Page 1 of 1
Koska mikään ei ole helppoa
Posted: Fri May 28, 2004 10:11 am
by Erkka
No niin. Awakin on lopulta vedessä, tuhannen ongelman ja unettomien öiden jälkeen. Pakko purkaa, tässä lista:
1) kytkin rikki. Korjattiin, makso paljon. Raha on paperia, paperi on puuta ja puuta Suomessa riittää.
2) peräsinpökäleet/hokit/laakerit. Uudet teetettiin, ja sitten kiroiltiin kun ei sovi, sitten sorvattiin, kiroiltiin ja lopulta sopi.
3.1) rullagenua. Ensin kiroiltiin ohjeiden kanssa, TODELLA huonot ja epäselvät. No, sitten tulkittiin ohjeita, mietittiin ja lopulta saatiin rullalaite kiinni, eikun purjetta nostamaan. Ja taas kiroiltiin. Väärin asennettu. Pitää purkaa, ja kiinnitysruuvit on tietenkin laitettu Loctitella vimosen päälle jumiin. Luulen, että purkuvaiheessa kiroillaan lisää.
3.2) rullagenua. Täysin mahdollista on, että purje ei sovi enää laitteeseen, koska alarulla on tarkoitus saada kanteen kiinni. No, kaiteiden takia meidän oli pakko nostaa rulla vanttiruuvin verran ylös, eli purje ei välttämättä enää mahdu. Ja sitten kiroillaan taas. ´
Tilulilu.
Re: Koska mikään ei ole helppoa
Posted: Fri May 28, 2004 10:22 am
by harald
Awa wrote:No niin. Awakin on lopulta vedessä,
Onnitelen!
koska alarulla on tarkoitus saada kanteen kiinni. No, kaiteiden takia
Tuo on hyvä tavoite, eikös tuota kaidetta voisi hiukan muotoilla niin että
rulla mahtuu? Rosteripajat (en nyt suoraan muista mikä) voisi ehkä tehdä
kaiteelle jotain? Olisihan se niin paljon paremman näköinen ja minusta
tuntuu että purjeiden muokkaaminen on kalliimpaa kuin parin putken
vääntäminen mutkalle.
Re: Koska mikään ei ole helppoa
Posted: Fri May 28, 2004 16:46 pm
by Panu
Awa wrote:No niin. Awakin on lopulta vedessä, tuhannen ongelman ja unettomien öiden jälkeen. Pakko purkaa, tässä lista:
3.1) rullagenua. Ensin kiroiltiin ohjeiden kanssa, TODELLA huonot ja epäselvät. No, sitten tulkittiin ohjeita, mietittiin ja lopulta saatiin rullalaite kiinni, eikun purjetta nostamaan. Ja taas kiroiltiin. Väärin asennettu. Pitää purkaa, ja kiinnitysruuvit on tietenkin laitettu Loctitella vimosen päälle jumiin. Luulen, että purkuvaiheessa kiroillaan lisää.
3.2) rullagenua. Täysin mahdollista on, että purje ei sovi enää laitteeseen, koska alarulla on tarkoitus saada kanteen kiinni. No, kaiteiden takia meidän oli pakko nostaa rulla vanttiruuvin verran ylös, eli purje ei välttämättä enää mahdu. Ja sitten kiroillaan taas. ´
Tilulilu.
Tervehdys
Joo olen itsekin kiroillut erinäisten huonojen ohjeiden kanssa

. Tuntuu siltä, että ohjeet olisivat vain muistutukseksi niille, jotka ovat jo aikaisemmin niitä hommia tehneet. Ensimmäisellä kerralla menee monesti sormi suuhun

.
Oletko hankkinut uuden etustaagin, onko vanha staagi lyhennetty vain onko rullalaite rakennettu vanhan staagin päälle ilman sen pituuden muutosta? Jos pituus on alkuperäinen on mahdollista, että purje on sopiva. Jos staagiin tulee lisää mittaa on seurauksena maston kova takanoja. Silloinhan puomi on matalalla ja silloin se sitten hankaa sprayhoodiin tai siihen kolauttaa helposti päänsä

.
Toivotan onnea ja pitkää pinnaa.
Posted: Mon May 31, 2004 09:59 am
by Erkka
Rulla on rakennettu vanhan päälle, eli sikäli voisin kuvitella ja toivoa, että purje passaa. Nimittäin varsinaista lyhennystä ei tullut kuin semmonen vajaa 10 senttiä, ja mitä muissa olen katsellut niin eipä se purje mastoon asti kiinni ota. Let´s toivotaan. Käyttöohjeissa muuten neuvottiin käyttämään tota Loctitea, sekä tietty rautasahaa ja viilaa. Ja kyse on Profurlin rullasta, ei mistään ukrainalaisesta tuotoksesta. Mutta ikupäivänä en hanki enää mitään, mihin ei saa väh. englanniksi ohjeita. Nyt oli ranska ja bääd-inglis kielivaihtareina. Ja lopputuloshan tiedetään.

Posted: Mon May 31, 2004 10:41 am
by Guest
Awa wrote:lyhennystä ei tullut kuin semmonen vajaa 10 senttiä, ja mitä muissa olen katsellut niin eipä se purje mastoon asti kiinni ota.
Ota kuitenkin huomioon, että purjeen nostaminen 10 sentillä staagissa vaikuttaa varsin paljon purjeen muotoon. Hehtaarilleen arvattuna sinun pitää siirtää skuuttipiste samaiset 10 cm taaksepäin saadaksesi purjeeseen saman tvistin. Monissa Expresseissä on kiinteä skuuttipiste ja fokan muotoa säädetään siirtämällä fokkaa keulastaagissa ylös tai alas, jolla saadaan siis sama vaikutus kuin skuuttipisteen siirtämisellä eteen tai taakse.
Ville