

Löytyy vesillä jollasta otettuja valokuvia joista saa jotain osviittaa ja toisella puolella (sillä jolla puolella ei tarvitse nostaa vesilinjaa) vesiraja näkyy tummentumana myrkkymaalissa.

Alkuperäinen teippi levenee perää kohti liian vähän, eli teippaus siis "visuaalisesti" kapenee taaksepäin mentäessää kun se kaartuu kyljen alle vettä kohti.

Teippausfirmat kuulemma tekevät ihmeitä, mutta kai se silti on veneilijän homma määritellä minkä muotoinen ja mihin se teippaus tulee.

Onko hyviä vinkkejä, miten veneeseen saisi piirrettyä tai muuten merkattua vesilinjateippauksen ääriviivat että tulee siistit linjat. Erityisesti tuo perän alue, missä raidan pitää leventyä taaksepäin mentäessä. Ja vielä se perän alle tuleva palanen (joka täytynee leikata erikseen suunnitellun muotoiseksi), miten siitä 3D alueesta saisi mitat sopivan tarran leikkuuta varten?

Minkälaisista palasista tuo mahdetaan tehdä? Varmaan tasalevyistä teippiä keulasta sitlooran kieppeille, mutta mitä sen takana? Vaikea kuvitella että tuon takaosan voisi tehdä yhdestä palasta.

Ville
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Moi,

halvalla tasolaserilla onnistunee piirtää punainen viiva veneenkylkeen. Kalliimmat ovat itsevaaitsevia ja voi olla haastavaa saada vene täysin vaakaan pukilla mutta halvoissa löytyy sellaisia jotka pitää itse laittaa vaakaan (tai tässä tapauksessa vinoon seuraamaan vesilinjaa)

//Tomppa
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Näkyy olevan toistasataa halvimmatkin. Tasolaseria kellään lainaa?

V.

edit:

http://www.gles.fi/konevuokraus/mittaus ... lti-pre-3/

Voiks oikeesti joku vuokrata noin halvalla? Onkohan tossa joku juju?
JKL
alokas
Posts: 18
Joined: Wed Oct 21, 2009 14:24 pm

Post by JKL »

Miksi tuohon ei kävisi ristilaser? Siinäkin saa pelkän vaakasuora viivan näkyviin.

Teippifirma tekee homman about 500¤: lla ja hommalla on " takuu". Itse vaihdatin teipit ammattilaisella. Kun laskeskelin hintoja pelkille teipeille vs teettäminen, niiin ammattilaisen työlle ei jäänyt hirveästi hintaa. Homma hoitui päivässä kun vaihdettiin kylki + vesilinjan teipit.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Okei, seuraavaksi siis googlettamaan sanaa ristilaser...

Ammattilaisella olen kyllä teettämässä, mutta jotenkin tuntuu että vaikka miten olis ammattilainen, niin ei se voi tietää millä tavalla vinossa mun vene kelluu... Jos pitäis vaan laittaa uudet samanlaiset niin senhän vois tilata "postimyynnistä".

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: http://www.gles.fi/konevuokraus/mittaus ... lti-pre-3/

Voiks oikeesti joku vuokrata noin halvalla? Onkohan tossa joku juju?
Tuo hintahan on toki alv 0, ei niin että se nyt suurta eroa tekisi.
Mutta jos vekottimen hinta on nettisurffailun perusteella siellä 1300¤ tienoilla ja varmaan tuo on aika ikuinen niin kyllähän tuon saa varmaan ihan järjellisesti maksatettua takaisin kun vuokrauskerrat ovat varmaan aika pitkiä ja varastonhallinnastahan se on vain kyse ettei tavara makaa hyllyssä. Jollain 30% vuokraustehokkuudellakin vekotin maksaa itsensä ostohintaan nähden takaisin puolessatoista vuodessa.

Mutta vähän hämää se että periaatteessa kai samankaltaisesta tuotteesta pyydetään lähes kolminkertaista hintaa täällä
http://www.skanskarakennuskone.fi/tasolaser

No, vuokraajan kannalta lienee aika sama jos vain tuotteen saa käteen ja päälle ei lätkäistä tolkuttomia toimitusmaksuja.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

JKL wrote:Teippifirma tekee homman about 500¤: lla
Mites ne sen muuten teki käytännössä? Oliko niillä joidenkin mittojen mukaan tehdyt valmiiksi leikatut teipit vai läimikö ne siihen pintaan jonkun isomman palan ja leikkasivat sitten linjat siinä paikan päällä? (Siis perästä taas puhe, suurin osa kyljestähän menee vakiolevyisellä teipillä.)

V.
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

vvoltti wrote:Näkyy olevan toistasataa halvimmatkin. Tasolaseria kellään lainaa?
JKL wrote:Miksi tuohon ei kävisi ristilaser? Siinäkin saa pelkän vaakasuora viivan näkyviin.
Tasolaser, ristilaser... Mulla taitaa olla termit hukassa mutta tarkoitin sellaista laitetta joka piirtää punaisen viivan seinään/ veneen kylkeen ja on niin halpa että siinä ei ole itsevaaitusta vaan se pitää laittaa vaakaan tripodissa olevan vatupassin avulla, jolloin sen saa myös tarkoituksellisesti vinoon.
Toi Hiltin vuokralaseri ei taida piirtää viivaa vaan siinä on näkymätön laser ja vastaanotin joka kertoo koron ja näinollen on liian hieno vehje tähän käyttöön.
Kollega töissä vihjaisi että löytyy myös laser-vatupasseja johon saa laitettua jonkun lisnssin joka hajoittaa valon viivaksi. Valovoima saattaa vaan jäädä melko heikoksi.

//Tomppa
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Tällainen härpäke saattaisi olla sopiva
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=78-3145

//Tomppa
JKL
alokas
Posts: 18
Joined: Wed Oct 21, 2009 14:24 pm

Post by JKL »

vvoltti wrote:
JKL wrote:Teippifirma tekee homman about 500¤: lla
Mites ne sen muuten teki käytännössä? Oliko niillä joidenkin mittojen mukaan tehdyt valmiiksi leikatut teipit vai läimikö ne siihen pintaan jonkun isomman palan ja leikkasivat sitten linjat siinä paikan päällä? (Siis perästä taas puhe, suurin osa kyljestähän menee vakiolevyisellä teipillä.)

V.
Ne tekivät sen paloista ja ihan siisti tuli. Saumat hieman toistensa päällä. Venyttivät teippiä samalla kun lämmittivät sitä, sillä saatiin myös hieman kaarevuutta tehtyä. Lämmitys tärkeä osa teippausta, jotta jämähtää kunnolla kiinni kylkeen.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote: niin ei se voi tietää millä tavalla vinossa mun vene kelluu...
Siis oletko tekemässä vesilinjasta erilaista veneen eri puolilla? Miksi? Lähes kaikki veneet kelluvat vinossa, mutta en ole ennen kuullut vinoista vesilinjateipeistä tai -maaleista. Mitä hyötyä siitä olisi?
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Joakim wrote:
vvoltti wrote: niin ei se voi tietää millä tavalla vinossa mun vene kelluu...
Siis oletko tekemässä vesilinjasta erilaista veneen eri puolilla? Miksi? Lähes kaikki veneet kelluvat vinossa, mutta en ole ennen kuullut vinoista vesilinjateipeistä tai -maaleista. Mitä hyötyä siitä olisi?
Vene kelluu tavanomaista enemmän vinossa. Tämän venetyypin "ominaisuus", kaikki tuntemani yksilöt kelluvat samalla lailla. Vesilinjassa ero on muutamia senttejä puolten välillä (olettaen että alkuperäiset vesilinjateipit on symmetriset).

Ongelma juontaa juurensa juuri siitä, että styyran vesilinjateipin alareuna on käytännössä koko ajan vedessä ja siksi aivan ruvella. Paaran teipin kunto on ihan ok.

Eli styyran teippiä pitää nostaa siten, että vesirajan yläpuolelle jää pari senttiä myrkkyä. Paaran teippi on näin jo nyt, vastakysymyksenä miksi nostaisin sen 5 senttiä yli vesirajan, sehän alkaisi jo näyttää hölmöltä?

Käytännössähän visuaalisesti nyt näyttää, että teipit olisivat vinossa. Kun laitan ne todellisen kellumisasennon mukaisesti tasaan vedenpinnan kanssa, niin ne myös näyttävät paremmilta ja symmetrisiltä.

Ja tuon sivusuuntaisen heiton lisäksi vene siis kelluu myös perseellään, kuten lähes kaikki veneet. Veneen peräosassa nostan vesirajaa molemmin puolin em. "sivuttaiskorjauksen" lisäksi, siten että teippi pysyy vedenpinnan yläpuolella.

Syy ja hyöty on siis, että näyttää paremmalta ja kestää paremmin.

T.

Ville

PS. Ja oma haasteensa on tietysti siinä, että veneen leveimmällä kohdalla vesilinjaa tulee nostaa "maksimimäärä" ja muutos pienenee nollaa kohti sitä mukaa kun vesilinja kaventuu...
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Ei ole mitenkään epätavallista, että veneen varalaitamitoissa on 5 tai jopa 10 cm eroa puolelta toiselle. Tempossa tuo oli 7 cm, kaikki 31.7:t ovat samaa suuruusluokkaa kallellaan, yksi uusi Elan näyttä myös olevan 7 cm vinossa jne. Tempo tosin suoristui kun vesitankin täytti.

Mielestäni oikea ratkaisu tuohon on nostaa molemmilla puolilla vesilinjaa. Juuri vesilinjaanhan kertyy helposti kaikenlaista ja gelcoatkin värjäytyy usein heti vesilinjan yläpuolelta, joten alue on hyvä pitää myrkkymaalattuna.

Nykyisessä veneessäni (kelluu suorassa) on myrkkymaalia n. 5 cm yli vesilinjan ja sitten hiukan valkoista gelcoatia ja vasta sitten sininen "vesilinja", joka on siis ~10 cm veden yläpuolella. Mielestäni hyvä ratkaisu.

Jos vene kelluu vinossa, se näkyy kuitenkin. Ei siihen auta vesilinjan "väärentely".
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Rohkenen kyllä olla eri mieltä. Paitsi siltä osin, että tietysti myrkyn pitää ulottua vähän pinnan yläpuolelle joka paikasta.

Mutta nykyisellään mulla on vedenpinnan päällä myrkkyä keulassa noin 3-4 cm, leveimmällä kohdalla menee nollaan ja siitä taaksepäin teipin raja on jossain näkymättömissä pinnan alla. Pistää selvästi silmään. Paljon siistimpihän se on, jos veden pinnan yläpuolella on tasainen muutaman sentin rantu myrkkymaalia ennen teippiä.

Toisella puolella on juuri tuollainen tasainen viiru myrkkymaalia, muutama sentti on mielestäni riittävä toiminnan kannalta ja hyvän näköinen. Miksi ihmeessä se pitäisi "nostaa" toisella puolella 5-10 senttiin, jos toiselle puolelle jää pari senttiä.

Eihän sitä "teoreettista" veneen suunnitellun kellumisasennon mukaista vesilinjan piakkaa voi mitenkään nähdä mistään. Ainoa minkä silmällä näkee, on vesilinjaraidan suhde vedenpintaan.

Ja tärkein syy nyt on kuitenkin nostaa sitä linjaa niin ettei teippi ole vedessä. Ja tämä ongelma on nyt vain toisella puolella.

V.
Post Reply