Page 1 of 2

1GM Käynnistys ongelmia

Posted: Wed Sep 19, 2012 19:14 pm
by asalovuo
Moi.
Tulipa taasen todettua Syysseilauksen jälkeen, että 1GM käynnistyy heikosti :(
Ongelmana on siis koneen käynnistäminen kun keli on ollut "kova" ja venettä on keikutettu aallokossa tunteja.

Jotta koneen saa käyntiin, joutuu starttia pyörittämään kauan. Yleensä kaasukahvaakin on joutunut pumppaamaan, että kone käynnistyy.
Olen ollut siinä uskossa, että ongelmana saattaisi olla ilma mutta kone toimii käynnistyttyään vallan mainiosti.


Onko kellään muulla ollut samankaltaisia ongelmia?
Voisikohan ongelman lähde löytyä polttoainesyöttö puolelta?

Posted: Wed Sep 19, 2012 22:12 pm
by Petri
Olgassakin kone on vähän yskinyt nyt viimeaikojen käynnistyksissä mutta itse olen laittanut sen pääosin kylmyyden syyksi, vähän samaa oireilua on ollut alkukaudesta. Eli kaasua saa laittaa kunnolla ja parikin kertaa pyörittää starttia. Toisaalta sitten kun kone käy, ei siitä huomaa että olisi jotain ongelmiakin. Vähän tuon takia on tässä joutunut arpomaan sen kanssa että mitä veneen kanssa tekisi kun ei ihan huvita käydä tiputtamassa mastoa alas Haukilahdessa ja sitten ajaa koneella Otaniemeen ilman varavoimaa.

Onko sulla käynti ollut sitten kuitenkin tasaista silloin kun kone on käynnissä?

Teoriassa toki heiluttelu laittaa sakan liikkumaan ja voihan se aiheuttaa ongelmia polttoaineen syötölle mutta sen ei kyllä imo pitäisi vaikuttaa käynnistykseen koska polttoainetta on kuitenkin "riittävästi" putkistoissa joka tapauksessa (ellei sitten heiluttelu jotenkin tyhjennä putkistoja) ja sakka aiheuttaisi ongelmia vasta sitten hetken käymisen jälkeen.

Re: 1GM Käynnistys ongelmia

Posted: Thu Sep 20, 2012 12:40 pm
by Panu
asalovuo wrote:...Onko kellään muulla ollut samankaltaisia ongelmia?
Voisikohan ongelman lähde löytyä polttoainesyöttö puolelta?
Tervehdys

Yanmarissa ei ole erillistä hehkutulppaa, vaan se toimiin pyörrekammioperiaatteella (Swirl pre-combustion chamber). Tällöin koneen käynnistyvyyteen vaikuttavat seuraavat tekijä:

- Moottorin lämpötila
- Puristuspaine
- Polttoaineen ruiskutuspaine
- Ruiskutussuuttimen avautumispaine ja ajoitus sekä
- Suihkun hienojakoisuus ja muoto

Olen vuosien varrella huomannut, että kylmällä koneen käynnistyvyys heikkenee merkittävästi. Kone kuluu aina käytössä ja iän mukana. Yleensä ensimmäisenä kohteena ongelmat löytyvät ruiskutussuuttimista, jotka alkavat kuluessaan avautumaan asetettua alemmalla ruiskutuspaineella. Tällöin polttoainesumun pisarakoko kasvaa ja käynnistyvyys heikkenee selkeästi.

Ruiskutussuuttimet tulisi "säännöllisesti" testata, eli koeponnistaa sen kunnon toteamiseksi. Toisaalta nykyään lienee yleistä, että dieselkorjaamoiden suuttimien testaus on hinnoiteltu siten, että jos epäilee suuttimien kuntoa, kannattanee ostaa uudet.

Tunnetusti Yamarin osat ovat Suomessa kalliita, joten rohkeasti Googlettamaan. Huhun mukaan Euroopassa osat ovat vielä merkittävästi Amerikkaa kalliimpia. Amerikkalaiset sukulaiset / tuttavat / yhteistyökumppanit saattavat näin olla taasen arvossaan.

Posted: Thu Sep 20, 2012 12:56 pm
by Joakim
Mikään noista Panun listaamista asioista ei kuitenkaan istu "kun keli on ollut kova" oireeseen.

Luulisin, että syynä olisi vesi tai ilma polttoaineessa. Kumpikin voi estää/haitata käynnistymistä ja myös hävitä polttoainejärjestelmästä.

Vettä voi päästä tankkiin kovassa kelissä, vedenerottimessa olevaa vettä voi päästä eteenpäin, ilmaa voi päästä jostain jne. Ongelman pitäisi kuitenkin olla lähellä korkeapainepumppua, jos tosiaan kyseessä on käynnistymisongelma eikä koneen sammuminen hetken päästä.

Kone ilmeisesti pyörii normaalisti, jolloin kyse ei voi olla pakoputken kautta tulleesta vedestä?

Re: 1GM Käynnistys ongelmia

Posted: Thu Sep 20, 2012 13:21 pm
by FE-Sillanpää
Panu wrote: Yanmarissa ei ole erillistä hehkutulppaa, vaan se toimiin pyörrekammioperiaatteella (Swirl pre-combustion chamber). .
Hehkutuksesta: Kojetaulussa on meillä 1GM10:ssä hehkutusnappula, mutta se ei siis ole kytketty mihinkään, vai kuinka? Käynnistymisongelmia ei ole koskaan ollut, kunhan startti ensin selviää hiilipölyistään ja alkaa pyörittämään. Kylmällä kelilläkään starttaus ei viivyttele, mutta koneella menee vain aikaa ennen kuin virkistyy ja alkaa ottamaan kierroksia. Johtuuko positiiviset kokemukset vain siitä, ettei koskaan mennä tuntitolkulla pahassa kelissä :?: vai kenties tiiviistä ja puhtaasta systeemistä pytyltä pannulle :?:

mode-edit/P:quote oikein

Posted: Thu Sep 20, 2012 15:55 pm
by Panu
Joakim wrote:Mikään noista Panun listaamista asioista ei kuitenkaan istu "kun keli on ollut kova" oireeseen.
Tervehdys

Kyse olikin niistä tekijöistä, jotka yleisesti vaikuttavat käynnistyvyyteen.
Joakim wrote:Luulisin, että syynä olisi vesi tai ilma polttoaineessa. Kumpikin voi estää/haitata käynnistymistä ja myös hävitä polttoainejärjestelmästä.
Polttoainejärjestelmässä olevat viat ovat hyvinkin tyypilliseti sellaisia, jotka voivat nousta esiin kovan kelin rytistelyn jäljiltä.

Ensimmäisenä mieleen tulee veden taikka tankin pohjalla olevan polttoainesakan kulkeutuminen suodattimia tukkimaan. Toisaalta Yanmar 1GM on niin "pieni ruokainen" moottori, ettei tukkeutuneen suodattimen pitäisi estää konetta käynnistymästä, vaan vika sammuttaa sen heti miten käynnistymisen jälkeen.
Joakim wrote:Vettä voi päästä tankkiin kovassa kelissä, vedenerottimessa olevaa vettä voi päästä eteenpäin, ilmaa voi päästä jostain jne. Ongelman pitäisi kuitenkin olla lähellä korkeapainepumppua, jos tosiaan kyseessä on käynnistymisongelma eikä koneen sammuminen hetken päästä.
Juuri näin.
Joakim wrote:Kone ilmeisesti pyörii normaalisti, jolloin kyse ei voi olla pakoputken kautta tulleesta vedestä?
Vettä voisi teoriassa tulla moottoriin myös rikkonaisesta sylinterinkannesta taikka puhkiruostuneesta pakoputken mutkasta (mixing elbow). Muutama tippa huonontaisi kylläkin kännistystä, suurempi määrä aiheuttaisi totaalisen konerikon. Veden sylinteriin pääsyn pitäisi pystyä havaitsemaan pakoputkesta tulevasta tukevasta harmaasta höyrystä, vesihöyrystä.

Posted: Thu Sep 20, 2012 19:13 pm
by asalovuo
Luulen, että lähden tutkimaan ongelmaa ensin PA-säiliön ja koneen välillä olevasta suodattimesta eli siitä ylimääräisestä, joka minullakin on.

Kone tosiaan käynnistyy normaalisti nappia hipaisemalla jos ei oteta huomioon myöhäistä syksyä (karvalakin jälkeen), jolloin ilmat ovat jo lähellä nollaa.
Kone lähti hipaisemalla käyntiin myös syysseilauksen jälkeisenä maanantaina jolloin siirsin veneen pois haukilahdesta...

Ongelmaa voisi tietysti yrittää saada toistettua heiluttamalla suodatinta ilman, että ottaa letkuja irti ja sitten yrittää käynnistää kylmää konetta. Luulisi tällöin ongelman toistuvan jos vika olisi suodattimessa.

Eikö tuo veden pääsy sylinteriin aiheuta muita oireita kuin tuo mainittu vesihöyry? :shock:

Posted: Sat Sep 22, 2012 09:41 am
by asalovuo
Hmm... Tuli sitten eilen käytyä veneellä tarkistelemassa.

Jätin kuitenkin heiluttelematta tuota suodatinta kun siinä näytti olevan "hieman"jotakin.

Image

Tankin tyhjäksi ajaminen kesällä siirsi jotakin ylimääräistä suodattimeen.

Täytyy tyhjentää tuo sakkakuppi ja vaihtaa/puhdistaa tuo suodatin osa. Katsotaan sitten oliko ongelma siinä.

Posted: Sat Sep 22, 2012 22:27 pm
by Artsi
No aika lailla jotakin siellä näyttää olevan!
Korvasin tuon kalliin suodatinsysteemin jo monta vuotta sitten tavallisella volkkarin dieselsuodattimella (T4 Transporter Motonet no: 197005 noin 17 ekeä), jonka olen vaihtanut parin vuoden välein. Mitään murheita ei ole ollut, tosin ei meillä tääl Turus mittään allokkoo koskaan oo. Nykyinen suodatin on ollut kaksi kesää, enkä ajatellut vaihtaa kokeilumielessä vielä ensi vuonnakaan. 8)

Posted: Sat Oct 13, 2012 08:12 am
by avoipio
Autopuolella ko. ongelmia pienen nettiselailun perusteella näyttää yleensä aiheuttavan ilman salakavala pääsy polttoainejärjestelmään.

Sanottua:

"No niin, pimeällä löytyi ainakin yksi vuotokohta kun otsalampun valo heijasti sopivasti. Suodatinkotelon alareunassa oleva valkoinen "tulppa" tihkuu polttoainetta kun käsipumpulla pumppaa. Hyvin vähän, mutta sehän tarkoittaa että siitä menee ilma sisään kun pumppu imee polttoainetta."

"Polttoaineen paluuletkun tukkeutuminen voi aiheuttaa ilmaongekmia."

"Ilmaa sisään vetävän vuodon paikallistaminen on melko vaikeaa. Appeni Tiisseliautossa etsitty vuotoa jo pitemmän aikaa tuloksetta. Aiheuttaa siinä satunnaisesti pitkää starttausta, sekä käynnin pätkimistä kylmänä. Lähtisin kyllä ensimmäiseksi tarkastamaan vuotoa suodattimelta. "

"Kannattaa vielä ennen ilmausta tsekata ihan sellainen pieni seikka, ettei sattumalta ole jäänyt sammutusvaijeri aavistuksen "päälle", jolloin kone ei starttaa. Tsekkaa sama asia myös vaijerin koneen puoleisesta päästä (vipu, jota vaijeri liikuttaa). "

"Lopullinen vika oli ilmeisesti kuitenkin väärä tai muuten huono polttoaineen suodatin. Uusi tilalle ja suodattimen tiivisteet myös auttoi. Varmistukseksi vaihdoin myös suodattimelta eteenpäin menevän noin 30cm pituisen letkun. Tämän jälkeen on toiminut ilman yhtään ongelmaa. "

Tuolta löytyy kattava vikakohtien luettelo:

http://www.kemindiesel.fi/opas.html

Posted: Sat Sep 14, 2013 21:16 pm
by topi
Jatkan tätä vanhaa threadia, tosin omat käynnistysongelmat eivät ole kallistuksista riippuvaisia.

Laitoin FEneen vesille vihdoin ja viimein (potkuriakselin ulostulo on uudelleen kuidutettu). No, mitään suuria odotuksia mulla ei ollut moottorin suhteen, koska paatti oli ollut kuivatelakalla jo vuodesta 2010 lähtien. Kaiken kukkuraksi koneeseen jäi vanhat öljyt sisuksiin, jotka voivat ruostuttaa konetta sisältä käsin.

Starttimoottori pyörittää konetta iloisesti, mutta pitkänkään starttailun jälkeen kone ei käynnisty. Lämpötilakaan ei voi olla ongelma, koska ilma +20c ja vesikin lähes saman verran. Tässä kootut havainnot:

- pakoputkesta tulee harmaata savua, näyttää ja haisee ihan oikealta dieselinkatkulta
-> likainen polttoainesuodatin ei vissiin ole syypää, koska kone tuntuu saavan polttoainetta ja polttoaine vissiin myös palaa, koska pakokaasun haju tuntuu nenässä.

- pakokaasua *ei* tule sisätiloihin

- koneen puristusvipu ei tunnu vaikuttavan juurikaan käsikäynnistystä yritettäessä. Vanhasta muistista kammesta vääntäminen loppuu lyhyeen, jos puristukset on päällä. Vain puristusvivun pystyynnostolla pystyy pyörittämään. Nyt tilanne on se, että myös puristusvivun normiasennossa ollessa konetta pystyy pyörittämään, tosin se ottaa hieman vastaan männän yläasennossa.


Onko kellään kokemusta tämänkaltaisista oireista? Vissiin korkeapainesuuttimet vois olla yksi syyllinen, mutta mua hieman huolestuttaa tuo paineen puuttuminen sylinteristä käsikammella väännettäessä.

Posted: Sat Sep 14, 2013 22:29 pm
by msalmi1
Ehkä männänrenkaat on jumissa. Ne saattavat aueta kun ovat taas päässeet löpön kanssa tekemisiin.

En tunne tuota konetta, mutta yleisenä kommettina; jos hehkut ei toimi diisselissä, niin sekin estää käynnistymisen melko tehokkaasti.

Posted: Sat Sep 14, 2013 23:38 pm
by harald
1GM-ssä ei ole hehkuja. Männäänrenkaat tai venttiilikin on voinut jäädä kantamaan.

Posted: Sun Sep 15, 2013 17:34 pm
by topi
Tuli mieleen, että yhtenä syypäänä saattaisi olla tankkiin jäänyt monivuotinen löpö. Miten pääsen siitä eroon? Varmaan lappoamalla tankin tyhjäksi (ei siellä paljoa pitäisi ollakaan) ja laittamalla uudet kiisselit tankkiin ja ajamalla letkujen vanhat sisällöt tyhjäksi.

Kuulemma nykydieseleissä on joukossa parafiinia. Tämä saattaa nesteen seisoessa erottua dieselistä. Mutta pakokaasun värin perusteella diesel kuitenkin palaa. Toisaalta jos puristukset uupuvat, kaiken logiikan mukaan syttymistä ei pitäisi tapahtua - syttyminenhän on tosi riippuvainen oikeasta puristuksesta?

Posted: Sun Sep 15, 2013 19:59 pm
by msalmi1
miten olisi starttipilotti

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1820

jos se siitä sen jälkeen notkistuisi