Page 2 of 6

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:05 pm
by Olli
Olli wrote:Kaavailin sellaista 7 m/s, windguru saa itse päättää suunnan.
Windguru sekoili varmaan yksiköissä, ja toimitti sitten vain 7 solmun tuulta. Pääasia kuitenkin, ettei pläkää tullut.

Veneessä meillä oli tänään Heikki, Mikko ja Ilmari.

Nyt täytyy kyllä kehua, että kisan järjestelyt pompsahtivat taas ihan uudelle tasolle. VHF-kuulutukset olivat ihan huippujuttu. Viestit olivat selkeitä, ja kuuluivat hyvin. =D>

Vastatuulilähtö oli myös hieno, jopa niin hieno, että päätin jäädä lähtölinjalle parkkiin ihmettelemään. Siitä sitten lähdettiin takaa-ajoon. Eka kryssi meni vähän ryssimiseen, joten ylämerkki kierrettiin viimeisenä. Siitä tilanne sitten petraantui, kun saatiin spinnu heti ylös. Moni ajoi ekalla kierroksella ylämerkiltä pohjoisviitalle ilman spinnua, siinä saatiin jo Valpurin päänahka, ja muita hyvin kiinni.

Maalilinjan poijun kierrossa katsottiin vähän takaviistosta Bajanin ja Annelin kahinoita sekaantumatta asiaan turhaan. Molemmat kuitattiin sitten matkalla EMK:n punaiselta poijulta vihreälle merkille. Ei varsinaisesti toivottu kilpakumppaneille spinnusotkuja, mutta ei niistä meille haittaakaan ollut 8)

Loppumatka ajeltiin jonossa, ja arvuuteltiin paljonko jäädään T-Rexille. se tuli vähän puun takaa, että Mary pääsi kuittaamaan meidät 8 sekunnilla...

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:06 pm
by harald
max wrote:Tänään meni kaikki reisille...

- Ennen kisaa kiville.
- Kisassa tungin merkillä paikkaan jonne ei olisi pitänyt tunkea. Anteeksi Panu. Kuvittelin tietäväni mitä tein, mutta ei se nyt ihan niin mennyt.
- Spinnu rintsikoille
- Genuan skuutti niin jumiin vinssille, että ei auennut kuin genuaa laskemalla.
- GoPro jäi laittamatta päälle joten ei ole videota kisasta.

Jotenkin tuntuu, että tuossa ei ollut kaikki.
Voi voi, otan osaa. Joskus tulee tuollaisia päiviä. Älä huolestu, leuka kohti rintaa ja kohti seuraavaa pettymystä!

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:10 pm
by harald
Olli wrote:
Olli wrote:Kaavailin sellaista 7 m/s, windguru saa itse päättää suunnan.
Windguru sekoili varmaan yksiköissä, ja toimitti sitten vain 7 solmun tuulta. Pääasia kuitenkin, ettei pläkää tullut.
Suuret suuret kiitokset siitä että tulitte radalle! [-o<

Miten te aina tuotte se tuulen?

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:13 pm
by harald
Eihän noita pitäisi vertailla, mutten malta :)

Ison luokan puolustukseksi pakko mainita että heillä oli enemmän kryssiä maalisuoralla.

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:14 pm
by Olli
harald wrote:Miten te aina tuotte se tuulen?
Siinä se tulee näppärästi mukana, sehän on oikeastaan pelkkää ilmaa, joka liikkuu itsestään. Ensi viikolla sitten FE-keliä 8)

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:16 pm
by harald
Jepjep, 22 m/s ounaili windguru tänään ensi keskiviikon keliksi.

Olin kyllä vähän saada pyykkaustöitä lähdössä kun Mary meidän painostuksen jälkeen päätti fellata meidän perän takaa. Tuli aivan se Espoo GP mieleen milloin kaivettiin toisen FEneen keula meidän takanurkasta. Mary oli kyllä erittäin lähellä.

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:19 pm
by Olli
harald wrote:Jepjep, 22 m/s ounaili windguru tänään ensi keskiviikon keliksi.
Meinaatko laittaa heavy-spinnun, vai meneekö vielä kevyellä? 8)

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:22 pm
by harald
"Mää lähen hoskin saunaan" jos tulee se 22.

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:29 pm
by harald
harald wrote: Olin kyllä vähän saada pyykkaustöitä lähdössä kun Mary meidän painostuksen jälkeen päätti fellata meidän perän takaa. Tuli aivan se Espoo GP mieleen milloin kaivettiin toisen FEneen keula meidän takanurkasta. Mary oli kyllä erittäin lähellä.
Eli siis tuo;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... olarointia

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:34 pm
by harald
Ihmekös että foorumi on ollut hiljaa. Kaikkien trackit tupsahti samaan aikaan ilmoille :)

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=195

prkl. Meillä on taas trackin aika hakusessa, noin 22 s myöhässä. Korjaan.

SeaClear ei sittenkään korjaa tietokoneen kelloa, vaikka ruksi on päällä.

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:47 pm
by harald
Trackista näkee hyvin että ennen kaakkois-poijua johdamme Merelliä 130 metrillä. Kun Merelli käsien puutteesta johtuen tekeen ensin noston, ja sitten jiipin johon menee 200 m väärällä halsilla tulee vielä noin 70 m lisää takkiin.

Eli tapahtuu mitä vain purjeitten tai veneen kanssa kannattaa aina muistaa osoittaa se vene oikeaan suuntaan.

Antin tapauksessa olisi ehkä kannattanut ajaa genoalla se jiippi, ja jatkaa rauhassa genoalla kunnes spinnu nousee. Tuohan ei vaikuttanut sijoitukseen senkään vertaa, mutta aina voi parantaa.

Nousiko Bajanilla spinnu paaran halssilla? Ainakin track näyttää hyvältä.

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:51 pm
by harald
Lisbethin ohitus tokalla vikalla merkillä on hieno. Se on helppoa jos on neljä miestä veneessä :)

Posted: Wed Aug 29, 2012 22:58 pm
by max
harald wrote: Nousiko Bajanilla spinnu paaran halssilla? Ainakin track näyttää hyvältä.
Joo, nostettiin ekalla kierroksella spinnu ilman puomia heti merkillä ja tehtiin jiippi.

Olen koittanut kelata mitä hyvää tehtiin tänään, tuo oli yksi niistä asioista. Nähtiin etukäteen, että paaralla pitää vetää vihreälle. Se tarkoitti, että spinnu ylös ilman puomia. Puomi paikalle myöhemmin. Tällä päästiin Annelin ja Lilié:n ohi merkin käännössä. :D

Posted: Wed Aug 29, 2012 23:05 pm
by Petri
max wrote:- Kisassa tungin merkillä paikkaan jonne ei olisi pitänyt tunkea. Anteeksi Panu. Kuvittelin tietäväni mitä tein, mutta ei se nyt ihan niin mennyt.

Jotenkin tuntuu, että tuossa ei ollut kaikki.
No se vielä siitä puuttui että rangaistuskäännöksesi eivät olleet millään lailla sallitut eli DSQ olisi odottanut jos Panu olisi vienyt protestin loppuun :)

Rankut pitää ottaa as soon as possible tapahtuman jälkeen, sen jälkeen sitä joko toivoo olevan syytön/toivoo ettei toinen teekään protestia/tulee hylätyksi. Erona sitten toki Matchiin että siinä rankkareita voi venyttää ihan maalilinjalle asti, mutta fleettipurjehduksessa se on joko/tai. Toki sitten isommissa kisoissa on aikasakkoja pikkuvirheistä, ettei koko kisa mene hylsyksi sen takia että ei tajunnut pyöriä 50 tunnin kisassa ensimmäisen ylämerkin kohdalla tapahtuneessa tilanteessa.

Posted: Wed Aug 29, 2012 23:05 pm
by Panu
Tervehdys

Tänään veneessä Juha, Harri pinnassa, minä ja Vesa.

Taas hieman varovainen startti, mutta kuitenkin sen verran hyvällä vauhdilla, että päästiin lautakunnan päästä vapaasti irti. Tuo strekki ylämerkiltä pohjoistikulle ja poijulle on sitä kovasti inhoamaani sivuvastaista. En tiedä opinko koskaan siitä pitämään taikka siihen trimmaamaan. Kohtalaisesti se taisi kuitenkin tällä kertaa mennä.

Poijulla otettiin spinnu "turvallisesti" styyralla ylös ja sitten heti perään jiippi. Pitäisi varmaan opetella tuo jibe set kombinaatio. Askel merkit Harald, kiitos?

Kisassa ei oikein tapahtunut mitään muuta mieleen painuvaa, kuin Bajanin paaralla ylämerkillä sisätilan vaade styyran venettä vastaan. Pakottivat meidät väistämään ja vendasivat sitten uuteen kurssiin. Oli pakko liputtaa :B-flag: ja huutaa tarvittava taikasana :shock:.

Toisella kierroksella tuuli oli shiftannut siten, että päästiin ylämerkiltä aina poijulle asti spinnulla ja sitten jiippi kohti vihreää. Harri oli hieman hätäinen tai me emme olleet riittävän nopeita, että olisimme olleet valmiita, kun vene jo kääntyi. Spinnu uhkaavasti tapaili etustaagia ja alkoi kiertymään ympärille. Juha meni keulaan avuksi ja saatiin tilanne pelastettua ennen kuin katastrofi olisi ollut todellisuutta :oops: . Tästä selvittyämme huomasin, että Maxilla oli samat elkeet ja vanha uskollinen oli tiukasti etustaagin ympärillä. No Lissuhan tästä eniten hyötyi ja veti siististi yhtään höntyilemättä yläpuolelta hienosti vetävällä spinnulla ohi. Loppu olikin sitten jonossa ajoa kohti maalia.

Käännettiin kotiin ja todettiin illan olleen siinä. Max sitten viimein veti kunniakierroksensa ennen maalilinjaa. Tämä meille riitti ja tuloksetkin saatiin julkaistua ajallaan ja lopullisina. No hard feelings. Joskus vain into ylittää harkinnan. Sitä tapahtuu myös paremmissa piireissä.