Page 1 of 1

Akselin sinkin kuluminen

Posted: Fri Aug 03, 2012 12:42 pm
by harald
En tiedä aiheuttaako jääkaappi vai aurinkopaneeli sitä että akselin sinkistä oli viime sunnuntaina enää viiru jäljellä. Hyvä että ruuvit pysyvät siinä enää kiinni. Potkurikin oli tummunut.

Sinkki asennettiin viime kesänä tai keväällä. Koska nostamme pesuja varten silloin tällöin en ole laittanut uutta sinkkiä joka vuosi. Olihan se vähän alkuperäistä pienempi jo keväällä vesillelaskun aikoihin.

Vene ei ole ollut maasähkössä kiinni paitsi hangossa ja pari kertaa ennen juhannusta.

Miten teillä muilla menee noita sinkkejä? Sinkin kuluminen on ymmärtääkseni hyvä asia, mutta tuo potkurin tummuminen on kai merkki siitä että jossain kulkee sähköä ehkä vähän liikaakin veteen?

Posted: Fri Aug 03, 2012 15:55 pm
by JKL
Oletko asentanut jotain uusia sähkölaitteita suhteessa viime vuoteen? Itse lähtisin etsimään sähkövuotoa ensiksi niistä. Tosin jotkin tahot sanovat että jopa viereisen veneen vuodot voivat aiheuttaa sinkin kulumisen.

Meillä vaihdetaan sinkki joka kevät, kesässä kuluu ehkäpä max. puolet pois. Vene maasähkössä monta yötä kesässä.

Posted: Fri Aug 03, 2012 20:52 pm
by harald
Kai se vain on niin, että noitten sinkkien elinikä on se vuosi ja pitäisi vaihtaa uusi joka kevät.

Charlottassa tulee ja menee usempi sähkölaite joka vuosi :)

Sinkki on aina kulunut, mikä tietenkin on vain hyvä asia. Pitää vain varata mukaan uusi kun nostetaan seuraavan kerran.

Potkurin tummuminen ihmetyttää tosin.

Posted: Sat Aug 04, 2012 15:07 pm
by FE-Sillanpää
mitä ohmimittari sanoo? tässä pari ohjearvoa:
- Koneen ja meren välillä alle 1 ohm
- maasähkön nollan ja koneen välillä ääretö vastus.
-akun miinuksen ja koneen välissä parhaimmillaan ääretön vastus. Jos ovat yhdessä eli vastus pienempi, ei välttämättä ongelma mutta maasähkön vuodot eritysen tuhoisia

Posted: Sat Aug 04, 2012 22:46 pm
by harald
Mun veneessä on kyllä sellainen pätkä johtoa koneen rungon ja akun välissä että vastus on äärettömän pieni. Tätäkö tarkoitit?

Hmm, miten saadaan mereen kytkentä? On varmaan sama jos mittaan potkuriakselin ja koneen välistä.

Posted: Wed Aug 08, 2012 10:27 am
by FE-Sillanpää
harald wrote:Mun veneessä on kyllä sellainen pätkä johtoa koneen rungon ja akun välissä että vastus on äärettömän pieni. Tätäkö tarkoitit?

Hmm, miten saadaan mereen kytkentä? On varmaan sama jos mittaan potkuriakselin ja koneen välisä.
Oppia ikä kaikki. Luulin että laturi ja starttimoottori ovat sähköisesti erillisiä, mutta meneehän sieltä akusta sininen johto koneen kylkeen ja sitä kautta starttivirtakin saa nollajohdon. Muistelin vain teräsveneistä, että ei saisi käyttää nollajohtona veneen runkoa. Ehkä laturin vielä saisi eristettyä, mutta startin miinuksen kanssa olisi vaikeampaa joten se on sitten rungossa kiinni.

Ei tuossa siis juuri muuta mitattavaa jää kuin koneen = meren = akun miinuksen ja jännitteettömän maasähkön väli.

Meillä SD20:n potkurin edessä oleva sinkki ei meinaa kulua millään. Ikää on jo noin 10 V ja siitä on häipynyt 20%. Koneen sisäinen sinkki kestää muutaman vuoden sekin. SD-20 sisäistä sinkkiäkään ei ole vaihdettu, siinä on alkuperäinen 10v takainen sinkki. Maasähkö on aiemmin ollut roikka + Matti-laturi, nyt vikavirtasuoja ja vähän kehittyneempi laturi. Vuotoja ei ole ollut.

Mitenkähän koneen sisäinen sinkki jakselee, jos potkurisinkki katoaa hetkessä?

Posted: Wed Aug 08, 2012 10:35 am
by harald
Pitää tarkistaa tuo koneen sisäinen, siitä on kyllä muutama vuosi kun sen vaihdoin viimeksi. Onko Leevene ainoa paikka ostaa noita?

Posted: Wed Aug 08, 2012 10:52 am
by Erkka
Kuten joku totesikin, myös samassa satamassa olevan muun veneen sähkövuoto voi aiheuttaa tuon. NJK:lla ei kai kuitenkaan saa pitää maasähköä kiinni jatkuvasti, eli sinällään sen vaihtarin voi aika nopsasti sulkea pois.

Posted: Wed Aug 08, 2012 10:55 am
by harald
Siellä on kyllä sähköä satamassa ihan riittävästi. Joka paikassa roikkuu kaapeleita meressä joten en olisi yllättynyt jos siellä jossain on joku maavuoto.

Mutta mekanismi miten se vaikuttaa juuri meidän sinkkiin on vähän epäselvä. Eihän sen sinkin pitäisi kulua vain sillä että se roikku meressä jossa on maavuoto vaan jostain on saatava potentiaali-ero aikaiseksi.

Ainoa paikka mistä itse voisin arvata että potentiaali-ero voisi tulla on aurinkopaneeli. Olenkohan edes oikeilla jäljillä?

Posted: Wed Aug 08, 2012 15:33 pm
by Handy
Tuolta oppaasta löytyy jotain juttua korroosiosta:
http://www.stek.fi/ajankohtaista/2010/f ... vene_opas/
Pahin tilanne lienee jos maasähkön (maan) ja veneen (moottorin->veden) välillä on yhteys. Laadukkaissa akkulatureissa erotus lienee kunnossa, eli miinuksen ja maan välillä vastus on ääretön. Mutta miten lienee muiden kiinteiden asennusten kanssa. Esim mahdollinen jääkaapin virtalähde.

Tuota kuvaa katsoessa tulee kyllä mieleen että noin kiiltävää potkuria en ole ennen nähnyt.
Image

Joku varmaan osaa kertoa että onko pronssillakin tapana kerätä pieni kerros pintaan? Eli olisiko tummuminen ns. normaalia?
Ja jos tummuminen on normaalia niin voisiko sinkin kuluminen liittyä siihen prosessiin. Wiki:
Typically bronze only oxidizes superficially; once a copper oxide (eventually becoming copper carbonate) layer is formed, the underlying metal is protected from further corrosion.

Posted: Wed Aug 08, 2012 15:43 pm
by harald
Maasähköähän meillä ei ole ollut kytkettynä edes.

Sähkömoottorit voivat vissiin vuotaa sähköä maahan? Jääkaapin kompura siis.

Pitää vähän katsella muitten potkureita ovatko yhtä tummia noston yhteydessä.

Pitää mitata jatkoroikan suojamaan ja veneen maan erotus, johdot irti siis.