Page 1 of 1
liian pitkä alaliikki
Posted: Sat Aug 18, 2012 16:45 pm
by FE-Sillanpää
teoreettinen tilanne, jolla ei luonnollisesti ole yhteyksiä tosimaailmaan: Joku on tilannut uuden isopurjeen jostain neulomosta. Joku on tehnyt ajatus- tai mittavirheen eikä valmista purjetta saakaan alaliikistään kireäksi. Puolesta välistä puomia alaliikki on edelleen puoli metriä puomista sivussa vaikka kiristysmahdollisuus jo loppuu puomin takapään tullessa vastaan. Eli purje on kevytslööriasennossa myös tiukassa luovissa.
Mitä olisi tehtävissä?
Re: liian pitkä alaliikki
Posted: Sat Aug 18, 2012 20:34 pm
by Panu
FE-Sillanpää wrote:...Joku on tehnyt ajatus- tai mittavirheen eikä valmista purjetta saakaan alaliikistään kireäksi. Puolesta välistä puomia alaliikki on edelleen puoli metriä puomista sivussa vaikka kiristysmahdollisuus jo loppuu puomin takapään tullessa vastaan.
Tervehdys
Ensimmäiseksi selvittäisin vastuut. Kuka on se
joku, joka tuon "erehdyksen" teki? Onko tilaus tehty nimeten venetyypin ja mallin vai onko tilaus tehty "mittojen mukaan" kertomatta veneestä yhtään mitään. Mielestäni
hyvä neuloja tarkistaa asiakkaan antamat mitat tietokannasta ja tarkistaa mittojen yhtenevyyden. Havaittuaan eron tulisi neulojan olla yhteydessä asiakkaaseen ja kysyä syytä tähän eroavuuteen. Tarvittaessa uudelleen mittaus olisi suoritettava.
Jos kyseessä on "nettililaus" jostain "Hinkunkistanin" neulojalta, joka ei kys. venettä voi tuntea, on vastuu tilaajalla / väärien tietojen antajalla.
Se mitä tuon purjeen kanssa voi tehdä onkin tapauskohtaista. Kaikki riippuu purjeen leikkauksesta. Helpoin korjattava lienee vaakaleikkaus. Jos alaliikin mitta ei eroa suuresti voi ajatella leikkauttavan tuon ylimääräisen pois mastoliikin puolelta. Näin purjeen voi saa ehkä kohtuullisesti toimivaksi / jopa hyväksi tapauksesta riippuen. Eksoottisemmat leikkaukset tuottavat päänvaivaa, kun rasituksen jakaantuvat eritavoin, kuin alunperin oli suunniteltu.
Posted: Sun Aug 19, 2012 09:22 am
by FE-Sillanpää
purje on Helsingissä tehty ja vastuukysymyskin selvä. Maston mitat ovat uniikit, ei löydy taulukoista. Mutta että etuliikkiä modaamaan? Siinä on kuitenkin samat halssikulma- ja reivireiät kuin takaliikissäkin, eli kuulostaa työläältä (kalliilta).
Puomin pidentäminen voisi olla mahdollista, mutta pitäisi löytää samaa profiilia. Tai koko puomin vaihto, mutta taas kuulostaa kalliilta. Toisaalta, joku kertoi, että profiili on H-veneen mastoa 80-luvun alusta, ei siis mitään erikoista tyyppiä. Ei kellään satu olemaan katkennutta Hoon mastoa nurkissa?
Posted: Sun Aug 19, 2012 11:54 am
by Olli
FE-Sillanpää wrote:Toisaalta, joku kertoi, että profiili on H-veneen mastoa 80-luvun alusta, ei siis mitään erikoista tyyppiä. Ei kellään satu olemaan katkennutta Hoon mastoa nurkissa?
Aivan varmasti on, mutta kannattanee kysellä tuolta:
http://www.h-vene.net/hfoorumi/index.php
Tänä vuonna pelkästään Hangon regatassa katkesi kaksi H:n mastoa...
Posted: Mon Aug 20, 2012 13:24 pm
by harald
NJK:n romukasassa on muistaakseni jotain. Tarkistan tänään.
Posted: Mon Aug 20, 2012 14:39 pm
by FE-Sillanpää
harald wrote:NJK:n romukasassa on muistaakseni jotain. Tarkistan tänään.
Hieno homma. Tällaisen näköistä profiilia päätykappaleet vaativat.

Posted: Mon Aug 20, 2012 18:21 pm
by msalmi1
Jos puomia ei löydy, niin tuohon puomin päätyhelaanhan saa hitsattua rosterista jatkoa, vähän riippuen monenko sentin jatko tarvitaan. Purjeen kulmaa ei ilmeisesti saa siirrettyä lähemmäs mastoa.
Posted: Mon Aug 20, 2012 20:50 pm
by Olli
msalmi1 wrote:Purjeen kulmaa ei ilmeisesti saa siirrettyä lähemmäs mastoa.
Tällä ei varmaan kovin montaa senttiä pelata, jos alaliikki jää keskeltä puolen metrin päähän puomista, mutta tosta kyllä tulee seuraava ongelma sitten kun puomia saa jatkettua tai muuten ratkaistua tuon alaliikin pituuden... Jos kulma jää noin kauas mastosta, alin ratsastaja kantaa kuorman, kanittaa nostoissa ja laskuissa jne. FE83:sta ei kuitenkaan kannata ottaa mallia halssikulman kiinnitykseen, ainakin vakioratkaisu on huonohko.
Posted: Mon Aug 20, 2012 21:21 pm
by harald
Minuakin kiinnostaa tuon purjeen cutback. Ei sitä outhaulia tarvitse montaa senttiä päästää niin alaliikki on jo "puoli metriä" irti puomista.
Eikö tuossa tosiaan ole minkäänlaista halssikulma kiinnikettä? Entä onko purjeen halssikulmasta valokuva kun purje on levitettynä maahan?
Posted: Tue Aug 21, 2012 11:17 am
by FE-Sillanpää
harald wrote:Minuakin kiinnostaa tuon purjeen cutback. Ei sitä outhaulia tarvitse montaa senttiä päästää niin alaliikki on jo "puoli metriä" irti puomista.
Eikö tuossa tosiaan ole minkäänlaista halssikulma kiinnikettä? Entä onko purjeen halssikulmasta valokuva kun purje on levitettynä maahan?
Alin ratsastaja ei kantanut, purje istui sieltä nätisti. Pari senttiä sai silti pituudesta pois, kun kiinnitti halssikulman reivikoukkuun. Mitään omaa kiinnikettä halssikulmalle ei ole. Samoin skuuttikulman tiukempi narutus auttoi n. 5mm, mutta kuten kuvasta näkyy sekä vaijerin pääte että ratsastaja stoppaa liikkeen. Ja toden totta, näillä kiristyksillä alaliikki on enää sivusuunnassa n. 20 cm puomista irti ja purjeen pussikkuus väheni.
Purjeneulomo modaisi tämän kohtuuhintaan leikkaamalla kolmion pois, alkaen alimman latan alapuolelta. Rikifirma tekisi mielellään uuden puomin. Uusi puomiputkikin olisi mahdollinen, mutta jos pituutta tarvitaan enää muutama sentti lisää, se voi olla vähän työläs vaihtoehto, vaikkakin halvempi kuin kokonaan uusi puomi. Jos pidentäisi saranaa , siihen voisi samalla hitsata kiinnikkeen halssikulmalle. Eli ehkä saranan modailu on kuitenkin houkuttelevin ratkaisu?
Vielä voi toki yrittää saada halssikulmaa eteenpäin kunnes alkaa ilmestyä vekkiä ja skuuttikulmaa taaksepäin ratsastajan rälläköimisellä lyhyemmäksi ja vaijerin vaihdolla.

Posted: Tue Aug 21, 2012 12:08 pm
by harald
Laita mastouraan peltinen ratsastaja, ja siihen sakkeli. Nuo reivikoukut eivät ehkä tule kestämään outhaulin vetoa. Kyllä tuossa jonkinlainen kunnollinen kiinnike halssikulmalle on oltava.
Kuvakulma saattaa vähän valehdella, mutta omasta mielestäni tuossa toisessa kuvassa näkee hyvin miten halssikulma on edelleen liian takana.
Posted: Tue Aug 21, 2012 17:26 pm
by Artsi
Kokeilisin aluksi kiinnittää halssikulma dyneemalla kiinni mastoon ja katsoa, tuleeko ryppyjä. Ratsastajan sakkelit näyttävät turhan pitkiltä. Meillä on lyhyemmät sakkelit ja halssikulma lähes kiinni mastossa (dyneemalenkki ympäri). Nuo reivikoukut antavat joka tapauksessa niin paljon periksi, etten kiinnittäisi niihin. Tuskin kuitenkaan saat näinkään riittävää kireyttä ainakaan, kun ajatellaan, että purje venyy jo yhdessä kaudessa melkoisesti. Järkevintä olisi pienentää purje sopivan kokoiseksi. Neulomon ehdottama kuullostaa hyvältä, mutta saattaa olla, että parin vuoden päästä on alimman latan edessä melkoinen venymä, kun ahvenselkää tulee suunniteltua enemmän. Mastoliikistä saattaisi voida poistaa tarvittava määrä purjeen muodon kuitenkaan pahemmin kärsimättä

Posted: Wed Aug 22, 2012 09:01 am
by FE-Sillanpää
Artsi wrote:Kokeilisin aluksi kiinnittää halssikulma dyneemalla kiinni mastoon ja katsoa, tuleeko ryppyjä. Ratsastajan sakkelit näyttävät turhan pitkiltä. Meillä on lyhyemmät sakkelit ja halssikulma lähes kiinni mastossa (dyneemalenkki ympäri). Nuo reivikoukut antavat joka tapauksessa niin paljon periksi, etten kiinnittäisi niihin. Tuskin kuitenkaan saat näinkään riittävää kireyttä ainakaan, kun ajatellaan, että purje venyy jo yhdessä kaudessa melkoisesti. Järkevintä olisi pienentää purje sopivan kokoiseksi. Neulomon ehdottama kuullostaa hyvältä, mutta saattaa olla, että parin vuoden päästä on alimman latan edessä melkoinen venymä, kun ahvenselkää tulee suunniteltua enemmän. Mastoliikistä saattaisi voida poistaa tarvittava määrä purjeen muodon kuitenkaan pahemmin kärsimättä

Kiitoksia vinkeistä, mastouraan ratsastaja taitaisi todella olla hyvä pikakonsti. Eikö dyneemalenkistä maston ympärillä ole mitään haittaa?Tässä kuvissa tulosta kun halssikulma köytettiin maston ympärille. Tilanne alkaa näyttää jo yllättävänkin hyvältä. Mitään ryppyjä ei ilmestynyt hiljaisessakaan tuulessa. Iltapläkässä toki ilmestyi, ei haitanne. Purje on muuten jo pari kesää seilannut, eli ehkä alkuvenytys on jo tehty. Alaliikin löysyydestä vain ei ole ennen välitetty.
Lyhyemmät ratsastajat voisivat tehdä terää, lattojen kohdalla on vain laakeroidut kelkat, voi olla että ratsastajien pitkä malli johtuu niistä.

Posted: Wed Aug 22, 2012 09:31 am
by harald
Nyt on jo lähellä. Vähimmäisvaatimuksena olisi että tuo alaliikki saadaan kiristettyä puomiin kiinni koko matkaltaan.
Seuraavaksi lähtisin ratkomaan skuuttikulmasta ongelmaa. Paljaasta dyneemasta pari kietaisua puomin ympäri ja skuuttikulma reiästä läpi. Ja sitten tuosta outhaulista se liuku pois. Väliaikaisesti voi varmaan testata reiviköydellä.
Ideana siis että saadaan skuuttikulma sen outhaulin liukurin verran vielä kiristettyä.
Jos tämä toimii, voisi purkaa ulkopään ja korvata vaijeripää dyneemalla, joka tulee vain purjeeseen kiinni. Tämä siis edellyttäen että tuo liukuri on edes vähänkään samanlainen kuin meillä, eli vaijeri tulee siitä läpi ja vaijerin päähän on puristettu helmi tjms.
Tuon halssikulman sijainnin saisi varmaan sijoitettua parhaimmalle mahdolliselle paikalle jos purjeenvalmistaja kertoisi tuon cutback-mitan.
Viemällä halssikulma eteenpäin saadaan purjeesta vähän etusyvempi ja takaliikki aukeaa. Muistaakseni näin. Säätämällä halssikulman sijaintia etu-taka suunnassa saadaan siis aikaiseksi vähän samaa kuin maston prebendillä.