Page 1 of 5
WHC 11 / 2012
Posted: Mon Sep 03, 2012 14:59 pm
by Panu
Tervehdys
Keskiviikon WHC:lle on Windgurun mukaan luvattu happirikasta iltaa. Tuulta olisi tämän hetkisen näkemyksen mukaan luvassa 12 - 15 m/s. Taitaa "kevyen tuulen linnut" pysyä maissa...

Posted: Mon Sep 03, 2012 15:37 pm
by Petri
Tosin jos keliä on 15 m/s niin pääseepähän taas vaihteeksi katsomaan mitkä asiat hajoavat tällä kaudella, yleensä tuo testi on toteutunut EspooGP:ssä mutta ei tänä vuonna.
Posted: Wed Sep 05, 2012 14:01 pm
by eero.palomaki
reipasta on, ketä tulee?
Posted: Wed Sep 05, 2012 14:44 pm
by Petri
Eipä tuolla sisäradalla kuitenkaan olennaisesti tuo keli näy, aalto pysyy kakkos/kolmosradoilla ihan maltillisena mutta puuskat tuovat omaa jännitystään.
Eli Olga on kyllä tulossa ihan täysmiehityksellä, enpä usko että kovinkaan moni FE muutenkaan vielä tuota keliä säikkyy.
Posted: Wed Sep 05, 2012 21:23 pm
by harald
Posted: Wed Sep 05, 2012 21:28 pm
by Petri
Huhu, olipas vaikea kisa mulle, miehistö toimi miltei täydellisesti mutta mun ajaminen oli ihan hukassa.
Lähtö normi, kaikki muut olivat vain niin kujalla että se näytti hyvältä. Ekalla merkillä annettiin vähän tasoitusta kun kommunikaatiovirheen takia miehistö laski spinnun vähän liian aikaisin (valmistautuminen laskuun tulkittiin laskuksi)mutta samapa tuo.
Sivutuuliosuus vihreälle kepille meni kehnosti, en vaan saa venettä kulkemaan ei-kryssillä, levankia pitäisi käyttää enemmän mutta eipä tuota levankia kyllä siirrellä suuntaan jos toiseen ja hekkikin oli kiristetty liian tiukaksi merkinkierron yhteydessä. Lenssillä Melkille sitten Charlotta ja Lissu pääsivät peittämään ja rinnalle ja loppulenssi ajettiinkin rinnan kun en oikein tuossa kelissä viitsinyt lähteä ohittelemaan yläpuolelta kun pelko kummitteli takaraivossa siitä että keli voisi koventua paljonkin lähempänä Melkkiä. Melkin kierto meni sitten Lissun ja Charlotan pakkituulissa (ja Charlotan broacheista panikoiden) suditellen ja oikeastaan annoin molempien mennä menojaan, ei vaan ollut kauhean kilpailuhenkinen fiilis päällä, jotenkin EGP vei mehut ja voitontahdon ja järjestelyvuoro sinetöi laiskuuden.
Kryssintapainen Melkiltä Käärmesaarten portille oli sitten katastrofi, vene ei vaan kulkenut sitten yhtään. Loppu olikin sitten sitä samaa ja lopulta maaliin kolmantena FE:nä, edessä Herska, Albin ja Olli ja Harald.
Posted: Wed Sep 05, 2012 21:37 pm
by harald
Olipa tänään aivan loistava kilpailu! Veneessä allekirjoittaneen lisäksi vielä Cage, Pone ja Freda. Satamassa rikit vihelteli, mutta tuuli oli selvästi tyyntymässä jostain 13 m/s tasosta Harmajalla.
Kokemus vain sanoo että vaikka Harmaja sanoo 13, niin radalla on merkittävästi vähemmän. Joskin puuskaisempaa.
Radaksi kuulutettiin nelosta, eli Melkin kiertävää. Paluumatkaksi luvassa siis pitkä kryssipätkä.
Startissa juutuimme aivan totaalisesti, olin osin itse sekaisin kun mastomittari johon starttikello tulee päätti olla toimimatta. Napit jotenkin juuttuivat Nexuksen Multissa. Veneessä kuulutettiin kyllä aikoja, mutta tästä huolimatta olimme kaikkien alla ja takana kun lähtö tapahtui. St.Olga otti sen nappistartin, ja Lisbeth oli meidän edessä myös. Kuten myös Expressi sekä Herring Rouge. T-mini lähti suosiolla rannempana.
Ei kuln takaa-ajoon. Anneli lähti myös hiukan rannempana, ja saavutti pikkuhiljaa. Merelli myöhästyi mutta ehti mukaan kisaan kuitenkin.
Viimeaikaiset keskustelut foorumissa on tehnyt sen että pitkä lenssi Melkille meni todella siististi. Kukaan ei nostellut saavuttavana leestä. Siinä mentiin sitten rinta rinnan St.Olga, Charlotta ja Lisbeth koko matkan tokalta vihreältä aina melkin takana olevalle toiselle jääpoijulle. Edessä vain Expressi ja Herska. Nekin tosin aika lähellä, kun joutuivat ajamaan koko pätkän joka välillä kääntyi lenssille meidän allamme. Tässä oli kovimmillaan 20 knotsia puuskissa. Hurja fiilis kun ajamme rinta rinnan kolme venettä spinnut melkein kosketellen toisiaan.
Melkin takana olevan toisen punaisen poijun luona jouduin sitten jarruttelemaan hiukan jottei Lisbethin perään olisi syntynyt vekki. Venda merkillä ja irti heidän paskoista.
Seurasi eteläviitan jälkeen pitkä paaran kryssipätkä, jossa Lisbeth johti melko reilusti melkein koko matkan. Ajoimme eteläistä reittiä, hiukan löysin skuutein kun tämä ei kerran puhdas kryssi ollut. St.olga seurais perässä.
Portin luona tuli sitten Herska perä edellä vastaan, ja myös Lisbeth oli yllättäen juuri takanamme. Meille taisi tulla suosiollinen vasemmalle kääntyvä sifti tässä, sillä Lisbethin etumatka näytti aika toivottomalta välillä.
Tästä lähtien sitten kryssiä vartioiden vain Lisbethiä, kunnia kuuluu heille sillä rankingissa he ovat myös toisena joten oli kiva harjoitella tätäkin. Muistakaa että tämä on vain harjoitusluontoinen kilpailu <köh köh>.
Siinä sitten maaliin voimakkaasti tyyntyvässä tuulessa. Jännää että vene kulki sen 5 kn+ vielä 7-8 kn tuulessa. Taisi tulla voitto, sillä sekä Expressi ja X-79 olivat vain minuutin pari ennen meitä maalissa.
Todella kiva ja tiukka kisa. Lisää kommentteja varmaan kun saadaan träckejä.
Mutta missä oli Bajan?
Posted: Wed Sep 05, 2012 22:04 pm
by Petri
Prkl
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=245
Katkera tappio Elanorille, taisivat hyötyä aika paljon siitä että keli keveni ja me ajoimme kolmosella eikä ykkösellä. Toisaalta voi myös spekuloida että liian aikainen spinnulasku ekalla merkillä maksoi sen 17 sekuntia, näinpä siis tästäkin kisasta lähinnä käteen jäi vitutusta

Posted: Wed Sep 05, 2012 22:06 pm
by harald
Mikä tuo redress-pyyntö on?
prkl Blue Café teki paremman ajan.
Posted: Wed Sep 05, 2012 22:07 pm
by eero.palomaki
sorry petri, mutta ainakin oli tiukkaa! ehkei ihan 17 s vaikka aikainen olikin se spinnunlasku maksanut. me taas lähdettiin ajaan ekalta merkiltä punaiselle poijulle kun oli sattunut väärän vuoden kartta käteen... onneksi oikea kartta löytyi nopeasti. kevyt keli auttaa tosiaan albinia jonkin verran feneeseen verrattuna, varsinkin jos teillä on pieni keulapurje ylhäällä. mut kiitti kisasta kaikille, hauska ilta ja hyvä keli.
Posted: Wed Sep 05, 2012 22:14 pm
by harald
Se aikainen lasku maksaa kyllä moninkertaisesti jos on keulilla ja toinen pääsee iholle. Sitten lasketaan minuutteja.
Posted: Wed Sep 05, 2012 22:18 pm
by Petri
harald wrote:Se aikainen lasku maksaa kyllä moninkertaisesti jos on keulilla ja toinen pääsee iholle. Sitten lasketaan minuutteja.
Jep, kyllä tuossa tuli turpiin todella pahasti mutta toisaalta pidimme kyllä merkkitilan. Worst-casehan on se että joku menee ohi ja pääsee kryssillä eteen. Yhtäkaikki nyt siis tiputimme spinnun ehkä 10 veneenmittaa ennen merkkiä selvässä johdossa (olkoonkin että kyllä Elanor ja Lissu kokoajan ottivat kiinni kun taisivat vähän peittää meitä) ja merkillä Elanor oli rinnalla.
Posted: Wed Sep 05, 2012 22:25 pm
by eero.palomaki
Hmm ehkä joo. Kattelin vähän ennen sitä merkkiä että suurinpiirtein kaikki olis saanut vapaita yläpuolelta, te meidän edestä ja me takana olevien. Windexien osoitussuunnasta päätellen. En itse ollut spinnussa niin en tiedä tuntuivatko häirityt tuulet siinä.
Hommahan olisi jatkunut mielenkiintoisena siinä jos me oltas oltu oikealla radalla ja jatkettu teidän leessä. Siinä olisi kyllä ollut 17 voimassa, enkä ole varma oltaisiinko päästy siitä yhtään enempää ohi. Kyseessä ei ollut edes tiukka kryssi siinä legillä, joten lopulta parempi ratkaisu vaihtaa yläpuolelle taisi tulla meille sattumalla.
Posted: Wed Sep 05, 2012 22:26 pm
by eero.palomaki
Mutta sitten tokan vihreän jälkeen otettiin häirittyjä tuulia aika pahasti takana tulevilta, olisi pitänyt ajaa härskisti vielä ylemmäksi merkiltä. Siinä vain alkoi jossain vaiheessa olla matalaa eikä ihan tarkat koordinaatit ollut tiedossa.
Posted: Wed Sep 05, 2012 22:34 pm
by harald
Aika tiukasti on muuten tultu maaliin isossa luokassa. Kolmen kärki 11 s sisällä.