Page 1 of 2

Syysseilaus 2012

Posted: Sun Sep 16, 2012 23:01 pm
by harald
Jaha, eräs FEne kävi näköjään pokkaamassa ykköspalkinnon ORC3-luokassa syysseilauksessa. Suuret suuret onnittelut ja taputukset! Tämä uutinen lämmittää varmaan allekirjoittaneen lisäksi meidän kaikkien muiden (kisaavien) FEneiden mieltä. Etenkin kun vene voitti ratakilpailun ja kakkos-sija saaristokisassa riitti luokan voittoon niin voidaan taputtaa itsemme selkään hyvän harjoitusvastuksen johdosta vaikkei selkäranka riittänytkään omaan osallistumiseen.

Onnittelut Merelli!!

http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... Itemid=250

Perinteet kunnoittaen tähän tulee varmaan jonkinlainen kisaselostus? Keli oli ainakin rapsakka?

Posted: Sun Sep 16, 2012 23:05 pm
by harald
Höh, ilmeisesti 6 s voitto radalla. Ja saaristokisassakin jäi kolmonen 6 s päähän. Marginaalit puolellaan?

Posted: Sun Sep 16, 2012 23:18 pm
by harald

Posted: Sun Sep 16, 2012 23:22 pm
by harald

Posted: Sun Sep 16, 2012 23:28 pm
by harald

Posted: Mon Sep 17, 2012 08:31 am
by Petri
Vähän jo näytti huolestuttavalta saaristokisassa kun muut veneet menivät kaukana edessä ja Merelli oli karmean takamatkan päässä mutta sitten kun vähän laskeskelin päässäni gph:ta niin kyllähän sitä eroa pitikin olla aika paljon. Tarantella toki harmittavasti otti voiton saaristokisassa mutta mulla on sellainen kutina että se saaristokisan alku meni Antilta huonosti, raporttia odotellessa?

Ja kelihän oli tosiaan aika rapsakka, 30 knotsin puuskia yms. Ehkä jopa jo liikaakin Feneen parhaalle vauhtipotentiaalille vaikka täydellä isolla ja kolmosella Antti näytti vetelevän.

Posted: Mon Sep 17, 2012 09:08 am
by Petri
Sailpixin sivuilla on kuviakin, kysymys herääkin tästä

http://sailpix.pp.fi/syysseilaus12/#N73_7643_DxO.jpg

Spinnun totaalinen kuolema vaiko joku sukkanostosysteemi?

Posted: Mon Sep 17, 2012 09:31 am
by Juice
Spinnun totaalinen kuolema vaiko joku sukkanostosysteemi?
Kuvahan esittää ns. reivattua spinnua!

Posted: Mon Sep 17, 2012 10:11 am
by Panu
Juice wrote:
Spinnun totaalinen kuolema vaiko joku sukkanostosysteemi?
Kuvahan esittää ns. reivattua spinnua!
Tervehdys

Eikös tuo ole juuri sellainen ns. kovantuulen "toppi spinnu" :roll:

Posted: Mon Sep 17, 2012 11:05 am
by harald
http://sybluecafe.blogspot.fi/2012/09/s ... -2012.html

Sailpixin kuvissa Pete hengaa kun tietää että kamera kuvaa, muuten ei? :)

Posted: Mon Sep 17, 2012 11:19 am
by Petri
Tietenkin :)
Voipi olla että jotkut kuvat voivat olla lähempänä merkkiä jolloin sitä oli jo jokseenkin redillä vendaa (tai jotain) varten, ainakin takareisien mustelmat kyllä muistuttavat itsestään ihan jo tässä toimistotuolilla siitä että takapuoli ei mitenkään liikaa koskenut tiikikantta. Noi Bavaria Crui...siis Blue Cafen alakaiteet lienevät ORC-säädössä "taut" mikä tekee sporttivene-tyylisestä hengaamisesta aika hankalaa kun siinä pitää painaa keho täysillä ulos jos tahtoo saada takapuolen irti->takareidet painuvat tiikkikannen kulmaa vastaan->mustelmia sekä takareisiin että pernaan kun kaide puristuu täysillä vastaan.

Tosin se todettakoon että silti koen olevani paremmassa asemassa kuin Antin gastit :) Hangon jälkeen oli sellainen 10x10cm alue molemmista takareisistä ihan mustana pehmusteettomasta varvaslistasta. FE:ssähän pitää käytännössä saada takareisi kyljen suuntaiseksi eli käytännössä koko kroppa laidan ulkopuolelle niin sitten asento on ihan ok.

Posted: Mon Sep 17, 2012 12:23 pm
by asalovuo
Syysseilaus tuli siis koettua :)

Valmistelu aloitettiin jo lauantaina kun vene tyhjennettiin lopuista lomaromppeista eikä sinne jäänyt juurikaan muuta kuin se mitä veneessä oli ORC mittausten aikana ->2. luokan varusteet + muutama extra köysi.
Pohjakin tarkistettiin sukeltajan avustuksella. Haukilahden altaan vesi oli tosin niin sameata ettei näkyvyyttä ollut Tompan mukaan kuin 20 senttiä.
Sunnuntain keliennusteissa kaikki sääsaitit olivat melko yhteneväisiä eli luvassa olisi aamuksi kevyttä keskikeliä ja tuuli tulisi voimistumaan iltaan mennessä 10-12m/s. Mukavaa purjehduskeliä siis oli luvassa.
Kisapaikalle saavuttiin hyvissä ajoin, joten aikaa jäi myös trimmien tarkistamiseen. Ison luokan startti paukutettiin matkaan hieman yllättäen ja olimme sen verran kaukana linjasta, että ajoimme koneella lähemmäs ettemme myöshästyisi omasta lähdöstä. Troi tuli perässä spinnulla yrittäen ehtiä omaan starttiinsa...

Startti onnistui kohtuullisen hyvin veneen päästä eikä yläpuolelle päässyt muita kuin yksi X332:sta. Vauhtieron ollessa huima olimme pian venda vapaat ja tikkasimme paaralle ajatuksena pysyä mahdollisimman kaukana radan keskiosasta ja suurempien veneiden jaloista. Ylämerkille saavuttiin Donnan perässä Aniaran jäädessä vielä taakse, levittäjää ei ollut eli spinnu nykäistiin ylös ja lähdimme ajelemaan kohti alamerkkiä ajellen jotakuinkin mittakirja kulmia. Toinen kierros ajettiin samaan tapaan ison luokan veneitä seuraillen. Manööverit meni lostavasti ja merkin kierroissa ei ollut ongelmia kun OD kisasta ei ollut kyse ja merkeille pääsi tulemaan yksin.
Ratakisan aikana keli oli noussut jo sen verran, että viimeisen alamerkin kierron jälkeen alkoi ykkösgenoa olla liikaa, joten purjeen vaihto pienempään oli edessä.

Saaristokisan lähtöä jouduttiin sitten odottelemaan hieman pidempään kun lähtölinjaa ei saatu pysymään kiinni Kytöön rata-alueen kallioisessa pohjassa. Tämä sopi sinänsä hyvin meille koska keli tuntui nousevan edelleen ja tuulimittarin näyttäessä 26 kts:n lukemia virittelimme 1.reivin paikoilleen kolmosen seuraksi.
Startti paukkuja ei tuossa kelissä enää kuullut ja VHF:n käyttö olisi ollut erinomainen lisä mutta ordereissa oli erikseen maininta radiosignaalien vastaanotosta eli radiot piti pitää kiinni. Yritin seurata lippuja mutta silti lähtö tuli hieman yllättäen ja jouduimme ajamaan sen ilman kelloa.

Kryssi poijulle sujui varsin hyvin eikä purjetta ollut yhtään liian vähän vallitseviin olosuhteisiin nähden. Spinnu vedettiin ylös poijulla ja kun kerran Aniara ja Donna ajelivat lenssin alkupätkän ilman spinnua pääsimme heistä ohi 10+ solmun surffien säestämänä. Pohjoisviitalle saavuttiin hieman ennen Aniaraa, Donnan tullessa myös perässä.
Kahden vendan jälkeen genoan fallista katkesi kuori ja purje putosi metrin verran alas. Sen korjaamisessa meni oma aikansa eikä tuossa varmaan niin paljoa hävitty... sekunteja enimmillään. Aniara ja Donna ajoivat meistä pikku hiljaa ohi. Olisin tosin olettanut ko. veneiden menevän menojaan paljon aikaisemmin. ORC2 luokan veneet alkoivat myös saavuttaa meitä ja pidimme itsemme edelleen poissa muiden pakeista. Kryssillä tuntui että vene kulki kohtuullisen hyvin joskin vauhdin pitäminen oli haastavaa.

Vihreällä spinnu vedettiin uudestaan ylös mutta kolmosta emme laskeneet koska fallin kuori oli poikki ja jumittumisen riski oli olemassa.
(reivi purettiin pois ennen käännöstä).
Ajoin spinnulegin ehkä hieman varovaisesti yrittäen selvitä seuraavalle merkille ilman jiippiä. Länsimerkillä jouduimme tekemään jiipin ja se oli päättyä keulagastin uimiseen. Onneksi Olli sai sen verran roikuttua spinnupuomissa, että pysyi kyydissä ja sai vielä puominkin paikoilleen :) Toinen jiippi onnistui paremmin mutta teimme sen hieman liian aikaisin loppu matkaa ajatellen koska jouduimme ajelemaan välillä ylikulmia välttääksemme jiipit.

Loppumatka sujui ilman ongelmia jonossa muiden perässä ajellen.

Kiitokset Jorille, Tompalle ja Ollille !! =D>

Posted: Mon Sep 17, 2012 12:55 pm
by Joakim
asalovuo wrote:Syysseilaus tuli siis koettua :)
Troi tuli perässä spinnulla yrittäen ehtiä omaan starttiinsa...
Vähän kaukana oltiin emme kuulleet muita äänimerkkejä kuin meidän 1 min ja startti. Luultiin ottavamme todella hieno startti, mutta starttiin olikin vielä aikaa ja blue peter ylhäällä. Emme olleet ainoat, vaan ainakin pari muuta venettä luuli samoin. Jostain syystä startit eivät olleet normaalisti viiden minuutin välein. Ihan OK startin otimme kuitenkin oikeaankin aikaan, kun kysyttyämme kilpakumppanilta saimme sentään hiukan ennen minuuttia tietää koska startti oikein on. Tulosten perusteella 36.7 ja ORC2:n starttien välillä oli 9 minuuttia.

Aika hiljaisia olivat kyllä tööttäykset ja liput näkyivät huonosti! Tietysti haittasi myös se, ettei ordereita ollut, koska kukaan ei niitä ollut jakamassa sunnuntaiaamuna NORissa luvattuna aikana...

Saaristokisan lähdössä osasimme jo sitten mennä muutaman metrin päähän aluksesta, jotta kuulimme töötin. Piti tietysti arvailla, että varmaankin lähdemme toisena eli käännetyssä järjestyksessä ja että ylämerkki ehkä on järkevä jättää oikealla ko. tuulella. Arvaukset meni oikein ja saimme oikein hyvän lähdön!

Miten ihmeessä FE-83 vaatii reivin ko. kelissä? Me ajoimme ongelmitta ilman, kolmen hengen miehistöllä!

Posted: Mon Sep 17, 2012 13:13 pm
by asalovuo
Joakim wrote:
asalovuo wrote:Syysseilaus tuli siis koettua :)
Troi tuli perässä spinnulla yrittäen ehtiä omaan starttiinsa...
Miten ihmeessä FE-83 vaatii reivin ko. kelissä? Me ajoimme ongelmitta ilman, kolmen hengen miehistöllä!
Alun kryssillä mulla oli tunne ettei purjetta ollut yhtään liian vähän. Tosin olisi täydelläkin isolla olisi varmaan pärjännyt mutta kulku tuntui tasapainoiselta. Reivin purku olisi kyllä pitänyt tehdä aikaisemmin kun keli rauhottui -> sitä ehdoteltiinkin veneessä jo paljon ennen vihreätä.

Posted: Mon Sep 17, 2012 13:26 pm
by harald
Joakim wrote:Miten ihmeessä FE-83 vaatii reivin ko. kelissä? Me ajoimme ongelmitta ilman, kolmen hengen miehistöllä!
Niin siis nämä kilpaveneet ovat sellaisia että kovemmassa kelissä pitää joskus vähentää purjeita. Toista on varmaan jossain alirikatussa Bavariassa :)