Page 1 of 1
Purkuhommia
Posted: Thu Oct 04, 2012 20:34 pm
by avoipio
Ajattelin kohentaa sähköjä pikkuhiljaa ja aloittaa keskuksesta. Galleriassa olen nähnyt ratkaisuja, joissa sahataan aukko ilmeisesti paikan päällä paneeliin ja tehdään tarvittavat asennukset ja luukku.
Huomasin, että pentterin puolelta paneeli on kiinnitetty hakasilla, joten olisiko punkan puolella kenties ruuvikiinnitys? Olihan siellä ja tavoitettavissa sitlooran puolella olevan starttipaneelin takaa. Hieman ahdasta, mutta onneksi ruuvit eivät olleet juuttuneet eikä paneelia kovin kummoisesti liimattu. Ruuvaus, kumivasaraa, nykäisy ja paneeli irti. Olkoon toistaiseksi hakasten varassa. Talven aikana ehtii kehitellä jonkin toimivan virityksen. Katsotaan käykä vanha aukollinen paneeli vai pitääkö hankkia uutta.
Kuvia purkutoimista täällä
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... hk%F6taulu
Olen myös tiiraillut pentterinkin suuntaan uudistusmielessä. Mutta sen rakenteesta en ole saanut oikein selvää. Kertokaapa, kuinka pentteri puretaan sitä pahemmin vaurioittamatta. Aluksi riittäisi kun kansilevyn saisi kunnialla irti.
Posted: Thu Oct 04, 2012 22:20 pm
by Handy
Sikäli kun muistan niin noita samoja ruuveja on paljon ympäri levyä. Kaikissa reunoissa ja keskellä yksi rivi. Sormella tunnustellen löytyy upotetut 3-6 ruuvia/rivi. Eli samalla tavalla kuin tässä:
Notkeakätinen pääsee kaikkiin käsiksi eri aukoista mitä siinä on, mutta ergonomian voi unohtaa. Tiskialtaan irrotus taitaa olla pakollista. Allas ei muistaakseni ole kiinni kuin silikonilla ja poistoputkella.
Joissain paikoissa räikkä on lähes ainoa millä niitä saa auki. Levy on luonnollisesti liimattu kiinni, mutta lähtee kyllä kumivasaralla irti.
Posted: Sat Mar 29, 2014 20:53 pm
by Cage
Osaiskohan joku sanoa paljonko pentterin alla olevilla rakenteilla on osuutta rungon jäykistämisessä / tukemisessa?
Kävin tänään zoomailemassa pentteriä ja huomasin, että meidän -81 mallisen pentterin väliseinä (kts. tässä
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMAG0234 Charlotasta otetussa kuvassa noin keskellä oleva väliseinä) on taaempana kuin mitä mm. Charlotan pentteriprojektikuvissa näyttää olevan. Meillä tuo väliseinä on laminoitu veneen runkoon kiinni ja mikäli aikoo rakentaa jääkaapin samaan pentterin vasempaan takakulmaan, niin siinä tapauksessa tuo väliseinä pitää sahata katki kokonaan. Koska tuo levy tosiaan pitäisi sahata kokonaan katki, niin tietysti hieman ihmetyttää, että tuleeko samalla heikennettyä rungon jäykkyyttä.
Jos jollain on kuvia jääkaapin rakentamisesta -81 malliseen pentteriin, niin vilkuilisin mielelläni sellaisia.

Posted: Sat Mar 29, 2014 21:33 pm
by Olli
-81 mallissa tosiaan paaran puolen punkka on pitempi, siinä kuulemma mahtuu jopa nukkumaan.
Mun käsityksen mukaan noita pentterirakenteita voi ihan huoletta purkaa. Styyran puolellakaan ei ole mitään rakenteita, ja silti kiulu pysyy kasassa myös siltä puolelta. Jos siellä jotain on laminoitu runkoon, niin se on varmaankin vaan sen pentterin tukemiseksi. Punkan tason alapuolisiin rakenteisiin ei kannattane koskea.
Posted: Sun Mar 30, 2014 13:24 pm
by harald
Pentterin alla olevat poikittaislaipiot eivät tue nimeksikään, selviää kun katsoo millaisella ainevahvuudella ne on laminoitu pohjaan kiinni.
Pitkittäis-laipiot on ne joilla on merkitystä.
Minulla on lasikuitu-laatikko joka sopii -82:een myytävänä.
Posted: Sun Mar 30, 2014 14:54 pm
by Cage
Tätä vähän itsekin tuumailin. Pitää tässä vähän mallailla miten pentterin saisi tehtyä koskematta tuohon väliseinään, mutta jollei sopivaa konstia löydy, niin sitten sahaan sen matalaksi.
Posted: Mon Mar 31, 2014 09:34 am
by redwood
Ellipsis-vainaassa siirsin väliseinää n. 10 cm eteenpäin. Ei se runko siihen ratkennut vaikka en laminoinutkaan sitä uudelleen kylkeen kiinni.
Posted: Wed Apr 09, 2014 10:13 am
by Cage
Mitä mieltä WC:n alla olevan levyn roolista rungon tukemisessa? Ajattelin mahdollisesti laittaa septitankin WC:n alla olevaan tilaan ja silloin tuokin levy pitää sahata poikki ja siirtää ylemmäksi. Tukevasti tuo levy on kiinni, mutta jälleen kerran vastaavaa levyä ei ole vaatekaapin puolella, tosin siinä pitkittäissuuntainen laipio on tukevampi ja kiertää myös ruffin katossa.