Petri wrote:Niin, nyt kahden kisan jälkeen on aika pienelle kriisipalaverille...hävisimme taas
Pohja oli laskettaessa ihan siisti ja ainakaan tietääkseni meillä ei ole ajoankkuria vedessä. Masto on pystyssä ja ison virtauslangat ovat olleet vaakasuorassa, mutta silti vene ei ole edennyt yhtään muihin veneisiin nähden.
Miten paljon noilla vanttien kireyksillä yms. on vaikutusta menoon, koska kuitenkin viime vuonna jätimme monesti nopeampiakin veneitä taaksemme (noh ei monessa kisassa, mutta aina välillä).
Toisinsanoen, mitä pitäisi ensimmäiseksi kokeilla, ettei kisoista tulisi pelkkää nöyryytystä.
Tervehdys
Olisi helpointa todeta lakoonisesti, että opetella purjehtimaan

. No seuraavassa muutamia mietteitä aiheesta, joita voi kukin pohtia omalta osaltaa. Ehkäpä jollain on muitakin seikkoja mielessä, joten foorumi on vapaa...
Veneen pohjan sileys on tärkeintä, kun tuuli on yli 3 mutta alle 6 m/s. Koska tällöin laminaarinen virtaus pohjassa muuttu turbulenttiseksi. Sileällä pohjalla tuota turbulenttia syntyy vasta hieman kovemmalla nopeudella ja se on voimakkuudeltaan vain astetta heikompaa (kitka kasvaa). Seurauksena kevyessä "välikelissä" nuo sileät pohjat siirtyvät horisonttiin.
Veneen keveys parantaa kiihtyvyyttä etenkin kevyillä tuulilla. Lisäksi massa tulisi sijaita lähellä keskipistettä, jolloin hitausvoimat olisivat pienimmillään. Hitausvoimat aiheuttavat taas aallokossa ikävää aaltojen läpi puskemista kun taas pienemmillä hitausvoimilla "varustettu" vene kulkee aaltojen yli. Jokainen läpi puskettu aalto vie osansa veneen vauhdista. Muista, että hitausvoimiin vaikuttaa eniten ne massat jotka ovat kauimpana massa keskipisteestä. Tässä tapauksessa esim raskaat purjeet, masto ja sen nostimet, ankkuri keulassa (tai perässä) on ketjuineen jo aika paha, keulapunkan alla oleva täysi vesisäiliö on jo katastrofi jne. Löydät varmasi paljon vastaavia massoja veneestäsi. Esim ranskalaiset tekivät testin kahdella identtisellä puolitonnarilla, joista toinen valmistettiin lasikuidusta ja toinen paino-optimoituna hiilikuidusta. Kryssivauhdissa n. 8m/s kelissä oli yli 0,5 solmua eroa, mikä on PALJON

Nyrkkisääntö puolitonnarissa on luokkaa 1 kg mastossa vastaa 10 kg kannella mikä taas vastaa noin 100 kg kölissä. Suuruus luokat ovat arvioita, mutta ymmärrät varmaan yskän

.
Maston trimmi. H-veneilijä ja kaikki yksityyppi purjehtijat tietävät sen tosiasian, että mastoa on trimmattava tuulen mukaan. H:ssa esim kevyen ja kovan tuulen trimmissä on ylävanttien vanttiruuveissa yli 10 kierrosta eroa. Eniten säädöllä vaikutetaan maston taipumaan ja takanojaan. Maston taipumalla on suora yhteys isopurjeen profiilin syvyyteen. Tunnetusti kevyeen keliin pussikkaat purjeet jne... Eli rohkeasti sokat pois vanteista ja säätämään kelin mukaan
Purjeet ja niiden trimmi. Lähtökohtana on oppia veneelle sopivat purjetrimmit eri keleihin. Tässä auttaa vain aktiivinen harjoittelu toisia vastaavia veneitä vastaa tai runsas turpaan ottaminen saaristokilpailuissa (sorry)

. Tyypillinen virhe Emäsalon kierrossa vallitsevissa kevyissä keleissä on ajaa liian litteillä tai sulkevilla purjeilla. Ison levankia rohkeasti tuulen puoleiseen laitaan kiinni, skuutti ja falli löysällä ja genoan skuuttipistettä taaksepäin kunnes purje kiertää (twistaa) sopivasti, skuutti j afalli löysällä ja genoan ja ison välinen sola pysyy auki (ison alaosa ei pakkaa). Äläkä piinaa liian ylös varsinkaan jos veneellä ei ole vauhtia. Itse olen ajanut heittämällä tosi kevyessä kelissä Emäsalon kisassa FE83:lla Albin Alphan ja H-323:n ohi. Suurin syy oli topista sulkevat isot ja liian kireällä olevat genoat. Tunnetusti em. veneiden lyssit ovat toiselta planeetalta kuin Fe:n. Purjeiden profiilin tulee sopia mastoon ja veneen rungon ominaisuuksiin. Pulleat rungot tarvitsevat enemmän voima kuin vesikeihäät. Tällä on vaikutus purjeiden optimaalisiin profiileihin. Tyypillisesti muutettavat "parametrit" purjeessa ovat sekä ison että genuan etuliikkiin leitattu kaari, joka määrää hyvin pikälle millä tavalla purje istuu ja missä kelissä. Virtauslangatkin "valehtelevat" joskus, eli ei niihin kannata tuijottaa kuin raamattuun. Niiden toimintaa voit esim tutustua WB-sailsin nettisivuilla (muistaakseni). Muista, että mastoa ja rikiä käytetään purjeiden trimmaamiseen ei päin vastoin. Itselläni on myös tuollainen nöyryyttävä kokemus Emäsalosta, jossa pahuksen folkkari kiusasi koko matkan Emäsalon pohjoispäähän asti

. Katsoin heidän trimmiä pimeässä yössä ja olin muka näkevinäni jotain tähdellistä. Noin 15 cm löysää genoalle ja isolle, niin folkkari rupesi jäämään jo silmissä (arviolta 0,5 sulmua tuli heti eroa nopeuteen, loki ei meillä silloin toiminut).
Ohjaamisen ote korostuu kevyessä ja kovassa kelissä. Kevyessä kelissä vältetään voimakkaita ja nopeita ohjausliikkeitä, koska ne aiheuttavat tarpeettomasti pyörteitä ja siten jarruttavat menoa. Kevyessä tuulessa nopeuden uudelleen kiihdyttäminen kestää pitkään ja tänä aikana hellästi ohjaava repii riuhtojiin eroa. Kovassa kelissä tulee välttää veneen nopeuden pysähtymistä jokaiseen aaltoon. Purjeet antavat kyllä riittävästi voimaan, joten ohjausliikkeiden tulee olla määrätietoiset. Rytmin löytyminen auttaa. Jokaisessa vastakäännössä huomaat vanavedessä pientä s mutkaa. Mitä pienempi tuo s on sitä vähemmän olet käännöksessä menettänut korkeutta tuulen suhteen. Manööverien nopeus ja ohjauksen tarkkuus korostuu, eli käännos tulee lopettaa oikea-aikaisesti (vrt yli ja aliohjaus) lisäksi keulapurjeen skuuttaus toisellepuolelle tulee tapahtua nopeasti, jotta käännöksessä menetetty vauhti saataisiin nopeasti takaisin.
Painon jakaminen ja liikuttelu veneessä. Fe:ssä on pitkä peränylitys, joka tietyillä keleillä lisää tarpeettomasti veneen märkäpintaa. Miehistön siirto kannelle keulaan päin ja kipparin levangin etupuolelle auttaa tähän tautiin. Ja johan vene rupeaa kulkemaan, kun "peräjarru" saadaan pois päältä. Lisäksi tulee muistaa etenkin kevyessä kelissä, että venettä EI HEILUTETA liikkumalla varomattomasti kannella puoleta toiselle tai eteen taakse. Jokainen sivuttainen heilaus aiheuttaa kölissä ja peräsimessä pyörteitä, jotka syövät VAUHTIA. Harkitut ja rauhalliset liikkeet ovat tällöin kunniassa ei hosuminen.
Tämä oli ns. lyhyt lista, josta voit aloittaa. Toivottavasti siitä on apua vauhdin löytymiseen. Ainakin se antaa hieman pohdittavaa.
