Page 1 of 5
FE83 trimmauksesta?
Posted: Fri Jun 29, 2012 18:40 pm
by MattiK
Noviisipurjehtijana kysyisin hieman neuvoja purjehtimisesta tuulisemmalla kelillä.
Tällä hetkellä purjehtiminen tuntuu mukavalta aina tuohon 6m/s tuuleen asti, sen jälkeen yleensä taito ja keinot loppuvat. Kysyisinkin konkareilta, millä tavoin trimmata fe83:sta, jotta purjehtiminen alle 10m/s tuulissa olisi vielä perheenkin osalta mukavan tuntuista? Mikä on normaali Fenen kallistus ja miten tuulen suhteen kannattaa purjehtia?
Mietin myös miten kovemmassa tuulessa jiipin voi tehdä turvallisen oloisesti, ettei tuuli paina liian kovaa.
Tämä siis ilman reivausta.
T. Matti
Posted: Fri Jun 29, 2012 19:11 pm
by harald
Tuossa jotain ohjeita;
Alle 10 m/s tuulessa ei pitäisi kyllä olla mitään ongelmaa fokalla. Me purjehdimme ykkösgenoalla noin 7-8 m/s asti.
Jiippi on turvallisempi spinnulla alle 10 m/s tuulessa, silloin tuuli ei paina isopurjetta niin paljon
Leikit sikseen, alaliikki niin kireälle kuin saa ja vielä vähän lisää. Fallit todella kireälle. Oletan että ongelmia on vastatuuleen, muilla suunnilla toimii varmaan ihan ok? Tuo alle 10 m/s on ihan normituuli, eikä sen pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia.
Kryssillä päästät levangista puuskat isopurjeesta, niin kaikki ovat tyytyväisiä. Tämä tietenkin edellyttäen että sinulla on köydellä säädettävä levanki.
FE83 trimmauksesta?
Posted: Fri Jun 29, 2012 19:50 pm
by MattiK
Jep, Tuota ohjeistusta ja muutakin olen lueskellut ja koittanut soveltaa. Levanki ei ole köyisillä vaan siirrettävillä lukoilla, joten puuskissa olen päästänyt skuuttia. Fene luovii hyvin, mutta ehkä näin aloittelijalle se kallistuskulma joskus tuntuu liialliselta. Nämä tekniset trimmit on hyviä, kiinnostaisi kuulla/tietää miten (tuulen/aaltojen suhteen) fenettä kannattaa ohjata luoviessa ja myötäisellä.
Posted: Sun Jul 01, 2012 19:56 pm
by KaleviHarkonen
Kovalla tuullella ennen jiippiä kannattaa ison skuutti vetää tosi kireälle. Ja vielä kovemmalla tuulella voi tehdä käännöksen 'väärään' suuntaan, siis niin että jiipistä tulee venda.
Perhemiehistö pääsee helpommalla kun purjehtii pelkällä isolla vs. fokka ja reivattu iso.
Reittisuunnitelma kannattaa tehdä vasta sitten, kun sääennuste on tiedossa. Ettei käy niin, että loman loppuessa on pakko kryssiä kovaan vastaiseen.
Posted: Fri Jul 06, 2012 22:19 pm
by Marko
Mikä on purjeiden kunto/ikä/laatu sulla? Kannattaa muistaa, että näillä menestyneillä purjehtijoilla on huippulaatuiset ja jäykät purjeet. Reivikynnys on tuonkin takia eri lukemilla kuin vanhoilla pussikkailla purjeilla. Osaatko latistaa isopurjeen?
Posted: Sat Jul 07, 2012 13:59 pm
by Samppa
Mikäli 10 m/s tuulella purjehdus ei ole perheelle "kivaa", miksi ei voi ottaa reiviä. Oikean kokoiset purjeet niin kallistus pysyy "normaalina" ja jiippikin onnistuu helpommin. Kryssillä vene sortaa vähemmän kun se kulkee pystymmässä, jolloin pieni nopeuden lasku kompensoituu nousukulman pysyessä pienempänä.
Samppa
S/Y FEstivo
FE83 trimmauksesta?
Posted: Sun Jul 08, 2012 18:29 pm
by MattiK
Isopurje on 90-luvun puolivälistä, eli ilmeisemmin venynyt. Tänään purjehtiessa katselin sitä ja kyllähän se mielestäni on pussikas vaikka sitä latistaisi; takastaagi/puomiliikki/kiki/nostin kireälle. Jiipissä olen vetänyt skuttia kireämmälle ja keskemmälle ennen käännöstä niin menee ok.
Jos on vieraita mukana, niin mieluummin tarjoan mukavan purjehdusreissun, vaikka reivaten, kuin että eivät uskalla toista kertaa mennä purjeveneeseen. Kotimiehistön kanssa sitten harjoitellaan lisää kovemmissa tuulissa...
Posted: Fri Aug 03, 2012 21:26 pm
by harald
Tule mukaan purjehtimaan joskus, niin saadaan kalibroitua tuo sun per eiku kallistusmittari?
Kallistuksen pitää pysyä alle 20°. Jos kallistuu siitä vauhti hidastuu eikä matkustajat tai miehistö tykkää.
Köysilevanki on todella tärkeä, jopa niin tärkeä että kun Artsi haki Danielan helsingistä hän ei edes lähtenyt purjehtimaan ilman sitä.

Posted: Sat Aug 04, 2012 10:47 am
by Artsi
Eihän siitä levangista ole juuri mitään hyötyä, jos ei sitä pysty käyttämään siihen, mihin se on tarkoitettu. Varsinkin ilman kunnolla toimivaa kikkataljaa on levangin toimivuus tärkeä hieman venyneen ison säädössä. Toki meilläkin on systeemit muuttuneet matkan varrella, eikä levankia ole lainkaan retkipurjehduksilla. Ehkä siitä voisi tulevaisuudessa nykyisessä muodossaan luopua kokonaan.
Kuvat löytyy albumista:(kuva 6, kikkatalja kireällä toimii skuutista päästämällä lähes yhtä hyvin, kuin levangista päästämällä)
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... RTOLEVANKI
Posted: Sat Aug 04, 2012 22:48 pm
by harald
Tuo kikkatalja toimii varmaan, mutta sen säätäminen on kertaluokkaa hitaampaa kuin levangin ja jos sillä halutaan korvata levanki on edessä aikamoinen kikka-taljan vahvistusprojekti (särje-korjaa-särje-korjaa muutaman kerran) ja minua epäilyttäisi puomin kestävyys.
Genoalla ei tosiaan tarvitse levankia. Tuo levanki on enemmän fokan kanssa toimiva. Eli sinänsä tärkeämpi juuri perhepurjehtijallekin.
Posted: Sun Aug 05, 2012 09:19 am
by Marko
Eilen oli 11 - 12 m/s + puuskat sekä isohko aallokko Helsingin ulkoväylällä iltapäivällä. Aamulla lähtiessäni Inkoon saaristosta katsoin että piti olla 9 m/s, joten hiukan yllätyksenä tuo tuli. Millaisilla purjeilla purjehtisitte yksin myötäiseen/sivumyötäiseen tuollaisessa kelissä? Miten reivaisitte isoa tuollaisessa tilanteessa? Kytön saakka kaikki meni vielä mukavasti. Olisi pitänyt tajuta reivata sen suojassa, mutta kun en odottanut tuulen enää nousevan enempää.
Posted: Sun Aug 05, 2012 16:31 pm
by Petri
Tossa kelissä (tai etenkin vielä kovemmassa) on tärkeää pitää purjetasapaino olemassa ts. joku rätti edessä niin keulaankin tulee jotain poweria mikä auttaa suunnan säilyttämisessä.
Kilpafeneilijäthän ajavat vielä tuossa kelissä kyllä spinnulla mutta retkireissulla varmaan heittäisi isoon ykkösreivin ja ajaisin joko kolmosgenualla tai fokalla.
Posted: Sun Aug 05, 2012 18:17 pm
by KaleviHarkonen
Jos tuuli on takana, laittaisin pelkän ison. Suunta säilyy kun ohjaa

Eikä tuolla tuulella vielä tarvitse reivata. Helppo tähystää kun ei ole keulapurje tiellä.
ST-fokka on perhepurjehtijalle ehdoton mutta myötäisellä siitä on lähinnä haittaa, levankivaunu vaeltelee puolelta toiselle eikä sen kolinaa jaksa pitkään kuunnella jos on vaikka Porkkalan selkää ylittämässä.
Posted: Sun Aug 05, 2012 20:07 pm
by Olli
KaleviHarkonen wrote:Jos tuuli on takana, laittaisin pelkän ison. Suunta säilyy kun ohjaa

Eikä tuolla tuulella vielä tarvitse reivata. Helppo tähystää kun ei ole keulapurje tiellä.
Näin tekisin minäkin. Tämä kesä on ollut poikkeuksellisen hyvä, kun tuulta on riittänyt melkein aina. Käytännössä on tullut vedettyä kovemmassa tuulessa myötätuulet yksin pelkällä isolla, mutta jos vauhti tippuu alle runkonopeuden, niin sitten spinnu ylös...
Edit: Ja kolmosgenoa on yleensä ollut nostovalmiudessa kannella, jos kääntyy sivutuuleksi, tai joutuu jonkun pätkän kryssimään, niin sitten nyppään sen ylös...
Posted: Sun Aug 05, 2012 21:48 pm
by harald
Allekirjoitan, FEneessä masto on niin edessä ja isopurje on riittävän iso että kovemmassa kelissä pääsee pelkällä isolla aika mukavasti etenemään.
Kolmosgenoa on siitä hyvä matkapurje myös, että spinnupuomi on riittävän pitkä ajamaan virsaria kunnolla. Suosittelen tätä jos epäilyttää spinnun nosto, meno tasoittuu kummasti.
Olen sitä mieltä että 10 m/s voi suoraan myötikseen ajaa ennemmin spinnulla kuin ilman. Myös perhemiehistöllä, meillä on tosin aika hyvin koulutettu perhemiehistö. Meno on kuitenkin niin paljon enemmän balanssissa ja keinuminen sivulta toiselle lakkaa oikealla trimmillä.
Kai se on niin että kuhunkin keliin ja suuntaan pitää valita oikea purje. Myötätuuleen spinnu on oikea valinta, ja kakkosvalinta olisi sitten fokka virsikirjalla.
edit: Pelkällä isolla tulee kyllä kuormaa skuuttiin jiipeissä, senkin takia olisi hyvä olla joku muu purje ylhäällä. Tai sitten se ykkösreivi.